Grabben fyller 10år. Söker hårdvara!

Permalänk
Medlem

Grabben fyller 10år. Söker hårdvara!

Hej,

Grabben fyller 10år om typ 1 månad. Är ute lite sent och ska plocka ihop en hyffsad burk till honom.

Skärm har jag redan, så lägger övriga pengar på annat.

Har ingen direkt budget, men tänker mig att köpa det mesta begagnat.

Vad är typ minimum för dessa spel, som går att skaffa billigt just nu?
Otroligt tacksam för all hjälp jag kan få.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

@Drasteroid: Absolut inget fel i att köpa begagnat.
Kraven för spelet i sig är inte så värst extrema utan någon äldre kommer klara detta fint.
Köper du (inte AM4-moderkort för AMD eller senare från Intel så åker du på nitlotten att du behöver uppgradera moderkort, processor och RAM samtidigt när den dagen så kommer ifall du köper ett system med DDR3-minnen (vilket kanske kan vara att tänka på när man köper begagnat).

Tycker att du gör rätt i att hålla ett extra öga på sweclockers försäljningssida. Jag personligen tycker det känns bättre att köpa begagnat från någon på detta forum som har 200 inlägg och ett medlemskap sedan 2012 än att köpa från någon på Blocket. Dessutom är priserna oftast lite lägre (eller mer ärligt satta) här än på Blocket.

Prisklass räcker det, tror jag, med att du hittar en dator för ca. 4-5 tusen komplett så kommer det att fungera.
Exempel på dator (såld förvisso)

Systemkrav på fortnite
Processor: Intel i5/motsvarande AMD
RAM: 8Gb
GTX660/Radeon HD7870
Så det är inget jättetungdrivet.

Om detta hjälper vet jag inte, du hade kanske redan koll på det mesta.

Permalänk
Medlem

Så här är tanken..

https://www.inet.se/produkt/b1023226/datorbygge

GPU: Har ett GT 1030 2GB Aero ITX OC

Kan hända att jag plockar en SSD ur min burk också för att få ner kostnaderna.
Så är detta en burk han kommer kunna lira lite Fortnite och Minecraft på?
Även lite övriga spel i 1080p@50-60 fps med lite lägre inställningar.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Jag skulle uppskatta om lite kunnigt folk ville kommentera ovanstående burk. Budget just nu är typ 4500kr.
Det ska spelas overwatch, Minecraft och fortnite.
60 FPS typ är bra, men low/med/high/ultra spelar ingen roll.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Jag skulle uppskatta om lite kunnigt folk ville kommentera ovanstående burk. Budget just nu är typ 4500kr.
Det ska spelas overwatch, Minecraft och fortnite.
60 FPS typ är bra, men low/med/high/ultra spelar ingen roll.

Burken ser finfint ut för de spelen. Svagaste länken är helt klart 1030 gfx kortet. Men det går ju att uppdatera senare

// LZ

Permalänk
Medlem

Med den budgeten skulle jag köpt ett begagnat Sandy Bridge paket med en HD7970 eller liknande.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

1030 köpte jag nytt för under 500 kr så det kommer garanterat bli en uppgradering längre fram.
Har sökt en begagnad burk men hittar inget så därav blir det detta.
Dessutom är det kort tid kvar tills han fyller.
Tack alla

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att satsa på en Ryzen 5 2400G i detta fall?
Den integrerade grafiken är bättre än nuvarande 1030 du har och processorn kostar 600:- mindre än i5 8400.

Visa signatur

: )

Permalänk

Hej
Ok. Det finns bra begagnat på den sajten. Bra kraft för små pengar
Ha det bra....
BR.
Kenneth

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Drasteroid:

1030 köpte jag nytt för under 500 kr så det kommer garanterat bli en uppgradering längre fram.
Har sökt en begagnad burk men hittar inget så därav blir det detta.
Dessutom är det kort tid kvar tills han fyller.
Tack alla

Skrivet av raexxlol:

Är det inte bättre att satsa på en Ryzen 5 2400G i detta fall?
Den integrerade grafiken är bättre än nuvarande 1030 du har och processorn kostar 600:- mindre än i5 8400.

Eftersom ett 1030 redan är inhandlat skulle jag rekommendera intel 8400 då den generellt presterar bättre i spel som processor och är en bra plattform att uppgradera på. Processorn behöver troligen inte bytas ut närmsta tiden men att köpa nytt grafikkort brukar behövas göras allt oftare. Hade du inte haft ett 1030 hade jag också rekommenderat en 2400G då den hade fungerat utan ett extra grafikkort.

Permalänk
Medlem

Det enda jag verkligen stör mig på med det bygget är att Prime H310M-K bara har två minnesportar, så när du vill uppgradera minnena framöver måste du helt ersätta dina 2x4 med 2x8.

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av dunis90:

Det enda jag verkligen stör mig på med det bygget är att Prime H310M-K bara har två minnesportar, så när du vill uppgradera minnena framöver måste du helt ersätta dina 2x4 med 2x8.

problemet där är att jag hittar iaf inga moderkort med 4 minnesplatser för ett bra pris, närmsta jag hittar är på 800kr, då kanske det är bättre att köra på 1*8GB nu och sen kanske uppgradera till 2 senare? Så slipper man "slänga" de första 8 GB när man uppgraderar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raexxlol:

Är det inte bättre att satsa på en Ryzen 5 2400G i detta fall?
Den integrerade grafiken är bättre än nuvarande 1030 du har och processorn kostar 600:- mindre än i5 8400.

Den integererade grafiken i 2400G är bra för att vara integrerad men slår inte ett GT 1030, se Sweclockers recension där just detta testas i t.ex. Fortnite.