EU-omröstning - Ändra eller behålla sommar- och vintertid

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ozric:

Ni som vill ha vintertid. Varför vill ni inte ha dagsljus när ni är lediga?

Är det verkligen någon som inte vill det?
Låter som en tolkning som inte riktigt beskriver verkligheten.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Sommartid alla dagar i veckan!!!
Annars blir det tufft att hinna lira golf efter jobbet på vår och höst, det skulle vara beklagligt.
Skulle gärna få flytta fram 2 timmar, inte mig emot!

"May the light be with us"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Ni som vill ha vintertid. Varför vill ni inte ha dagsljus när ni är lediga?

Ställ upp i Riksdagsvalet så är du söt, du har min röst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Ni som vill ha vintertid. Varför vill ni inte ha dagsljus när ni är lediga?

Jag föredrar mer ljus på morgonen. Jag går upp halv sex fast jag börjar åtta. Älskar att ha en lugn och ljus morgon. Det är viktigare för mig än ljus på kvällen. Jag hinner ändå sällan göra något mer på kvällen än olika måsten hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Då vintertid är den "naturliga" tiden. Bryr mig inte om det hjälper en på morgonen. Åker hur som helst till jobbet innan solen går upp och åker hem efter solen gått ner. Så ser inget dags ljus om vintrarna. Inte ens i England.

Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R5 2600 @ 3.85Ghz | 16GiB DDR4-3000Mhz CL15 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Poängen med sommartid är ju att ta vara på solljuset mer under sommaren. Har man normal tid (vintertid) även på sommaren så kommer ju solen att gå upp en timme tidigare när de flesta sover, och gå ner en timme tidigare så man inte kan njuta av ljusa kvällar lika länge.
Har man sommartid på vintern så blir det ännu jobbigare att gå upp på morgonen eftersom solen kommer gå upp en timme senare.
Har man kvar båda så kvarstår de administrativa och logistiska problemen de medför idag, och även en timmes "jet lag" för hela befolkningen. Tydligen sker fler olyckor (på vägar och arbetsplatser) än vanligt runt tidomställningen på våren och hösten just för att folk är jetlaggade.
Vad väger tyngst i allt?

hur vet man att det inte börjar kosta multum när folk får mindre sol i detta land.. tex kanske folk sjukskriver sig eller åker på fler utlandssemestrar utanför EU osv...

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är konstigt att man hör så mycket om att folk har svårt att ställa om när klockan ändras en timma vår och höst. Däremot hör man aldrig att folk har svårt att ställa om tiden när man går på krogen efter en hård arbetsvecka.

Det är också väldigt många som har oregelbundna arbetstider som sjukvård, kommunikationer mm. Hur kan de klara av tidsomställningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag tycker det är konstigt att man hör så mycket om att folk har svårt att ställa om när klockan ändras en timma vår och höst. Däremot hör man aldrig att folk har svårt att ställa om tiden när man går på krogen efter en hård arbetsvecka.

Det är också väldigt många som har oregelbundna arbetstider som sjukvård, kommunikationer mm. Hur kan de klara av tidsomställningen?

Jag är ganska rutinbunden och ställer in min inre klocka på att vakna en viss tid. Efter ett tag behöver jag knappt ett alarm på morgonen, för jag vaknar av mig själv lite innan det ringer.

Om jag mot förmodan går på krogen vaknar jag ändå ungefär samma tid, om jag inte blir aspackad eller kommer i säng riktigt sent. Så blir det kanske någon timme extra.

Det är lite jobbigt att ställa om. För några år sedan var det inga problem, men nu har jag lite besvär med det. Tar kanske en vecka tills jag är helt "inställd" på nya tiden.

Min son verkar vara likadan som mig, så tidsomställningar leder till två sura personer i min familj. I någon dag i alla fall 😊

Sen när det kommer till skiftarbete så är det inte särskilt bra på sikt. Ökar risken för många negativa konsekvenser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske gjorde som mig och tänkte fel, ville uppnå mer dagsljus på eftermiddagen vintertid men klickade på alternativet för att behålla vintertid.

För oss i norra delarna av landet så innebär vårvintern att det börjar bli ljusare och man får en chans att se solen på sin fritid. Under vintern är det annars normalt att det är mörkt, både när man åker till jobbet på morgonen och när man åker hem på kvällen. Att då i slutet av mars ställa fram klockan gör att vi tappar en timme dagsljus.

Permalänk
Medlem

Har inga problem ö.h.t. med tidsomställningen, däremot vill jag ha permanent vinter/normaltid, av helt egoistiska skäl:

Jobbar natt och lägger mig tidigt på kvällen och har därmed ingen nytta av den extra "kvällssolen" som man får av sommartid, däremot så tappar jag en timmes morgonsol då det blir ljust en timme senare.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

hur vet man att det inte börjar kosta multum när folk får mindre sol i detta land.. tex kanske folk sjukskriver sig eller åker på fler utlandssemestrar utanför EU osv...

Bra poäng! D-vitaminbristen är ett problem. Speciellt när en allt större del av befolkningen har hud som är mer anpassad efter solljuset betydligt närmare ekvatorn.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Informationen har ju funnits ute i nån månad redan, men menar du innan informationen nått sweclockers forum kanske ?

Skrivet av Söderbäck:

Finns nyheter om det om man lusläser tidningarna ;).

Nu ska jag erkänna att jag har blivit ganska dålig på att följa nyheterna regelbundet (främst eftersom jag tycker att de stora mediebolagen har blivit för polariserande samtidigt som många mindre saknar källkritik). Dock har även jag hört talas om diskussionen en längre tid men det var först häromdagen jag såg någon som informerade om omröstningen och länkade till den. (Jag har läst ditt senare inlägg, Söderbäck, där du visar att Sydsvenskan och DN nämnde något om omröstningen men ändå.)

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Jag tror att jag läste om det första gången i april någon gång. Så informationen har definitivt kommit ut tidigare. Men då måste man läsa de "tråkigare" nyhetskällorna antar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns inga tråkiga nyhetskällor.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Nu ska jag erkänna att jag har blivit ganska dålig på att följa nyheterna regelbundet (främst eftersom jag tycker att de stora mediebolagen har blivit för polariserande samtidigt som många mindre saknar källkritik).

Pappersutgåvorna är mycket bättre, där är rubriksättningen mer objektiv och neutral. De stora bolagen konkurrerar om klick på nätet, så deras nätupplaga har också click-bait-rubriker

Det får mig ibland att vilja sluta prenumerera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Bra poäng! D-vitaminbristen är ett problem. Speciellt när en allt större del av befolkningen har hud som är mer anpassad efter solljuset betydligt närmare ekvatorn.

Nja. D-vitamin är i princip omöjligt även för de ljusaste av oss att framställa själva under vinterhalvåret. Tidig vår och höst kanske det kunde hjälpa lite. Men då vore det bättre med en ledig timme mitt på dagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Det finns inga tråkiga nyhetskällor.

Håller med! Därför jag skrev det inom citationstecken.

Tänkte mer att många hellre läser "spännande" media som spetsar till rubriker m.m.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker det är konstigt att man skulle vilja ha sommar tid konstant istället för normal/vintertid. Om man vill börja en timme tidigare går det väl att göra utan att ställa om klockan från normaltid?
Är det verkligen lättare att ALLA ska ändra på klockan än att de som vill börja jobba tidigare börjar 7 istället för 8 t.ex? Men så länge man slipper ställa om är det väl kanske skitsamma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Tomahawk B350 - AMD Ryzen 5700X - 32 GB Corsair LPX 3200CL16 - RTX3070 - Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Mig spelar det mindre roll hur det än blir, men har inget emot vinter & sommartid alls.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Blev det inte åt fel håll än vad de flesta här önskade? Jag antar sydeuroper föredrar sommartid men här är väl vintertid/normal tid bättre?
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/eu-kommissionen-vill-avska...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll vilken tid vi har så länge vi kör samma året runt tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Helt rätt, vintertid är normaltid. Tänkte skriva det i #1 men gjorde inte det av någon outgrundlig orsak

Normaltid är den tid vi har på vintern, det blir vintertid.
Sen att vissa personer har sagt att vintertid heter normaltid är det så tillkrånglat att ingen vill använda begreppet så i språkbruk så blir det vintertid som gäller som begrepp.
I SAOL så ingår vintertid också s det är också rätt för vår del.
Normaltid har en lite annan definition i SAOL och stämmer inte helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Mycket hellre sommartid året om än vintertid året om. Varför? För att det blir ljusare kvällar förstås. Vem bryr sig om det blir ljusare tidigare på morgonen? På vintern kommer det ändå att vara mörkt ute när de flesta stiger upp.

Vi som lämnar på dagis bryr oss om att ha ljust på morgonen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Smack Jack:

Sommartid alla dagar i veckan!!!
Annars blir det tufft att hinna lira golf efter jobbet på vår och höst, det skulle vara beklagligt.
Skulle gärna få flytta fram 2 timmar, inte mig emot!

"May the light be with us"

Flytta fram? Då blir det ju mörkare tidigare. Alltså, endast ljust när du befinner dig i arbete.

Glöm inte att det är liksom mörkt som fan vid ~15-16 en vanlig dag på vintern.

Permalänk
Medlem

Själv jobbar jag skift, men tycker ändå mer om att ha sommartid året runt, ty man får känslan att dagarna blir ljusare, då man har ljuset längre in på eftermiddagen och kvällen. Dessutom tycker jag det är mer mysigt att ha en senare soluppgång, känns som dagen har mycket längre att ge då.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Blev det inte åt fel håll än vad de flesta här önskade? Jag antar sydeuroper föredrar sommartid men här är väl vintertid/normal tid bättre?
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/eu-kommissionen-vill-avska...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det kanske inte är precis vad jag skulle önska men hellre sommartid hela tiden än att ändra två gånger om året.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Jag föredrar mer ljus på morgonen. Jag går upp halv sex fast jag börjar åtta. Älskar att ha en lugn och ljus morgon. Det är viktigare för mig än ljus på kvällen. Jag hinner ändå sällan göra något mer på kvällen än olika måsten hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med, ljus på morgonen gör mig piggare hela dagen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Flytta fram? Då blir det ju mörkare tidigare. Alltså, endast ljust när du befinner dig i arbete.

Glöm inte att det är liksom mörkt som fan vid ~15-16 en vanlig dag på vintern.

Grattis, du är en av dem som inte förstår detta med sommar- och vintertid.

Om solen går ner vid 15-16 så är ju klockan 16-17 vid sommartid eftersom du har flyttat fram klockan.

Alltså är det ljust en timme till på em/kvällen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Masen666:

Grattis, du är en av dem som inte förstår detta med sommar- och vintertid.

Om solen går ner vid 15-16 så är ju klockan 16-17 vid sommartid eftersom du har flyttat fram klockan.

Alltså är det ljust en timme till på em/kvällen.

Alltså är det ju mörkt när man slutat jobbet.

Permalänk
Medlem

Till ni som säger att vi skall ha sommartid hela året, varför inte lära av Ryssland som gjorde just detta. Folket stod ut 3 år sedan gick de tillbaka till ständigt Normaltid istället.

Tycker själv att det är väldigt skönt att gå upp riktigt tidigt när det går, och då får det ju gärna bli ljust så tidigt som möjligt.
Har även bott i Kiruna en tid, och Sommartidsomställningen är rätt meningslös så långt upp. Dygnets natt/dag förändring är ju ca 1 timma i veckan, det vill säga att det här med att ställa om klockan har mycket liten effekt, då effekten ändå försvinner så snabbt.

Permalänk

Hur gick omröstningen ? Eller var resultatet dolt?

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"