MacBook Pro - bytte hårddisk nu är jag inte längre ägare av system ??

Permalänk
Medlem

MacBook Pro - bytte hårddisk nu är jag inte längre ägare av system ??

Hej! Jag har en MacBook Pro mid 2012 som jag gjorde ett hårddisk byte på, från vanlig till SSD. Allt har hittills gått bra och alla program jag valde följde med. Dessvärre när jag startar sibelius 7 så får jag felmeddelandet ”there was a problem with file permissions”.

Googlade mig fram till att jag inte har behörighet till vissa saker, så gick till hårddisken och -> visa info, där står det att ägare är ”system” och om jag försöker ändra eller ge mig själv behörighet så får jag felmeddelandet ”åtgärden kan inte slutföras eftersom du inte har den behörighet som krävs.”

Detta trots att jag är inloggad som admin... 🤔

Någon som stött på detta tidigare och vet en lösning?
Är ju inte supersugen på att göra en ominstallation igen direkt.... :s

Med vänlig hälsning,

Permalänk
Medlem

Hur klonade du disken? Låter som något gick fel och det blev fel rättigheter...

Jag skulle boota ifrån gamla disken via någon USB-Enhet och klona igen och se om det fungerar bättre, helst via Apple's inbyggda verktyg.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Hur klonade du disken? Låter som något gick fel och det blev fel rättigheter...

Jag skulle boota ifrån gamla disken via någon USB-Enhet och klona igen och se om det fungerar bättre, helst via Apple's inbyggda verktyg.

Jag använde mig av timemachine och en separat hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishliquid:

Jag använde mig av timemachine och en separat hårddisk.

Testa boota ifrån gamla hårddisken och klona via startup via appletecken + R tror jag det var..

Gjorde jag senast för några veckor sedan på en MAC Mini och fungerade perfekt!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk

Prova köra Skivkontroll i programmet Skivverktyg. Det brukar kunna lösa rättighetsproblem.

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linux Lover:

Prova köra Skivkontroll i programmet Skivverktyg. Det brukar kunna lösa rättighetsproblem.

Det hade nog varit ett bättre sätt. Haha, har nu nollställt SSD disken, installerat en time machine backup i den. Men då kan jag inte installera backupen på SSDn, så behöver en 3e hårddisk för att lösa detta. Och då blir det exakt samma som förra gången. Hoppas att det inte blir rättighetsproblem denna gången eller att skivkontrollen löser det

Permalänk
Medlem

Ledsen att behöva säga att inget hjälper :s har installerat om den 3x nu och får samma fel. Även testat skivkontroll och ger inget resultat.

Alltså: jag startar via gamla hårddisken (där problemet inte finns.) gör en timemachine över till extern hårddisk, startar om datorn med ctrl+r och väljer ”återskapa timemachine från backup”.

När datorn är igång så går jag in på ”visa info” om hårddisken och där står det att ”system” kan läsa och skriva, alla andra kan bara läsa. Försöker jag ändra (genom att skriva in admin lösenord) så kommer texten upp att jag inte har behörighet att ändra detta.

Alla övriga inställningar osv kommer med, alla program följer med men problemet kvarstår. Finns det någon som har en lösning på detta??? (Hela lördagen har gått åt att googla, installera om, försöka hitta en lösning. Jag klarar det tyvärr inte :S)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishliquid:

Ledsen att behöva säga att inget hjälper :s har installerat om den 3x nu och får samma fel. Även testat skivkontroll och ger inget resultat.

Alltså: jag startar via gamla hårddisken (där problemet inte finns.) gör en timemachine över till extern hårddisk, startar om datorn med ctrl+r och väljer ”återskapa timemachine från backup”.

När datorn är igång så går jag in på ”visa info” om hårddisken och där står det att ”system” kan läsa och skriva, alla andra kan bara läsa. Försöker jag ändra (genom att skriva in admin lösenord) så kommer texten upp att jag inte har behörighet att ändra detta.

Alla övriga inställningar osv kommer med, alla program följer med men problemet kvarstår. Finns det någon som har en lösning på detta??? (Hela lördagen har gått åt att googla, installera om, försöka hitta en lösning. Jag klarar det tyvärr inte :S)

Äger ingen mac och har väldigt lite erfarenhet om systemet, men det är en vanlig BSD Unix maskin. System ska vara ägare till / ditt användarekonto ska egentligen bara vara ägare av ~/användar_konto

Du kan testa detta

https://www.technipages.com/macos-sierra-repair-permissions

Vilka filer är det du har problem med och vilka rättigheter är det på dom?

Du kan alltid köra chown som root och sätta ägare till ditt användarkonto om det är filer som bordet ligga under /user/användar_konto

Är det inte saker som ligger i /user/användar_konto eller borde ligga där så behöver du kolla upp vilka rättigheter/ägarskap dom ska ha innan du brickar hela systemet.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Äger ingen mac och har väldigt lite erfarenhet om systemet, men det är en vanlig BSD Unix maskin. System ska vara ägare till / ditt användarekonto ska egentligen bara vara ägare av ~/användar_konto

Du kan testa detta

https://www.technipages.com/macos-sierra-repair-permissions

Vilka filer är det du har problem med och vilka rättigheter är det på dom?

Du kan alltid köra chown som root och sätta ägare till ditt användarkonto om det är filer som bordet ligga under /user/användar_konto

Är det inte saker som ligger i /user/användar_konto eller borde ligga där så behöver du kolla upp vilka rättigheter/ägarskap dom ska ha innan du brickar hela systemet.

Okej ska testas. Det är tex om jag ska lägga in nya waves till logic, så fungerar det inte.. Har inte provat att installera något nytt program men borde vara samma problem där :s

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishliquid:

Okej ska testas. Det är tex om jag ska lägga in nya waves till logic, så fungerar det inte.. Har inte provat att installera något nytt program men borde vara samma problem där :s

Skickades från m.sweclockers.com

Vart ligger filerna du försöker importera, vad är deras rättigheter samt ägare? Hur går du tillväga när du importerar?

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Ren nyinstallation High Sierra

Skrivet av Swedishliquid:

Ledsen att behöva säga att inget hjälper :s har installerat om den 3x nu och får samma fel. Även testat skivkontroll och ger inget resultat.

Alltså: jag startar via gamla hårddisken (där problemet inte finns.) gör en timemachine över till extern hårddisk, startar om datorn med ctrl+r och väljer ”återskapa timemachine från backup”.

När datorn är igång så går jag in på ”visa info” om hårddisken och där står det att ”system” kan läsa och skriva, alla andra kan bara läsa. Försöker jag ändra (genom att skriva in admin lösenord) så kommer texten upp att jag inte har behörighet att ändra detta.

Alla övriga inställningar osv kommer med, alla program följer med men problemet kvarstår. Finns det någon som har en lösning på detta??? (Hela lördagen har gått åt att googla, installera om, försöka hitta en lösning. Jag klarar det tyvärr inte :S)

Hej!

Goggla "Installera macOS" även "Om Återställning för macOS"

På den nya SSD Disk Utility (Kommando + R) radera SSD Mac OS Extended (journalförd) Välj även GUID. Välj även namn på nya SSD.

Starta om och med Alternativ-Kommando-r så sker nätverksinstallation via nätverkskabel.

Goggla "Om Återställning för macOS". Testa reinstall. Då det ej finns något annat än nätverksinstallation så startar den.

Jag har lyckats att få en ren Sierra 10.13.6 installation på detta sätt. Välja språk och tid. Sen finns några uppdateringar. Icloudkonto = applekonto

Detta utan att ha någon usbdisk ansluten.

Personligen tror jag att Time machine backup är bäst för att återskapa annan data än Mac OS.

Finns även en krånglig metod (som även finns på youtube)

Goggla "Skapa en startbar installerare för macOS" Tror dock den är svår att genomföra då

terminal är med med kryptiska strängar.

Lycka till!
Mvh
cuagn

Permalänk
Medlem

@cuagn:
Tack för utförligt och bra svar. Får sätta mig och göra detta

Permalänk
Medlem

reset

@Swedishliquid:

Vill bara tillägga att googla "alt cmd p r macbook" ger lite tips om reset av en macbook.

/cuagn