Permalänk
Medlem

Postmord.

Beställde något från Japan (Ebay) för ett ca 2 veckor sedan. Det kostade ca 349kr.
Får idag en momsavi på 9611kr.

Ringer Postmord, får till svar att tydligen måste de ha läst fel då momsen baserades på 4300 dollar och inte 4300 yen. De erkänner alltså att felet är deras.

Nu ska de se till att korrigera detta så att siffran blir rätt, något som jag på 3 minuter redan räknat ut borde ligga runt 87kr. Detta "kan ta ett par dagar". Jag måste alltså vänta på att de ska fixa sitt fel innan jag ens kan betala den summa jag själv redan räknat fram innan jag kan få det jag beställt.

Och utöver allt det, envisas de med att INTE bjussa på den där 75kr-avgiften som då är en administrationsavgift trots att de erkände att de gjort fel i administreringen av detta paket. Detta därför att deras kundservicepersonal tydligen inte har behörighet att göra det.

Permalänk
Medlem

Låter helt rimligt. Lätt att göra fel ibland och nog ska ditt ärende igenom en process, som nog tar några dagar.

Så kan det gå ibland.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Irriterande för individen kanske, men ett så stort företag som hanterar tusentals ärenden varje dag kan inte börja göra slumpmässiga undantag från sina rutiner. Då blir alla lidande på sikt. I Postnords fall ännu mer lidande.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt? Du vill ha kompensation på ett ickeproblem? Du har ju inte lidit någon skada av detta så jag ser ingen anledning till att du ska ha kompensation.

Att det tar några dagar beror på att Postnord har fler ärenden än ditt. Det ligger alltså i kö.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Ja man tycker att det endast borde jobba helt felfria individer som aldrig gör fel på Postnord.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Vi är bra bortskämda här i Sverige.

Betalade min avgift direkt när paketet kom till Sverige. Det var 2 veckor sedan och jag har inte sett något paket.

Extremt världsligt problem som är väldigt irriterande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av King Grub:

Irriterande för individen kanske, men ett så stort företag som hanterar tusentals ärenden varje dag kan inte börja göra slumpmässiga undantag från sina rutiner. Då blir alla lidande på sikt. I Postnords fall ännu mer lidande.

Nej, de har ju monopol, så är ju bara att utnyttja sin position. Bara för man är stora betyder det inte att man kan göra en tjänst och fixa direkt om något blivit fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Förstår inte riktigt? Du vill ha kompensation på ett ickeproblem? Du har ju inte lidit någon skada av detta så jag ser ingen anledning till att du ska ha kompensation.

Att det tar några dagar beror på att Postnord har fler ärenden än ditt. Det ligger alltså i kö.

Jag vill inte ha kompensation, jag är bara sur på att de envisas med att ta ut en administrationsavgift trots att felet är deras samt att detta fel betyder att paketet nu försenas till följd av att de måste spendera extra tid på att korrigera sitt fel när jag redan själv mer än gärna hade kunnat ge dem de korrekta siffrorna direkt över telefon istället för att behöva vänta på att deras personal.

Det skulle spara tid och pengar för både mig och dem, men tydligen enligt deras system så är inte det möjligt och jag påtvingas därför en avgift trots att avgiften nu går till att betala ett fel som inte ens är mitt eget.

Skrivet av Jonny Myran:

Ja man tycker att det endast borde jobba helt felfria individer som aldrig gör fel på Postnord.

Fel gör vi alla ibland, visst. Klagar inte på att de gjort fel, klagar på att jag trots att de gjort fel måste betala en avgift trots att det administrerats fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Nej, de har ju monopol, så är ju bara att utnyttja sin position. Bara för man är stora betyder det inte att man kan göra en tjänst och fixa direkt om något blivit fel.

Monopol? På paketleveranser? Finns ju dussin aktörer... Även på brev har de ju för tusan konkurrens

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Nej, de har ju monopol, så är ju bara att utnyttja sin position. Bara för man är stora betyder det inte att man kan göra en tjänst och fixa direkt om något blivit fel.

Marknadsdominans är inte en synonym för monopol.

Permalänk
Medlem

75:- avgift är väl standard för alla importer, men du menar alltså att dom lägger till ytterligare 75:- för att rätta till sitt eget misstag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Jag vill inte ha kompensation, jag är bara sur på att de envisas med att ta ut en administrationsavgift trots att felet är deras samt att detta fel betyder att paketet nu försenas till följd av att de måste spendera extra tid på att korrigera sitt fel när jag redan själv mer än gärna hade kunnat ge dem de korrekta siffrorna direkt över telefon istället för att behöva vänta på att deras personal.

Det skulle spara tid och pengar för både mig och dem, men tydligen enligt deras system så är inte det möjligt och jag påtvingas därför en avgift trots att avgiften nu går till att betala ett fel som inte ens är mitt eget.

Att du skulle slippa betala en avgift är ju ändå en form av kompensation.
Att Postnord själv vill räkna ut avgiften är inte heller så konstigt. Du skulle ju kunna dra till med vad som helst för summa.

Jag förstår att det är irriterande (det hade jag också tyckt), men det kan bli fel ibland och du kommer få paketet snart

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Jag vill inte ha kompensation, jag är bara sur på att de envisas med att ta ut en administrationsavgift trots att felet är deras samt att detta fel betyder att paketet nu försenas till följd av att de måste spendera extra tid på att korrigera sitt fel när jag redan själv mer än gärna hade kunnat ge dem de korrekta siffrorna direkt över telefon istället för att behöva vänta på att deras personal.

Det skulle spara tid och pengar för både mig och dem, men tydligen enligt deras system så är inte det möjligt och jag påtvingas därför en avgift trots att avgiften nu går till att betala ett fel som inte ens är mitt eget.

Jag måste öva på min läsförståelse... "Och utöver allt det, envisas de med att INTE bjussa på den där 75kr-avgiften...".

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskeradmannen:

75:- avgift är väl standard för alla importer, men du menar alltså att dom lägger till ytterligare 75:- för att rätta till sitt eget misstag?

Skickades från m.sweclockers.com

Han tänkte att han kan jobba som administratör och säga vad det ska kosta så han sparar 75:- kr för han kan bättre än deras anställda

Permalänk
Medlem

Ok, för att förtydliga det jag menar här:
De tar ut en fast avgift på 75kr som de hävdar är en form av ersättning för den personal som kollar på paketen och fastställer hur mycket moms som ska betalas. Jag har inget emot detta.

Däremot i detta fallet när gör de fel (det händer ibland, jag fattar det) så tycker jag bara att de borde kunna stå för sitt fel och därför, i just detta fall, bortse från den istället för att jag ska betala en avgift när det inte är jag som har gjort fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Ok, för att förtydliga det jag menar här:
De tar ut en fast avgift på 75kr som de hävdar är en form av ersättning för den personal som kollar på paketen och fastställer hur mycket moms som ska betalas. Jag har inget emot detta.

Däremot i detta fallet när gör de fel (det händer ibland, jag fattar det) så tycker jag bara att de borde kunna stå för sitt fel och därför, i just detta fall, bortse från den istället för att jag ska betala en avgift när det inte är jag som har gjort fel.

Men du hade fått betala 75kr även om de gjort rätt första gången eller hur?

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zunil:

Men du hade fått betala 75kr även om de gjort rätt första gången eller hur?

Ja, om de gjort rätt hade jag inte klagat på att få betala den. Klagar bara att jag nu blir tvungen att betala samma avgift trots att det blivit fel från deras håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Ok, för att förtydliga det jag menar här:
De tar ut en fast avgift på 75kr som de hävdar är en form av ersättning för den personal som kollar på paketen och fastställer hur mycket moms som ska betalas. Jag har inget emot detta.

Däremot i detta fallet när gör de fel (det händer ibland, jag fattar det) så tycker jag bara att de borde kunna stå för sitt fel och därför, i just detta fall, bortse från den istället för att jag ska betala en avgift när det inte är jag som har gjort fel.

Se det så här, nu tittar de ju två ggr på ditt paket och du betalar endast för en gång.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Ok, för att förtydliga det jag menar här:
De tar ut en fast avgift på 75kr som de hävdar är en form av ersättning för den personal som kollar på paketen och fastställer hur mycket moms som ska betalas. Jag har inget emot detta.

Däremot i detta fallet när gör de fel (det händer ibland, jag fattar det) så tycker jag bara att de borde kunna stå för sitt fel och därför, i just detta fall, bortse från den istället för att jag ska betala en avgift när det inte är jag som har gjort fel.

Vad snackar du om? Du hade ju fått betala det oavsett... Jag har inget emot att man klagar på Postnord när det är vettiga klagomål men detta är inte ett sådant.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Zicsoen:

Se det så här, nu tittar de ju två ggr på ditt paket och du betalar endast för en gång.

Tycker att tråden kan stängas där

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Bjussa på 75kr avgiften

Permalänk
Avstängd

De här svaren i tråden är så sjukt svenska.

"Ja, men de skickade ju inte hem lönnmördare till dig i alla fall.." "Du ska vara glad att du får något paket alls" "Var glad att du inte behöver hämta hem paketet själv". Bara för att man är privatperson så betyder inte det att statliga organisationer har rätt att pissa på oss. Hade detta gällt företag så hade vi nog sett krafttag istället då företag ses som viktigare än enskilda privatpersoner.

Man blir så trött. Kan vi inte förvänta oss mer av det svenska samhället längre? Några högt ställda krav, är det för mycket? Det minsta man kan begära är att de ska sköta sitt jobb annars kan vi nog hitta några som kan göra jobbet korrekt.

Och till TS, klart du ska betala för att de gör sitt jobb felaktigt

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

De här svaren i tråden är så sjukt svenska.

"Ja, men de skickade ju inte hem lönnmördare till dig i alla fall.." "Du ska vara glad att du får något paket alls" "Var glad att du inte behöver hämta hem paketet själv". Bara för att man är privatperson så betyder inte det att statliga organisationer har rätt att pissa på oss. Hade detta gällt företag så hade vi nog sett krafttag istället då företag ses som viktigare än enskilda privatpersoner.

Man blir så trött. Kan vi inte förvänta oss mer av det svenska samhället längre? Några högt ställda krav, är det för mycket? Det minsta man kan begära är att de ska sköta sitt jobb annars kan vi nog hitta några som kan göra jobbet korrekt.

Och till TS, klart du ska betala för att de gör sitt jobb felaktigt

Jag skulle säga att det absolut svenskaste som finns är begäret efter enorm kompensation för minsta lilla felsteg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av keyser:

Jag skulle säga att det absolut svenskaste som finns är det begäret efter enorm kompensation för minsta lilla felsteg.

Det där är något som jag anser är mer USA-isch.

I Sverige är det OK att göra misstag mot privatpersoner om du är ett företag. Är du en privatperson och gör misstag mot företag, ja då blir det andra bullar. Betalar du inte dina räkningar i tid så agerar företagen direkt. Betalar du för lite så agerar dem direkt, osv..

Även om postnord ägs av den svenska och danska staten så är det ett företag. Ett privatägt företag vill inte ha dåligt rykte då det med största sannolikhet kommer leda till sämre inkomster.
75 kronor är ett piss i havet för postnord, något som de borde skänka bort om de begår ett administrativt misstag för att kunna återupprätta sin företagsheder "good will".

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

De här svaren i tråden är så sjukt svenska.

"Ja, men de skickade ju inte hem lönnmördare till dig i alla fall.." "Du ska vara glad att du får något paket alls" "Var glad att du inte behöver hämta hem paketet själv". Bara för att man är privatperson så betyder inte det att statliga organisationer har rätt att pissa på oss. Hade detta gällt företag så hade vi nog sett krafttag istället då företag ses som viktigare än enskilda privatpersoner.

Man blir så trött. Kan vi inte förvänta oss mer av det svenska samhället längre? Några högt ställda krav, är det för mycket? Det minsta man kan begära är att de ska sköta sitt jobb annars kan vi nog hitta några som kan göra jobbet korrekt.

Och till TS, klart du ska betala för att de gör sitt jobb felaktigt

Så du menar att ingen får någonsin göra fel? De 3 olika ställen jag har jobbat på inom posten kör alltid med "99% rätt är för många fel" då även att göra fel 1% av gångerna resulterar i flera tusen misstag om dagen.

Men jag antar att alla på detta forum kan ärligt säga att dom gör rätt i mer än 99% av allt som gör och inte gör misstag alls? För det har jag extremt svårt att tro. Men tydligen så är det sådant man förväntar sig sekunden det handlar om postnord. Men inget annat så klart.

Låter snarare som praktexempel på en person som har noll erfarenhet av postnord eller liknande som arbete.

Ska bara veta mängden totalt felskrivna hieroglyfer man måste tyda varje dag utan att få lov att göra fel ens en gång...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

De här svaren i tråden är så sjukt svenska.

"Ja, men de skickade ju inte hem lönnmördare till dig i alla fall.." "Du ska vara glad att du får något paket alls" "Var glad att du inte behöver hämta hem paketet själv". Bara för att man är privatperson så betyder inte det att statliga organisationer har rätt att pissa på oss. Hade detta gällt företag så hade vi nog sett krafttag istället då företag ses som viktigare än enskilda privatpersoner.

Man blir så trött. Kan vi inte förvänta oss mer av det svenska samhället längre? Några högt ställda krav, är det för mycket? Det minsta man kan begära är att de ska sköta sitt jobb annars kan vi nog hitta några som kan göra jobbet korrekt.

Och till TS, klart du ska betala för att de gör sitt jobb felaktigt

Skrivet av keyser:

Jag skulle säga att det absolut svenskaste som finns är begäret efter enorm kompensation för minsta lilla felsteg.

Skulle nog säga att ni båda har rätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elghinnarisa:

Så du menar att ingen får någonsin göra fel? De 3 olika ställen jag har jobbat på inom posten kör alltid med "99% rätt är för många fel" då även att göra fel 1% av gångerna resulterar i flera tusen misstag om dagen.

Men jag antar att alla på detta forum kan ärligt säga att dom gör rätt i mer än 99% av allt som gör och inte gör misstag alls? För det har jag extremt svårt att tro. Men tydligen så är det sådant man förväntar sig sekunden det handlar om postnord. Men inget annat så klart.

Låter snarare som praktexempel på en person som har noll erfarenhet av postnord eller liknande som arbete.

Ska bara veta mängden totalt felskrivna hieroglyfer man måste tyda varje dag utan att få lov att göra fel ens en gång...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har aldrig sagt att man inte får göra fel, jag har bara sagt att OM man gör fel så ska man göra det rätt igen. Att en kund betalar postnord som sedan gör fel, är inte rätt, med andra ord bör kunden inte behöva betala för att postnord gör ett misstag i sin tjänst.

Om postnord gör rätt i 99% av leveranserna så kan jag än mindre inte förstå varför man inte kompenserar när det blir fel.

Det här är ett typexempel för det svenska samhället idag, vi pumpar in skattepengar men får inte någon ökad kvalité - snarare tvärtom.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

75 kronor är ett piss i havet för postnord, något som de borde skänka bort om de begår ett administrativt misstag för att kunna återupprätta sin företagsheder "good will".

Sett till hur ofta PostNord gör fel så är det förmodligen en rätt betydande kostnad om dom skulle göra det varje gång.

Till PostNords försvar ska man väl säga att klåfingriga politiker som lagt sig i och försökt detaljstyra verksamheten inte direkt gjort deras jobb enklare genom åren. Men visst finns det stor förbättringspotential oavsett vad de bakomliggande skälen är. Men jämfört med t.ex. UPS osv så är det ju en dröm att ha att göra med PostNord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Jag vill inte ha kompensation, jag är bara sur på att de envisas med att ta ut en administrationsavgift trots att felet är deras samt att detta fel betyder att paketet nu försenas till följd av att de måste spendera extra tid på att korrigera sitt fel när jag redan själv mer än gärna hade kunnat ge dem de korrekta siffrorna direkt över telefon istället för att behöva vänta på att deras personal.

Det skulle spara tid och pengar för både mig och dem, men tydligen enligt deras system så är inte det möjligt och jag påtvingas därför en avgift trots att avgiften nu går till att betala ett fel som inte ens är mitt eget.

Fel gör vi alla ibland, visst. Klagar inte på att de gjort fel, klagar på att jag trots att de gjort fel måste betala en avgift trots att det administrerats fel.

Försöker du med samma trick på ICA? "Nej men du slog ju in mina Granny Smith-äpplen som Golden Delicious, så nu ska jag ha dem gratis."

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Sett till hur ofta PostNord gör fel så är det förmodligen en rätt betydande kostnad om dom skulle göra det varje gång.

Till PostNords försvar ska man väl säga att klåfingriga politiker som lagt sig i och försökt detaljstyra verksamheten inte direkt gjort deras jobb enklare genom åren. Men visst finns det stor förbättringspotential oavsett vad de bakomliggande skälen är. Men jämfört med t.ex. UPS osv så är det ju en dröm att ha att göra med PostNord.

Det är en smäll som dem får ta om du frågar mig. Fungerar det inte så får andra ta över.

Själv har jag bara positiva erfarenheter av UPS och DHL här i Sverige, långt mer positiva än erfarenheter från Postnord. Det lustiga är att postnord alltid är snabba i Danmark, men så fort de passerar gränsen till Sverige så går allt så himla långsamt.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)