AMD: "Vi storsatsar på 7 nanometer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Eh vem bryr sig om aktiekursen när man köper ny processor?

Är väl snarare du själv som köpt en liten aktie post och hoppas den ska klättra lite mer?

Skickades från m.sweclockers.com

Det lockar investerare om inte annat. Vilket leder till mer pengar och därför eventuellt till en bättre CPU.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Hoppas personligen hårt på något bra low-power folding-kort när det handlar om GPU-release från det röda laget.
Men det får så klart framtiden utvisa...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Frågan är hur AMD ska slåss med Apple och NVIDIA om att få ut alla 7nm chip, samt hur en färre aktör påverkar priserna på marknaden. Intressanta tider framöver.

Apple är väl eg enda "problemet", då Nvidia verkar köra på 12nm med 20 serien. Så AMD Navi kan mao bli första gången på ett bra tag AMD faktiskt är på mindre nod än Nvidia. Det bådar bra för effektivitet, men kanske inte frekvens. Dock brukar AMDs chip inte byggas för hög frekvens, så det behöver inte vara direkt nackdel.

Skrivet av sesese:

Jag sätter inget värde i att de går till 7 Nm. Det alla undrar är vilken prestanda de kan nå? Kan de gå om Intels 14nm jag eller nej? Om svaret är ja då är det bra men om svaret blir nej då förstår jag inte varför AMD slår på stora trumman om att gå till 7nm. Förhoppningsvis så kommer strömförbrukningen minska med den nya tekniken men då kretsen blir betydligt mindre så kommer det bli svårare att kyla kretsen. Så frågan är hur mycket bättre ryzen 3000 serien blir mot 2000serien min gissning är 10-15% max och då kommer Intels 9900K fortfarande vara snabbare även om den tillverkas på 14Nm.

7 vs 14nm som konsument är det rätt ointressant då man inte vet hur mycket prestanda de kan få ut ännu. Intel ingenjörer sa att man kan få betydligt snabbare kretsar med 14nm mot vad vi har idag utan att byta tillverkningsteknik till 7Nm.

Till er båda kan jag säga att detta om något är det mest intressanta som skett AMD sedan Ryzen ens annonserades. Punkt. Varför?

För GloFo har alltid varit deras nod. Det har alltid varit TSMC i Nvidia/eller Intels egen vs AMD. Och tittar man på hur högt TSMC kort brukar klocka, och hur bra prestanda de har... vad tror ni händer om AMD använder den tekniken istället? Nvidias fördel minskar ev, kanske tom försvinner... och de lämnas med arkitektur vs arkitektur.

Titta på Ryzens 4Ghz problem, som med samma arkitektur är 4.3Ghz på 12nm... ingen vet hur detta påverkar av att hamna på TSMCs nog, men det vi vet är att Ryzen2/Zen+ gjordes på 12nm Low Power. Inte hög prestanda nod.

Så det finns mao för första gången en rätt stor chans att man faktiskt kan ta ett enormt kliv fram i frekvenser.

Jag tänker inte spekulera i %. Jag tänker inte hävda att något blir bättre, men kan tänker hävda att det kommer bli en märkbar skillnad, att helt byta tillverkare av noden.

Och Intels 14nm har redan både produktionsproblem och är maxad. Dvs... räkna inte med 6Ghz cpun imorgon.

Permalänk
Medlem

Angående allt prat om singeltråd vs att ha många kärnor för oss plebs som mestadels spelar med våra datorer. Nu vet jag inte hur andra fungerar, men för egen del ökar intresset att testa applikationer som kräver mer kraft när tiden det tar i anspråk att göra ett arbete minskar radikalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Förhoppningarna med 7nm är att de ska kunna vrida upp klockfrekvenserna en bit för att kunna matcha intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Att du fortfarande inte kan erkänna att singeltrådsprestanda är det som faktiskt märks vid "vanligt" datoranvändande... Ditt förakt mot Intel måste sitta jäkligt djupt rotat.

Vad menar du med vanligt användande? Om du tycker att dåligt trådade spel är vanligt så visst absolut, om man har ett kraftfullt grafikkort och spelar i låga upplösningar så självklart, men nu är inte det det vanliga användarmönstet.

Att jag inte uppskattar Intel och det de gör har att göra med att de fuskade till sig marknadsdominans när AMD hade bättre prodikter, så gör man bara inte. Absolut inte.

Som jag kanske nämnt innan så är jag beredd att överväga Intel igen om AMD återfår de 50% marknadsandelar de hade i mitten av 00-talet enligt följande länk. https://www.cpubenchmark.net/market_share.html

Sen tror jag för den delen inte att Intel själva tror på sitt pladder. Varför i hela friden ens släppa 6c/12t eller som nu med 9000-serien 8c/16t om de vill få folk att tro att singeltrådsprestanda är det enda relevanta. Så nej, jag kommer inte "erkänna" någonting. Inte ens Intel tror ju på sitt eget narrativ.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jmeistr:

Förhoppningarna med 7nm är att de ska kunna vrida upp klockfrekvenserna en bit för att kunna matcha intel.

klockfrekvenser betyder inte så mycket om IPCn är tillräckligt hög. men jo det skulle vara skoj o se matchande frekvenser. vilket jag inte tror vi ser förrns 7nm+.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

klockfrekvenser betyder inte så mycket om IPCn är tillräckligt hög. men jo det skulle vara skoj o se matchande frekvenser. vilket jag inte tror vi ser förrns 7nm+.

Nej det är ju sant. Amd är inte så långt efter i ipc trots lägre frekvenser.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Hur många tror du multitaskar på sin dator?

De flesta skulle jag tro, räcker ju med att man har igång Spotify, Skype, discord, VLC, kalkylatorn, en texteditor mm för att man faktiskt multitaskar, eller ja, det räcker med 2 program igång ...

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Att du fortfarande inte kan erkänna att singeltrådsprestanda är det som faktiskt märks vid "vanligt" datoranvändande... Ditt förakt mot Intel måste sitta jäkligt djupt rotat.

Tror det han menar är att vanliga Svenssons vill ha pris/prestanda. Min morsa har min gamla E8400 och farsan nåt liknande. Dom skiter rätt hårt i om Intels flaggskepp har bättre singeltrådsprestanda än AMD.
Dom köper en "potatis" och SSD och 8gig ram och klarar sig 10år. Att vanligt folk köper Intel är bara för att dom tror att det ska va så (Mindshare) inte för att det nödvändigt är det bästa för dom.

Bortsett från 100fps+ gamers, var har Intel sitt övertag? Ingenstans som jag ser det om man har nytta/kr i bakhuvudet.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Dom flesta som använder en dator spelar inte spel utan sitter och läser nyheter, kollar Youtubeklipp och facebook. Kan du inte förklara för mig hur singeltrådsprestanda inte är det som gör mest skillnad för dom?

De flesta som sitter vid en dator sitter på jobbet med excel, word, internet, interna system, cad, outlook, igång samtidigt. Resten av tiden sitter de vid telefonen. Spelare är en minoritet i dagens samhälle när det kommer till datoranvändning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har inga aktier i något företag. Jag vet inte ens hur man gör. Tappade helt intresset när jag började läsa om courtage eller vad det heter. Men det är klart att det är självklart att jag unnar AMD och deras aktieägare att derar aktie går väldigt bra just nu.

vad kursen står i enbart säger ju ingenting. Allt handlar om hur många aktier som finns, intel har knappt 6 milj aktier utestående och amd knapp 11 milj.

börsvärdet på intel är nästan 10x AMD idag och då har AMD rusat över 1000% senaste 3 åren medan intel "bara" ökat ca 70%. Intel har trots detta i kronor och ören dragit ifrån AMD än mer senaste 3 åren.

Med det sagt, jag håller också på AMD.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Dom flesta som använder en dator spelar inte spel utan sitter och läser nyheter, kollar Youtubeklipp och facebook. Kan du inte förklara för mig hur singeltrådsprestanda inte är det som gör mest skillnad för dom?

Den kundgruppen klarar sig bra med en 2200g eller en low end i3 med igpu, dom behöver vare sig hög singel eller multi core prestanda. Facebook går inte fortare för att du gör 5Ghz istället för 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Nu får intel det hett om öronen om de inte löser 10nm samt sina produktions bekymmer på 14nm.

Skrivet av anon159643:

Samtidigt är Intels slogan kring 14nm att Bigger is better.

Faster is better... om de inte slänger mer transistorer på kretsarna så bryr jag mig inte om det är 7, 10 eller 14nm, utan det är den krets som klockar högst som vinner. Återstår att se hur högt Ryzen klockar på 7nm, annars får de fortsätta med kärnornaskrig då de lär få lite extra area utrymme vid krympning. Personligen hade jag inte blivit förvånad om intels 14nm fortsätter klocka högre. Tror även det är här skon klämmer för intels 10nm, att de helt enkelt inte får den noden att prestera bättre än deras 14nm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Att du fortfarande inte kan erkänna att singeltrådsprestanda är det som faktiskt märks vid "vanligt" datoranvändande... Ditt förakt mot Intel måste sitta jäkligt djupt rotat.

Vanligt datoranvändande som att sitta med många flikar uppe, arbete av något slag (skolarbete / jobb etc.), kanske lyssna på musik eller se på en film på andra skärmen i bakgrunden utan att man ska behöva få stutter då och då.

Ja då är det faktiskt multi-trådat som man har att tacka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det lockar investerare om inte annat. Vilket leder till mer pengar och därför eventuellt till en bättre CPU.

På vilket sätt får AMD in mer pengar om aktiekursen går upp? Är det på gång en nyemission?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

På vilket sätt får AMD in mer pengar om aktiekursen går upp? Är det på gång en nyemission?

Fler eventuellt investerar i företaget.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Fler eventuellt investerar i företaget.

På vilket sätt då? AMD får inga pengar för att någon köper AMD-aktier på börsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

nVidia verkar inte ha något på 7nm riktigt än (verkar som om det som kommer först är en "2060", och den verkar vara ett år bort). Nej, konkurrenterna är Apple och Qualcomm (för Snapdragon), men om AMD talar om det på det här sättet antyder det att de känner sig säkra på när de kan få ark. Apples volym är enorm Q4 men avtar därefter. Sannolikt räknar AMD med att de kommer att ha gott om kapacitet under Q1 2019.

ETT ÅR BORT!!?
Watt da fakk det är ju den gpu:n man är mest nyfiken på! Jag hade hoppats på max 3 mån kvar innan den lanseras, det har ju smygläckt nått beanchmark för nått tag sen och allt!
Skit i raytracing och hästen det red in på, ge oss gamla hederliga GTX!
Vart har du fått ett år ifrån?

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag ser gärna att AMD's aktie går om intel's så att det förstärker bilden av att AMD går som tåget och Intel har problem.

HAHAHAHA . Tack för dagen största skratt. Har Amd nånsin varit över Intels aktie?

Fast AMD nu "går som tåget":
AMD Market Cap 24.538.000.000$
INTEL Market Cap 223.311.000.000$
--------------------------------------------------------
Amd:s utdelningar senaste 23 åren:

Forward Dividend & Yield N/A (N/A)
Ex-Dividend Date 1995-04-27

Så trots att de hade över 50% av marknaden som bäst lyckades de inte att betala ut några dividenter.

för att jämföra Intel?
Earnings Date Oct 24, 2018 - Oct 29, 2018
Forward Dividend & Yield 1.20 (2.49%)
Ex-Dividend Date 2018-08-06

enligt vad jag förstår så delar de ut dividenter 4gg per år....dvs 10% varje år.
Och de har betalat dividenter hmmm i snart 40 år???

Vad jag tror om framtiden? Vi kommer snart till en sån punkt där mera utveckling kommer inte att ge mera avkastning. Dock är bärbara långt ifrån detta ännu och där har intel ett jättestor försprång. Samma sak på server sidan. Att byta leverantör gör man inte så lätt bara för den andra är lite bättre på de ena och det andra.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

På vilket sätt då? AMD får inga pengar för att någon köper AMD-aktier på börsen.

sök på nätet APPLE köper sina egna aktier.
Företag som tror på sig själva köper ofta själva sina aktier.
Det skulle förvåna mig om företag inte ägde sina egna aktier.
Som de sedan delar ut som bonus till toppchefer osv.

en bra länk för svenskar:

Förvärv och avyttring av egna aktier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

sök på nätet APPLE köper sina egna aktier.
Företag som tror på sig själva köper ofta själva sina aktier.
Det skulle förvåna mig om företag inte ägde sina egna aktier.
Som de sedan delar ut som bonus till toppchefer osv.

Visst är det så. Dock så finns det inget som säger att kapital tillförs bolaget vid en stigande aktiekurs vilket en del verkar tro.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Det är nog bra att de riktar det här meddelandet till just investerare. Aktiens tillväxt har ju mattats av lite senaste dagarna vilket inte alls är bra. Jag ser gärna att AMD's aktie går om intel's så att det förstärker bilden av att AMD går som tåget och Intel har problem. Det behövs för konkurrensens skull.

Jo då. Det är hellugnt att rusningen inte går tokuppåt varje dag utan att det mattas av lite. Värdering baserad på luft blir ingen glad av i längden.
Tycker jag då... Det är ju högst subjektivt såklart.
Då har jag ändå en slant i AMDaktier

Kursen som AMDs aktie handlas för i nuläget är ganska hög i förhållande till vinsterna från deras senaste kvartalsrapport. Man handlar i dagsläget för en kurs som motsvarar vad AMD kanske omsätter om några år om allt går vägen. Men det vet ju ingen om allt kommer gå på räls flera år i rad.
Hur mäter man vad en aktie "bör vara värd" då? Bland annat med hjälp av PE-tal (price/earnings). Alltså hur många år det tar för en aktie att ge utdelning som motsvarar det investerade beloppet.
Om vi bara kollar på etablerade företag så ligger denna siffra på någonstans mellan 10 och 20 (eller ja, det är bra mer spread än så - inte minst i techvärlden men det är rimliga tal att förhålla sig till PE mellan 10 och 20 för väletablerade företag ändå).
Det innebär att det tar 10-20 år att få igen slantarna enkom i utdelningar med dessa PEtal. Intel ligger exempelvis på PE17 för närvarande.
Apple har PE20, facebook 27, H&M har PE 15 medan spotify och tesla helt saknar dessa tal då de inte går med vinst i nuläget.
To the point här då. AMDs PEtal ligger närmre 90 i nuläget. Behåller AMD nuvarande kvartalspportsiffror och med nuvarande börskurs så kommer det ta ca 80-90 år innan man får igen det investerade beloppet i utdelningar. För folk har värderat AMDs aktier väldigt högt i förhållande till nuvarande vinster. Nu ligger det såklart även framtidsvisioner i den här siffran för ingen vill ju ha så låg avkastning som 0,7% per år. Istället hoppas man på vad AMD i framtiden kan bli.
Så man tar väl ut segern några år i förväg kan man väl säga. Något som inte är så märkvärdigt eller ovanligt, men ja aktien är så dyr som den borde vara i framtiden ;).

Angående börsvärde i förhållande till intel så är de siffrorna ganska... ointressanta skulle jag säga. Eller iaf jämfört med utbudet av alternativ.
Bättre måttstock är exempelvis marknadsandelar i segmenten de konkurrerar i, omsättning kring dessa områden, lönsamnhet för områdena, deras budgetar för RnD och även vad företagen ger för vinster. Kvartalsrapporterna och marknadsanalyser av läget - där hittar man de mer sexiga siffrorna om man vill mäta muskler.

Ja, nu ser jag att jag blev ett ekonomiskt lite långrandigt inlägg. Sorry.
Men ja, så ser jag på saken iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dual-Tjur:

sök på nätet APPLE köper sina egna aktier.
Företag som tror på sig själva köper ofta själva sina aktier.
Det skulle förvåna mig om företag inte ägde sina egna aktier.
Som de sedan delar ut som bonus till toppchefer osv.

en bra länk för svenskar:

Förvärv och avyttring av egna aktier

Nja. Nää. Som regel får företag inte äga sig själva. Det här står även i din länk (om än på fackspråk).
Det skulle bli ett juridiskt moment22 av ett bolag som äger sig självt.
Värt att lägga till är att företag som juridisk entitet får äga bolag. Men bara andra bolag. Inte sig själv.

Men det är samtidigt sant att företag kan köpa sina egna aktier.
Hur hänger detta ihop då?
Jo det som händer när ett företag köper upp sina egna aktier är att aktierna förverkas vilket också höjer värdet på resterande aktier.
Det är som en omvänd nyemission.

En nyemission innebär att man ökar på antalet befintliga aktieri ett företag för att dra in pengar till företaget. Kanske vill man satsa på att ta fram en ny produkt, täcka luckor eller köpa upp nån ny branch. Whatever - syftet spelar mindre roll. Företaget är ju inte värt mer men antal aktier ökar vid nyemissionen vilket då gör att varje aktie blir mindre värd. Man spär ut värdet för alla ägare kan man säga och tar lite ur allas fickor istället för att belåna företaget hos en bank.

När ett företag köper aktier av sig själva så händer precis samma sak. Fast istället minskar mängden aktier på marknaden och värdet per aktie går istället upp. Det här är ganska smart. Alternativen man har med överskottet är att ha det på ett konto. Med nollränta och inflation innebär det att pengarna faktiskt tappar i värde vilket ju inte är bra. Det är däremot bra att dela ut en del i vinster. Aktievinster. Men det är inte alltid den rätta vägen. Att koncentrera aktier i återköp gör också aktieägarna glada för det ger både mer utdelning per aktie framöver och ökar värdet på aktierna. Dessutom blir det mer lättsmält för aktieägarna med en framtida eventuell nyemission om man ser att företaget har förmågan att också städa efter sig och belöna aktieinnehavarna.
Och ja, tror man att företaget ska vara värt mycket mer framöver så är det ju en bra ställe att förvara pengarna på. Några år senare och med ordentliga värdeökningar så kan man ju ta ut mycket mer än det man satte in i exempelvis optionsutdelningar and such.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Tycker jag bara ser AMD i nyhets flödet hela tiden så fort dom gör något så får dom 14 artikel medans Nvidia knapps sys i flödet då AMD tar upp allt. (Ironi)

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Att du fortfarande inte kan erkänna att singeltrådsprestanda är det som faktiskt märks vid "vanligt" datoranvändande... Ditt förakt mot Intel måste sitta jäkligt djupt rotat.

Menar du "vanligt" datoranvändande bland datorintresserade eller i ren allmänhet?

Personligen upplevde jag ett rejält lyft när jag gick från en överklockad 6700K till min nuvarande processor. Även i mitt "vanliga" användande.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

@Söderbäck:

hur får man P/E ratio till 87 om man inte har delat ut något på 20 år?

Annars för nyfikna
den som äger mest aktier i INTEL och AMD är samma bolag.

The Vanguard Group

AMD
Holder Shares Date Reported % Out Value
Vanguard Group, Inc. (The) 102,027,325 Dec 30, 2017 10.53% 1,076,388,298$
(antar de har tjänat bra på kursuppgången.....över 140% i år?)

Intel
Holder Shares Date Reported % Out Value
Vanguard Group, Inc. (The) 342,257,408 Dec 30, 2017 7.33% 15,819,137,815
(+5% nu som högst i år +30% + dividenter)

inga fanboys där nej

däremot är värdet som "insiders" har i Intel och AMD ungefär detsamma.
Intel insiders äger 0,04% av bolaget medan Amd:s insiders äger 0,52% av det totala antalet aktier.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dual-Tjur:

@Söderbäck:

hur får man P/E ratio till 87 om man inte har delat ut något på 20 år?

Nä det går inte att ha PEtal utan utdelning. Men utdelning verkar de ha fått igång sedan de började gå plus vilket var redan i början av förra året.

https://www.nasdaq.com/symbol/amd/eps-forecast
(ja det står forecast i länken men den visar även faktisk utdelning senaste kvartalen)
Klickar man runt lite där så står det även PEtal.
Här är en källa till med PEtal för AMD:
https://finance.yahoo.com/quote/AMD?p=AMD&.tsrc=fin-srch

Här finns en krokig graf som visar PE på uppåt 300 när förväntningarna var höga innan omsättningen faktiskt kommit in.
https://www.zacks.com/stock/chart/AMD/fundamental/pe-ratio-tt...
Men ja det är väl alltid tokhöga PEtal precis när man börjar gå i vinst ;). Ser ut att vara på väg åt rätt håll trots ökande börsvärde. Spännande att se var vi är om ett år.
Värt att notera är att grafen visar på faktiska PEtal även 2014 vilket borde innebära utdelning och därmed även vinst då.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

@joakim99:

kan vara bra vid en nyemission

Vad kan vara bra vid en nyemission?