SweClockers frågar ut politiska partier om teknik och spel

Permalänk
Medlem

Min politiska åsikt är:
Har du bestämt dig vad du tänker rösta på, gå och förtidsrösta för att slippa hemska köer. Och sedan njut av att filtrera bort allt politiskt snack. Ingen blir övertygad av att parti X är bättre än parti Y, de enda politiska debatterna som sker i forumen är mellan folk som inte kommer rubba sina åsikter.

Ingen åsikt är fel i slutändan, åsikter är åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Min politiska åsikt är:
Har du bestämt dig vad du tänker rösta på, gå och förtidsrösta för att slippa hemska köer. Och sedan njut av att filtrera bort allt politiskt snack. Ingen blir övertygad av att parti X är bättre än parti Y, de enda politiska debatterna som sker i forumen är mellan folk som inte kommer rubba sina åsikter.

Ingen åsikt är fel i slutändan, åsikter är åsikter.

Jag förtidsröstade så fort jag bara kunde. Vad politiker säger en vecka innan valet kan man helt lägga åt sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Tveksamt? Bara ta dig en titt på dom senaste opinionsundersökningarna. Dom två instituten som i varje val har varit närmaste det riktiga valresultatet har SD som största parti. Till och med våra betting-organisationer tror att SD kommer bli störst.
Låter märkligt som sagt om partier aktivt väljer att icke medverka på en så stor sida som Sweclockers.

Med tanke på att olika opinionsinstitut ger olika resultat så anser jag i alla fall att det är tveksamt. Oavsett så vet vi inte vilket parti som är störst förrän på valnatten så att utan betänkligheter konstatera att SD är störst parti känns definitivt tveksam, åtminstone för mig.

Sedan kan jag tänka mig att en del partier faktiskt avstår att svara då man tänker sig att risken att alienera vissa personer är högre än chansen att man lyckas locka till sig nya. Eller att man faktiskt inte vet vad man tycker. Eller att man inte hittar någon vettig person som vet vad man tycker. Eller...osv. Kan tänka mig en hel uppsjö av anledningar till att man inte får ändan ur när det gäller sådant
Iofs så lär väl dessa klassas som mer passivt än aktivt val att delta, men ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Med tanke på att olika opinionsinstitut ger olika resultat så anser jag i alla fall att det är tveksamt. Oavsett så vet vi inte vilket parti som är störst förrän på valnatten så att utan betänkligheter konstatera att SD är störst parti känns definitivt tveksam, åtminstone för mig.

Sedan kan jag tänka mig att en del partier faktiskt avstår att svara då man tänker sig att risken att alienera vissa personer är högre än chansen att man lyckas locka till sig nya. Eller att man faktiskt inte vet vad man tycker. Eller att man inte hittar någon vettig person som vet vad man tycker. Eller...osv. Kan tänka mig en hel uppsjö av anledningar till att man inte får ändan ur när det gäller sådant
Iofs så lär väl dessa klassas som mer passivt än aktivt val att delta, men ändå

Håller med om det sistnämnda, partierna är förmodligen mer rädda att förlora potentiella röster än att vinna några extra.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Sverigedemokraterna självklart, Sveriges största parti varför skulle ni inte fråga dem?

Det är ganska stor skillnad på att vara största och 3:e största (som är vad de är enligt värdelösa opinionsundersökningar), hur ”stora” de är egentligen vet du inte förrän efter valet.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag inte Sweclockers (varken redaktion eller forumstrådar) ska blanda sig in i politik överhuvudtaget.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Hedersmedlem

*Sidospår raderat*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Personligen tycker jag inte Sweclockers (varken redaktion eller forumstrådar) ska blanda sig in i politik överhuvudtaget.

Fast... ja det där tror jag är svårt att avgränsa helt.
Att exempelvis inte ta i ämnen så som elektronikskatt, copyswede, EUs lagar kring GDPR eller datalagringsbestämmelseändringar både i EU och Sverige som alla handlar om politik blir... ganska vingklippt. Den typen av politiska frågor påverkar ju teknikvärlden en hel del så det är väl ganska rimligt att skriva om detta ändå kan jag tycka. Eller bara en sån sak som att ta upp det här med gemensam laddningsstandard (USBkontakter) för mobiler som också helt och hållet är baserat i politik som faktiskt påverkar teknikvärlden direkt.

Jag tänker att det är ganska rimligt att politik fortsätter få ta plats i nyheterna.
Frågan är väl snarare vilken typ av politiska nyheter man ska ta upp.
Är det specifikt partipolitik du tänker att sweclockers inte ska rota i kanske? Alltså direktkontakt med partierna?
Själv ser jag en vinst även här.
Att de mer tekniskt intresserade intressegrupperna faktiskt tar upp mer teknikfrågor till politiker. För vem ska annars föra fram teknikfrågorna till politikerna om inte de mer teknikintresserade grupperna? Känner själv att en del frågor lämnas orörda i tekniksfären (Edit: inom politiken alltså) och det är väl för att ingen frågar om dessa grejer.

Aja. Här kan man tycka olika såklart

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Kommer läsa utfrågningen mycket noga, det har länge vart en ordentlig glidning på sweclockers från faktabaserade artiklar (mhz, w, temp osv.) till idag där en stor del av artiklarna är rakt igenom tyckande från journalisten(?) så som bra/dåligt helt utan att backa upp sitt tyckande med fakta eller tydligt markera artikeln som en opinionsinlaga.
Jag hoppas ni pressar representanterna ordentligt hårt nu och inte som tidigare helt utan eftertanke publicerar vad makten och etablissemanget vill få publicerat. Då är det ärligare mot alla att bara direktlänka till deras partiprogram eller propadandasajter.

Permalänk
Avstängd

Att höra någon representant från piratpartiet diskutera dessa frågor är alltid välkommet!

Intressant oavsett, men dessvärre vågar jag nog inte ge min tillit till något av riksdagspartierna. Det är för mycket på spel för ledamöterna själva för att de skulle ge upp det ineffektiva 'politiska spelet' och börja handla med fördel för medborgare i det här landet. Tyvärr!

Hur som helst, bra att ni lägger upp samtalen här!!

Permalänk
Moderator
Moderator

*tråd låst tills morgondagen*

Då vi vill kunna ge bra gensvar låser vi tråden över natten tills dess att redaktionen återigen är vakna. Tack för bra synpunkter och intressanta inlägg, god natt!

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd öppnad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

En fråga som jag inte ser som jag gärna vill att politikerna svarar på är anti-pirat organisationernas utpressningsbrev. Som i grunden tar data från bevisligen opålitliga metoder och program för att skicka hotbrev till personer som kanske inte ens har fildelat alls i hela sitt liv för att utpressa dem på pengar. Alla partier verkar kasta ett blint öga mot detta.

Ska vi ta det som ett praxis att Utpressning och hotbrev är okej i Sverige? Varför vill inte politiker och lagstiftare röra detta ämne alls?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av str8forthakill:

En fråga som jag inte ser som jag gärna vill att politikerna svarar på är anti-pirat organisationernas utpressningsbrev. Som i grunden tar data från bevisligen opålitliga metoder och program för att skicka hotbrev till personer som kanske inte ens har fildelat alls i hela sitt liv för att utpressa dem på pengar. Alla partier verkar kasta ett blint öga mot detta.

Ska vi ta det som ett praxis att Utpressning och hotbrev är okej i Sverige? Varför vill inte politiker och lagstiftare röra detta ämne alls?

Det togs upp i intervjun med Rickard Nordin (c) i alla fall.

Om jag minns rätt (såg intervjun på 99.se igår) så var hans svar något i stil med att det ska vara polisens uppgift att jaga pirater till skillnad från privata organisationer, och han jämförde den här typen av antipiratbrev med bluffakturor.

Nu har jag inte hunnit förkovra mig i de andra partiernas intervjuer riktigt än, men jag förutsätte att de ställde samma frågor till alla...

Edit: Ligger tydligen under kapitlet "Snabba frågor". Rickard Nordins svar som jag tänkte på ovan finns här: https://youtu.be/cKYLk5--fl4?t=10m55s

Edit 2: Motsvarande fråga besvarad av Karl Längberg (s). Han ser också detta som ett problem men vill avvakta att "det privata löser det själva" innan de går in och försöker göra något åt detta. https://youtu.be/rzNg_2v8H_M?t=8m39s

Edit 3: Motsvarande fråga besvarad av Erik Ottoson (m). Svarar att både polisen ska kunna utreda detta men även det ska kunna hanteras som civilmål. Som idag alltså. Tar inte upp frågan om kravbrev. https://youtu.be/mpWHqmEX4Og?t=5m3s

Edit 4: Motsvarande fråga besvarad av Agneta Börjesson (mp). Svarar ett "vet inte"-svar, tar inte upp frågan om kravbrev. https://youtu.be/IeMfUW64oUQ?t=6m33s

Liberalerna har också intervjuats, men den intervjun ligger inte uppe än så kan inte svara på det.

Permalänk
Medlem

@pv2b:
Tack, hade inte tid att lyssna igenom allt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fast... ja det där tror jag är svårt att avgränsa helt.
Att exempelvis inte ta i ämnen så som elektronikskatt, copyswede, EUs lagar kring GDPR eller datalagringsbestämmelseändringar både i EU och Sverige som alla handlar om politik blir... ganska vingklippt. Den typen av politiska frågor påverkar ju teknikvärlden en hel del så det är väl ganska rimligt att skriva om detta ändå kan jag tycka. Eller bara en sån sak som att ta upp det här med gemensam laddningsstandard (USBkontakter) för mobiler som också helt och hållet är baserat i politik som faktiskt påverkar teknikvärlden direkt.

Jag tänker att det är ganska rimligt att politik fortsätter få ta plats i nyheterna.
Frågan är väl snarare vilken typ av politiska nyheter man ska ta upp.
Är det specifikt partipolitik du tänker att sweclockers inte ska rota i kanske? Alltså direktkontakt med partierna?
Själv ser jag en vinst även här.
Att de mer tekniskt intresserade intressegrupperna faktiskt tar upp mer teknikfrågor till politiker. För vem ska annars föra fram teknikfrågorna till politikerna om inte de mer teknikintresserade grupperna? Känner själv att en del frågor lämnas orörda i tekniksfären (Edit: inom politiken alltså) och det är väl för att ingen frågar om dessa grejer.

Aja. Här kan man tycka olika såklart

Ja det är specifikt partipolitik jag tycker vi kan slippa. Jag tycker vi hittills har haft ett väldigt bra och politikfritt klimat både på nyhetssidan och i forumet. Något som jag tyckt är en stor fördel om man jämför Sweclockers med vissa andra sidor.
Det finns mycket kunnigt folk och många åsikter där det ofta finns intressanta resonemang bakom och det är skönt att trådar inte spårar ut efter fyra inlägg och börjar handla om politiska ideologier istället.

Vill man diskutera politik finns det säkert andra forum för det.

Att man har organ som standardiserar saker ser jag personligen inte som politik. Det är alltid något som gynnar både tillverkare och konsumenter. Vill nån skapa en annan standard är det fritt fram, vill nån tillverkare gå sin egen väg så är det också fritt fram.
Förstår faktiskt inte hur du gör den kopplingen till politik.

Sånt som rör EU tycker jag också är ok att ta upp då vi trots allt är med i EU (även om det är olika partier som står bakom besluten inom EU). Med Copyswede, GDPR och mer går det snabbt att komma in på världspolitik och där kommer det nog också spåra ut rätt snabbt även om det är ett intressant ämne som drabbar oss här i Sverige.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd

Passande att vi får reda på vad alla partier tycker såhär nära valet

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Jag menar inte att ni måste gå på djupet, jag menar att ni måste specificera frågeställningen och motfrågor på ett sådant sätt att lyssnaren förstår varför frågan ställs och får ett konkret svar från den som intervjuas.

Håller helt med. Annars blir det bara ytterligare en plattform där de kan säga nästan vad som helst utan att de har någon förankring i verkligheten. Att intervjua politiker på ett bra sätt kräver en helt annan kunskap/erfarenhet än vad ni Sweclockers har tyvärr.
Kolla på SVT's individuella utfrågningar av partiledarna som sänts i dagarna. Där har ni erfarna och bra programledare och i många fall får inte ens de några klara besked från politikerna.

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Martin Inglot
Artikeln valde ingen att ta upp gällande E-sport.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Att man har organ som standardiserar saker ser jag personligen inte som politik.

Allright. Ja rimlig poäng för så är det säkert ofta. I just det här fallet finns det emellertid lite mer bakgrundsinformation som ändrar läget.

Skrivet av Herr Kantarell:

Det är alltid något som gynnar både tillverkare och konsumenter. Vill nån skapa en annan standard är det fritt fram, vill nån tillverkare gå sin egen väg så är det också fritt fram.

Ja visst gynnar det flertalet (även om tillverkare älskar att låta bli att följa standarder vilket vi sett både för mobilladdare, andra laddare som till borrmaskiner, laptops, dammsugarpåsar och allt sådant ).
Och visst är det ofta frivilligt att följa standarder. Men inte inom EU i just det här fallet.

Skrivet av Herr Kantarell:

Förstår faktiskt inte hur du gör den kopplingen till politik.

I det här fallet är det så att det är det just EU som bestämt att gemensam laddstandard för mobiler ska införas för mobiler som säljs i EU. Detta förslag har lagts fram av politiker och röstats igenom av politiker som sedan utsett tjänstemän (inom rätt organ i EU) att driva igenom det hela så att rätt lagar kommer på plats för att få till den gemensamma laddstandarden.
Därför är just frågan om gemensam laddstarndard för mobiler i det här fallet något som rör politiken. För att den gemensamma laddstandarden faktiskt har sitt ursprung i just politik.'
Här är en gammal (och liten) nyhet om ämnet:
https://www.sweclockers.com/nyhet/13270-eu-standard-for-mobil...

Sedan är det väl så att politik som är relaterat till teknik är av intresse även om de politiska direktiven inte kommer direkt från EU också. Tycker jag iaf. Införs tydligare reglering för indrivningsbreven för påstådd piratkopiering från juristfirmor så kan jag tycka att det är av intresse. Kommer lagförslag som exempelvis kring teknikskatt eller läggs fram förslag kring att copyswedes lagutrymme ska granskas för att passa bättre in i nutid så tycker jag det passar ganska bra här också ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Att höra någon representant från piratpartiet diskutera dessa frågor är alltid välkommet!

Intressant oavsett, men dessvärre vågar jag nog inte ge min tillit till något av riksdagspartierna. Det är för mycket på spel för ledamöterna själva för att de skulle ge upp det ineffektiva 'politiska spelet' och börja handla med fördel för medborgare i det här landet. Tyvärr!

Hur som helst, bra att ni lägger upp samtalen här!!

Det är ganska meningslöst att höra vad någon representant från Piratpartiet säger då de inte sitter i riksdagen och inte kommer att sitta där heller, så de har ingen chans att göra något åt frågorna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hank Solo:

Det är ganska meningslöst att höra vad någon representant från Piratpartiet säger då de inte sitter i riksdagen och inte kommer att sitta där heller, så de har ingen chans att göra något åt frågorna.

Haha va?

Om alla resonerade som dig hade vi enbart haft 3 partier i riksdagen från 1914 och fram, huruvida det är bra eller dåligt är en annan fråga. I det här landet kan man faktiskt påverka utan att sitta med i riksdagen!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Haha va?

Om alla resonerade som dig hade vi enbart haft 3 partier i riksdagen från 1914 och fram, huruvida det är bra eller dåligt är en annan fråga. I det här landet kan man faktiskt påverka utan att sitta med i riksdagen!!

Du kan inte påverka instiftande av lagar eller någon utav de frågor det står i artikeln om utan att sitta i riksdagen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hank Solo:

Du kan inte påverka instiftande av lagar eller någon utav de frågor det står i artikeln om utan att sitta i riksdagen.

Fel, ledamöter har också öron och egna sinnen!

Permalänk
Avstängd

Jag förtidsröstade denna vecka så det blev gjort. Personligen tycker jag att dagens politik har 2 utmaningar som måste lösas som gör det hela lite axelryckande i om man ska rösta eller inte:

1. Det finns ingen lag eller krav på att partier måste uppfylla sina "vallöften". Det enda man kan titta på då (enligt vad jag lärt mig från gamma samhällsgymnasiepolare) är vad dessa partier röstar på i faktiska frågor i Riksdagen. Deras "vallöften", "partiprogram" och liknande på deras sidor är egentligen bara luftslott (möjligen en fingervisning men ändå inget de måste uppfylla eller lova).

2. Jag tycker att i princip alla partier har något viktigt att bidra med. Problemet är att det finns inget parti (nej, inte ens centerpartiet) som kan ta alla andras partier bästa punkter (enligt mig) och samla ihop dem till och nytt parti som heter helt enkelt "Det smarta partiet" vilket antyder om att alla andra såklart är det motsatta.

Jag kanske bildar ett parti i framtiden när nära & kära ej riskeras hotas på grund av ens politiska karriär. För övrigt anser jag följande punkter kan tas från andra partier och användas i det nya partiet:

- Investera i förnyelsebar energi som solcellsenergi för det är framtiden och utan detta så kommer miljön att ta kål på oss och våra barn(barn). Denna teknik kan sedan säljas utomlands så blir det också extra pengar i statskassan tack vare patenterad teknologi! [detta skulle kunna vara något taget från Miljöpartiet]

- Stoppa invandringen och lägg dessa "bidragspengar" istället på att höja lönerna i viktiga yrken som skollärare (de spenderar mest tid med våra barn!), sjuksköterskor (många av dessa har mer koll på patienter än vad deras läkare har), polisen (deras jobb verkar ha blivit "farligare" på sistone). Rigorös och obekvämt lång ansökningstid skall implementeras så att färre personer försöker bosätta sig här. Enligt mig så är Sverige inte "världens akutsjukhus där den som det är mest synd om skall få hjälp först och mest". [taget från Sverigedemokraterna]

- Det är viktigt att företag kan tjäna pengar för att kunna betala ut löner, gå med vinst och fortsätta att växa så det knakar i väggarna. [taget från Moderaterna(?)] Men en variation här: vissa saker ska INTE privatiseras: vård, skola, polis, brandkår, eller andra livsviktiga samhällsfunktioner. Att vård och skola ens kan privatiseras är helt sjukt tycker jag. Tänk om brandkåren bara körde ut till den som hade mest pengar att betala när det började brinna? Jag ser rätt till utbildning (främst inom kritiskt tänkande) och vård vid behov som en mänsklig rättighet.

- Vissa människor skall ha rätt till "bidragsstöd" [taget från Vänster och/eller Socialdemokraterna(?)] (jag har själv gått på det innan jag startade eget företag 2017) samtidigt som kraven skall stärkas. Exempelvis måste du ha riktiga "kvitton" på att du har sökt vissa arbeten. I nuvarande läge så kan du bara hitta på vilka jobb du har sökt och vips så får du pengar. Det är inte rättvist mot personer som faktiskt kämpar med att hitta jobb. Det skall bli hårdare krav på detta. Skyddsnätet är bra men skall vara mer strikt så att folk inte utnyttjar systemet!

- Vi måste få ut Hollywood ur våra arslen angående fildelning och även ta en titt på förlegade lagar som upphovsrättslagens punkt om att något fortfarande gäller 70 år efter skaparens död. Dessutom måste vi ta kort PRIVATkopieringslagen (den är bara tramsig idag och ingen följer den ändå). [taget från Piratpartiet]

- Nu saknar jag faktiska siffror på detta och jag hade gärna kollat på faktiska utdrag av lönebesked istället för att lyssna på random folks anekdoter angående hur jämställt det är i löner bland män och kvinnor. [taget från Fi(?)] Båda kön skall ha rätt att söka samma jobb och genomgå EXAKT SAMMA PROVER inom jobb som polis & brandkår och då skall ingen lipa läpp för att de var fysiskt svagare än någon annan och ej kom in. Precis som en blind person ej skall få bli pilot så skall vissa inte få bli poliser för att de inte klarade de fystest som krävdes och då kan ingen tolka detta som "diskriminering". Det handlar om att klara av jobbet ifråga inte vara alla till lags. Modifikation på denna punkt från "Fi" är att all genusforskning slopas för det är bara luftslottsnack enligt mig.

- Sista punkten som jag vet ej är populär och kommer troligen aldrig att bli poppis att använda sig av, är att Sverige borde investera i kärnvapen, men ALDRIG i användningssyfte utan endast i avskräckande syfte i att, "om du anfaller oss så är vi villiga att spränga både er och oss i luften". Det finns en hypotes kring detta att ju fler länder som har kärnvapen, ju mindre sannolikhet att de används eftersom båda får något att förlora nu. Ajja, det är mina punkter i det kommande "Smarta Partiet" om ett par decennier om man fortfarande lever då!

KOM IHÅG ATT RÖSTA ANNARS HAR DU INGEN RÄTT ATT KLAGA EFTERÅT!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Kan ingen bara sammanfatta rätt svar och skriva vilket parti det blev så vi slipper plöja igenom oändligt mycket text? /s

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det enda man kan titta på då (enligt vad jag lärt mig från gamma samhällsgymnasiepolare) är vad dessa partier röstar på i faktiska frågor i Riksdagen.

Det där är lite lurigt dock.
Det har ju blåsts upp ett par gånger när partier röstat nej till förslag som generellt uppfattas positiva av folk, men de röstar nej för de har ett eget liknande förslag som de röstar på istället.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Detta är inget jag delar med dig, för det beror på var man läser. Det brukar finnas gott om analyser runt teknisk politik, om man tittar utanför massmedia. Man kan så klart diskutera att politiska partier bryr sig för lite om teknik, men på samma sätt brukar de flesta med ett spetsintresse resonera om sin hemmaplan.

Oavsett tror jag inte lösningen är att sweclockers pratar politik, det är att göra analys av tekniska frågor mer intressant och förståelig för övrig media och folk överlag. Kan vi skapa förståelse och intresse kommer resten på köpet. Att politisera sweclockers kommer inte ge något av det.

Är inte med på vad du försöker få fram. Bör sweclockers ha en valkompass baserad på teknisk grund eftersom TT inte har det?

Och all form av analys, eller tolkning är något som påverkar. Du kan ställa en fråga på flera olika sätt, och få olika svar beroende på enkla betoningar, eller vilken timme på dygnet du svarade. Så jag vill hellre se den råa biten, svaret de ger, inte den tolkade biten som ska passa in. Just detta var min poäng i valkompasserna... att folk som har "erfarenhet" kan också vrida både argument och diskussioner så de passar det de vill.

Jag vill ha politikerns svar, inte din tolkning av den.

Men jag förstår din synpunkt att inte "politisera sweclockers", det kan få oväntade konsekvenser i sig.

Skrivet av sniglom:

Problemet är att sweclockers inte är erfarna av att ställa politiska frågor i intervju. Det finns definitivt ett högre tekniskt kunnande, men att förstå den tekniska problematiken är bara ena halvan.

Tidningar i dag är inte kompetenta för skit. Enda de kan göra, och lär sig göra, är att sätta en rubrik som lockar dig att läsa de som skrivs. De är inte vad de var 50 år sedan, utan om något är det som Denzel Washington sa, skrämmande sant:
"If you don't read the newspaper, you're uninformed. If you do read it, you're misinformed," (källa)

Skrivet av sniglom:

Nej, här håller jag inte med dig. Precis som på forumet handlar det inte om att ställa samma fråga 10 gånger, det handlar om att göra en genomarbetad frågeställning en gång och eventuellt motfråga dig fram till ett tydligt svar. Däremot behöver man givetvis ställa denna genomarbetade fråga flera gånger till de olika företrädarna.

Så med tanke på det uttalandet ovan, så jag vill ha både kunniga och okunniga personer att ställa frågorna, jag vill ha så många olika vinklar och synsätt jag kan, för att fatta mitt beslut. Så fortsätt du genomarbeta frågan... desto mer du gör det, desto mindre vill jag ha den, då desto mer kan politikern svaret på den i huvudet sedan tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Fel, ledamöter har också öron och egna sinnen!

Så länge de inte sitter i riksdagen får de ha hur många öron och sinnen de vill, de kan fortfarande inte vara med och klubba igenom lagar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hank Solo:

Så länge de inte sitter i riksdagen får de ha hur många öron och sinnen de vill, de kan fortfarande inte vara med och klubba igenom lagar.

De sitter där, 349 stycken!