Fildelning mellan 2 datorer i hemma nätverk bråkar

Permalänk
Medlem

Fildelning mellan 2 datorer i hemma nätverk bråkar

Fildelning i Windows nätverk strular, behörigheter?

Jag har 2 datorer i nätverket hemma, igår påbörjade jag en kopiering av diverse filer och skulle fortsätta idag, men nu rent plötsligt så nekar dator 2 mig tillgång till att komma åt enhet D så jag kan fortsätta kopiera?

Hade det gått att infoga skärmdump här så hade jag gjort det men vet inte hur man ens länkar till en uppladdad bild :S

Jag får fel medelandet :

Nätverksfel
Det går inte att komma åt \\Dator\D

Du har inte behörighet för \\Dator\d. Kontakta nätverksadministratören och be om rätt behörighet.

Så här var det inte igår ?

Och varför hittar den ena datorn inte den andra i nätverket men internet fungerar dock på den?

Nu rent plötsligt kommer jag åt men den frågar efter användarnamn och lösenord för att komma åt enhet D där mina filer ligger, vad händer och var ändrar jag så jag kommer åt enheten?

Någon som har svar på detta ?

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodden:

Nu rent plötsligt kommer jag åt men den frågar efter användarnamn och lösenord för att komma åt enhet D där mina filer ligger, vad händer och var ändrar jag så jag kommer åt enheten?

För att det inte ska frågas efter det, måste man ha samma användarnamn + lösenord (om man nu har det) på båda datorerna.

Alternativt är att man sätter "Everyone" under "Permisions" under "Advanced sharing".

Notera dock att om du inte ligger bakom en egen router, så kommer alla i nätverket att kunna komma åt dina filer, om du sätter "Everyone".

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: tack! Ska kolla det, jag har stött på detta förut & löst det men orkade inte genomgå det träsket igen.

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem

@Belzader: hjälpte inte :/

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem

@zodden:
Prova att återställa Windows brandväggen till standard inställningar, då det kan ha bilvit något galet med dem.

Utöver det så vet jag inget mer som kan strula, då jag gav upp att försöka få fildelning att fungera mellan mina datorer, där en kör Win 10 och den andra Win 7 pga. allt strul med det, och kör numera med en USB-sticka eller extern disk om det är större filer, när jag behöver kopiera/flytta filer mellan dem.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Jo tanken har slagit mig men det ska inte vara såhär svårt att dela filer i ett hemma nätverk. Jag har fått det att funka förut men nu blir jag tame fan inte klok. Extern hårdisk så måste man dessutom kopiera till först och sedan därifrån till andra datorn, med nätverk tar man bort mellan handen så att säga, som det ska vara

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk

@zodden Om du inte får det att funka med vanlig windowsdelning så går det ju väldigt fort och lätt att sätta upp en ftp med hjälp av Filezilla tex.

Permalänk
Medlem

@comatosed: Nu funkar det men veti tusan varför, och det retar mig fruktansvärt. Jag satt i timmar med 3 datorer, varav det funkade med fildelning från en till den andra, men inte tvärtom. Och inte alls mellan dem andra. Jag kollade genom inställningar, nätverkstjänster, användare och behörigheter etc. sedan tröttnade jag och stängde ner, drog ut nätkablarna & satte mig i soffan, plötsligt funkade det. Retar mig något oehört!

Jo jag vet det, inte använt filezilla dock men tack för tipset.

Windows delningen är väl viktig när jag sätter upp aNas server med, då är det mest grundläggande väl tror jag om det ska stress video där ifrån till tvn? Framtida planer

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem

Har hållit på i snart två helger. Har öppnat upp allt, följt alla anvisningar jag hittat på nätet.
Lik förbannat får jag inte delning mellan två datorer att fungera längre. Detta år 2018!!!
En sk-tlösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glam:

Har hållit på i snart två helger. Har öppnat upp allt, följt alla anvisningar jag hittat på nätet.
Lik förbannat får jag inte delning mellan två datorer att fungera längre. Detta år 2018!!!
En sk-tlösning.

Rätt klassiskt vad jag har märkt genom åren, alltid krånglat på något sätt.
Hur har du gjort än så länge? hur är rättigheterna satta?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Jag fick kontakt med min RPI3 via
kontrollpanelen/program/ Aktivera eller Inaktivera Windows funktioner.

Stöd för SMB 1.0/CIFS -fildelning (denna kryssade jag för)

Boot om
sedan fungerade \\raspberrypi3\home

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare delat ut en hel disk (D:) utan problem till jag bytte filserver, tror det var Windows 7 på den förra och det är Windows 7 pro på den nyare, när jag flyttat diskarna och skapat raiden så kunde jag dela ut d: men kom inte åt den, åtkomst nekad, men en mapp gick bra att dela, kanske samma problem som löste sig för dig. Jag flyttade alla mappar och filer till en katalog som jag delade och då funkade det.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Inaktiv

Själv kör jag med Dropbox, även internt. Eller portabel HD om det är stora mängder. Enklast ...

Permalänk
Avstängd

https://www.ghacks.net/2018/04/17/fix-pcs-no-longer-recognize...

Fixade allt inom mitt LAN, permanent..inte det där att skitet vill fungera när det själv vill som det ofta vill göra om man inte gör denna fix.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

https://www.ghacks.net/2018/04/17/fix-pcs-no-longer-recognize...

Fixade allt inom mitt LAN, permanent..inte det där att skitet vill fungera när det själv vill som det ofta vill göra om man inte gör denna fix.

Jag har aldrig använt mig av hemgrupper, skeptisk från första gången jag såg det, kände att jag inte hade kontroll, är det borta nu i Windows 10?

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk

Kontrollera delningsinställningarna också. Lätt att missa, men kan vara nog så irriterande.

*Tryck Windowsknappen+R, skriv "Control" och tryck enter (den gamla kontrollpanelen dyker upp)

*Välj "Nätverk och internet", välj sedan "Nätverks- och delningscenter". På vänstersidan har du "Ändra avancerade delningsinställningar".

*Välj sedan den profil som står som "aktuell profil" och bocka i både "Aktivera nätverksidentifiering" och "Aktivera fil- och skrivardelning". Tryck "Spara ändringarna".

Förutsätter att du också satt både permissions och delning på det som skall delas.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset. Men det hade jag inte missat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Själv kör jag med Dropbox, även internt. Eller portabel HD om det är stora mängder. Enklast ...

Okey, men det ska gå med Windows delning, jag har fått igång mitt.

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Jag har aldrig använt mig av hemgrupper, skeptisk från första gången jag såg det, kände att jag inte hade kontroll, är det borta nu i Windows 10?

Den gjorde jag, det funkar nu men funkade inte direkt efter det om jag minns rätt, tålamod & envishet kommer man långt med

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem

@SupaBeast: tack, jag hade i skrivande stund gjort det med, jag vet inte riktigt vad som var fel men jag fick igång det. Envishet!

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa: allt stod som det skulle, reboot några gånger och testa om det gick osv. Men jag tror att jag tillslut ändå fick skriva in användarnamn (samma användarnamn & lösen som loggas in med på den utdelade datorn) så kunde jag förs över allt jag ville ha.

Nu ligger allt på nasen

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Inaktiv

Gå till avancerade delningsegenskaper under nätverk. klicka dig nedåt i den strukturen tlll du hittar avaktivera lösenordsskyddad delning eller nått liknande.
starta om
klart.

se även --> https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.704814/knepet-som-radda-til...

Permalänk
Medlem

@anon76929: Jag bockade av den med när jag satt med detta, men det ville sig nog inte, ändå, missade kanske 1 omstart av alla jag gjorde, jag vet inte. Men ska kolla artikeln, har läst flera st om detta problem men en till skadar inte. Tack ubbe1!

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB