Permalänk
Medlem

Ny dator med z390 och 9900K

Då jag inte byggt stationär dator på ett tag (åtta år blir det nog snart) så tänkte jag höra mig för om lite tips för ny dator som ska köpas till hösten. De delar jag har valt gör att den kommer att kosta en del. Jag är medveten om det så några diskussioner kring huruvida det är onödigt dyrt eller inte kan vi undvika. Jag är mest intresserad av vilka märken som är gångbara, eller om jag valt rätt typ av minne, och så vidare. Jag hade tänkt vänta tills dess att Intels nya CPU'er och styrkretsar har släppts, samt bestycka den med ett 2080Ti.

Jag har tänkt mig följande.

Chassi: Fractal Design Define R6
Nätagg: Corsair RM850X V2 850W
MB: ASUS ROG STRIX Z370-F GAMING
CPU: Intel 9900K
CPU-Kylare: Corsair Hydro H150i PRO RGB
RAM: Corsair Vengeance 16GB DDR4 3000 MHz RGB (x2)
GPU: ASUS 2080 (Ti?) (osäker på exakt vilket)
SSD: Samsung SSD 970 PRO 1TB NVMe M.2

Jag hade inte tänkt överklocka systemet nämnvärt. Det viktigaste för mig är att det med dagens mått mätt och ett par år framåt är en ordentligt kraftfull dator. Den ska hålla länge, och hålla sig sval/tyst när man gör annat än att spela på den. Det jag är mest osäker på egentligen är RAM-minnet. Räcker 3000MHz eller bör man ha mer? Påverkar de prestandan något när man inte överklockar?

Permalänk
Medlem

I de flesta spel så ger snabbare minnen kanske 1-5% mer fps. Jag har hört att t.ex WoW gillar snabba minnen så där kanske man kan få ännu mer prestanda. Runt 3000-3200MHz borde duga dock.

Om du inte hade tänkt att pressa överklockningar så kan du dra ner på nätaggets effekt ett snäpp och höja effektiviteten genom att t.ex köra på något med 80+ Platinum:
https://www.inet.se/produkt/6902432/seasonic-focus-plus-750w-...

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

I de flesta spel så ger snabbare minnen kanske 1-5% mer fps. Jag har hört att t.ex WoW gillar snabba minnen så där kanske man kan få ännu mer prestanda. Runt 3000-3200MHz borde duga dock.

Om du inte hade tänkt att pressa överklockningar så kan du dra ner på nätaggets effekt ett snäpp och höja effektiviteten genom att t.ex köra på något med 80+ Platinum:
https://www.inet.se/produkt/6902432/seasonic-focus-plus-750w-...

Tack för tipset. Ska kika på det.