Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Liten stor uppdatering om hur det gått i sökandet efter ny bil.

Har efter alla provkörningar bestämt mig för, och faktiskt också beställt.. en "Volvo V90 T6 AWD".

Dock med en liten twist. Efter diskussioner med min käre far (som ägt ett 30-tal Volvo) som väldigt gärna vill byta deras nuvarande V60 mot en ny V90 erbjöd sig att köpa V90:n av mig om jag inte skulle bli nöjd med den. Så det känns såklart ganska betryggande, även om jag då återigen kommer att stå inför samma problem ännu en gång.

Jag har aldrig beställt en helt ny bil tidigare. Trodde inte det skulle vara så svårt/krångligt som det var. En sådan simpel sak som att kräva tygklädsel tillsammans med den utrustningsnivå som R-Design innehåller skapade lite problem. Men det gick att ordna turligt nog. Även lite andra småsaker som t.ex. inget krom runt sidorutorna.

Tyvärr får man ju nu sitta och fundera på om man valt rätt ändå. Oerhört frustrerande, om man ska behöva känna så ända fram tills leverans om några månader.

Grattis, blir nog super! Fet bil

Varför tygklädsel dock? Nu har väl R-design alcantara och det är lite opraktiskt kan jag hålla med om..

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Grattis, blir nog super! Fet bil

Varför tygklädsel dock? Nu har väl R-design alcantara och det är lite opraktiskt kan jag hålla med om..

Avskyr skinn eller läderklädsel då det blir så varmt och äckligt på sommaren, sedan blir det så kallt på vintern. Visst, sätesvärmen hjälper en del på vintern... men däremot så hjälper AC:n inte ett dugg på sommaren.

Har varit tvungen att köra flertalet olika bilar med sådan klädsel i jobbet. Så privat vill jag gärna ha en bekväm bil.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Avskyr skinn eller läderklädsel då det blir så varmt och äckligt på sommaren, sedan blir det så kallt på vintern. Visst, sätesvärmen hjälper en del på vintern... men däremot så hjälper AC:n inte ett dugg på sommaren.

Har varit tvungen att köra flertalet olika bilar med sådan klädsel i jobbet. Så privat vill jag gärna ha en bekväm bil.

Ventilerade stolar hjälper en hel del mot varm läderklädsel på sommaren.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Exxovion:

Avskyr skinn eller läderklädsel då det blir så varmt och äckligt på sommaren, sedan blir det så kallt på vintern. Visst, sätesvärmen hjälper en del på vintern... men däremot så hjälper AC:n inte ett dugg på sommaren.

Har varit tvungen att köra flertalet olika bilar med sådan klädsel i jobbet. Så privat vill jag gärna ha en bekväm bil.

Det är intressant hur olika inställning man kan ha till det där.
Jag vägrar ha bilar med textilklädsel efter vår förra XC70. Den lilla obekvämligheten på sommaren kan man ofta komma runt genom att parkera strategiskt för att undvika direkt solljus på sätena. Tycker läderklädsel i största allmänhet är fullständigt överlägset textil, plus att det är enklare att rengöra (barn i bil...).

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Uppdaterade aldrig med hur det gick sedan.

V90:n blev ganska så omgående utbytt mot en A4:a iallafall.

Den har fungerat riktigt fint som familjebil. Förstår inte varför så många klagade på utrymmet i den? Just nu har vi en stor BeSafe barnstol monterad i baksätet och det finns ändå gott om plats i framsätet.

Som barnvagn har vi använt en Britax Smile, där vi nu inte längre använder liggdelen. Snart kommer vi kunna byta ut den mot en lite smidigare sulky, vilket gör att vi får ännu mer plats över i bagaget.

Det är så kort tid man behöver extra utrymme för en stor klumpig barnvagn, vilket var något som jag inte tänkte på från början.