Lenovo Yoga C630 är Windows 10-dator med Qualcomm Snapdragon 850

Permalänk
Melding Plague

Lenovo Yoga C630 är Windows 10-dator med Qualcomm Snapdragon 850

Välrenommerade Lenovo presenterar nu en bärbar dator med systemkretsen Snapdragon 850, som levereras med Windows 10 för ARM och löfte om batteritid på 25 timmar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Inget fel på denna dator bortsett från priset på 10500kr.
Så frågan är vem riktar sig denna grupp datorer åt? Det är ytterst få som inte klarar sig på några timmars batteri utan behöver hela 25h.

Däremot tror jag mycket på billiga Arm laptops för runt 5000kr.

Permalänk
Avstängd

För 10k då förväntar man sig att den ska klara av Crysis.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

För 10k då förväntar man sig att den ska klara av Crysis.

Om ens den klarar av candy crush i 30FPS..stutterfritt..

Prislappen borde vara mellan 3500-4500:-

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av superegg:

För 10k då förväntar man sig att den ska klara av Crysis.

Exakt, för det gör t.ex. denna eminenta laptop som startar runt 15k? (Ingen ironi, det är en av de bästa laptops pengar kan köpa, men den fixar inte Crysis).

Angående Snapdragon 850 så är det ett hyfsat stort steg framåt över tidigare Snapdragon 835. Men den CPU som sitter i är i praktiken en Cortex A75 som fortfarande är en design enbart fokuserad på mobiler. Går inte alls att utnyttja det extra utrymme som finns för att en laptop kan hantera betydligt större värmeutveckling jämfört med en mobil, CPU-kretsen är helt enkelt inte designad för att dra mer än <10 W max. Ultratunna laptops som XPS 13, Surface Pro och MacBook Pro tillåter momentan effekt på ~25 W!

Första generationen ARM-baserade laptops som blir riktigt intressant blir de Cortex A76 baserade som lär hitta ut i början av 2019. Apple har redan passerat Intel i "IPC" och även ARM lär får en IPC i nivå med Skylake med Cortex A76 då det är en väsentligt mer avancerad CPU-kärna än man någonsin tidigare designat.

Allt annat lika så kommer en 64-bitars ARM CPU presterar bättre jämfört med en x86_64 CPU, det då 64-bitars ARM är en väsentligt mycket bättre designade ISA (framförallt för multicore programmering). Handlar självklart inte om några heltalsfaktorer, realistisk är kanske 20-30 % bättre.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Jag skulle överväga en sådan här dator för att få den passiva kylningen. Väldigt trevligt.

Hur står den sig mot Surface Go som släpptes precis? Go är betydligt billigare.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Exakt, för det gör t.ex. denna eminenta laptop som startar runt 15k? (Ingen ironi, det är en av de bästa laptops pengar kan köpa, men den fixar inte Crysis).

Angående Snapdragon 850 så är det ett hyfsat stort steg framåt över tidigare Snapdragon 835. Men den CPU som sitter i är i praktiken en Cortex A75 som fortfarande är en design enbart fokuserad på mobiler. Går inte alls att utnyttja det extra utrymme som finns för att en laptop kan hantera betydligt större värmeutveckling jämfört med en mobil, CPU-kretsen är helt enkelt inte designad för att dra mer än <10 W max. Ultratunna laptops som XPS 13, Surface Pro och MacBook Pro tillåter momentan effekt på ~25 W!

Första generationen ARM-baserade laptops som blir riktigt intressant blir de Cortex A76 baserade som lär hitta ut i början av 2019. Apple har redan passerat Intel i "IPC" och även ARM lär får en IPC i nivå med Skylake med Cortex A76 då det är en väsentligt mer avancerad CPU-kärna än man någonsin tidigare designat.

Allt annat lika så kommer en 64-bitars ARM CPU presterar bättre jämfört med en x86_64 CPU, det då 64-bitars ARM är en väsentligt mycket bättre designade ISA (framförallt för multicore programmering). Handlar självklart inte om några heltalsfaktorer, realistisk är kanske 20-30 % bättre.

När kan vi vänta oss laptops med Snapdragon 850?

Håller förövrigt med dig om Dell XPS 13.. Nog fan en av de bästa laptops jag har testat

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m0rk:

När kan vi vänta oss laptops med Snapdragon 850?

Håller förövrigt med dig om Dell XPS 13.. Nog fan en av de bästa laptops jag har testat

Någon gång i september står det ju i artikeln

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så billig systemkrets till dator och endå kostar den hela 10 000 kr, varför använda arm alls då?

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Exakt, för det gör t.ex. denna eminenta laptop som startar runt 15k? (Ingen ironi, det är en av de bästa laptops pengar kan köpa, men den fixar inte Crysis).

Säker på det? Jag spelade igenom crysis med en dator som hade Athlon x2 6000+ och ett 9600gt. Det gick även spela fast med kass prestanda på föräldrarnas dator med en pentium 4 3,6ghz och 7800gtx.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Exakt, för det gör t.ex. denna eminenta laptop som startar runt 15k? (Ingen ironi, det är en av de bästa laptops pengar kan köpa, men den fixar inte Crysis).

Hade hellre köpt en ny ThinkPad X1 Carbon om priset inte spelar någon roll:
https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/x-series/ThinkP... En vettig utrustad modell kostar runt 30 000kr. -Den händiga kan själv löda loss ramet och uppgradera till 16GB för normala priser..

XPS känns som en påkostad konsumentdator, medans ThinkPad X1 Carbon kvalar in som en arbetsdator.

Det som jag tycker är tragisk med de båda är att de båda har LPDDR3, LPDDR4 borde ge en hel del på grafiksidan. För mig att betala extremt mycket pengar för något som jag känner halvdant för så har jag tröttnat på detta. Köp en billig och enkel laptop istället, vilket mycket väl kan vara en arm.
*edit*
En snålutrustad X1 Carbon är en vanlig projektledardator. En XPS har jag däremot aldrig sett på någon arbetsplats.

Permalänk
Inaktiv

VNC & Putty i 25 timmar på en fin IPS panel & fläktlös, man tackar! Bra pris!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Så billig systemkrets till dator och endå kostar den hela 10 000 kr, varför använda arm alls då?

Hur billig tror du Snapdragon 850 egentligen är? Vad jag vet är Qualcomm väldigt noga med att inte gå ut med några priser till allmänheten och även om Snapdragon 850 bara verkar vara en uphottad version av 845 kan jag tänka mig att den är aningen dyrare än 845. Särskilt om den inte är menad för mobiltelefoner i framtiden utan enbart är gjord för datorer, då den antagligen produceras i mycket mindre volymer om så är fallet.

Billigaste Snapdragon 845 telefonerna jag hittar i Sverige ligger på runt 5000:- som en jämförelse.

Men om de inte börjar bygga helt andra ARM-processorer för datorer med betydligt bättre prestanda så känns det här ju som en ganska ineffektiv lösning. Känns ju jävligt löjligt att sitta med min telefon som har en Snapdragon 845 i fickan samtidigt som jag använder en laptop med en nästintill identiskt processor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VadSaDu:

Om ens den klarar av candy crush i 30FPS..stutterfritt..

Prislappen borde vara mellan 3500-4500:-

Hmm installera Android och spela app spel det kanske den klara av.

Skrivet av Yoshman:

Exakt, för det gör t.ex. denna eminenta laptop som startar runt 15k? (Ingen ironi, det är en av de bästa laptops pengar kan köpa, men den fixar inte Crysis).

Angående Snapdragon 850 så är det ett hyfsat stort steg framåt över tidigare Snapdragon 835. Men den CPU som sitter i är i praktiken en Cortex A75 som fortfarande är en design enbart fokuserad på mobiler. Går inte alls att utnyttja det extra utrymme som finns för att en laptop kan hantera betydligt större värmeutveckling jämfört med en mobil, CPU-kretsen är helt enkelt inte designad för att dra mer än <10 W max. Ultratunna laptops som XPS 13, Surface Pro och MacBook Pro tillåter momentan effekt på ~25 W!

Första generationen ARM-baserade laptops som blir riktigt intressant blir de Cortex A76 baserade som lär hitta ut i början av 2019. Apple har redan passerat Intel i "IPC" och även ARM lär får en IPC i nivå med Skylake med Cortex A76 då det är en väsentligt mer avancerad CPU-kärna än man någonsin tidigare designat.

Allt annat lika så kommer en 64-bitars ARM CPU presterar bättre jämfört med en x86_64 CPU, det då 64-bitars ARM är en väsentligt mycket bättre designade ISA (framförallt för multicore programmering). Handlar självklart inte om några heltalsfaktorer, realistisk är kanske 20-30 % bättre.

Går det att köra vilket os som helst på 64-bitars ARM eller måste den ha stöd för det?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv

Snyggt med 16:9 skärm på den där. Varför inte en högre, kanske 3:2 tillomed? Nu ser den ju ut såhär:

Permalänk
Medlem

Varifrån kommer den där otroliga strömsparningen? En Intel-CPU som för det mesta idlar drar väl inte så mycket jämfört med skärmen. Även om CPUn drog precis noll så borde man vara långt ifrån att dubblera batteritiden.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon159643:

Hade hellre köpt en ny ThinkPad X1 Carbon om priset inte spelar någon roll:
https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/x-series/ThinkP... En vettig utrustad modell kostar runt 30 000kr. -Den händiga kan själv löda loss ramet och uppgradera till 16GB för normala priser..

XPS känns som en påkostad konsumentdator, medans ThinkPad X1 Carbon kvalar in som en arbetsdator.

Det som jag tycker är tragisk med de båda är att de båda har LPDDR3, LPDDR4 borde ge en hel del på grafiksidan. För mig att betala extremt mycket pengar för något som jag känner halvdant för så har jag tröttnat på detta. Köp en billig och enkel laptop istället, vilket mycket väl kan vara en arm.
*edit*
En snålutrustad X1 Carbon är en vanlig projektledardator. En XPS har jag däremot aldrig sett på någon arbetsplats.

Vi har en del underkonsulter (som är egenföretagare) på jobbet och bland dessa är XPS13 en storfavorit. XPS-serien är också poppis bland många Linux-människor då det OSet brukar fungera lysande på dessa maskiner, de går att köpa med Ubuntu förinstallerat (även hos svenska Dell).

Hade själv långt hellre tagit en XPS13 som jobbmaskin jämfört med de HP Elitebooks vi nu är påtvingande. Som tur är har vi rätt flexibel IT-policy, helt OK att skaffa sin egen dator och använda den (vilket de MacOS frälsta gör, har kört Mac tidigare men använder just nu en Surface Pro 4 då jag inte är överens med nuvarande tangentbordsdesign på MBP).

X1 Carbon är absolut en annan trevlig maskin, men personligen sätter jag den efter MBP, XPS samt Surface Pro. Sådant är självklart personligt.

Angående priset: det går inte att tillverka en riktigt bra ultratunn laptop under 10k strecket! Rätt säker på att själva systemkretsen i Lenovo Yoga C630 är en spottstyver av totalpriset. Stabilt metallchassi, bra skärm (som i detta fall också har pekfunktion och penna, bara pennan är väl en tusenlapp till Surface Pro), bra arbetskapacitet på extremt litet utrymme etc drar upp priset.

Jag hoppas verkligen man även klämmer in högupplöst skärm när de modeller med de första "riktiga" laptop-inriktade ARM CPUerna dyker upp nästa år. Ja, det kommer lägga priset >=15k men givet hur en ultratunn laptop normalt används kommer det bli en lysande enhet för professionellt bruk!

Skrivet av superegg:

Går det att köra vilket os som helst på 64-bitars ARM eller måste den ha stöd för det?

När det kommer till Linux är numera 64-bitars ARM (Aarch64) den CPU med bäst support efter x86.

Men gissar att frågan var om det går att köra vilket OS som helst på 64-bitars ARM-latops som artikeln handlar om. Gissar att svaret kommer vara "nja" under en tid. Dessa enheter lär nog finnas att tag på marknaden innan det blir lite ordning på stödet i t.ex. Ubuntu.

Just nu har Ubuntu bara officiellt stöd för deras server-distro för Aarch64, så man lär var rätt bekväm med Linux om man tänker gå den vägen. Vilket är rätt trist då programvara för Aarch64 är rätt mycket ett icke-problem på Linux medan man på Windows nog inte kommer helt kunna klara sig utan x86 emuleringen i närtid.

PS: kring Aarch64 vs x86_64, är lite färgad av att jobbat med implementation C/C++ standarbibliotek samt kompilatorer senare året (även PowerPC har varit med på ett hörn, men ARM börjar helt ta över det PPC tidigare var stor på). Att se genererad Aarch64 sida vid sida med x86_64 är lite som att jämföra bra tavelkonst med en smash-n-grabb hos Colorama
Som tur är kvittar det för nästa alla, dessa detaljer är det normalt bara de som jobbar med kompilatorer och standarbiblioteken som någonsin behöver bry sig om. För resten skriver man ju sin kod på exakt samma sätt oavsett underliggande arkitektur så här år 2018.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kul med Snapdragon och och bra batteritid. Surfar man bara eller mest är i webbläsaren så är det trevligt problemet är för dryga 10 papp så kan jag inte räkna med att göra någonting annat med den och då blir det ju bara en glorifierad windows-bloatad surfplatta med tangentbord.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

När det kommer till Linux är numera 64-bitars ARM (Aarch64) den CPU med bäst support efter x86.

Men gissar att frågan var om det går att köra vilket OS som helst på 64-bitars ARM-latops som artikeln handlar om. Gissar att svaret kommer vara "nja" under en tid. Dessa enheter lär nog finnas att tag på marknaden innan det blir lite ordning på stödet i t.ex. Ubuntu.

Just nu har Ubuntu bara officiellt stöd för deras server-distro för Aarch64, så man lär var rätt bekväm med Linux om man tänker gå den vägen. Vilket är rätt trist då programvara för Aarch64 är rätt mycket ett icke-problem på Linux medan man på Windows nog inte kommer helt kunna klara sig utan x86 emuleringen i närtid.

PS: kring Aarch64 vs x86_64, är lite färgad av att jobbat med implementation C/C++ standarbibliotek samt kompilatorer senare året (även PowerPC har varit med på ett hörn, men ARM börjar helt ta över det PPC tidigare var stor på). Att se genererad Aarch64 sida vid sida med x86_64 är lite som att jämföra bra tavelkonst med en smash-n-grabb hos Colorama
Som tur är kvittar det för nästa alla, dessa detaljer är det normalt bara de som jobbar med kompilatorer och standarbiblioteken som någonsin behöver bry sig om. För resten skriver man ju sin kod på exakt samma sätt oavsett underliggande arkitektur så här år 2018.

ah då förstår jag.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Exakt, för det gör t.ex. denna eminenta laptop som startar runt 15k? (Ingen ironi, det är en av de bästa laptops pengar kan köpa, men den fixar inte Crysis).

Angående Snapdragon 850 så är det ett hyfsat stort steg framåt över tidigare Snapdragon 835. Men den CPU som sitter i är i praktiken en Cortex A75 som fortfarande är en design enbart fokuserad på mobiler. Går inte alls att utnyttja det extra utrymme som finns för att en laptop kan hantera betydligt större värmeutveckling jämfört med en mobil, CPU-kretsen är helt enkelt inte designad för att dra mer än <10 W max. Ultratunna laptops som XPS 13, Surface Pro och MacBook Pro tillåter momentan effekt på ~25 W!

Första generationen ARM-baserade laptops som blir riktigt intressant blir de Cortex A76 baserade som lär hitta ut i början av 2019. Apple har redan passerat Intel i "IPC" och även ARM lär får en IPC i nivå med Skylake med Cortex A76 då det är en väsentligt mer avancerad CPU-kärna än man någonsin tidigare designat.

Allt annat lika så kommer en 64-bitars ARM CPU presterar bättre jämfört med en x86_64 CPU, det då 64-bitars ARM är en väsentligt mycket bättre designade ISA (framförallt för multicore programmering). Handlar självklart inte om några heltalsfaktorer, realistisk är kanske 20-30 % bättre.

Ser helt klart fram emot nästa generations datorer baserade på Cortex A76. Kanske blir en sådan för mig så småningom.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

öhh va 10kkr? för en dator som inter kommer kunna installera typ någonting(som inte är omkompilerat för ARM) - asså 3-4 kkr för denna hottade chromebook hade väl varit ok.

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Så billig systemkrets till dator och endå kostar den hela 10 000 kr, varför använda arm alls då?

Batteritid.

Jag gillar min Surface Go som är baserad på en Pentium Gold 4415Y, men batteritiden är inte lika bra som för ARM-baserade enheter.

Gillar min Surface Go riktigt bra, och batteritiden är absolut ingen show stopper, men helt klart den delen som jag skulle vilja se förbättrad till nästa generation som kanske kan baseras på ARM (är däremot helt nöjd med kraften som räcker fint till för både min webbsurf och att streama film).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd

Värdelös dator sett för vad man får för pengarna och passive samt batteritid är bonus men skulle apdrig köpa en om den inte kom ner till minst halva priset och även där är ett köp tveksamt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Kul att Intel får lite konkurrens underifrån, batteritiden är en höjdare helt klart, men egentligen skulle dessa säljas även med en Linux-dist förinstallerad för att kunna vara lite mer produktiv än att bara sitta i de få program som följer med Windows. Visst går mycket att göra i webbläsaren numera, men ändå.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Precis rätt håll för mig. IPS skärm och lång batteritid.

Jag pluggar och använder bara datorn för att surfa och ordbehandla. Problemet är ofta att alla laptops är oftast att det aista man uppdaterar på modellerna är skärmen, dvs, vill man ha en hyfsad skärm måste man först betala premium för en massa skit som grafikkort, ram och en fet processor osv med resultatet att den får dålig batteritid, större mått och mer vikt.

Jag vill gärna ha bra bild utan alöt det ovanstående, datorn upplevs ju genom skärmen och att snåla på den är ju som att skruva av vindrutetorkarna på bilen o köra runt i snöslask, det är inte att rekommendera även om man inte sitter i en racerbil.

Är den byggd i bra material och skärmen är bra så är jag intresserad, mja, 10 börjar bli dyrt men inte extremt om man får en bra panel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scirocco:

Så billig systemkrets till dator och endå kostar den hela 10 000 kr, varför använda arm alls då?

Den lär floppa. Den stora poängen med ARM just nu är att man kan bygga en riktigt schysst laptop till de flesta riktigt billig.
Fullhd, liten ssd, pyttelitet billigt batteri och man har en bra laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

öhh va 10kkr? för en dator som inter kommer kunna installera typ någonting(som inte är omkompilerat för ARM) - asså 3-4 kkr för denna hottade chromebook hade väl varit ok.

// LZ

Vad är det du inte kan köra? Win32 program emuleras

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Vad är det du inte kan köra? Win32 program emuleras

Skickades från m.sweclockers.com

Och emulering av 64-bittars x86 ska komma, enligt Microsoft.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

När kan vi vänta oss laptops med Snapdragon 850?

Håller förövrigt med dig om Dell XPS 13.. Nog fan en av de bästa laptops jag har testat

Köpte loss en XPS 13 L321X från mitt jobb för 500kr, ca fem år gammal och sliten men fortfarande otroligt bra användarupplevelse. Nära Macbook Pro i bekvämlighet och förfining, skulle hävda att den nyaste XPS 13 är den bästa laptop jag någonsin testat.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

@anon159643: På företag som köper direkt från Dell eller av olika skäl väljer att hålla sig till dem så är XPS det du ofta får för dem som vill ha något lite mer premium. Mitt jobb är sådant- kört Dell i alla år och lär fortsätta då är anslutna till ett global account.

Jag skaffade privat en Thinkpad Yoga, första modellen runt 2014, gillade den som fan hela tiden jag använde den, nu ligger den på hyllan då en serie fel dök upp på kort tidspann- batteriet börjar blir riktigt dåligt, något fuckade ur så att den "tappade bort" serienummer osv i BIOS och piper varningar vid varje uppstart, touchpadens mekaniska klick slutar funka från och till, och efter den blev tokvarm en gång så har jag glapp någonstans runt GPU på moderkortet- lyfter man datorn I ena hörnet så får man artefakter på skärmen som sedan är kvar tills omstart. Trist- men bytte ut den med en ännu äldre XPS 13 för 500kr som med en 17W TDP processor lyckas driva både windows 10 och linux helt utmärkt tills jag beslutat vad nästa "riktiga" laptop blir.

Sneglat lite på Carbon X1 då jag misstänker att en stor del av mina problem med Thinkpad Yoga kom just ifrån det lite klena chassit, Carbon känns lite stela de gånger jag kännt på den.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200