Permalänk
Medlem

Fortnite, hypotetisk fråga

Hej,
En hypotetisk fråga.
Ibland när man startar Fortnite så laddas det ner uppdateringar, och om inte allt för lång tid är det dags för Season 6.

Finns det risk att det i sådana uppdateringar, eller framtida säsonger så att säga, kommer krävas bättre och bättre grafikkort? Eller är det så att säga låst och man bara ändrar innehållet i spelet?

Så om jag köper en dator idag som typ precis klarar EPIC så finns risken att jag om 6 månader sitter med grejer som inte funkar?

Hoppas frågan är tydlig.

Permalänk
Medlem

Så fort som 6 månader kommer det nog inte att gå men kolla på WoW, kräver mycket mer nu än för 14 år sen av naturliga orsaker.

Permalänk
Medlem

Hej Khol, jag misstänker att Epic games kommer att öka kraven.
Vi kan endast spekulera, men i många andra spel så har minimi-grafiken ökats.
Exempel på spel.
Csgo, (brukade spela det på ett 7800gtx med 256 mb vram, kan inte längre ladda nya kator med det kortet)
Runescape, massiv overhaul har skett på grafikfronten. Tror inte du kan spela det med en pentium 3.

Hurvida en speltillverkare ökar kraven, beror mycket på hur många som kör nära minimum gränsen.
Om det är en stor del användare, så är det troligt att de ej kommer att höja kraven, då de skulle riskera att förlora användare.
Med tiden, så köper de flesta bättre datorer, och mängden folk som sitter med absolut minimum minskar.
Därav så kan företag tjäna på att förbättra grafiken, få mer publicitet, och tyvärr få de som har absolut minimum grafik att inte kunna spela spelet behagligt längre.

Oftast är det en fråga om att endast få lägre fps, vad jag har sett, så är det inte ofta spelutveckare gör så att det inte alls går att starta upp spelet längre på äldre hårdvara. Så länge det inte är en stor overhaul. Vilket inte brukar göras tidigt i en spels karriär.

Det jag misstänker kommer göra att fortnite kommer kräva mer, är grafiska effekter från kommande vapen, skins, och annat.
Därav, tror jag det är bättre att sika en bit över minimumkraven.

Tyvärr så är det inte mycket mer än spekulationer jag kommer med.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

@Zeedarn:

Vad tror vi om en i5-7400 med ett GTX 1050. Kommer det stå sig ?

Permalänk
Sötast
Skrivet av khol:

@Zeedarn:

Vad tror vi om en i5-7400 med ett GTX 1050. Kommer det stå sig ?

Kan inte rekommendera ett 1050, ett 1060 däremot är nära på dubbelt så snabbt som 1050.

Permalänk
Medlem

@Allexz:

Menar du att ett 1050 inte kommer räcka för Fortnite framöver?

Permalänk
Medlem

@khol: Här kan du se average fps i dom vanligaste spelen, baserat på andra användare.
1. Välj game settings
2. Välj upplösning.
3. Välj GPU.
4. Välj CPU.
http://www.userbenchmark.com/PCGame/FPS-Estimates-Fortnite/3954/0.0.0.0.0
Ger iaf ett hum om vad man kan förvänta sig. Vad som kommer gälla i framtiden är dock svårt att veta.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Svårt att säga exakt vad som kommer hända i framtiden. Om du går i uppgraderingstankar men känner att det fungerar just nu varför inte vänta tills den dagen du känner att din dator börjar bli lite klen? Kommer säkert ta ett tag innan Fortnite uppdaterats såpass att det kommer märkas för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskeradmannen:

@khol: Här kan du se average fps i dom vanligaste spelen, baserat på andra användare.
1. Välj game settings
2. Välj upplösning.
3. Välj GPU.
4. Välj CPU.
http://www.userbenchmark.com/PCGame/FPS-Estimates-Fortnite/3954/0.0.0.0.0
Ger iaf ett hum om vad man kan förvänta sig. Vad som kommer gälla i framtiden är dock svårt att veta.

Skulle inte ens lita på userbenchmark för ett hum i detta fall. Deras siffror är ej baserat på några tester utan att användaren själv väljer ett spel, sedan en preset (low-max) och sedan knappar in sin FPS.

I mitt fall t.ex. kan jag antingen säga att jag får 300fps eller 60fps i WoW, då det beror på vart jag befinner mig. Ingen av dom är speciellt bra för att ens få ett hum dock.
Rulla hellre en tärning alt. rådfråga en magic 8 ball för bättre resultat.

Eller bara kolla lite tester på diverse grafikkort och utgå från det, betydligt bättre hum om vad man kommer få för framerate i spel då.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa: Ah ok. Hade ingen koll på det där utan antog att det var mera "verifierade" resultat.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Sötast
Skrivet av khol:

@Allexz:

Menar du att ett 1050 inte kommer räcka för Fortnite framöver?

Nja, det jag baserade mitt svar på var vilken typ av grafikkort vi pratade om.

Nvidias kortserier ser ut ungefär såhär:

xx40 = kontorskort
xx50 = entry level / hittas ofta i typ elgiganten maskiner.
xx60 = low tier gaming
xx70 = mid/high tier gaming
xx80 = high / ultra tier gaming
xx80ti = best in slot gaming

Genom att köpa åtminstone ett low tier så får man ett kort som ger god prestanda både idag och imorgon.

Lägre är aldrig att rekommendera och högre blir snabbt dyrare och en mindre prestandavinst per krona

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kraven kommer öka ju såklart men inte markant så så länge du inte har ett jättedåligt grafikkort så klarar du dig fint

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Pc master race

Skickades från m.sweclockers.com