Min PC vill inte boota när jag ansluter en SATAhårddisk.

Permalänk
Medlem

Min PC vill inte boota när jag ansluter en SATAhårddisk.

Hallå Sweclockers,

Jag har ett bekymmer som jag inte lyckas lösa på egen hand och vänder mig därför till er här i forumet då jag förstått att det finns otroligt många duktiga problemlösare här.

Problemet jag har är att jag vill ansluta en vanligt SATAhårddisk till PCn, men när jag gör det så blir det blåskärm vid uppstarten med felmeddelandet "Bad system config". Jag har provat med 3st nya SATAhårddiskar från Western Digital och det är likadant med alla 3.
Annars startar PCn upp utan bekymmer om den vanliga SSDhårddisken är inkopplad ensam.

Vad tror ni att det här kan bero på?

Moderkortet som är i PCn är ett MSI TomaHawk B350.

Tar tacksamt emot era förslag.

Permalänk
Medlem

@Loke6074: Och du har testat flera SATA-portar?
Är det Windows som ger dig blåskärm?

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

@Letsrockyaa: Och du har testat flera SATA-portar?
Är det Windows som ger dig blåskärm?

Hej, ja, jag har testat med alla lediga SATAportar och provat med 2 olika SATAkablar, jag får blåskärm av Windows 10.

Permalänk
Medlem

@Loke6074:
En vild chansning kan vara att uppdatera bios.
Är diskarna helt nya och tomma?

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

@Letsrockyaa:
En vild chansning kan vara att uppdatera bios.
Är diskarna helt nya och tomma?

Ok, ska prova BIOSuppdatering.

Fungerade inte, japp, diskarna är helt nya.

Permalänk
Medlem

Kolla om du kan aktivera SATA hotswap i bios och koppla in hårddisken efter uppstart, om du törs. Läste någonstans att det kan vara problem med att diskar större än 2TB och icke UEFI-bios med GPT-partitioner, kanske rör ihop det men hittas disken efter uppstart så kan du kanske fixa till den i diskhanteraren så att den funkar vid nästa omstart.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Ett långskott:
Kan du möjligen ha återanvänt någon modulär kabel från ett annat nätagg?

Annars behöver vi mer info om ditt system, och hur din SSD är inkopplad.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

@Loke6074: Det finns lite alternativ i UEFI/BIOS som kan ställa till det.
Många moderna grunkor delar på portar på moderkortet. Det kan vara någon inställning där som blivit fel.
Har du flera SATA portar på moderkortet, bör du prova att ansluta på annan port.

Rubriken säger att PC inte vill boota med nya disken? Då kan det inte vara blåskärm i Windows? Kan du se din nya disk i BIOS?
Om du kan, måste du kanske ange vilken disk datorn skall boota ifrån. Det kan ju vara så att datorn försöker boota från den nya disken, som inte innehåller någonting?
Detta är tyvärr fortfarande sådant som vi måste pilla med i BIOS. Det kanske fungerar bättre än på 90 talet, men PnP är det inte alltid!

Har du tidigare pillat mycket i BIOS kan det vara värt att prova välja återsälla alla inställningar till "Factory default". Då brukar datorn i alla fall hoppa igång, fast då inte så optimerad som du vill ha den. (Du kan alltid gå in och pilla senare och snabba upp datorn igen.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Hej, ja, jag har testat med alla lediga SATAportar och provat med 2 olika SATAkablar, jag får blåskärm av Windows 10.

Sitter den befintliga SSD:n i första sata-porten? Om inte så kan det vara problemet.

Är det en M.2 så kolla i manualen att det inte är konflikt med nån annan sata port.

Sen kan det vara att W10 inte gillar hur diskarna är partitionerade (om de nu är det).
Ett alternativ är att skaffa en hårddiskdocka för SATA till USB. Är diskarna större än 2TB så inte säkert man ser hela disken med en äldre USB2-docka. USB3 ska funka.
Då ska du kunna partitionera upp dem o kolla från W10 och sen installera i datorn.

Ett annat alternativ är att boota en Linux live DVD/Usbsticka o kolla diskarna den vägen.

Finns väl lite generella tips här ifall du inte redan kollat dessa:
https://www.easeus.com/computer-instruction/fix-bad-system-co...

Permalänk

Hej, Letsrockyaa.
Felkoden du får har med installationen av Windows att göra, eller mest troligt installerad mjukvara. Första steget jag själv hade gjort är att starta upp datorn i felsäkert läge ( https://www.digitalcitizen.life/4-ways-boot-safe-mode-windows... ), kolla alternativ 6, alt. starta upp den som vanligt med enbart SSD och sedan kollat med BlueScreenView från NirSoft för att få mer överblick över BSOD'n samt för att kunna se vilken drivrutin som orsakar felet.
Lokalisera vilket program den drivrutinen tillhör och avinstallera det med Geekuninstaller.
Troligen är det MSI Command Center som orsakar felet, då fler har haft liknande problem: https://forum-en.msi.com/index.php?topic=286404.0

Lycka till!

**edit**
Skrev fel namn på MSI's mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Kolla om du kan aktivera SATA hotswap i bios och koppla in hårddisken efter uppstart, om du törs. Läste någonstans att det kan vara problem med att diskar större än 2TB och icke UEFI-bios med GPT-partitioner, kanske rör ihop det men hittas disken efter uppstart så kan du kanske fixa till den i diskhanteraren så att den funkar vid nästa omstart.

Det var inte det som var problemet upptäckte jag.

Skrivet av FatherOfThree:

Ett långskott:
Kan du möjligen ha återanvänt någon modulär kabel från ett annat nätagg?

Annars behöver vi mer info om ditt system, och hur din SSD är inkopplad.

Ny kabel, nytt nätagg, SSD kopplad till SATA-1.

Skrivet av Turbonisse:

@Letsrockyaa: Det finns lite alternativ i UEFI/BIOS som kan ställa till det.
Många moderna grunkor delar på portar på moderkortet. Det kan vara någon inställning där som blivit fel.
Har du flera SATA portar på moderkortet, bör du prova att ansluta på annan port.

Rubriken säger att PC inte vill boota med nya disken? Då kan det inte vara blåskärm i Windows? Kan du se din nya disk i BIOS?
Om du kan, måste du kanske ange vilken disk datorn skall boota ifrån. Det kan ju vara så att datorn försöker boota från den nya disken, som inte innehåller någonting?
Detta är tyvärr fortfarande sådant som vi måste pilla med i BIOS. Det kanske fungerar bättre än på 90 talet, men PnP är det inte alltid!

Har du tidigare pillat mycket i BIOS kan det vara värt att prova välja återsälla alla inställningar till "Factory default". Då brukar datorn i alla fall hoppa igång, fast då inte så optimerad som du vill ha den. (Du kan alltid gå in och pilla senare och snabba upp datorn igen.)

Det är blåskärm i Windows, alltså vid själva uppstarten. (dock löst nu)

Skrivet av SAFA:

Sitter den befintliga SSD:n i första sata-porten? Om inte så kan det vara problemet.

Är det en M.2 så kolla i manualen att det inte är konflikt med nån annan sata port.

Sen kan det vara att W10 inte gillar hur diskarna är partitionerade (om de nu är det).
Ett alternativ är att skaffa en hårddiskdocka för SATA till USB. Är diskarna större än 2TB så inte säkert man ser hela disken med en äldre USB2-docka. USB3 ska funka.
Då ska du kunna partitionera upp dem o kolla från W10 och sen installera i datorn.

Ett annat alternativ är att boota en Linux live DVD/Usbsticka o kolla diskarna den vägen.

Finns väl lite generella tips här ifall du inte redan kollat dessa:
https://www.easeus.com/computer-instruction/fix-bad-system-co...

Skrivet av Kim.Lille:

Hej, Letsrockyaa.
Felkoden du får har med installationen av Windows att göra, eller mest troligt installerad mjukvara. Första steget jag själv hade gjort är att starta upp datorn i felsäkert läge ( https://www.digitalcitizen.life/4-ways-boot-safe-mode-windows... ), kolla alternativ 6, alt. starta upp den som vanligt med enbart SSD och sedan kollat med BlueScreenView från NirSoft för att få mer överblick över BSOD'n samt för att kunna se vilken drivrutin som orsakar felet.
Lokalisera vilket program den drivrutinen tillhör och avinstallera det med Geekuninstaller.
Troligen är det MSI Command Center som orsakar felet, då fler har haft liknande problem: https://forum-en.msi.com/index.php?topic=286404.0

Lycka till!

**edit**
Skrev fel namn på MSI's mjukvara.

Tack för alla svar, det visade sig efter ominstallation av Windows. (provade SATAdiskarna i en annan datorn och då fungerade dom finfint) att det var MSIs programvara (command center och RAMdisk) som orskade felen, men jag vet inte varför) men jag avinstallerade deras program och vips så fungerade allt som det ska.