Permalänk
Medlem

Får ge allt beröm till Xiaomis tandborste. Kom precis från tandläkaren, och för första gången i mitt snart 30-åriga liv hade jag noll och ingen tandsten. Och i övrigt bara beröm, vilket inte brukar vara fallet. Kan vara en av de bättre investeringarna så långt!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Sambons Xiaomi Redmi Note 4X gick precis sönder och jag tänkte beställa en ny men såg att det finns nya modeller och som vanligt är Xiaomi extremt förvirrande med sina namn:

Xiaomi Redmi 5 Plus: Verkar mest lik 4X fast med en 18:9 skärm.
Redmi Note 5: Samma nya skärm men även processor och ny kamera.
Xiaomi Mi A1: Ganska lik 4X fast med en ny kamera.

Vilken hade ni valt och från vilken butik? Har tidigare handlat från Honorbuy men det kanske finns någon bättre? Jag planerar att installera LOS eller någon annan custom rom.

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Jag hade tagit Mi A1, enbart för att de är en del av Googles program med enheter som kör helt ren Android och därmed ska slippa diverse skitprogram och dessutom få uppdateringar snabbare. Såväl batteritid som kamera verkar dessutom rätt bra. Fanns någon rabattkod i Fynd Tips-tråden där den gick att köpa för under 2000 kr direkt från Xiaomi.se om jag inte minns fel.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vilken hade ni valt och från vilken butik? Har tidigare handlat från Honorbuy men det kanske finns någon bättre?

Handlade från Honorbuy sist och rekommenderar det igen nu när PostNord kör hårdare kontroll av paket från Kina.

Själv kör jag en Xiaomi Redmi 4x som jag är supernöjd med. Egentligen bara kameran som lämnar lite att önska vilket borde göra Mi A1 till ett bra val.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

@Baxtex: Jag hade tagit Mi A1, enbart för att de är en del av Googles program med enheter som kör helt ren Android och därmed ska slippa diverse skitprogram och dessutom få uppdateringar snabbare. Såväl batteritid som kamera verkar dessutom rätt bra. Fanns någon rabattkod i Fynd Tips-tråden där den gick att köpa för under 2000 kr direkt från Xiaomi.se om jag inte minns fel.

A1 verkar trevlig, jag vill gärna slippa att flasha roms då det inte är jag som ska ha den.
Hmm, kunde inte hitta koden men hitta den för ett bra pris i en svensk butik: https://www.mobilyx.se/xiaomi-mi-a1-4g-64gb-dual-sim-black.ht...
Har aldrig hörttalas om dem dock.

Skrivet av walkir:

Handlade från Honorbuy sist och rekommenderar det igen nu när PostNord kör hårdare kontroll av paket från Kina.

Själv kör jag en Xiaomi Redmi 4x som jag är supernöjd med. Egentligen bara kameran som lämnar lite att önska vilket borde göra Mi A1 till ett bra val.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja men då blir det nog dem igen kanske!

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Mobilyx.se säljer från Estland, så vet inte hur "svensk" den butiken är (gällande garantier, reklamationer etc).

Till Honorbuy går det ofta att hitta 5%-koder på nätet (exempelvis "PEREZ5OFF"). Enda nackdelen är är väl den relativt dyra DHL-frakten från Italien, men samtidigt så fick jag min telefon på mindre än två 2 dagar sist

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Dude! Inet har fått in lite Xiaomi i lager, kan vara bra att köpa därifrån om man vill har garanti och så.

https://www.inet.se/tillverkare/787/xiaomi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Sambons Xiaomi Redmi Note 4X gick precis sönder och jag tänkte beställa en ny men såg att det finns nya modeller och som vanligt är Xiaomi extremt förvirrande med sina namn:

Xiaomi Redmi 5 Plus: Verkar mest lik 4X fast med en 18:9 skärm.
Redmi Note 5: Samma nya skärm men även processor och ny kamera.
Xiaomi Mi A1: Ganska lik 4X fast med en ny kamera.

Vilken hade ni valt och från vilken butik? Har tidigare handlat från Honorbuy men det kanske finns någon bättre? Jag planerar att installera LOS eller någon annan custom rom.

Redmi 5 Plus och Redmi Note 5 är samma telefoner, bara olika produktnamn för att särskilja den globala och inhemska versionen.

Roligt dock att gsmarena har ändrat sin information. 5 Plus har blivit den inhemska versionen och Note 5 den globala, för några veckor sen var det tvärtom.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Redmi 5 Plus och Redmi Note 5 är samma telefoner, bara olika produktnamn för att särskilja den globala och inhemska versionen.

Roligt dock att gsmarena har ändrat sin information. 5 Plus har blivit den inhemska versionen och Note 5 den globala, för några veckor sen var det tvärtom.

Är du säker? För det är ju olika speccs på dem?

Permalänk
Avstängd

@Baxtex: Nu går jag efter gsmarena.com, och enligt dom är det samma telefon. https://www.gsmarena.com/xiaomi_redmi_note_5_(redmi_5_plus)-8...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@Baxtex: Nu går jag efter gsmarena.com, och enligt dom är det samma telefon. https://www.gsmarena.com/xiaomi_redmi_note_5_(redmi_5_plus)-8...

Hmm, kanske Honorbuy som har fel då:
Xiaomi Redmi Note 5 Plus
https://www.honorbuy.com/215-xiaomi-redmi-5-plus-global-versi...
Billig, ser ut som 4X fast med en 18:9 skärm.

Xiaomi Redmi Note 5
https://www.honorbuy.com/218-xiaomi-redmi-note-5
Denna ser nyare ut med en dubbla kameror, ny processor, även dyrare och är enbart tillgänglig i kinesiska versioner?
Går de att flasha med LOS ändå?

Jag tycker det verkar konstigt att kalla en sämre version för "plus".

Permalänk
Avstängd

@Baxtex: Det där är dock inte samma modeller, utan det är felskrivningar ifrån honorbuy. Snapdragon 636 återfinner du i deras Note 5 Pro modell, och Snapdragon 625 återfinns i Note 5.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Baxtex:
Köpte Note 4X till mina små kids och är grymt nöjd med dom för ändamålet, vilket är spel å videos. Så kameran spelar inge större roll och den är inte mycket att hänga i granen på dom.
Men batteritiden på dom är sjuk. Dom får ut 10-12 timmars skärmtid med spel å film.

Men har själv precis köpt mig en Mi A1 och för det priset är det en galet bra lur.
Kameran är hästlängder bättre än den i 4X och du kan plåta riktigt bra bilder. Går även att lägga in Googles mjukvara från deras Pixeltelefoner och det blir grymt resultat på bilderna.
Och en ren android upplevelse är alltid en fröjd.
Rekommenderar starkt för priset 1600-1700 kr i alla fall.
Med Inets pris så blir det lite mer tveksamt.

EDIT: Ush... kollade valuta kurserna och det får mig att vilja börja gråta snart. Dyrt nog med grejer som det är.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Har den första Versionen av Xiaomis dammsugare, fungerar så jäkla bra.

Beställde precis en Soocare X3 tandborste.

Ni som har köpt, har ni hittat något bra ställe att beställa borsten ifrån?
Blir ju ganska dyrt ifall man åker på påstens 150:- plus moms

Permalänk
Medlem
Skrivet av magohl:

Någon som känner till en svensk webshop som har Xiaomi prylar hemma? Är på jakt efter några temperatur-sensorer bla. och det tar ju så låååång tid att få hem dem från Kina.

jag hittade (via tradera faktiskt) evxab.com som har xiaomi aqara hemma på lager, har nyligen köpt därifrån och funkade snabbt & bra, fick leverans dagen efter... fördelen kan jag tycka är inte bara snabb leverans utan även garantin som som blir bra mycket smidigare & hantera

Permalänk
Medlem

Xiaomi Mi Band 3 finns att köpa från https://smartring.nu/collections/nya-produkter/products/xiaom... för 499.

China Edition, så den kräver för tillfället att man kör engelska på telefonen, annars visar klockar kinesiska, men det är ingen dealbreaker för mig

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Är det någon som har testat köra in MIUI 10 på sin lur ännu? Är nyfiken på om mediaknapparna på låsskärmen fungerar för er. Alltså byta låt/paus-knapparna. De är spårlöst försvunna för mig sedan jag hoppade över till tian.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem

@Poppu-chan: Vilken rom kör du, china, global, custom?

Hittade denna https://mi-globe.com/ och deras 'rom-builder'-tjänst som gör att man kan ta bort lite av defaultgrejorna och roota och annat, verkar grym

Försökte köra in på nya redmi 6 pro men måste vänta 30 dagar på å få låsa upp bootloadern

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaomi:

@Poppu-chan: Vilken rom kör du, china, global, custom?

Hittade denna https://mi-globe.com/ och deras 'rom-builder'-tjänst som gör att man kan ta bort lite av defaultgrejorna och roota och annat, verkar grym

Försökte köra in på nya redmi 6 pro men måste vänta 30 dagar på å få låsa upp bootloadern

Har en Redmi Pro som officiellt bara har China rom, så därför brukar jag oftast köra varianten från xiaomi.eu, men har även testat mi-globe. Samma problem i båda versionerna.

Första tanken var att testa officiella kinaversionen för att utesluta eventuella problem med xiaomi.eu och mi-globes roms, men Xiaomi har nyligen plockat bort nedladdningarna för "gamla" lurar på officiella hemsidan, så jag har inte kunnat få tag på den.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Sötast

Köpte en Mi A2, lätt bästa luren jag haft på många år, bytte från en sprucken Galaxy S8 och var rädd för ett stort steg neråt men nix pix. Klart skitbra och för ynka 2400kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Köpte en Mi A2, lätt bästa luren jag haft på många år, bytte från en sprucken Galaxy S8 och var rädd för ett stort steg neråt men nix pix. Klart skitbra och för ynka 2400kr

Visst är det grym! Jag kör samma lur fast redmi 6 pro, samma hårdvara men MIUI istället. Älskar deras nazistiska batteri hantering, oslagbar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Hur är batteritiden på A2? Jag funderar på att byta ut min Nexus 6P mot antingen A2 eller A2 lite, A2 lite har större batteri 4000 mAh.

Skrivet av Allexz:

Köpte en Mi A2, lätt bästa luren jag haft på många år, bytte från en sprucken Galaxy S8 och var rädd för ett stort steg neråt men nix pix. Klart skitbra och för ynka 2400kr

Skrivet av jaomi:

Visst är det grym! Jag kör samma lur fast redmi 6 pro, samma hårdvara men MIUI istället. Älskar deras nazistiska batteri hantering, oslagbar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Hur är batteritiden på A2? Jag funderar på att byta ut min Nexus 6P mot antingen A2 eller A2 lite, A2 lite har större batteri 4000 mAh.

Batteritiden på A2 är rent ut sagt dålig, jag fick inte ens ut en heldag utan att mellan-ladda när jag provade. A2 lite har fenomenal batteritid men har en gammal SoC som är slöare än en frusen snigel istället. Dessutom är skärmen på A2 knappt läsbar i solljus, där är lite vassare likaså.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

OK tack för input. Då blir det att leta vidare, vill ha en mobil med bra prestanda och bra batteritid för någorlunda vettigt pris.

Skrivet av roxkz:

Batteritiden på A2 är rent ut sagt dålig, jag fick inte ens ut en heldag utan att mellan-ladda när jag provade. A2 lite har fenomenal batteritid men har en gammal SoC som är slöare än en frusen snigel istället. Dessutom är skärmen på A2 knappt läsbar i solljus, där är lite vassare likaså.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Batteritiden på A2 är rent ut sagt dålig, jag fick inte ens ut en heldag utan att mellan-ladda när jag provade. A2 lite har fenomenal batteritid men har en gammal SoC som är slöare än en frusen snigel istället. Dessutom är skärmen på A2 knappt läsbar i solljus, där är lite vassare likaså.

Hur går det till? Jag hade 24 uptid med 6 timmars skämtid och 20% kvar igår, det är grymt imo. Då körde ja ljusstyrkan på max större delen av dagen också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaomi:

Hur går det till? Jag hade 24 uptid med 6 timmars skämtid och 20% kvar igår, det är grymt imo. Då körde ja ljusstyrkan på max större delen av dagen också

Skickades från m.sweclockers.com

Du har inte A2, du har A2 lite. Och som jag skrev i mitt inlägg har den utmärkt batteritid, medans vanliga A2 bara har ca 60% av den.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaomi:

Visst är det grym! Jag kör samma lur fast redmi 6 pro, samma hårdvara men MIUI istället. Älskar deras nazistiska batteri hantering, oslagbar

Skickades från m.sweclockers.com

Vad betyder det fetstilade? Slukar respektive sparar batteri beroende på din hudfärg vilket den ser genom selfiekameran?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Vad betyder det fetstilade? Slukar respektive sparar batteri beroende på din hudfärg vilket den ser genom selfiekameran?

Batteriet har troligen tveksamma värderingar kring människors lika värde...

Skämt åt sido... De har en rätt aggressiv 'batterihantering'.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Batteriet har troligen tveksamma värderingar kring människors lika värde...

Skämt åt sido... De har en rätt aggressiv 'batterihantering'.

Fortfarande lika intetsägande... Aggressiv som att de fläskar på med prestanda = batteriet töms snabbt. Eller aggressiv som i att de ska spara batteri bättre än någon tidigare gjort = sänker klocken på processorn och ljusstyrkan på skärmen?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Fortfarande lika intetsägande... Aggressiv som att de fläskar på med prestanda = batteriet töms snabbt. Eller aggressiv som i att de ska spara batteri bättre än någon tidigare gjort = sänker klocken på processorn och ljusstyrkan på skärmen?

Inte alls, det man på engelska kallar battery/power management, lite dåligt översatt 'batterihantering', är ju den biten som ansvarar för att just minimera effektåtgången. Den är i detta fallet vad man brukar kalla just, aggressiv, då den tenderar att nästan gå överstyr ibland i sina försök att skydda batteriet från urladdning i min erfarenhet.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.