AMD Ryzen Threadripper 2950X med 16 kärnor blir tillgänglig i butik

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen Threadripper 2950X med 16 kärnor blir tillgänglig i butik

Den 16-kärniga processorn Ryzen Threadripper 2950X landar nu hos återförsäljare med en prislapp på drygt 10 000 kronor och ersätter fjolårets toppmodell Threadripper 1950X.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sen fler är 4 kärnor och 8 trådar blev på tapen har jag haft en orolig fundering.

Måtta spelutvecklarna ta vara på detta på det sätt det sig bör och inte se det som ännu en genväg för dålig optimering.
Jag är så sjukt trött på att spel släpps när det vore generöst att säga att dom nått beta stadiet.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Konstigt att man klagar på Nvidias priser men inte på AMD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lorault:

Konstigt att man klagar på Nvidias priser men inte på AMD.

Inte samma sak..

AMD Ryzen AM4 kan man jämföra med nVidias prissättning då dessa är riktade mot samma publik.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Lorault:

Konstigt att man klagar på Nvidias priser men inte på AMD.

Du tycker 16 core för 10k är dyrt?
Och jämför mot Nvidia som inte ens har CPUs...

Sen kostar samma CPU hos Intel för 15500kr.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Konstigt att man klagar på Nvidias priser men inte på AMD.

Hur menar du nu? Att de är väldigt prisvärda och att vi ska klaga på Intels prissättning?

Permalänk
Inaktiv

Köp, köp köp. Priserna det finns sms lån Sedan Tv3 Lyxfälla som hjälper er med dessa.
Nå dessa rampriser måste ner, de stagnerar utvecklingen.

Skrivet av Lorault:

Konstigt att man klagar på Nvidias priser men inte på AMD.

Varför skulle man klaga på Nvida priser?
Gör man lite mer avancerat med datorn på Geforcekort så kan man av Nvida bli hotat och de säger att deras kort endast är till för mainstream och man ska köpa såna hära grafikkort istället: https://www.komplett.se/product/1018365/datorutrustning/pc-ko...

Källa på hoten:
https://www.sweclockers.com/nyhet/24959-nvidia-forbjuder-gefo...

Sedan inte bara hot, de lägger in spärrar i Geforcekorten för de bara ska passa mainstream.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Konstigt att man klagar på Nvidias priser men inte på AMD.

Nu är det en ganska stor skillnad här. Threadripper är inte till för den gemene konsumenten. Det är Nvidias GTX/RTX-serie till för. Det är helt enkelt två olika marknader som du jämför här. GTX/RTX borde snarare jämföras mot Ryzen-serien.

Med det sagt är fortfarande TR ganska konkurrentkraftigt prissatt. Framförallt om man jämför med Intels motsvarighet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nu är det en ganska stor skillnad här. Threadripper är inte till för den gemene konsumenten. Det är Nvidias GTX/RTX-serie till för. Det är helt enkelt två olika marknader som du jämför här. GTX/RTX borde snarare jämföras mot Ryzen-serien.

Med det sagt är fortfarande TR ganska konkurrentkraftigt prissatt. Framförallt om man jämför med Intels motsvarighet.

Borde inte GTX/RTX jämföras med Radeon...?

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Konstigt att man klagar på Nvidias priser men inte på AMD.

Kan du utveckla med vilka produkter du jämför då, eller du hade otur när du tänkte bara?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lorault:

Konstigt att man klagar på Nvidias priser men inte på AMD.

Intel säljer sin 10-core för samma peng som denna. Du verkar inte direkt ha koll.

Permalänk
Medlem

Är inte riktpriset för 1950X 799$?

Permalänk
Medlem

hur skulle denna prestera i gamling ?
tänkte testa köpa något lite dyrare inför 2080ti riggen

"edit"

tror nog det blir en i7 endå xD

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk

@Aleshi: Svag krona + moms och andra skatter/avgifter.

Dold text
Visa signatur
Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Doctor9:

hur skulle denna prestera i gamling ?
tänkte testa köpa något lite dyrare inför 2080ti riggen

Om du ska ha för gaming hade jag skaffat 9900k istället om det är dom spelen i sign du spelar.
Eller 9700k

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tvelander:

Du tycker 16 core för 10k är dyrt?
Och jämför mot Nvidia som inte ens har CPUs...

Sen kostar samma CPU hos Intel för 15500kr.

Antar att du menar i9-7960X. Är det verkligen en äpplen mot äpplen jämförelse?

ThreadRipper har en lite speciell design, för de applikationer där det inte är ett hinder ger TR extremt bra prestanda/pris kvot. En "killer app" är rendering (men det lär bli rätt irrelevant när Nvidias RTX kort släpps...) andra är uppgifter där minnesbandbredd är primär flaskhals.

i9-7960X har liknande prestanda i de applikationer där TR är stark, men sedan finns applikationer som relationsdatabaser, vetenskapliga beräkningar med program som Matlab, LINPACK, Octave, Matematic och programspråk som R och Julia. Rätt många som inte inser vad som är flaskhals i dessa program då man ser trådar likt denna. Det var mot i7-6700K, SKL-X har 50-70 % högre prestanda i dessa program per kärna och MHz!

Så SKL-X är värd mer pengar då den är en mer generell design.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Yoshman:

Antar att du menar i9-7960X. Är det verkligen en äpplen mot äpplen jämförelse?

ThreadRipper har en lite speciell design, för de applikationer där det inte är ett hinder ger TR extremt bra prestanda/pris kvot. En "killer app" är rendering (men det lär bli rätt irrelevant när Nvidias RTX kort släpps...) andra är uppgifter där minnesbandbredd är primär flaskhals.

i9-7960X har liknande prestanda i de applikationer där TR är stark, men sedan finns applikationer som relationsdatabaser, vetenskapliga beräkningar med program som Matlab, LINPACK, Octave, Matematic och programspråk som R och Julia. Rätt många som inte inser vad som är flaskhals i dessa program då man ser trådar likt denna. Det var mot i7-6700K, SKL-X har 50-70 % högre prestanda i dessa program per kärna och MHz!

Så SKL-X är värd mer pengar då den är en mer generell design.

Jo jag bara menar rakt av folk som kollar core count och säger att CPUn är dyr.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Borde inte GTX/RTX jämföras med Radeon...?

Beror väl på vad man vill jämföra. Just priser kan man jämföra med vad som helst egentligen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

1920X för 4390:- är svårslaget. Har själv inte behovet, men blir ändå sugen. Skulle kunna driva två VM-spelriggar. Asus Prime X399-A kostar 3000:- Vore perfekt till mig och tjejen. Lite osäker på nackdelarna med dubbla riggar på en dator däremot. Vågar inte riktigt ta klivet

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Antar att du menar i9-7960X. Är det verkligen en äpplen mot äpplen jämförelse?

ThreadRipper har en lite speciell design, för de applikationer där det inte är ett hinder ger TR extremt bra prestanda/pris kvot. En "killer app" är rendering (men det lär bli rätt irrelevant när Nvidias RTX kort släpps...) andra är uppgifter där minnesbandbredd är primär flaskhals.

i9-7960X har liknande prestanda i de applikationer där TR är stark, men sedan finns applikationer som relationsdatabaser, vetenskapliga beräkningar med program som Matlab, LINPACK, Octave, Matematic och programspråk som R och Julia. Rätt många som inte inser vad som är flaskhals i dessa program då man ser trådar likt denna. Det var mot i7-6700K, SKL-X har 50-70 % högre prestanda i dessa program per kärna och MHz!

Så SKL-X är värd mer pengar då den är en mer generell design.

Ytterst få kör en megastor databas på Threadripper, ofta är det ett par databaser.
Att köra en krävande applikation i taget per dator är extremt nischat, man måste långt tillbaka i tiden för att komma när detta var vanligt. Huvudorsaken är att tid är pengar speciellt nertid som kan kosta mer än vad själva datorn kostar per timma.
Hos privatpersoner, ja gruppen som enbart sitter med en stor databas är någon databasanalyktiker och annat, vi andra kör flera applikationer.

Threadripper skulle dock må otroligt bra av ddr5, dels minnespriserna men även bandbredd. Vi får om Threadripper bli populär bland nördar då. Men som jag brukar säga är the cloud utbredning ett hinder och folk behöver ej ha datakraften hemma.

Jag själv kommer just inte köpa en Threadripper 2 av anledningen att jag av olika företag helt gratis, lagligt och allt får i princip hur mycket datorkraft jag vill ha, så länge som jag använder den till något som gynnar företaget själva. Fler och fler nördar kommer i samma sits.
Jag hade en kollega som nu är produktansvar hos en av sveriges största driverutvecklare inom industrin gör han fel står X antal fabriker nere. När han slutade hos oss pratade han om vad han behövde fixa, där en sak var att skaffa en egen dator. Trots att han var så otroligt grym så hade han ingen dator hemma förutom laptopen från jobbet.
En annan bekant som har en doktorsexamen inom ett IT område och han nu jobbar i industrin är det samma sak med, han har inga egna datorer till sig själv bara till barnen. Fullkomligt brutala maskiner jobbar han med, men varför ska dessa maskiner stå i hans bostad?

Så jag tror att the Cloud kan resultera i att HEDT ej blir så populär hos nördar ändå, då även om man behöver ha kraften så behöver den ej finnas hemma. Sedan är alltid gratis datorkraft gött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Antar att du menar i9-7960X. Är det verkligen en äpplen mot äpplen jämförelse?

ThreadRipper har en lite speciell design, för de applikationer där det inte är ett hinder ger TR extremt bra prestanda/pris kvot. En "killer app" är rendering (men det lär bli rätt irrelevant när Nvidias RTX kort släpps...) andra är uppgifter där minnesbandbredd är primär flaskhals.

i9-7960X har liknande prestanda i de applikationer där TR är stark, men sedan finns applikationer som relationsdatabaser, vetenskapliga beräkningar med program som Matlab, LINPACK, Octave, Matematic och programspråk som R och Julia. Rätt många som inte inser vad som är flaskhals i dessa program då man ser trådar likt denna. Det var mot i7-6700K, SKL-X har 50-70 % högre prestanda i dessa program per kärna och MHz!

Så SKL-X är värd mer pengar då den är en mer generell design.

Här måste jag bara fråga om det är ett krav att man måste använda strålspårning för att man håller på med rendering? Eller är de nya korten från nvidia super-duper på allt som har med rendering att göra? Och hur vet du det i så fall?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ToddTheOdd:

Här måste jag bara fråga om det är ett krav att man måste använda strålspårning för att man håller på med rendering? Eller är de nya korten från nvidia super-duper på allt som har med rendering att göra? Och hur vet du det i så fall?

Så länge man ej ställer några större krav på att det geforcekorten ska beräkna är korrekt beräknat https://www.theregister.co.uk/2018/03/21/nvidia_titan_v_repro...
Så finns det många tillfällen då 2080Ti är det mest prisvärdiga kortet.. Vi pratar i företagssammanhang om väldigt lite pengar från 1080Ti till 2080Ti.

Sedan superduper bra, så måste man jämföra med alternativen. 2080Ti suger på rendering som våra batterier i mobilen också suger, men alternativen är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ytterst få kör en megastor databas på Threadripper, ofta är det ett par databaser.
Att köra en krävande applikation i taget per dator är extremt nischat, man måste långt tillbaka i tiden för att komma när detta var vanligt. Huvudorsaken är att tid är pengar speciellt nertid som kan kosta mer än vad själva datorn kostar per timma.
Hos privatpersoner, ja gruppen som enbart sitter med en stor databas är någon databasanalyktiker och annat, vi andra kör flera applikationer.

Threadripper skulle dock må otroligt bra av ddr5, dels minnespriserna men även bandbredd. Vi får om Threadripper bli populär bland nördar då. Men som jag brukar säga är the cloud utbredning ett hinder och folk behöver ej ha datakraften hemma.

Jag själv kommer just inte köpa en Threadripper 2 av anledningen att jag av olika företag helt gratis, lagligt och allt får i princip hur mycket datorkraft jag vill ha, så länge som jag använder den till något som gynnar företaget själva. Fler och fler nördar kommer i samma sits.
Jag hade en kollega som nu är produktansvar hos en av sveriges största driverutvecklare inom industrin gör han fel står X antal fabriker nere. När han slutade hos oss pratade han om vad han behövde fixa, där en sak var att skaffa en egen dator. Trots att han var så otroligt grym så hade han ingen dator hemma förutom laptopen från jobbet.
En annan bekant som har en doktorsexamen inom ett IT område och han nu jobbar i industrin är det samma sak med, han har inga egna datorer till sig själv bara till barnen. Fullkomligt brutala maskiner jobbar han med, men varför ska dessa maskiner stå i hans bostad?

Så jag tror att the Cloud kan resultera i att HEDT ej blir så populär hos nördar ändå, då även om man behöver ha kraften så behöver den ej finnas hemma. Sedan är alltid gratis datorkraft gött.

Finns de som kör Taxi eller är chaufförer, men som inte har egen privat bil hemma.

Själv så är jag sugen på en Jaguar (pendlarbil) och något italienskt rött fullblod (sportbil). 😊9

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@Lorault: det är väll lite för att om du tittar på en liknande processor från intel får du pynta väldigt mycket mer skulle jag tro.

iofs ser ju priserna ut som de gör på grafikkortsfronten för att nvidia äger hela marknaden nu, finns väll inget från ATI som är i närheten av lika snabbt som nvidias kort?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Finns de som kör Taxi eller är chaufförer, men som inte har egen privat bil hemma.

Själv så är jag sugen på en Jaguar (pendlarbil) och något italienskt rött fullblod (sportbil). 😊9

För de kör med taxin privat. Vanligt bland uberdrivers i usa.

Nå min poäng är att det blir en trend att man kan använda företagsprylar hemma för labb. Köpa privat dyra workstations hemma blir mer för studenter, filmmakare och annat. På samma sätt gäller mobil, där jag vet hur många som helst som inte äger någon privat.

Så jag är skeptisk till hedt framtid och det beror enbart på behovet att själv skaffa en sådan när det bara blir enklare och enklare att få låna datorkraft av andra, så länge man gör seriösa saker som gynnar utlånaren i fråga.

Permalänk
Medlem

Jag ser det inte riktigt framför mig att den senaste dator hårdvaran kommer sälja speciellt bra med så höga priser. Snart har man 4 olika grafikkort att välja på (samsung & intel ska börja konkurrera mot radeon/geforce om ni missat det) och det behövs samma scenario på cpu fronten..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blobster:

Jag ser det inte riktigt framför mig att den senaste dator hårdvaran kommer sälja speciellt bra med så höga priser. Snart har man 4 olika grafikkort att välja på (samsung & intel ska börja konkurrera mot radeon/geforce om ni missat det) och det behövs samma scenario på cpu fronten..

Om vi bortser från Threadripper och ser på 9900k och 2080Ti så tror jag de kommer sälja bra, anledningen är enkel. De som köper denna uppsättning kommer i mainstreamspel ha topprestanda till kanske 2021? (när ddr5 blir billigt, Intels grafikkort är säkert då med i spelet) Detta leder till att systemet ovanför för rent spelande är ett säkert kort även om den är dyr.

Tar vi mobiltelefoner så har de det däremot kommit en ny bättre version varje år, trots detta säljs + 10 000kr mobiler som smör.

Sedan rent praktisk tycker jag det vore bättre om folk la mindre pengar på datorteknik och istället la denna på utbildningsmaterial inom datorteknik, så att de kan jobba med området efter skolan.

Permalänk
Medlem

@Blobster: Håll inte andan när du väntar på grafikkort bara. Det är inte som att Intel kommer komma ut med någon som är speciellt bra inom de närmsta 4 åren ivf. Det tar ett tag att få ordning på sånt här. Så tro inget annat.

Permalänk
Medlem

Angående pris på 2950x och 2080 Ti, den förstnämnda innehåller krets med 9.6 miljarder transistorer och består av en liten kretsbit med lite metall på, den andra har 18.6 miljarder transistorer samt 11GB GDDR6 minne och massa andra kretsar, ångkammarkylare och fläktar men den är svinigt dyr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ToddTheOdd:

Här måste jag bara fråga om det är ett krav att man måste använda strålspårning för att man håller på med rendering? Eller är de nya korten från nvidia super-duper på allt som har med rendering att göra? Och hur vet du det i så fall?

I "final render" är det rätt mycket exakt vad man gör och "rt-cores" i Turing är i princip en ASIC specialdesignad för att hantera just detta. Nvidia pratade rätt mycket om just filmskapande med renderingsfarmar under Siggraph (gick av stapeln veckan innan Games Con där konsumentversionen av Turing visades upp).

Precis som i de flesta andra fall så visade sig att en ASIC lösning på ett problem är runt en tiopotens snabbare jämfört med en generell CPU-lösning. Intel/AMD lär inte vara så nöjda över detta, Nvidia visade att ett enda Turingbaserat rack kan kapacitetmässigt (för "final-rendeing") ersätta runt tio rack med quad-socket Xeon bestyckade bladservers vilket tydligt är vad filmindustring ofta använt tidigare.

Att rendera med CPU är numera ungefär lika relevant som rastrering med MMX (en av huvudorsakerna att MMX togs fram var just acceleration av rastrering på CPU, tog aldrig riktigt fart då det hände samtidigt som 3D på GPUer tog fart på konsumentsidan).

Men finns absolut andra arbetsmoment i den typen av program, arbetsmoment som inte alls lämpar sig för att accelerera på en GPU. Här hittar man t.ex. modellering i program som Blender, Soldiworks, Maya 3D etc. Grejen med detta är att det knappt skalar alls med CPU-kärnor, så den optimala CPUn för denna del är de normala konsumentmodellerna, inte HEDT, då dessa har högsta möjliga enkeltrådprestanda.

Notera att detta inte är de vanliga final-render benchmarks:en, detta är benchmark för modellering/preview stegen

Hela HEDT segmentet är rätt smalt då det normala på ett "desktop" system är att man vill lösa ett eller i alla fall några enstaka väldigt stora komplicerade problem så fort som möjligt. Är väldigt rätt få program som kan dra nytta av fler CPU-kärnor än vad vi redan hittar på standardmodellerna, framförallt nu när dessa gått till 8C/16T.

"Killer appen" för SKL-X är just saker som Matlab och andra program där flaskhalsen är kapacitet för matristuggande och där problemstorleken är så pass stor att GPUerna får problem med mängden VRAM alt. problemet är latenskritiskt (inte bandbreddskritiskt). Här är prestanda/pris klart bättre på Intels CPUer jämfört med motsvarande Zen-modeller.

Förstår rätt bra vad ThreadRipper designen är riktigt bra till och vad den är mindre bra till. "Final render" är ett fall där TR har väsentligt bättre prestanda/pris kvot jämfört med SKL-X, men Turing kommer vara runt en tiopotens bättre vilket betyder att den blir nya prestanda/pris kungen på just detta område (vilket då också betyder att CPU-delen helt kan optimeras för modelleringssteget -> rätt mycket billigare CPU -> pengar man i stället kan lägga på GPUn -> knappast något vare sig AMD eller Intel är så glada över...).

ThreadRipper är fortfarande ett riktigt bra val som t.ex. bygg-server. Det är ett fall som inte alls kan hanteras med en GPU och ett fall där TR-designen inte sätter några käppar i hjulen -> TR har klart bättre prestanda/pris jämfört med SKL-X.

TR fungerar även ypperligt som schack AI, är också ett fall där prestanda/pris är mycket bättre än för SKL-X. Maskininlärning är däremot ett fall där träningsdelen definitivt bör hanteras av GPUer, medan beslutsfattande baserat på ett tränat nätverk är något som SKL-X hanterar långt mer effektivt jämfört med TR (AVX-512 passar detta som hand i handsken, finns specifika instruktioner där just för detta fall).

Så HEDT är ett väldigt komplex område och blir en rätt värdelös jämförelse att ställa t.ex. TR-2950X mot i9-7960X. Den senare kostar mer, men det är en mer generell design och i fall som TR inte hanterar väl är prestanda/pris bättre för SKL-X. D.v.s. man måste vara rätt väl insatt i hur de program man tänker köra på sin dator är befattade för att kunna göra ett vettig val kring bästa plattform.

Har aldrig varit så svårt som nu att göra "det optimala" valet. För den absoluta majoriteten är ändå konsumentmodellerna både billigare och faktiskt lika snabb eller till och med snabbare, vilket kanske är skönt för plånboken?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer