Nvidia: "Grafikkort från partnertillverkare till riktpris inte att vänta vid lansering"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Jag förstår inte hur du tänker nu om jag skall vara ärlig. 9900K har 8 kärnor.

Om man ska lägga nästan 6000kr på ett mellansegment processor kan man lika gärna köra X299 med quad-channel. Ett 2080 Ti för femton tusen kronor med en 9900K som bara kostar strax över femtusen kronor är ju bara löjligt!

Permalänk
Medlem

@anon114264: Men vad är det du inte förstår? Varför betala mer för sämre prestanda? X299 är SÄMRE för spel.

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Om man ska lägga nästan 6000kr på ett mellansegment processor kan man lika gärna köra X299 med quad-channel. Ett 2080 Ti för femton tusen kronor med en 9900K som bara kostar strax över femtusen kronor är ju bara löjligt!

Nej det är det inte. För egen del kan jag tycka att prestandan är viktiga än priset men vi tänker nog olika där. Vilka processorer kommer att prestera bättre i spel än 9900K?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Eller, AMD släpper en mjukvara, gratis som motsvarar nVidias hårdvarokrävande RTS-teknik.. till alla AMD grafikkort från HD58XX-till Polaris, Vega och framåt.

Finns redan liknande, kallas för radeon prorender och den är både öppen källkod och gratis. Finns även flera andra verktyg inom deras www.gpuopen.com initiativ
produktsidan med renderade bilder finns här https://pro.radeon.com/en/software/prorender/

exempel

Dold text
Dold text

Att få det till spel i realtid kommer kräva handpåläggning från spelutvecklarnas sida, likt så behövs det även för rtx då rtx inte heller är "plug and play". Om unity, unreal engine etc skulle implementera detta så hade det var intressant

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vad är relevansen i att de inte släpptes exakt samtidigt?

Ti och icke-Ti är oxå två olika segement så...och?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte riktigt. Titan är ett insteg mot Quadro. Ti-korten är rena spelkort.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bläjd:

Blir väldigt intressant att se prestandatester utan RT och vad som händer med priserna på 10XX serien när det väl finns 20XX kort i lager. Iaf för mig som kör 1080p än.

Ingenting. Alla som inte har råd med 2000 kommer köpa Pascal så varför inte mjölka

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Inte riktigt. Titan är ett insteg mot Quadro.

Nej det är det inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag undrar vilket pris kommande generation kommer ligga på. Om priset återgår "till det normal" kommer andrahandsvärdet på 2000-korten vara dåligt. Eller är 14k det nya riktpriset för toppmodeller ur Geforce serien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Jag undrar vilket pris kommande generation kommer ligga på. Om priset återgår "till det normal" kommer andrahandsvärdet på 2000-korten vara dåligt. Eller är 14k det nya riktpriset för toppmodeller ur Geforce serien?

Navi kommer någ starkt rikta sig mot mellanklass korten och jag hoppas att AMD håller sig kvar på nuvarande prisnivåer istället för att dra efter Nvidia. men om in AMD drar en Ryzen men generationen efter så kan vi någ förberädda oss på att det finns bara ett håll där priserna kommer gå, och det är UPP.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Inaktiv

Själv är jag nöjd med 770 som jag fick av polaren. Tji, fick alla som tycker att det är bra att svenska kronan sjunker. "det är ju bra för exporten", men man har inte tänkt att det är förödande för importen. Svenskarna har tappat 30-40% i köpkraft sen 2014.

Permalänk
Inaktiv

Om den bild som spekuleras vara prov av 2080 prestanda så kommer jag nog byta från 1070 TI till ett 1080 TI när det blir en prissänkning, om siffrorna som visades på den bild som spekuleras vara av en 2080's prestanda så kommer ett OC 1080 TI upp i runt samma nivåer till billigare pris

Dock bara spekulationer hittils, vi får se när de riktiga resultaten kommer in så klart ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Jag undrar vilket pris kommande generation kommer ligga på. Om priset återgår "till det normal" kommer andrahandsvärdet på 2000-korten vara dåligt. Eller är 14k det nya riktpriset för toppmodeller ur Geforce serien?

$1200 var riktpriset för toppmodellen (titan xp) även förra generationen så det är ju inte nytt direkt.

Nästa generation kommer bygga på 7nm som lär bli en dyr tillverkningsprocess så "toppen" kommer nog fortsätta vara dyr ja.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

För att få lite perspektiv på tillvaron.
https://us.forums.blizzard.com/en/overwatch/t/huge-stuttering...
Alla är inte så lyckligt lottade, vad gäller hårdvara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Nja jag förknippar mig inte till någon ideologi då jag tycker att det är ivägen av logiskt resonemang.
Hur jag drog den slutsatsen är helt enkelt att de som har pengarna att slänga iväg på så pass dyra kort utan att tänka till hur det påverkar marknaden gör per automatik att de som inte har råd inte heller kommer ha råd fortsättningsvis heller eftersom man då markerat att priset inte är ett hinder.

Säger varken att det är dåligt att tjäna mycket eller att folk inte ska utbilda sig, då jag själv faller inom båda dessa kategorier.

Jag tog det lite väl politiskt i valtider men jag har aldrig förstått de som anser att "rika" eller de med skaplig inkomst gynnas mer i Sverige då det alltid är tvärtom skattemässigt. Ok, jag förstår ditt tankesätt och håller med dig att priset påverkas, som utbud och efterfrågan alltid gör men om prissättningen är oskäligt hög vet jag inte. Tycker dock det är galet dyrt för ett grafikkort men ser inte att korten främst är dyra pga. hög efterfrågan.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Väldigt sugen på ett 2080 då jag känner att jag inte riktigt klarar 60 fps i 1440 p . Väldigt mycket pengar dock får se hur det presterar 9500 är väldigt mycket pengar så får helt enkelt se .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

För att få lite perspektiv på tillvaron.
https://us.forums.blizzard.com/en/overwatch/t/huge-stuttering...
Alla är inte så lyckligt lottade, vad gäller hårdvara.

Tänk glädjen om man ger en person med den prestandan ett gtx 660. Så för de som inte tycker det är värt och sälja ett gtx 560 för en hundring eller två så kan det vara väldigt värt ur köparens perspektiv.

Vad jag vill ha sagt mer konkret är att släng inte era komponenter om de har lågt andrahandsvärde för de kan ha ett högt andrahandsglädje

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Själv är jag nöjd med 770 som jag fick av polaren. Tji, fick alla som tycker att det är bra att svenska kronan sjunker. "det är ju bra för exporten", men man har inte tänkt att det är förödande för importen. Svenskarna har tappat 30-40% i köpkraft sen 2014.

Say what?...

Givetvis är det bättre att varor som tillverkas i Sverige säljer bättre än varor som tillverkas utanför Sverige. Det skapar fler jobb.

Sedan att det sitter en liten klick på ett teknikforum och gråter ändrar inte ovanstående.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

$1200 var riktpriset för toppmodellen (titan xp) även förra generationen så det är ju inte nytt direkt.

Nästa generation kommer bygga på 7nm som lär bli en dyr tillverkningsprocess så "toppen" kommer nog fortsätta vara dyr ja.
Skickades från m.sweclockers.com

Du ska se att de kommer släppa ny titan kort ännu dyrare om ett tag, så har de ändå skruvat upp priset.

Har svårt att se hur folk kan förboka 2080 serien redan utan några benchmarks, och de första benchmarksen som kommer kan man ju ignorera då all recensenter måste skriva på ett avtal med Nvidia..... Blir folk som köpt dem som man får titta på antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdrive:

Du ska se att de kommer släppa ny titan kort ännu dyrare om ett tag, så har de ändå skruvat upp priset.

Njae, det är inte nödvändigtvis så att nvidia skruvat upp priset, tillverkningskostnaden kan likväl vara orsaken.

Titan till vintern ska inte uteslutas helt men jag tror de kommer skippa det och gå vidare istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ipac:

Njae, det är inte nödvändigtvis så att nvidia skruvat upp priset, tillverkningskostnaden kan likväl vara orsaken.

Titan till vintern ska inte uteslutas helt men jag tror de kommer skippa det och gå vidare istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Den är nog inte billig, kretsen är enorm.
Tillkommer GDDR6 minne, antagligen dyrare än GDDR5 nu till en början.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Den är nog inte billig, kretsen är enorm.
Tillkommer GDDR6 minne, antagligen dyrare än GDDR5 nu till en början.

Japp, men Swec har bestämt sig för att det bara är nvidias greed som ökat, utan en tanke på det tekniska innehållet. Tämligen bedrövligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Japp, men Swec har bestämt sig för att det bara är nvidias greed som ökat, utan en tanke på det tekniska innehållet. Tämligen bedrövligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är det väl så att Nvidia har successivt ökat priset på sina kort för varje generation sedan GTX 900-serien. Då handlade det inte om dyra kretsar och ny teknik utan bristen på konkurrens och Nvidias försök att mjölka pengar. Så det är inte allt för långsökt att de försöker det igen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nu är det väl så att Nvidia har successivt ökat priset på sina kort för varje generation sedan GTX 900-serien. Då handlade det inte om dyra kretsar och ny teknik utan bristen på konkurrens och Nvidias försök att mjölka pengar. Så det är inte allt för långsökt att de försöker det igen.

Nej, det är tvärtom rimligt att misstänka att ett vinstdrivande företag försöker ha så goda marginaler möjligt

Däremot är det orimligt att göra som gjorts här, att diskutera en produkts pris utan att ens lägga en tanke på kostnaderna för den bakomliggande tekniken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nu är det väl så att Nvidia har successivt ökat priset på sina kort för varje generation sedan GTX 900-serien. Då handlade det inte om dyra kretsar och ny teknik utan bristen på konkurrens och Nvidias försök att mjölka pengar. Så det är inte allt för långsökt att de försöker det igen.

Så länge vi köper korten så kommer dom att höja priserna...
.. vilket kunderna kommer att göra så länge alternativen är sämre (beroende hur du värderar prestanda/pris/ etc.).

Så det är inget fel på vare sig Nvidia eller kunderna, snarare konkurrenterna (eller myndigheterna om man anser att Nvidia har monopol eller nyttjar fula knep).

Permalänk
Avstängd

jag tror detta blir bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdrive:

Du ska se att de kommer släppa ny titan kort ännu dyrare om ett tag, så har de ändå skruvat upp priset.

Har svårt att se hur folk kan förboka 2080 serien redan utan några benchmarks, och de första benchmarksen som kommer kan man ju ignorera då all recensenter måste skriva på ett avtal med Nvidia..... Blir folk som köpt dem som man får titta på antar jag.

Kan inte du och alla andra som tror det läsa på lite innan ni skriver såna här dumheter?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonus:

Så länge vi köper korten så kommer dom att höja priserna...
.. vilket kunderna kommer att göra så länge alternativen är sämre (beroende hur du värderar prestanda/pris/ etc.).

Så det är inget fel på vare sig Nvidia eller kunderna, snarare konkurrenterna (eller myndigheterna om man anser att Nvidia har monopol eller nyttjar fula knep).

Japp. Det är inte Nvidias fel att de höjer priserna... kom igen nu? Vems fel skulle det annars vara?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Inga problem med priset, lägg upp lite O'boy på Blocket bara

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Say what?...

Givetvis är det bättre att varor som tillverkas i Sverige säljer bättre än varor som tillverkas utanför Sverige. Det skapar fler jobb.

Sedan att det sitter en liten klick på ett teknikforum och gråter ändrar inte ovanstående.

Det är sån mentalitet som gjort svenskar så fattiga. Istället för att effektivisera så devalverade man svenska kronan ett antal gånger under 70-talet och sen 1982. Därefter släpptes kronan fri 1992. Att devalvera är att göra de som innehar svenska kronor (dvs svenska folket) fattigare och utlandet kan köpa svenska varor billigare, men du får ju betalt i kronor, men när du köper varor från andra länder i deras valuta så får du betala mer.

Titta bara på Schweiz.. en svensk krona och en schweizerfranc var lika mycket värt under 60-talet. Sen dess har svensken tappat köpkraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Det är sån mentalitet som gjort svenskar så fattiga. Istället för att effektivisera så devalverade man svenska kronan ett antal gånger under 70-talet och sen 1982. Därefter släpptes kronan fri 1992. Att devalvera är att göra de som innehar svenska kronor (dvs svenska folket) fattigare och utlandet kan köpa svenska varor billigare, men du får ju betalt i kronor, men när du köper varor från andra länder i deras valuta så får du betala mer.

Titta bara på Schweiz.. en svensk krona och en schweizerfranc var lika mycket värt under 60-talet. Sen dess har svensken tappat köpkraft.

Schweiz har superproblem pga övervärderad valuta. Deras export har tappat rejält. Inte speciellt bra när man är ett litet och exportberoende land, precis som Sverige.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti