Permalänk
Medlem

Kamera till flickvännen

Hej!

Min flickvän är ute efter att köpa en kamera, den kan vara ny eller begagnad. Har inte så mycket koll på detta område och istället för att försöka gräva ner mig i kamera träsket tänkte jag fråga er.
Här är det som hon tycker är viktigt:

-Wifi
-Kunna filma
-Prisvärd

Budget: Mellan 3-5k

Permalänk
Medlem

Lite mer information hade varit bra, som formfaktor, systemkamera eller inte, vad är det som ska fotas/filmas osv.
Om hon inte ser sig själv bygga upp en arsenal med objektiv är en avancerad kompaktkamera som Sony RX100, Panasonic LX100, Canon G7X och liknande kompetenta alternativ.

Skulle det vara en systemkamera som lockar så finns det ännu fler frågor att ta ställning till. Spegellöst eller spegelreflex, småbild (kanske lite optimistiskt med 5k som budgettak), APS-C eller m4/3 osv.

Permalänk
Medlem

Ja som sagt så har jag verkligen ingen koll på det här området men det som ska filmas är väl videobloggar.
Tror faktiskt att hon är sugen på en kamera där hon kan byta objektiv och sånt beroende på vad hon ska ta bild/filma. Vad jag förstår då så är det en systemkamera som skulle passa henne bra, men sen vad det är för skillnad mellan olika speglar och sånt har jag ingen koll på tyvärr.
Budgeten går att höja om det finns goda skäl till att göra det, som att hon kan byta objektiv och sånt.

Permalänk
Medlem

Vill hon ha en systemkamera som hon filmar med så bör hon undvika Nikon. Sony, Canon och Panasonic är bättre alternativ. Väljer man Canon bör man kolla på en modell som har "dual pixel AF", dvs fasdetektering av fokus direkt på sensorn. Då funkar autofokus bra även vid filmning.

Jag filmar inte särskilt mycket själv så jag har inte så jättbra koll exakt på vilka modeller som är bra på vad.

Generellt kan man säga att större sensor ger bättre bildkvalitet. Det är inte alltid sant men i princip kan man säga det, om kamerorna är ungefär lika gamla. Med en budget på 5k så är kanske inte småbild eller "fullformat" det första alternativet utan m4/3 resp APS-C är nog det man bör kolla på. Panasonic har m4/3, som är den minsta sensorn och Canon och Sony har APS-C.

Ang. spegellöst eller spegelreflex så har en spegelreflexkamera en spegel som speglar ljuset som kommer in via objektivet upp till sökaren. Man tittar alltså i princip direkt genom objektivet, kan man säga.
En spegellös kamera har ibland bara den bakre skärmen att använda men oftast finns det även en sökare med en EVF, dvs det är alltså en liten bildskärm som sitter i sökaren.
Båda har fördelar och nackdelar så man får kanske bilda sig en egen uppfattning.
Spegelreflexkameror kan dock INTE använda sökaren vid filmning. Då får man vackert använda skärmen.

Annars ska man definitivt inte förakta lite mer seriösa kompaktkameror som Sony RX100, Canon G7X osv.
Om man tänkt vlogga så är det väl rätt bra att tänka på att skärmen ska vara vrid/vinklingsbar så att man kan se sig själv.

Permalänk
Medlem

@dumbo: Tack för ditt ordentliga svar. Kollade på dom två modellerna som du tipsade om och jag undrar om de är bättre än en Sony Alpha A6000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prokie:

@dumbo: Tack för ditt ordentliga svar. Kollade på dom två modellerna som du tipsade om och jag undrar om de är bättre än en Sony Alpha A6000?

Det beror ju lite på. Det finns olika versioner av RX100, där version 3 och framåt har ljusstarkare objektiv. A6000 har större sensor, vilket är en fördel. Jämför man G7X (numera finns nog bara MkII att köpa ny) eller version 3 och framåt av RX100 med A6000 tillsammans med kitobjektivet (16-50/3.5-5.6) så kompenserar de ljusstarka objektiven på kompakterna för den mindre sensorn och lite till. I princip får man alltså samma brusnivåer och möjlighet till kort skärpedjup med alla dessa tre alternativ. Objektivet i kompaktkamerorna är dock skarpare, så bildkvaliteten kommer att bli lite bättre totalt sett.

Version 1 och 2 av RX100 har ett ljussvagare objektiv och även om det åxå är fina kameror så skulle de ha en nackdel jämfört mot ovanstående varianter pga det.

Vad gäller A6000 så har man ju såklart möjligheten att byta till ljusstarkare objektiv och då dra större nytta av den större sensorn. Utbudet av ljusstarka normalzoomar för Sonys APS-C-kameror är lite skralt med det finns några fasta objektiv som är bra och som inte är så hiskeligt dyra. Sigma 30/2.8 Art och Sigma 30/1.4 Contemporary, tex, om man vill ha något som är ganska allround.

Nu pratar jag ju bara specar såklart. Det finns ju andra aspekter av kameror som vilka funktioner som finns i mjukvaran, om de har vrid-/vinklingsbar skärm och såna saker och för video, vad man får för format och bitrate osv. Där får man ju läsa lite djupare i recensioner osv för att få en bra uppfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prokie:

Hej!

Min flickvän är ute efter att köpa en kamera, den kan vara ny eller begagnad. Har inte så mycket koll på detta område och istället för att försöka gräva ner mig i kamera träsket tänkte jag fråga er.
Här är det som hon tycker är viktigt:

-Wifi
-Kunna filma
-Prisvärd

Budget: Mellan 3-5k

Det bästa du/ni kan göra är att låta henne ta reda på mer vad hon behöver, exempelvis genom att hon själv söker runt en del på nätet. Det finns enorma mängder lättillgänglig information bara på Youtube. Alternativt kan du låtaa henne låna ditt konto här på Sweclockers och själv fråga oss. På så sätt har vi större möjlighet att tipsa om en lämplig kamera. Det viktigaste för att kunna få bra hjälp är att tydligt kunna beskriva ens behov.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

@Prokie: Jag har en Canon PowerShot G7X II som jag är väldigt nöjd med. Det är en kompaktkamera med sensor och optik nog för att ge rejält bra bilder trots sin storlek. Det mest extrema jag använder den till är att fota på rockkonserter från publikhavet och jag är glatt överraskad över hur bra den klarar det.

Den och Sonys RX100-modeller brukar vara populära bland vloggare pga den vidbara skärmen samt storleken. Jag köpte den här för att jag ville ha en nätt sak som är lika kapabel som de större varianterna. Det känns vanskligt att köpa sig in på större system om man inte kan någonting om det (jag håller på att lära mig) så därför tycker jag att det är enklare med en kamera utan utbytbart objektiv.

Permalänk

Kan bara bekräfta att Sony RX100 är ett riktigt bra alternativ att börja med och känna sig för vad för sorts foto som intresserar mest.
Vill man alltid ha en bra kamera till hands för att fånga ögonblicket när det uppenbarar sig är ju en kamera i fick-format en fördel.