Är det KeePass som gäller?

Permalänk
Medlem

Jag kör LastPass men har testat KeePass, BitWarden, 1Password m.fl. Har fastnat vid LastPass då de har flest konfigurationsmöjligheter till det jag vill, väldigt enkel att använda samt har överlägset bäst Androidapp. Det enda negativa jag har att säga är att datan är lagrad i USA och desktopklienten är skit, men de få gångerna jag använder lösenord utanför webbläsaren (där deras diverse plugins fungerar utmärkt) kan jag komma på lösenord själv.

Jag är dock sugen på att byta till KeePass men den stora deal breakern är just en bra Androidapp. Har testat KeePassDX, KeePassDroid och KeePass2Android men ingen är ens i närheten av så bra som LastPass app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

@Sebbepojken: Att om du har KeePass-klienten öppen är det bara att dubbelklicka på raden dett item du vill ha lösenordet för.

Mitt arbetsflöde för KeePass är:

  1. Sök efter sidan/applikationen i KeePass

  2. Tryck Ctrl+c

  3. Gå till sidan/applikationen jag vill logga in på

  4. Tryck Ctrl+v

So far har det fungerat varje gång.

Då förstår jag. Så för att svara på din förra fråga: ja, jag tycker det är jobbigt att dubbelklicka på en rad. Detta jämförs då med att jag surfar in på en hemsida och låter LastPass automatiskt fylla i mina uppgifter, helt utan klick från mig. Om jag har flera inloggningsuppgifter på samma sida kan jag genom en kontextmeny i inloggningsfältet välja vilket konto jag vill köra. Vid konto-registrering på en sida kan jag enkelt få LastPass att spara mina inmatade uppgifter samt hjälpa till med generering av lösenord.
Jag har inga djupa kunskaper inom KeePass, men något jag gillar med LastPass är att den notifierar om lösenordet jag loggade in med redan används på någon annan webbplats. Mot "de stora" tjänsterna har de stöd för att automatiskt byta lösenord åt dig. Man kan klicka på en knapp och låta den öppna en flik i bakgrunden, logga in, samt byta lösenord utan att jag ens ser det.

När jag testat KeePass har jag som du är inne på, varit bunden till skrivbordsapplikationen. Alternativt köra ett webbläsarplugin som genom någon yxig koppling ska ansluta till skrivbordsapplikationen (eller minns jag fel?). Ur ett användarvänlighetsperspektiv är KeePass underlägset.

Jag har inte testat KeePass i mobilen, hur fungerar integrationen där? Behöver man en app som läser en lokal kopia av databasfilen som man synkar dit på något vis? Med LastPass kan jag autentisera mig med ett fingeravtryck så fort ett inloggningsformulär dyker upp. Den kan sen automatiskt fylla i formulär både i appar och på webbplatser. Den är lite trög på att snappa upp kontoregistreringar i vissa appar, men det får man väl leva med.

Så som sagt; jag kan bara rekommendera KeePass om man verkligen måste äga databasen själv. Men om man bryr sig om användarvänlighet kan jag bara avråda från KeePass och istället rikta fokus mot LastPass eller liknande tjänst (de är ju inte ensamma på marknaden). Tycker att Bitwarden ser ut som en intressant mellanväg, jag hade inte hört talas om den lösningen innan den här tråden. Deras webbläsarstöd ser lite mer användarvänligt bland annat.

Permalänk
Medlem

@Pelle: jopp

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kört Keepass i många år och varit mycket nöjd. När sambon skulle skaffa så fixade jag Lastpass till henne för jag tänkte att det skulle vara enklare. Dessvärre inte, deras applikationer är röriga och autotype funkar inte särskilt bra. Du behöver ju t ex ett add on för webbläsaren, knappast säkert!

"Knappast säkert" jämfört med vad? Att ha en post-it-lapp på skärmen med lösenordet? Eller ett Excel-ark på desktop med alla användarnamn och lösenord? Eller att köra samma lösenord överallt? Lastpass är inte perfekt, men den och liknande tjänster gör att man enkelt tar ett stort kliv från mina exempel till att kunna ha unika lösenord på 50 tecken på varenda tjänst du använder.

Folk är så angelägna om att klanka ner på lösningar där man inte äger databasen själv, men glömmer att tänka på att alternativet kanske är att man har Sommar2016 eller som lösenord överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Jag har inte testat KeePass i mobilen, hur fungerar integrationen där? Behöver man en app som läser en lokal kopia av databasfilen som man synkar dit på något vis? Med LastPass kan jag autentisera mig med ett fingeravtryck så fort ett inloggningsformulär dyker upp. Den kan sen automatiskt fylla i formulär både i appar och på webbplatser. Den är lite trög på att snappa upp kontoregistreringar i vissa appar, men det får man väl leva med.

Så som sagt; jag kan bara rekommendera KeePass om man verkligen måste äga databasen själv. Men om man bryr sig om användarvänlighet kan jag bara avråda från KeePass och istället rikta fokus mot LastPass eller liknande tjänst (de är ju inte ensamma på marknaden). Tycker att Bitwarden ser ut som en intressant mellanväg, jag hade inte hört talas om den lösningen innan den här tråden. Deras webbläsarstöd ser lite mer användarvänligt bland annat.

Det finns ingen officiell Androidapp för KeePass utan det är tredjepartsappar (vilket i sig inte är dåligt), men som jag skrev ovan är de usla jämfört med LastPass app. Ja, de kräver en lokal kopia av din databas; synkning får du lösa själv. Det finns dock bra appar som SyncThing för att synka mellan enheter.

BitWarden är helt ok men saknar många av konfigurationsmöjligheterna som LastPass har (återautentisering när du försöker komma åt lösenord och valbar återautentisering för specifika sidor är de jag saknar mest), men har fördelen att det är open source och att du kan hosta din egen BitWarden-server. Androidappen är helt klart bra men fortfarande inte riktigt lika smidig som LastPass.

Permalänk
Medlem

Jag har använt KeePass2 i några år nu och det fungerar bra för mina vardagsbehov (Windows + Android-enheter). Använder Firefox som browser och där kör jag med plugin Kee (hette KeeFox tidigare) som hjälper till med autoifyllning. Om något inte fylls i automatiskt försöker jag använda autoifyllning från KeePass2 via Ctrl+V på valt entry - det fungerar för det mesta och de gånger det inte gör det kan man relativt enkelt kopiera över användarnamn och lösenord var för sig.

På telefonen kör jag med appen Keepass2Android. Den har ett eget tangentbord man kan växla till för att mata in valt entry om inte autoifyllningen fungerar. Snabbupplåsning och synkning mot fil gör det rätt enkelt att få in förändringar som görs externt.

Databasen har jag i en molntjänst så jag kan hålla den i synk mellan alla enheter.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Har kört på keepersecurity i många år. Tycker det fungerar jäkligt bra men det är rätt dyrt. Har därför gått över till Enpass som var betydligt billigare men det uppfyllde mina krav och det fungerar hittills utan anmärkning.

Visa signatur

*L_A_N_N_Z_Y*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sebbepojken:

"Knappast säkert" jämfört med vad? Att ha en post-it-lapp på skärmen med lösenordet? Eller ett Excel-ark på desktop med alla användarnamn och lösenord? Eller att köra samma lösenord överallt? Lastpass är inte perfekt, men den och liknande tjänster gör att man enkelt tar ett stort kliv från mina exempel till att kunna ha unika lösenord på 50 tecken på varenda tjänst du använder.

Folk är så angelägna om att klanka ner på lösningar där man inte äger databasen själv, men glömmer att tänka på att alternativet kanske är att man har Sommar2016 eller som lösenord överallt.

En utskriven lista med slumpmässigt generade lösenord är helt ok att ha hemma faktiskt. Bättre än ett lösenord överallt även om det är sämre än lösenordshanterare. För djupt icke-tekniska personer bruksr jag rekommendera det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Enpass synkar sig via google drive

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TrueType:

Lastpass!

Molnet är aldrig en bra sak när man bryr sig om säkerhet. Sedan är det knappast bra att ha ens lösenordshanterare integrerad i browsern som är den mest exponerade mjukvaran i en dator.

Keepass är klart säkrare val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Du menar att det har inträffat försök till inloggning på några av dina konton? Det kan även bero på att någon av dina enheter sparat ett nu mera gammalt lösenord och försöker komma åt kontot.

Nej tyvärr är det någon/några som har loggat in på mitt konto på Netflix från USA och Indien. På mitt UBISOFT konto har någon loggat in från Vietnam och Indien. Så ja mitt lösenord ligger säkert i någon databas som klåpare kan använda sig av. Tror det kan ha läckt med intrången som skede mot Twitch.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem

Har läst alla kommentarer som sagt är jag inte jätte intresserad i att spara lösenorden i "molnet" för om det blir hackat lär man ju få byta lösenorden igen. Känns säkrare att ha lösenorden i en krypterad fil lokalt på datorn som jag bara behöver komma åt ibland när det krävs. På webbsidor kommer jag ju fortsätta med att spara lösenorden i webbläsaren. Säkrast är som vissa skriver är att ha det i en pärm.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRUSSIDULL:

Har läst alla kommentarer som sagt är jag inte jätte intresserad i att spara lösenorden i "molnet" för om det blir hackat lär man ju få byta lösenorden igen. Känns säkrare att ha lösenorden i en krypterad fil lokalt på datorn som jag bara behöver komma åt ibland när det krävs. På webbsidor kommer jag ju fortsätta med att spara lösenorden i webbläsaren. Säkrast är som vissa skriver är att ha det i en pärm.

Om du tar t.ex. Steam eller andra tjänster som har program i datorn, så är det samma lösenord till webbplatsen. Råder dig att inte spara lösenord i webbläsaren alls som är mycket mindre säkert än alla molntjänster som finns. Jag har inte sett någon som sagt att lösenord i webbläsaren är ett alternativ när man pratar säkerhet. Det är onödigt att låsa ytterdörren om altandörrarna i huset är på vid gavel.

Så ta bort alla lösenord i webbläsaren, lägga allt på KeePass (utan E-post som du har i huvudet med 2-stegs). Då är du iallafall okej skyddad för enklare intrång. (Edit: Tittade på Chrome lösenord, det är lite säkerhet på det systemet nu för tiden)

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Avstängd

Jag kör med den bästa lösenordshanteraren: 🧠

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Enpass synkar sig via google drive

Eller med vad du vill, själv synkar jag det med min egen webdav.
Så datan ligger på min nas men nås där jag behöver.

Är väldigt nöjd med Enpass, lite småstrul ibland men i stora hela fungerar det bra.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Anteckningsblock och bläckpenna

Permalänk

Jag kan rekommendera Enpass. Fungerar klockrent och är gratis till bland annat Windows och Android (upp till 20 sparade lösenord). Vill man lagra hur många lösenord som helst på Android betalar man ca 100 kr som en engångskostnad.

Lösenorden sparas ner i en krypterad container som man sedan kan välja att lagra på exempelvis Google Drive. Sedan ställer man in sina enheter att synkronisera mot Google Drive.

Även om mitt Google-konto blir hackat så krävs fortfarande mitt master password för att låsa upp containern.

Det finns extensions till dem populäraste webbläsarna för att få automatisk ifyllning av användarnamn och lösenord.

Permalänk
Medlem

Passman tillsammans med Nextcloud. Allt på ett ställe och väldigt smidigt!

https://passman.cc/
https://nextcloud.com/

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Lastpass med 2vägs lösen, nuff said

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

1Password till vissa lösenord och Encryptr till andra och papper till tredje och VeraCrypt till 4e

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd

Jag gillar 1password för det har ett schysst UI både på desktop och iOS-enheter. Kontrollerar också lösenord mot läckta databaser (https://haveibeenpwned.com/Passwords), vilka man återanvänt på flera sidor och vilka som anses vara för svaga.

Nackdelen är att det är ganska dyrt, 409kr per år. Men jag tycker en tredjedels pizza per månad är ett lågt pris för hög(re) säkerhet.

Testade även Lastpass innan jag köpte 1Password och det fungerade bra men jag gillade inte UI:t lika mycket. Personlig åsikt dock.

Permalänk
Medlem

Jag kör med passwordstore (https://www.passwordstore.org/). varje lösenord finns i en gpg krypterad fil så man måste ha tillgång till gpg-nyckeln + lösenord för att kunna avkryptera dem. Finns Chrome tillägg, Android app och kör via terminal på Mac.

Kan varmt rekommendera

Permalänk
Medlem

Kör Keepass, är för paranoid för att förlita mig på Lastpass.

Permalänk
Medlem

Jag kör med keepass. Själva keepass-filen ligger på min privata nextclooud-server.

Jag har delat upp lösenordet i 2 delar. En del har jag i huvudet, andra delen har jag i en yubi-key. Dvs för att komma åt mina lösenord måste man veta; lösenordet till servern där jag sparat filen, "mitt lösenord" och få tag på en av mina yubikeys.

Jag har en android telefon och däri kör jag keepass2android. Keepass2android klarar synka mod webdav, så jag behöver inte ha filen lokalt på telefonen. Yubikey på android funkar sisådär tycker jag, så på telefonen låser jag upp keepass med fingeravtryck.

För att slippa ange lösenorden manuellt så kör jag med "Kee"-tillägget till Firefox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Använder 1password.
Vet inte om man kan köpa standalone längre dock utan det subscription som gäller.
Hade nog inte valt den nu pga det.

Skrivet av siwan05:

Jag kör med passwordstore (https://www.passwordstore.org/). varje lösenord finns i en gpg krypterad fil så man måste ha tillgång till gpg-nyckeln + lösenord för att kunna avkryptera dem. Finns Chrome tillägg, Android app och kör via terminal på Mac.

Kan varmt rekommendera

Man ska kunna köpa 1Password ”stand alone” fortfarande om man inte vill haka på prenumerationstjänsten. Frågan är bara hur…

https://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?t=1427179

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Kör med SafeInCloud. Gratis på datorn, kostar en engångskostnad om man vill ha tillgång till android eller iOS appen. Lagrar ens lösenord krypterat i molntjänst eller lokalt. Rätt lätt interface och snabb app. Finns plug-ins till de flesta stora webbläsare med. Jag tycker den fungerar bra och gillar den mer än 1password och Lastpass som jag har testat innan.

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Moderator
Testpilot

Dashlane.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Dashlane, funkar fint och är även tjusigt. Jag gillar tjusigt.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Använder anteckningsblock jag. /gubbe

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem

KeePass är det enda som är hyfsat säkert, då man kan ha lösenorden lagrade lokalt eller på privat moln/server.. litar inte ett dugg på tjänster där man lagrar ”säkert” och privat i deras moln..