Permalänk
Medlem

Vad rekommenderas att uppgradera?

Hej!

Har följande i min dator idag.

Intel Core i5-4670K
MSI B85M-E45, Socket-1150
Ballistix Sport DDR3 1600MHz 8GB 2x4gb
XFX Radeon R7 260X 2GB GDDR5
Seagate Barracuda 1TB 3.5"
WD Green SSD 120gb
Corsair CX500, 500W PSU

På datorn spelas i princip endast World of warcraft och sedan en hel del surf och film.
Jag har riktigt svårt att själv se vad man ska gå på för uppgradering för att hotta upp datorn.

Några förslag till en vilsen gamer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte22:

Hej!

Har följande i min dator idag.

Intel Core i5-4670K
MSI B85M-E45, Socket-1150
Ballistix Sport DDR3 1600MHz 8GB 2x4gb
XFX Radeon R7 260X 2GB GDDR5
Seagate Barracuda 1TB 3.5"
WD Green SSD 120gb
Corsair CX500, 500W PSU

På datorn spelas i princip endast World of warcraft och sedan en hel del surf och film.
Jag har riktigt svårt att själv se vad man ska gå på för uppgradering för att hotta upp datorn.

Några förslag till en vilsen gamer?

Överklocka processorn och uppgradera grafikkortet är mina spontana första tankar.

Edit: Lite osäker på om det där moderkortet klarar överklockning.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte22:

Hej!

Har följande i min dator idag.

Intel Core i5-4670K
MSI B85M-E45, Socket-1150
Ballistix Sport DDR3 1600MHz 8GB 2x4gb
XFX Radeon R7 260X 2GB GDDR5
Seagate Barracuda 1TB 3.5"
WD Green SSD 120gb
Corsair CX500, 500W PSU

På datorn spelas i princip endast World of warcraft och sedan en hel del surf och film.
Jag har riktigt svårt att själv se vad man ska gå på för uppgradering för att hotta upp datorn.

Några förslag till en vilsen gamer?

Vad har du för budget?

Egentligen innebär en uppgradering i princip en helt ny dator. Eftersom om du vill ha någon av de senare processorerna måste du även byta ut moderkort och RAM. Antagligen vill man även byta ut grafikkortet - även om det säkert duger helt okej för WoW. Därtill vill man kanske också byta ut nätaggregatet beroende på hur gammalt det är.

Det billigaste alternativet är väl att köpa en kylare (typ " Be Quiet! Pure Rock" á 300kr) till processorn och överklocka den - men är som sagt lite osäkert om ditt moderkort stödjer detta. Eventuellt kan man behöva uppdatera BIOS för att kunna göra detta. Kanske kan vara värt att höra av sig till MSI?

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Samlooh:

Det finns ingen direkt budget. Är mest intresserad av om det finns möjligheter att uppgradera datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte22:

@Samlooh:

Det finns ingen direkt budget. Är mest intresserad av om det finns möjligheter att uppgradera datorn.

Chassi, hårddiskar och nätagg går att spara. Att byta ut processor betyder att du behöver byta ut ram och moderkort.
Jag skulle prova överklocka och se om du får ut något, och om det går bara köpa ett nytt grafikkort.

Annars behöver du som sagt byta ut alla 4.

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem

MSI B-moderkort går inte att överklocka.

Permalänk
Medlem

Processorn är fortfarande helt ok, speciellt för wow, jag hade personligen köpt ett begagnat grafikkort 970/980/1060. Sen undrar jag om Wow får plats på en så liten SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte22:

Hej!

Har följande i min dator idag.

Intel Core i5-4670K
MSI B85M-E45, Socket-1150
Ballistix Sport DDR3 1600MHz 8GB 2x4gb
XFX Radeon R7 260X 2GB GDDR5
Seagate Barracuda 1TB 3.5"
WD Green SSD 120gb
Corsair CX500, 500W PSU

På datorn spelas i princip endast World of warcraft och sedan en hel del surf och film.
Jag har riktigt svårt att själv se vad man ska gå på för uppgradering för att hotta upp datorn.

Några förslag till en vilsen gamer?

Skrivet av matte22:

@Samlooh:

Det finns ingen direkt budget. Är mest intresserad av om det finns möjligheter att uppgradera datorn.

Det finns helt klart möjligheter att uppgradera.

Först och främst är ditt grafikkort 5 år gammalt, och det var inte speciellt snabbt då heller.
T.ex. ett GTX 1050TI skulle göra underverk för ditt spelande och även hjälpa till en del när du kollar på film.

Sedan kan du leta reda på en i7 processor.
Dom är klockade lite högre, har lite mer L3 cache (spel gillar det) och bäst av allt Hyper-threading.
Modellerna du bör leta efter är i första hand 4770 och 4790, i andra hand 4770K och 4790K.
De senare är mycket mer eftertraktade och därmed dyrare.
Kan du hitta en för ett bra pris (~500-700:-)så slå till.

Efter det kan du ju uppgradera minnet.
Även om 8GB faktiskt är helt OK fortfarande så är det ju inte direkt så att kraven minskar med tiden.
Plus att begagnat DDR3 minne är otroligt billigt just nu, passa på !

Sist men inte minst så kanske det är dags att byta din lilla SSD.
120GB räcker knappast för mer än OS plus kanske ett spel numera.

Som slutsats vill jag påpeka att de komponenter som är plattformsoberoende, t.ex. SSD och grafikkort, är ju inte bortkastade pengar i framtiden.
En bra (stor) SSD och ett skapligt grafikkort är ju en väldigt bra start på en nyare dator någon gång i framtiden.
Medans CPU och minne bara duger till redan gamla system.

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort kommer göra susen. Finns ingen vits med att uppgradera cpu, moderkort och ram såvida du sitter på en 60hz 1080p skärm?

Jag sitter själv med en i5 6500 som är hyffsat jämn med 4670k och ett gtx 970. Wow flyter på hur bra som helst på ganska höga inställningar.

Så ett 970, 1050ti lr 1060 kommer du väldigt långt på

Edit: jag har också bara 8gb ram. Mer behövs inte för wow

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det finns helt klart möjligheter att uppgradera.

Först och främst är ditt grafikkort 5 år gammalt, och det var inte speciellt snabbt då heller.
T.ex. ett GTX 1050TI skulle göra underverk för ditt spelande och även hjälpa till en del när du kollar på film.

Sedan kan du leta reda på en i7 processor.
Dom är klockade lite högre, har lite mer L3 cache (spel gillar det) och bäst av allt Hyper-threading.
Modellerna du bör leta efter är i första hand 4770 och 4790, i andra hand 4770K och 4790K.
De senare är mycket mer eftertraktade och därmed dyrare.
Kan du hitta en för ett bra pris (~500-700:-)så slå till.

Efter det kan du ju uppgradera minnet.
Även om 8GB faktiskt är helt OK fortfarande så är det ju inte direkt så att kraven minskar med tiden.
Plus att begagnat DDR3 minne är otroligt billigt just nu, passa på !

Sist men inte minst så kanske det är dags att byta din lilla SSD.
120GB räcker knappast för mer än OS plus kanske ett spel numera.

Som slutsats vill jag påpeka att de komponenter som är plattformsoberoende, t.ex. SSD och grafikkort, är ju inte bortkastade pengar i framtiden.
En bra (stor) SSD och ett skapligt grafikkort är ju en väldigt bra start på en nyare dator någon gång i framtiden.
Medans CPU och minne bara duger till redan gamla system.

Skrivet av logrell:

Nytt grafikkort kommer göra susen. Finns ingen vits med att uppgradera cpu, moderkort och ram såvida du sitter på en 60hz 1080p skärm?

Jag sitter själv med en i5 6500 som är hyffsat jämn med 4670k och ett gtx 970. Wow flyter på hur bra som helst på ganska höga inställningar.

Så ett 970, 1050ti lr 1060 kommer du väldigt långt på

Edit: jag har också bara 8gb ram. Mer behövs inte för wow

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för informerande svar! Det ser ut som att leta reda på ett grafikkort skulle kunna lyfta burken en aning.

Permalänk
Medlem

Som tidigare talare, Grafikkort är nog din bästa chans jag kör datorn i min signatur och har inga problem med wow på hög grafik ( inte lirat det sen förra expansionen, så vette fasen va det ändrat nu xD )

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Skippa 1050ti, mer ovärt kort får man leta efter i dagsläget. Då är 1060 3GB är mer prisvärt kort med långt överlägsen prestanda... även om det inte är något toppenkort heller. En gammal i7-prolle kan man hitta för kaffepengar ibland, värt en titt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.