OLED 55C7V streamar riktigt kass kvalite HJÄLP

Permalänk

OLED 55C7V streamar riktigt kass kvalite HJÄLP

Hej allesammans

För två månader sedan köpte jag en OLED 55C7V för att spela och streama på, direkt märkte jag att bilden var dålig, riktigt dålig vid streaming även vid repriser på hela fotbollsmatcher. Jag googlade problemet utan att hitta lösning på problemet. Kvalitén är som den lägsta på youtube, tröjnummer syns knappt och namnen går inte att läsa men man ser vilken spelare det är om man är insatt och bollen ser ut som några pixlar (kanske överdriver lite). Men vid vissa bilder så är kvalitén bra när de filmar in nära men riktigt kass när det rör sig i bilden. Streamar från Cmore och Viaplay, ser jag film från HBO så ser det okej ut och Youtube ser det riktigt bra ut.

Jag var i kontakt med Netonnet och förklarade problemet och de hänvisade mig till LG. LG Supoort tyckte det var deras problem men bad mig skicka in videoklipp på kvalitén. Gick in till Netonet med tv:n och sa som det var, få det bara att funka sa jag, vilket resulterade att jag fick en ny för två dagar sedan och samma problem är kvar även fast jag har en helt ny likadan tv.

Jag har googlat runt och gjort massa saker som verkar funka för folk allt från inställningar på tvn till att tagit bort webbrowser historik och gjord internet test från webbrowser på tv:n osv.. Jag har använt en ny "dyrare" nya hdmi kablar och har 250 mb internet så att jag har rätt utrustning iallafall. Återställning (på förra) .Testat 2,4 och 5 MHz wifi. Jag har även använt mig av power line TP WPA8630 till den utrustning internet inttag.

Streamat med Chromecast, Chromecast Ultra 4k , Apple tv, apple tv 4k, dator, playstation pro (80 upp och ner med power line), kabel från power line till tv:n. Använt mig av två telefoner och en surfplatta vid stream. Testat två olika routrar med olika portar på
till fiberboxen och powerlinen.

Var i kontakt med min internet leverantör Telenor och de sa att allting såg bra ut förövrigt.

Hittar jag ingen lösning inom närmaste dagarna så ringer jag till LG support som får skicka en tekniker oavsett om de kostar eller inte. Kort och gott har jag testat allt möjligt, säkert glömt skriva ner något jag testat men tror inte det hade varit avgörande ändå.

Vad kan problemet vara? Någon inställning i fiberboxen som "stryper" eller vad vet jag. Borde jag ringa Telenor och be dom ändra någon inställning? Den som kommer med en lösning som hjälper mig med mitt stora problem swishar jag en summa för pizza och dricka för besväret.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har du kollat inställningrna i respektive app?...

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

@LudvigLindell: Ja det har jag, testat fram och tillbaka även i home appen till chromecasten.

Permalänk
Medlem

Finns det någon app i appbutiken där du kan testa vilken hastighet som den laddar ner i?

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk

@kiim: Ja har gjorde det via telefon och det ser bra ut, minns inte exakt. Via browesera på tvn var det bara några mg up och ner då var det wifi då jag även läst att wifin på tvn är kasst och att många har problem med just direkt stream med appar från tvn.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag missat något i texten men har du testat att dra en kabel direkt ifrån routern/uttaget? Alltså utan power line.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixtinho:

@kiim: Ja har gjorde det via telefon och det ser bra ut, minns inte exakt. Via browesera på tvn var det bara några mg up och ner då var det wifi då jag även läst att wifin på tvn är kasst och att många har problem med just direkt stream med appar från tvn.

Okej. Har tyvärr inte likadan tv så kan tyvärr ej bistå med mer hjälp än detta jag hittade, vilket du säkert redan läst.

Turn the TV off.
Wait a few minutes, turn it back on.
Clear and turn off the TV's advertising cookies (LGTV/settings/general/advertising cookies).
Clear the TV's web browser history (LGTV/web browser/menu/history)
and the TV's web browser data (LGTV/web browser/menu/clear browser data).

Hoppas det löser sig!

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixtinho:

@kiim: Ja har gjorde det via telefon och det ser bra ut, minns inte exakt. Via browesera på tvn var det bara några mg up och ner då var det wifi då jag även läst att wifin på tvn är kasst och att många har problem med just direkt stream med appar från tvn.

Kan mycket väl vara där du har det, TV´n verkar ju totalt strypt av den anslutningen.

Även om det inte kanske är en lösning för dig i längden, så gör som en tidigare talare sade och fixa en vanlig nätverkskabel, och koppla in den i TV´n från routern/convertern och se vad den visar i mätningen då, samt testa stream-material.

Förmodligen så är anslutningen så genomrutten att TV´n då kör på den bildkvalitét den kan ge utan att börja "buffra" eller lagga sig fram.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

@Zippeer: Det har jag inte gjort, jag kommer ändå inte kunna dra kabel genom lägenheten men borde inte spela någon roll eftersom jag kört på två routrar båda med 2,4 och 5 mhz. Det är ett alternativ jag funderat på testa men köpa kabel och få det att fungera spelar ingenroll för det är tyvärr ingen fungerande lösning i slutändan. Routern och modemet är ca 8 meter ifrån tvn.

Permalänk
Skrivet av kiim:

Okej. Har tyvärr inte likadan tv så kan tyvärr ej bistå med mer hjälp än detta jag hittade, vilket du säkert redan läst.

Turn the TV off.
Wait a few minutes, turn it back on.
Clear and turn off the TV's advertising cookies (LGTV/settings/general/advertising cookies).
Clear the TV's web browser history (LGTV/web browser/menu/history)
and the TV's web browser data (LGTV/web browser/menu/clear browser data).

Hoppas det löser sig!

Tack men har redan testat, bland det första jag gjorde!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Kan mycket väl vara där du har det, TV´n verkar ju totalt strypt av den anslutningen.

Även om det inte kanske är en lösning för dig i längden, så gör som en tidigare talare sade och fixa en vanlig nätverkskabel, och koppla in den i TV´n från routern/convertern och se vad den visar i mätningen då, samt testa stream-material.

Förmodligen så är anslutningen så genomrutten att TV´n då kör på den bildkvalitét den kan ge utan att börja "buffra" eller lagga sig fram.

/Lifooz

Okej men om jag kör kabel i tvn, spelar det någon roll om jag kör med en chromecast ultra inkopplad i tvn? Jag menar, inte boostar kabeln tvn? Köra kabel genom lägenheten till chromecasten känns väldigt OP. Kan tillägga att jag testat två powerlines, en sämre och en bättre jag använder mig av nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixtinho:

Tack men har redan testat, bland det första jag gjorde!

Tänkte det En annan tipsar om detta, byta LG Service Country.
https://www.youtube.com/watch?v=bNJlWbUhpYM

1) Press the settings button on the remote to access the All Settings page.

2) Click on General and select Location.

3) Now click LG Service Country

4) Uncheck the option Set Automatically and select the country you wish to change the region to.

5) Once selected, click Yes to confirm changes.

6) Continue with the reboot and agree to the User Agreement to proceed with the change.

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixtinho:

Okej men om jag kör kabel i tvn, spelar det någon roll om jag kör med en chromecast ultra inkopplad i tvn? Jag menar, inte boostar kabeln tvn? Köra kabel genom lägenheten till chromecasten känns väldigt OP. Kan tillägga att jag testat två powerlines, en sämre och en bättre jag använder mig av nu.

Chrome-casten bör inte kunna "hjälpa" TV´n att förstärka sin hastighet om du pluggat nätverkskabel rakt in i TV´n.

Nej jag förstår dig min vän, det är inte kul med nätverkskablar liggandes på golvet.
Jag har klarat mig från det då min fiberinstallatör passade på att dra kabeln i "kabelgånga" och den mynnar sedan ut i två uttag, (skicka och ta emot)

Men som sagt, kabeln är helt rätt väg att börja felsöka med. Då kommer vi, eller snarare du komma underfund med om det är dina powerlines som stryper ner effekten.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Låter som felet ligger mellan Routerns trådlösa Sändning och Chromecasten.

tyvärr kan jag säga att jag själv hade samma problem med chromecast och Cmore vilket gjorde det i princip omöjligt att see på sport.

Säger inte att det är vad som ar felet för dig men för mig var det först när jag bytte till Apple tv4 som det gick att se på allsvensk fotboll på Cmore.

Skall nämnas att anslutning tappades även då ibland men upplösning blev mycket bättre.

Det var först när jag fick draget fasta kablar som problemet försvann.

om du har möjlighet skulle jag nog rekommendera att du testade med Apple tv 4k eller en Nvidia Shield tv med både kabel och trådlöst för att med säkerhet se om ditt trådlösa klarar att sända en tillräckligt start signal.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem

Gör ett test av nätverksanslutningen på den device som streamar(Chromecast, ps4, ATV). Tvn behöver ju inte ens vara ansluten till internet om du inte använder de inbyggda apparna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Testat att ändra lite med detta?
https://www.cmore.se/artiklar/vanliga-fragor/61/varfoer-aer-d...
Finns inställningar både på tvn och chromecasten(google home) för att korrigera, lek runt lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Se till att din TV har trådbunden anslutning till internet. Har själv en LG OLED 65" och när min switch ballar ur och TV:n går över till trådlöst så går allt åt helsike. Visst anslutningen är helt OK men allt suger ordentligt. Trådad anslutning är ett måste!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Låter helt klart som du har strul med ditt nätverk, skall du köra trådlöst får du se till att fixa det helt enkelt. Har du en vettig router/AP eller kör du med det som Telenor skickat med?

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt problemet, är det dålig kvalitet genom Chromecast, Apple TV och de andra streaming-burkarna också? I sådana fall har det ju ingenting med TV:n att göra och du kan sluta leta fel där. Eller är det bara TV:ns interna appar som det blir dåligt på?

Om det bara är TV:n som har problem skulle du kunna testa Netflix-appen på TV:n som har ett speedtest (under Settings->Get Help) och se om du får något vettigt. Själv får jag 95 Mbps trådlöst på min C7, men trots det brukar saker ofta starta i dålig kvalitet av någon anledning, för att sedan hoppa till full kvalitet efter 30 sekunder eller så.

Permalänk
Medlem

Powerline är tyvärr ingen höjdare. Dra kabel så ska du se att de blir bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixtinho:

Hej allesammans

För två månader sedan köpte jag en OLED 55C7V för att spela och streama på, direkt märkte jag att bilden var dålig, riktigt dålig vid streaming även vid repriser på hela fotbollsmatcher. Jag googlade problemet utan att hitta lösning på problemet. Kvalitén är som den lägsta på youtube, tröjnummer syns knappt och namnen går inte att läsa men man ser vilken spelare det är om man är insatt och bollen ser ut som några pixlar (kanske överdriver lite). Men vid vissa bilder så är kvalitén bra när de filmar in nära men riktigt kass när det rör sig i bilden. Streamar från Cmore och Viaplay, ser jag film från HBO så ser det okej ut och Youtube ser det riktigt bra ut.

Jag var i kontakt med Netonnet och förklarade problemet och de hänvisade mig till LG. LG Supoort tyckte det var deras problem men bad mig skicka in videoklipp på kvalitén. Gick in till Netonet med tv:n och sa som det var, få det bara att funka sa jag, vilket resulterade att jag fick en ny för två dagar sedan och samma problem är kvar även fast jag har en helt ny likadan tv.

Jag har googlat runt och gjort massa saker som verkar funka för folk allt från inställningar på tvn till att tagit bort webbrowser historik och gjord internet test från webbrowser på tv:n osv.. Jag har använt en ny "dyrare" nya hdmi kablar och har 250 mb internet så att jag har rätt utrustning iallafall. Återställning (på förra) .Testat 2,4 och 5 MHz wifi. Jag har även använt mig av power line TP WPA8630 till den utrustning internet inttag.

Streamat med Chromecast, Chromecast Ultra 4k , Apple tv, apple tv 4k, dator, playstation pro (80 upp och ner med power line), kabel från power line till tv:n. Använt mig av två telefoner och en surfplatta vid stream. Testat två olika routrar med olika portar på
till fiberboxen och powerlinen.

Var i kontakt med min internet leverantör Telenor och de sa att allting såg bra ut förövrigt.

Hittar jag ingen lösning inom närmaste dagarna så ringer jag till LG support som får skicka en tekniker oavsett om de kostar eller inte. Kort och gott har jag testat allt möjligt, säkert glömt skriva ner något jag testat men tror inte det hade varit avgörande ändå.

Vad kan problemet vara? Någon inställning i fiberboxen som "stryper" eller vad vet jag. Borde jag ringa Telenor och be dom ändra någon inställning? Den som kommer med en lösning som hjälper mig med mitt stora problem swishar jag en summa för pizza och dricka för besväret.

Tack på förhand!

Jag kanske läser lite fel här, så förstår jag dig rätt alltså när jag utläser att du har
1) Ringt LG supporten
2) Testat 24 olika mottagare
3) BYTT UT DIN TV

Men du har INTE testat att dra en helt vanlig internetkabel direkt från uttaget/routern till TV'n, och ta bort den där jävla powerlinen? För vad jag kan läsa så har du envisats med att hela tiden har en jävla powerline där....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Chrome-casten bör inte kunna "hjälpa" TV´n att förstärka sin hastighet om du pluggat nätverkskabel rakt in i TV´n.

Nej jag förstår dig min vän, det är inte kul med nätverkskablar liggandes på golvet.
Jag har klarat mig från det då min fiberinstallatör passade på att dra kabeln i "kabelgånga" och den mynnar sedan ut i två uttag, (skicka och ta emot)

Men som sagt, kabeln är helt rätt väg att börja felsöka med. Då kommer vi, eller snarare du komma underfund med om det är dina powerlines som stryper ner effekten.

/Lifooz

Skrivet av Hellscreame:

Låter som felet ligger mellan Routerns trådlösa Sändning och Chromecasten.

tyvärr kan jag säga att jag själv hade samma problem med chromecast och Cmore vilket gjorde det i princip omöjligt att see på sport.

Säger inte att det är vad som ar felet för dig men för mig var det först när jag bytte till Apple tv4 som det gick att se på allsvensk fotboll på Cmore.

Skall nämnas att anslutning tappades även då ibland men upplösning blev mycket bättre.

Det var först när jag fick draget fasta kablar som problemet försvann.

om du har möjlighet skulle jag nog rekommendera att du testade med Apple tv 4k eller en Nvidia Shield tv med både kabel och trådlöst för att med säkerhet se om ditt trådlösa klarar att sända en tillräckligt start signal.

Skrivet av Heinel:

Gör ett test av nätverksanslutningen på den device som streamar(Chromecast, ps4, ATV). Tvn behöver ju inte ens vara ansluten till internet om du inte använder de inbyggda apparna.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Heinel:

Testat att ändra lite med detta?
https://www.cmore.se/artiklar/vanliga-fragor/61/varfoer-aer-d...
Finns inställningar både på tvn och chromecasten(google home) för att korrigera, lek runt lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Bascule666:

Se till att din TV har trådbunden anslutning till internet. Har själv en LG OLED 65" och när min switch ballar ur och TV:n går över till trådlöst så går allt åt helsike. Visst anslutningen är helt OK men allt suger ordentligt. Trådad anslutning är ett måste!

Skrivet av Aktsu:

Låter helt klart som du har strul med ditt nätverk, skall du köra trådlöst får du se till att fixa det helt enkelt. Har du en vettig router/AP eller kör du med det som Telenor skickat med?

Skrivet av Pyoko:

Förstår inte riktigt problemet, är det dålig kvalitet genom Chromecast, Apple TV och de andra streaming-burkarna också? I sådana fall har det ju ingenting med TV:n att göra och du kan sluta leta fel där. Eller är det bara TV:ns interna appar som det blir dåligt på?

Om det bara är TV:n som har problem skulle du kunna testa Netflix-appen på TV:n som har ett speedtest (under Settings->Get Help) och se om du får något vettigt. Själv får jag 95 Mbps trådlöst på min C7, men trots det brukar saker ofta starta i dålig kvalitet av någon anledning, för att sedan hoppa till full kvalitet efter 30 sekunder eller så.

Skrivet av Mithras:

Jag kanske läser lite fel här, så förstår jag dig rätt alltså när jag utläser att du har
1) Ringt LG supporten
2) Testat 24 olika mottagare
3) BYTT UT DIN TV

Men du har INTE testat att dra en helt vanlig internetkabel direkt från uttaget/routern till TV'n, och ta bort den där jävla powerlinen? För vad jag kan läsa så har du envisats med att hela tiden har en jävla powerline där....

Besvarar alla mer eller mindre med ett inlägg.

*Bra bild med kabel från router*

Jag har ju testat flera devicer och det laggar med allt, allt som jag skrivit där uppe. Redan testat med två olika tv apparater så idag gjorde jag framsteg tog ner tvn från väggen och kopplade in den med routern och fick bra bild på Ultra HD på viaplay men när jag körde HD på cmore så var bilden bra eftersom siffrorna iallafall inte var suddiga. Använde mig heller inte av inställningar ville bara se hur resultatet blev.

1.Mina nästa frågor är, finns det möjlighet att problemet löser sig om jag byter internet leverantör?
2. Är verkligen det enda alternativ att dra kabel genom hela lägenheten? Känns inte optimalt (utsende mässigt eftersom jag måste dra över tak och väggar in i annat rum. Det är verkligen "början till slutet" av lägenheten.
3. Hur kan jag få bra speedtest via ps4 pro och det ändå i riktigt kass kvalité vid uppspelning(Viaplay)?
4. Sista alternativet blir att dra kabel om jag inte får det här att fungera men nu vet jag ju att det "funkar" så finns det någon som har en eventuellt lösning jag kan pröva innan jag börjar dra kabel.

Jag köpte power linen för jag tappade WIFI anslutningen när jag spelade. Jag har annars alltid kört med kabel men ville bara se hur det fungerade eftersom att jag nyligen flyttat in i lägenheten. Så tänkte att det kunde bli två flugor i en smäll men jag kommer lämna tillbaka den om jag inte på något sätt får det att fungera med den Länk till power line .

Vill även tacka alla hjälpsamma människor som ni är!

Permalänk
Medlem

Jag är mest förundrad över att du fick en helt ny TV utbytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixtinho:

Besvarar alla mer eller mindre med ett inlägg.

*Bra bild med kabel från router*

Jag har ju testat flera devicer och det laggar med allt, allt som jag skrivit där uppe. Redan testat med två olika tv apparater så idag gjorde jag framsteg tog ner tvn från väggen och kopplade in den med routern och fick bra bild på Ultra HD på viaplay men när jag körde HD på cmore så var bilden bra eftersom siffrorna iallafall inte var suddiga. Använde mig heller inte av inställningar ville bara se hur resultatet blev.

1.Mina nästa frågor är, finns det möjlighet att problemet löser sig om jag byter internet leverantör?
2. Är verkligen det enda alternativ att dra kabel genom hela lägenheten? Känns inte optimalt (utsende mässigt eftersom jag måste dra över tak och väggar in i annat rum. Det är verkligen "början till slutet" av lägenheten.
3. Hur kan jag få bra speedtest via ps4 pro och det ändå i riktigt kass kvalité vid uppspelning(Viaplay)?
4. Sista alternativet blir att dra kabel om jag inte får det här att fungera men nu vet jag ju att det "funkar" så finns det någon som har en eventuellt lösning jag kan pröva innan jag börjar dra kabel.

Jag köpte power linen för jag tappade WIFI anslutningen när jag spelade. Jag har annars alltid kört med kabel men ville bara se hur det fungerade eftersom att jag nyligen flyttat in i lägenheten. Så tänkte att det kunde bli två flugor i en smäll men jag kommer lämna tillbaka den om jag inte på något sätt får det att fungera med den Länk till power line .

Vill även tacka alla hjälpsamma människor som ni är!

1: Om din hastighet är vad den skall vara direkt ur uttaget/via routern kommer det inte att hjälpa.

2: Kommer skicka dig ett PM angående det.

3: Ingen aning, har du bra hastighet skall kvalitéten höjas tycker man.

4: Det är det mitt PM kommer handla om.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Jag har en 65oledc7. För att kunna få tillräckligt hög bandbredd för högupplöst material så behöver jag köra på 5 Ghz ac. MEN, tydligen har 2017 LG OLEDs problem på 5 GHz-bandet med kanaler som är 100 och över. Testa att manuellt i routern ställa in t.ex kanal 64 för 5 Ghz bandet.

Skrivet av Blixtinho:

Hej allesammans

För två månader sedan köpte jag en OLED 55C7V för att spela och streama på, direkt märkte jag att bilden var dålig, riktigt dålig vid streaming även vid repriser på hela fotbollsmatcher. Jag googlade problemet utan att hitta lösning på problemet. Kvalitén är som den lägsta på youtube, tröjnummer syns knappt och namnen går inte att läsa men man ser vilken spelare det är om man är insatt och bollen ser ut som några pixlar (kanske överdriver lite). Men vid vissa bilder så är kvalitén bra när de filmar in nära men riktigt kass när det rör sig i bilden. Streamar från Cmore och Viaplay, ser jag film från HBO så ser det okej ut och Youtube ser det riktigt bra ut.

Jag var i kontakt med Netonnet och förklarade problemet och de hänvisade mig till LG. LG Supoort tyckte det var deras problem men bad mig skicka in videoklipp på kvalitén. Gick in till Netonet med tv:n och sa som det var, få det bara att funka sa jag, vilket resulterade att jag fick en ny för två dagar sedan och samma problem är kvar även fast jag har en helt ny likadan tv.

Jag har googlat runt och gjort massa saker som verkar funka för folk allt från inställningar på tvn till att tagit bort webbrowser historik och gjord internet test från webbrowser på tv:n osv.. Jag har använt en ny "dyrare" nya hdmi kablar och har 250 mb internet så att jag har rätt utrustning iallafall. Återställning (på förra) .Testat 2,4 och 5 MHz wifi. Jag har även använt mig av power line TP WPA8630 till den utrustning internet inttag.

Streamat med Chromecast, Chromecast Ultra 4k , Apple tv, apple tv 4k, dator, playstation pro (80 upp och ner med power line), kabel från power line till tv:n. Använt mig av två telefoner och en surfplatta vid stream. Testat två olika routrar med olika portar på
till fiberboxen och powerlinen.

Var i kontakt med min internet leverantör Telenor och de sa att allting såg bra ut förövrigt.

Hittar jag ingen lösning inom närmaste dagarna så ringer jag till LG support som får skicka en tekniker oavsett om de kostar eller inte. Kort och gott har jag testat allt möjligt, säkert glömt skriva ner något jag testat men tror inte det hade varit avgörande ändå.

Vad kan problemet vara? Någon inställning i fiberboxen som "stryper" eller vad vet jag. Borde jag ringa Telenor och be dom ändra någon inställning? Den som kommer med en lösning som hjälper mig med mitt stora problem swishar jag en summa för pizza och dricka för besväret.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixtinho:

Besvarar alla mer eller mindre med ett inlägg.

*Bra bild med kabel från router*

Jag har ju testat flera devicer och det laggar med allt, allt som jag skrivit där uppe. Redan testat med två olika tv apparater så idag gjorde jag framsteg tog ner tvn från väggen och kopplade in den med routern och fick bra bild på Ultra HD på viaplay men när jag körde HD på cmore så var bilden bra eftersom siffrorna iallafall inte var suddiga. Använde mig heller inte av inställningar ville bara se hur resultatet blev.

1.Mina nästa frågor är, finns det möjlighet att problemet löser sig om jag byter internet leverantör?
2. Är verkligen det enda alternativ att dra kabel genom hela lägenheten? Känns inte optimalt (utsende mässigt eftersom jag måste dra över tak och väggar in i annat rum. Det är verkligen "början till slutet" av lägenheten.
3. Hur kan jag få bra speedtest via ps4 pro och det ändå i riktigt kass kvalité vid uppspelning(Viaplay)?
4. Sista alternativet blir att dra kabel om jag inte får det här att fungera men nu vet jag ju att det "funkar" så finns det någon som har en eventuellt lösning jag kan pröva innan jag börjar dra kabel.

Jag köpte power linen för jag tappade WIFI anslutningen när jag spelade. Jag har annars alltid kört med kabel men ville bara se hur det fungerade eftersom att jag nyligen flyttat in i lägenheten. Så tänkte att det kunde bli två flugor i en smäll men jag kommer lämna tillbaka den om jag inte på något sätt får det att fungera med den Länk till power line .

Vill även tacka alla hjälpsamma människor som ni är!

Din internetleverantör är bara ansvarig för internet fram till din lägenhet. Alla problem du får med powerline och wi-fi som du inte får med en kabel, är problem som är utanför internetleverantörens kontroll.

Ja, för att få en 100% stabil lösning så är det enda svaret kabel.

Vad du kan testa är att ha 50% kabel och 50% wifi, dvs. flytta routern närmare vardagsrummet och se om Wi-Fi-kopplingen blir starkare.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Cyph:

Jag har en 65oledc7. För att kunna få tillräckligt hög bandbredd för högupplöst material så behöver jag köra på 5 Ghz ac. MEN, tydligen har 2017 LG OLEDs problem på 5 GHz-bandet med kanaler som är 100 och över. Testa att manuellt i routern ställa in t.ex kanal 64 för 5 Ghz bandet.

Skrivet av Mithras:

Din internetleverantör är bara ansvarig för internet fram till din lägenhet. Alla problem du får med powerline och wi-fi som du inte får med en kabel, är problem som är utanför internetleverantörens kontroll.

Ja, för att få en 100% stabil lösning så är det enda svaret kabel.

Vad du kan testa är att ha 50% kabel och 50% wifi, dvs. flytta routern närmare vardagsrummet och se om Wi-Fi-kopplingen blir starkare.

Det lät väldigt intressant, är det avancerat att gå in på de inställningarna? Jag är inte super tekniskt vad gäller sånna inställningar om du vet något guide så borde jag kunna lösa det. Jag har läst att wifit på tvn är kasst, men om jag man stärka signalen till chrome casten så vore det toppen.

Jag har varit inne på att de faktiskt, dra kabel till hallen och skruva upp den ovanför hatthyllan. Då är den ca 4m ifrån men i ett annat rum.

Vill även tillägga att nej jag testade inte med sladd innan just för att med utrustningen jag har så borde inte stream 2018 vara ett problem. Dra kabel är som sagt absolut sista utvägen just därför. Läste även att power line i nyare hus fungerar bättre och med bra up och down loads så borde det fungera bättre (Tycker jag haha).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixtinho:

1.Mina nästa frågor är, finns det möjlighet att problemet löser sig om jag byter internet leverantör?
2. Är verkligen det enda alternativ att dra kabel genom hela lägenheten? Känns inte optimalt (utsende mässigt eftersom jag måste dra över tak och väggar in i annat rum. Det är verkligen "början till slutet" av lägenheten.
3. Hur kan jag få bra speedtest via ps4 pro och det ändå i riktigt kass kvalité vid uppspelning(Viaplay)?
4. Sista alternativet blir att dra kabel om jag inte får det här att fungera men nu vet jag ju att det "funkar" så finns det någon som har en eventuellt lösning jag kan pröva innan jag börjar dra kabel.

1. Nej, din internetanslutning verkar fungera bra.
2. Nej, det som krävs är att sätta upp ditt Wifi rätt.
3. Vad är bra speedtest?
4. Fixa ditt Wifi. Var har du routern? Hur ser väggarna ut där emellan osv. Vilken kanal kör du? Vilken kanal kör grannarna? Vad för router/AP har du osv.

Permalänk
Medlem

ett alternativ är att skaffa en riktigt bra accespunkt och placera den i mitten av din lägenhet.

Din router om det är samma som du fick av din operatör brukar vara en katastrof.

https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-pro/

använder jag och en räcker för ett 200 kvm stort trähus från sent 1800 tal.

med det sagt så hade jag fortfarande problem med just cmores så jag gissar på att deras app är helt enkelt en katastrof.

men en accespunkt av hög kvalitet eller ett Mesh system är väl den bästa trådlösa lösningen.

Värt att tänka på är att ju fler apparater som går på ditt Wifi ju mindre bandbredd har de att dela på då alla delar på samma kanal.

med kabel får alla en egen fil istället för att dela på samma.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

1. Nej, din internetanslutning verkar fungera bra.
2. Nej, det som krävs är att sätta upp ditt Wifi rätt.
3. Vad är bra speedtest?
4. Fixa ditt Wifi. Var har du routern? Hur ser väggarna ut där emellan osv. Vilken kanal kör du? Vilken kanal kör grannarna? Vad för router/AP har du osv.

Skrivet av Hellscreame:

ett alternativ är att skaffa en riktigt bra accespunkt och placera den i mitten av din lägenhet.

Din router om det är samma som du fick av din operatör brukar vara en katastrof.

https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-pro/

använder jag och en räcker för ett 200 kvm stort trähus från sent 1800 tal.

med det sagt så hade jag fortfarande problem med just cmores så jag gissar på att deras app är helt enkelt en katastrof.

men en accespunkt av hög kvalitet eller ett Mesh system är väl den bästa trådlösa lösningen.

Värt att tänka på är att ju fler apparater som går på ditt Wifi ju mindre bandbredd har de att dela på då alla delar på samma kanal.

med kabel får alla en egen fil istället för att dela på samma.

Jag har en ASUS RT-N66U Länk till routern

Det är ca 8 meter med en gipsvägg och dörr annars är det fritt om dörren står öppen, men power linen visar den nu 80 upp och 50 ner på PS4 vilket rent teoretiskt ska klara av att streama 4k. Det var vad jag hade med wifi 5mhz ungefär förutom att jag tappade kontakten hela tiden. Det där med kanaler osv har jag absolut ingen aning om. Där är jag helt noob och skulle behöva någon form av guide

Jag vet inte om en Mesh är en lösning eftersom jag har wifi över hela lägenheter som är på 63kvm men det är snarare att jag behöver ha någon form av hjälp med inställningar för att ev kunna hitta en lösning. Ska annars testa dra den närmare rummet.