Nytt grafikkort till CS:GO?

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort till CS:GO?

Hejsan,
Mitt grafikkort la av (antar att det är grafikkortet) för en vecka sedan.
Nu sitter jag här, utan vetskap av vad mina övriga delar är, och letar grafikkort.

Jag spelar enbart CS:GO, så behöver inget monster.
Är van vid att spela med 70-90 FPS med alla inställningar på låg vilket räcker för mig.
Min kunskap om sådant här är lika med noll så jag behöver er hjälp.

Kan det vara så att ett Geforce GT710 2GB räcker eller är jag helt fel ute och cyklar?
Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.

Budget är runt 1000 kr, helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fixxxer_:

Hejsan,
Mitt grafikkort la av (antar att det är grafikkortet) för en vecka sedan.
Nu sitter jag här, utan vetskap av vad mina övriga delar är, och letar grafikkort.

Jag spelar enbart CS:GO, så behöver inget monster.
Är van vid att spela med 70-90 FPS med alla inställningar på låg vilket räcker för mig.
Min kunskap om sådant här är lika med noll så jag behöver er hjälp.

Kan det vara så att ett Geforce GT710 2GB räcker eller är jag helt fel ute och cyklar?
Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.

Budget är runt 1000 kr, helst.

Vad har du för processor? Det är inte så att du har integrerad grafik som täcker behovet?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

GT710 2GB duger inte för 70-90 fps i 1080p-upplösning.

Du skulle kunna köpa GT 1030 för 1000kr men rekommenderar GTX 1050 som är ca dubbelt så snabbt för +500kr. Nedan kort passar i typ alla chassin då det är lågprofil, om du nu har en kompakt låda:

https://www.webhallen.com/se/product/276968-MSI-GeForce-GTX-1...

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

GT710 2GB duger inte för 70-90 fps i 1080p-upplösning.

Du skulle kunna köpa GT 1030 för 1000kr men rekommenderar GTX 1050 som är ca dubbelt så snabbt för +500kr. Nedan kort passar i typ alla chassin då det är lågprofil, om du nu har en kompakt låda:

https://www.webhallen.com/se/product/276968-MSI-GeForce-GTX-1...

Nu spelar jag med inte CSGO i 1080p-upplösning, utan i låg upplösning och alla inställningar på låg.
Kan det fungera då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Vad har du för processor? Det är inte så att du har integrerad grafik som täcker behovet?

Vet inte, då jag inte öppnat burken sen jag köpte den (begagnad) + att jag har noll koll. Men integrerad grafik? Tror knappast det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Fixxxer_: Om du har noll koll låter det vanskligt att lägga 1000 kr på en ny komponent som du har gissat dig till att det är fel på. Testa att koppla in din skärm i videoutgången på moderkortet och se hur spelet är att spela då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

@Fixxxer_: Om du har noll koll låter det vanskligt att lägga 1000 kr på en ny komponent som du har gissat dig till att det är fel på. Testa att koppla in din skärm i videoutgången på moderkortet och se hur spelet är att spela då.

Efter att ha sökt på Google efter felet så fick jag fram att det är grafikkortet... För övrigt så finns det ingen videoutgång på moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett begagnat gtx770/280x eller liknande vore en idé. Ligger väl kring 700kr eller nåt sånt tror jag.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Ett begagnat gtx770/280x eller liknande vore en idé. Ligger väl kring 700kr eller nåt sånt tror jag.

Kanon, ska kolla upp detta! Har rätt liten burk, så vi får se om det får plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänk på att om du kör på lägsta upplössning och allt på lägsta så tar du bort jobbet från GPUn och lägger över det till CPUn, så det kan ju vara så att det kan vara bra och veta vad du har för CPU. även om ett 1050 för 1500kr kommer fungera bra eller ett begagnat kort för 1000.- kommer fungera, så kan det även vara bra att göra en ordentlig felsökning, det är inte säkert att det är ditt grafikkort som har gått sönder.

Vad händer när du försöker starta datorn?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Tänk på att om du kör på lägsta upplössning och allt på lägsta så tar du bort jobbet från GPUn och lägger över det till CPUn, så det kan ju vara så att det kan vara bra och veta vad du har för CPU. även om ett 1050 för 1500kr kommer fungera bra eller ett begagnat kort för 1000.- kommer fungera, så kan det även vara bra att göra en ordentlig felsökning, det är inte säkert att det är ditt grafikkort som har gått sönder.

Vad händer när du försöker starta datorn?

Nej, men just nu vill jag bara få igång datorn och se vad jag har för delar i fanskapet

Det som fick mig att misstänka att det är grafikkortet som hängt upp tofflorna är att jag började få massa röda streck/prickar på skärmen så fort jag startade CS:GO. Efter omstart så dök prickarna upp efter ett par minuter oavsett vad jag gjorde.

Är jag helt ute och cyklar som misstänker grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fixxxer_:

Nej, men just nu vill jag bara få igång datorn och se vad jag har för delar i fanskapet

Det som fick mig att misstänka att det är grafikkortet som hängt upp tofflorna är att jag började få massa röda streck/prickar på skärmen så fort jag startade CS:GO. Efter omstart så dök prickarna upp efter ett par minuter oavsett vad jag gjorde.

Är jag helt ute och cyklar som misstänker grafikkortet?

Nej då låter det onekligen som att grafikkortet har gett upp så ett tips är väll då kanske om du kan låna ett kort först av någon för att prova?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Nej då låter det onekligen som att grafikkortet har gett upp så ett tips är väll då kanske om du kan låna ett kort först av någon för att prova?

Känner tyvärr ingen som har... Men jag tänker att 600 kr inte är så mycket, och om inte annat så får jag en fungerande surfdator tills jag har ekonomi att köpa en ny dator.

Men GeForce GT 710 kanske kan fixa CS:GO i alla fall? Har som jag nämnt tidigare allt på lägsta och låg upplösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser ut som GT 710 överklockat ligger på ca 50-100 fps på lägsta inställningar och 720 upplösning.

https://www.youtube.com/watch?v=Q1MfcuQyWHI

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fixxxer_:

Känner tyvärr ingen som har... Men jag tänker att 600 kr inte är så mycket, och om inte annat så får jag en fungerande surfdator tills jag har ekonomi att köpa en ny dator.

Men GeForce GT 710 kanske kan fixa CS:GO i alla fall? Har som jag nämnt tidigare allt på lägsta och låg upplösning.

Skickades från m.sweclockers.com

GT 710 finns väl bara med DDR3 minnen? Finns inte många spel som uppskattar fruktansvärt slöa minnen som DDR3 i jämförelse med GDDR5.

Dock så har jag testat CSGO med ett HD 7750 med 2GB DDR3 och det gick att köra i 1080p low-med runt 40-150 FPS, 15-20 i smokes. Smokes, eller partikeleffekter öht i Source-spel hatar slö VRAM, även om smokes i CSGO är definitionen av bruteforce för att förhindra synen.

Grejen med GT 610/710/730 osv är att de är långsammare än vad iGPU:er är (lite beroende på minnesuppsättningen), så länge man minst har en Haswell processor eller bättre. Enda fördelen är väl att de har eget minne istället för att behöva dela med systemet mer eller mindre.

Om det är en färdigbyggd dator och helst liten som du beskriver det, så kan det finnas en risk att den bara kommer tillåta grafikkort som drar högst 35W från PCI-E slot:en istället för 75W som är den vanliga standarden är. Valmöjligheterna blir i sin tur drastiskt begränsade, där GT 1030(GDDR5) är bland dem bästa man kan få in utan att överskrida 35W.

Jag avvaktar med några rekommendationer tills du har fått fram lite mer information om burken. Om det är en färdigbyggd dator, kan du finna något modellnummer eller liknande som kan hjälpa?

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fixxxer_:

Vet inte, då jag inte öppnat burken sen jag köpte den (begagnad) + att jag har noll koll. Men integrerad grafik? Tror knappast det.

Skickades från m.sweclockers.com

Sök bara på System Information i Windows så får du upp en liten ruta där din processor är listad (iaf om du har Win10).

Jag kör i 1366*768 och ligger mellan 300-400 fps (datorn i sign). Jag kör också i 1366*768 med på en laptop med i7-6560U och externt GTX1070 och ligger där på 80-120fps.

Processorn gör verkligen en enorm skillnad så om du bara spelar csgo bör du ta reda på vad du har. Om du vill vara säker på att ditt grafikkort inte begränsar fps i GO skulle jag rekommendera ett begagnat 1050 runt 900-1000kr. Men som sagt du bör nog ta reda på vad för plats du har i burken först. Kanske ta ett foto med en sidopanel av och posta här så kan vi not hjälpa dig med ögonmått.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

Köpte ett GeForce GT 710, och det fungerar tillfredsställande

Mod kan låsa tråd.

Skickades från m.sweclockers.com