Nvidia Geforce RTX 2080 Ti mer populär än RTX 2080 i förbokningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Vad tänker folk spela på dessa bestar? BF5 i 5k, eller? Skyrim VR på en Pimax 8k?
Finns det något spel för tillfället som behöver mer prestanda om man inte kör absurda upplösningar eller uppdateringsfrekvenser?

VR och gaming på skärmar med hög frekvens. 144Hz är ingen absurd uppdateringsfrekvens.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Vad tänker folk spela på dessa bestar? BF5 i 5k, eller? Skyrim VR på en Pimax 8k?
Finns det något spel för tillfället som behöver mer prestanda om man inte kör absurda upplösningar eller uppdateringsfrekvenser?

Med tanke på att mitt 1080 inte ens kan komma i närheten av min skärms uppdateringsfrekvens (165 Hz) med sina runt 100 FPS i allt på max och 1440p upplösning så finns det helt klart rum för mycket förbättring. Då är Battlefield 1 inte ens ett speciellt krävande spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Och hur länge tror du det kommer att förbli det bästa på marknaden?

Till nästa generation såklart? Och då kommer priserna sjunka på 2080Ti, kommer sjunka ett par gånger där emellan också antagligen. Mycket logiskt.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Till nästa generation såklart? Och då kommer priserna sjunka på 2080Ti, kommer sjunka ett par gånger där emellan också antagligen. Mycket logiskt.

Du menar... som GTX 1xxx sjönk?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Ja.... antingen har folk mer pengar än förstånd eller så kommer butikerna få uppleva avbokningar av sällan skådat mått....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

jag köpte 1080ti billigare än vad jag sålde kortet för.. den gick ju upp i pris

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Det är ju den stora massan som alltid köper den senaste mobilen med äpplet på baksidan.

Nja, Android står för volymerna. Men du har många som köper äpplet jo så är det. De flesta av dem
är dock inte intresserade av PC grafik för stora pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kewe:

Nja, Android står för volymerna. Men du har många som köper äpplet jo så är det. De flesta av dem
är dock inte intresserade av PC grafik för stora pengar.

Beror på var man kollar. Apple äger marknaden i Sverige, dvs. de har bokstavligen mer än 50% av smartphonemarknaden. Vilket innebär att det är Apple som står för volymerna i Sverige. Samt vissa andra länder.

https://macworld.idg.se/2.1038/1.701998/ny-rapport-engelsktal...
https://swedroid.se/sa-har-mycket-storre-ar-ios-android-sveri...

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Beror på var man kollar. Apple äger marknaden i Sverige, dvs. de har bokstavligen mer än 50% av smartphonemarknaden. Vilket innebär att det är Apple som står för volymerna i Sverige. Samt vissa andra länder.

https://macworld.idg.se/2.1038/1.701998/ny-rapport-engelsktal...
https://swedroid.se/sa-har-mycket-storre-ar-ios-android-sveri...

90% globalt till Androids fördel dock.

https://www.statista.com/statistics/266136/global-market-shar...

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

När RTX 2080Ti inte klarar av att konstant kunna ge RT i 1080P@60 FPS.. Hur ska då RTX 2070 och 2080 kunna göra det?

https://hothardware.com/news/battlefield-v-ray-tracing-hittin...

"Dice developed the game with Titan V with no dedicated RT Core to run specific Ray Tracing functions. They only received Turing 2 weeks before this demo. They are planning to improve the fidelity at launch as Turing can accelerate these functions better than the Tensor Cores in Titan V

Ray tracing is running at 1:1 parity with Raster resolution. DF changed the resolution around and got the following: 1080p @ 60fps, 1440p @ 40-50 fps, and 4K @ 20fps

Dice is planning to allow greater control of RT settings including changing the amount of rays shot per pixel, scaling the RT resolution independent of rasterized resolution (e.g. Game at 4K, RT at 1080p or lower), or using intelligent upscaling of lower resolution RT using AI denoising/checkerboarding.

Expecting 30% RT performance improvement with one type of optimization (merging separate instances in various objects).

Demo is using RT Cores after the rasterization of G-Buffer. They are planning to run the RT Cores in parallel asynchronously.

Dice is happy to have Real time RT in hardware instead of coming up with time-consuming non interactive or inaccurate raster techniques to cover various cases."

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/9baps1/battlefield_5...

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

"Dice developed the game with Titan V with no dedicated RT Core to run specific Ray Tracing functions. They only received Turing 2 weeks before this demo. They are planning to improve the fidelity at launch as Turing can accelerate these functions better than the Tensor Cores in Titan V

Ray tracing is running at 1:1 parity with Raster resolution. DF changed the resolution around and got the following: 1080p @ 60fps, 1440p @ 40-50 fps, and 4K @ 20fps

Dice is planning to allow greater control of RT settings including changing the amount of rays shot per pixel, scaling the RT resolution independent of rasterized resolution (e.g. Game at 4K, RT at 1080p or lower), or using intelligent upscaling of lower resolution RT using AI denoising/checkerboarding.

Expecting 30% RT performance improvement with one type of optimization (merging separate instances in various objects).

Demo is using RT Cores after the rasterization of G-Buffer. They are planning to run the RT Cores in parallel asynchronously.

Dice is happy to have Real time RT in hardware instead of coming up with time-consuming non interactive or inaccurate raster techniques to cover various cases."

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/9baps1/battlefield_5...

Finns det saltbehållare nog stora för det uttalandet?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Finns det saltbehållare nog stora för det uttalandet?

Så du tror att vi kommer se max 60 FPS i 1080p med 2080 ti?

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Så du tror att vi kommer se max 60 FPS i 1080p med 2080 ti?

Med RT påslaget? Det är högst troligt. Tekniken är ny (ish) och det kommer ta ett tag för utvecklarna att få ut full prestanda ur den men då är RTX 2080Ti utdaterat.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Beror på var man kollar. Apple äger marknaden i Sverige, dvs. de har bokstavligen mer än 50% av smartphonemarknaden. Vilket innebär att det är Apple som står för volymerna i Sverige. Samt vissa andra länder.

https://macworld.idg.se/2.1038/1.701998/ny-rapport-engelsktal...
https://swedroid.se/sa-har-mycket-storre-ar-ios-android-sveri...

Länken till macworld.idg.se visar att IOS har tappat, ytterligare. Nu är det nästan lika. Det var dock förvånande att Apple är så stora i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Med RT påslaget? Det är högst troligt. Tekniken är ny (ish) och det kommer ta ett tag för utvecklarna att få ut full prestanda ur den men då är RTX 2080Ti utdaterat.

Ja, vi får se om något år när det kommit några fler titlar och spel optimerats ordentligt.

Och sedan som jag förstår det så kommer det inte vara bara på och av utan flera olika inställningar. Så då kan man ju anpassa lite själv till vad man vill ligga på för FPS.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divion:

Folk får göra vad dom vill med sina pengar men tycker det är sorgligt att så många köper och "går med" på Nvidias ockerpriser. Hade förbokningarna vart i botten så hade det skickat en bra signal till Nvidia att sådana här priser går vi konsumenter inte med på.

Lånade ut en GPU till en arbetskollega så han kunde invänta benchmarks innan han besluta sig. Dagen efter förbokade han 2080 TI..
Han har ju pengar men jag klargjorde ju lite vad jag kände om det.

Men han är absolut ingen dum människa, men han vill ju ha det värsta och det finns inte så mycket att välja på oavsett.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Ja, därav min kommentar att det beror helt på var man kollar

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Lånade ut en GPU till en arbetskollega så han kunde invänta benchmarks innan han besluta sig. Dagen efter förbokade han 2080 TI..
Han har ju pengar men jag klargjorde ju lite vad jag kände om det.

Men han är absolut ingen dum människa, men han vill ju ha det värsta och det finns inte så mycket att välja på oavsett.

Även intelligenta människor gör ibland dumma saker.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Även intelligenta människor gör ibland dumma saker.

har man pengar så. är det smart att ta ett lån på 300k och köpa bil för? 15 tusen är inte speciellt mkt pengar när det handlar om hobbys då kommer pengar ganska sekundärt.
jag har datorer som hobby och betalar extremt lite pengar gentemot många vänner som har bilar som hobbys dom kan dra iväg otroliga summor på saker som kan kännas banala. min bror trimmar nu sin sommar bil, kommer gå på ca 200k när det är klart och han kan inte ens köra den på vintern. för att inte tala om de som kör i skogen med hemma byggda rör bilar som dom inte får köra på gatan och tävlar enbart en handfull gånger om året.

men vi nördar är rätt bortskämda genom att ha billiga hobbys, det får jag jämt höra när jag gnäller

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ja, därav min kommentar att det beror helt på var man kollar

Okej då förstår jag.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

har man pengar så. är det smart att ta ett lån på 300k och köpa bil för? 15 tusen är inte speciellt mkt pengar när det handlar om hobbys då kommer pengar ganska sekundärt.
jag har datorer som hobby och betalar extremt lite pengar gentemot många vänner som har bilar som hobbys dom kan dra iväg otroliga summor på saker som kan kännas banala. min bror trimmar nu sin sommar bil, kommer gå på ca 200k när det är klart och han kan inte ens köra den på vintern. för att inte tala om de som kör i skogen med hemma byggda rör bilar som dom inte får köra på gatan och tävlar enbart en handfull gånger om året.

men vi nördar är rätt bortskämda genom att ha billiga hobbys, det får jag jämt höra när jag gnäller

Jag tror det mer är principen som folk stör sig på. Att de höjer priset så hutslöst. Inte egentligen att det är dyrt. Inte lika mycket i alla fall. Och så blir de störda på att folk köper för då betyder det att vi konsumenter accepterar deras höga priset.

Sen är det ju en del pajkastning och otrevligheter som är väldigt olustigt. Men det här är ju en del av internet trots allt.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Jag tror det mer är principen som folk stör sig på. Att de höjer priset så hutslöst. Inte egentligen att det är dyrt. Inte lika mycket i alla fall. Och så blir de störda på att folk köper för då betyder det att vi konsumenter accepterar deras höga priset.

Sen är det ju en del pajkastning och otrevligheter som är väldigt olustigt. Men det här är ju en del av internet trots allt.

Ja så är det, minns mitt ati 9700pro som kostade 4 tusen, fan va mkt pengar😊
Finns en till del och det är att spelande oftast haft barn och unga som kunder till stor del med lite pengar. Nuförtiden är det väldigt många, även vuxna som spelar och dom har ofta en del pengar.
Marknaden kanske anpassar sig efter det och det verkar finnas pengar därav att 2080ti är det mest bokade kortet just nu trots högt pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag tycker inte man ska applicera dumhet till benägenhet att förbeställa. Det är andra psykologiska faktorer på plats.

Känner man att man har råd så är det nog rätt lockande att göra det även om man vet att man tar vissa risker.

Med det sagt så tycker jag absolut inte att man ska förbeställa.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

har man pengar så. är det smart att ta ett lån på 300k och köpa bil för? 15 tusen är inte speciellt mkt pengar när det handlar om hobbys då kommer pengar ganska sekundärt.
jag har datorer som hobby och betalar extremt lite pengar gentemot många vänner som har bilar som hobbys dom kan dra iväg otroliga summor på saker som kan kännas banala. min bror trimmar nu sin sommar bil, kommer gå på ca 200k när det är klart och han kan inte ens köra den på vintern. för att inte tala om de som kör i skogen med hemma byggda rör bilar som dom inte får köra på gatan och tävlar enbart en handfull gånger om året.

men vi nördar är rätt bortskämda genom att ha billiga hobbys, det får jag jämt höra när jag gnäller

Det där är bara ett icke argument. Bara för att något kostar mer betyder det inte att sagda produkt blir prisvärd. För mig är 15 tusen dyrt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Även intelligenta människor gör ibland dumma saker.

Värt att nämna, han avbokade. Det bästa beslut han haft vad gäller hårdvara i över 25 år.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F