Microsoft släpper stor uppdatering till Windows 10 i oktober

Permalänk
Melding Plague

Microsoft släpper stor uppdatering till Windows 10 i oktober

Nästa stora uppdatering till Windows släpps i oktober och uppges bland annat lägga till ett länge omtalat mörkt tema för Utforskaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förbered er på nya "features" som man måste stänga av för att kunna ha en någorlunda smärtfri upplevelse. Eller kanske bara nya sätt och stänga av existerande bloatware.

Permalänk
Medlem

Hoppas utforskaren får nya "glas" designen som finns i tex kalkylatorn och Edge.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Undrar om de fått till en stabil MS Store med UWP appar då. Haft betydligt mer problem med UWP appar än WIN32 program. Dessutom gillar jag inte stora mängden mikrouppdateringar som de håller på med på Store. Jag har en PC inte en mobil. I och för sig gillar jag inte det på mobiler heller. Appar som uppdaterar konstant utan att man märker någon skillnad. Släpp ordentligt testade uppdateringar med längre mellanrum istället.

Faktum är att MS kan strunta i sina halvårsuppdateringar för Windows 10 och släppa en uppdatering per år istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Hoppas utforskaren får nya "glas" designen som finns i tex kalkylatorn och Edge.

Får man be om en bild på denna glas-design?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Får man be om en bild på denna glas-design?

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Får man be om en bild på denna glas-design?

Diffuserad transparent, typ.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Inaktiv

Kanske är det dags att fixa Bluetooth volymreglering som 1803 hade sönder? Har ju bara gått ett halvår.

Permalänk
Master of Overkill

Kör Dual boot W7 sålänge tills dom fixar minnes och stutter problemen

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Proffsmoddare

Dags att fixa en smärtfri uppdateringsprocess?

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Inaktiv

Gött de lägger till fler funktioner i Utklippshanteraren: https://www.howtogeek.com/351978/using-windows-10s-new-clipbo...

Det är väldigt vanligt att man vill ha fler utklipp och man råkar bli av med ett.

Synka utklipp i molnet känns lite väl som gjort för skolfusk, men det gick att göra tidigare med så. Det är att se till för lärarna att flera just inte delar på samma utklipp.

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant när det blir dags att få "svart på vitt" av er i sweclockers med w10 en poll med frågan "Gick uppdateringen smärtfritt - Ja / Nej"
Finns många som klagar och många som säger att det fungerar perfekt.

Permalänk
Medlem

Börjar ångra att jag inte valde LTSB när vi började rulla ut Windows 10 på jobb. Suck så trött jag är på dessa upgrades.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Hade varit intressant när det blir dags att få "svart på vitt" av er i sweclockers med w10 en poll med frågan "Gick uppdateringen smärtfritt - Ja / Nej"
Finns många som klagar och många som säger att det fungerar perfekt.

Det är väl inget konstigt, så funkar det ju i stort sett med allt.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HappyPie:

Hade varit intressant när det blir dags att få "svart på vitt" av er i sweclockers med w10 en poll med frågan "Gick uppdateringen smärtfritt - Ja / Nej"
Finns många som klagar och många som säger att det fungerar perfekt.

Det gick i helt smärtfritt, men jag tycker det osar lite bränt och det ser ut att komma lite rök från datorn. Nej, det är säkert ingen fara, jag minns ej om datorn var sådan innan.

Jag håller med att det hade varit intresserat Poll och då skulle personer som kör mer tekniska avancerade lösningar ha ett eget alternativ. Såklart att vi som kör en massa ovanliga krävande program får en massa problem, men det är relevant för den stora skaran som endast kör programvaror som säljs i miljontals exemplar till vanligt folk.

Samma sak gäller vanligt folk med drivers, om man har en skrivare från tidigt 2000-tal och den ej vill fungera, ja det är orelevant för den stora skaran och jag tycker om de då i en begränsad poll kan ge ett intryck att det var mer strul än vad det var.

Permalänk
Inaktiv

Linux.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon273280:

Nej tack.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Börjar ångra att jag inte valde LTSB när vi började rulla ut Windows 10 på jobb. Suck så trött jag är på dessa upgrades.

Varför kör du inte egen wsus och styr när uppdateringar/uppgraderingar kommer?

Permalänk
Avstängd

Även Ubuntu får en stor uppdatering i oktober.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Varför kör du inte egen wsus och styr när uppdateringar/uppgraderingar kommer?

Vi kör SCCM med SUP som i sin tur styr WSUS.

Det jag menar är att jag måste spendera en bunke tid med att testa dessa feature upgrades hela tiden innan vi rullar ut dem till folket, och för varje uppgradering så är det saker som skiter sig i vår OS deployment. Det är bara tråkigt liksom.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Windows har aldrig varit snyggt men det blir ju verkligen inte bättre med åren.
De måste ha någon intern tävling om vem som kan designa fulast UI.

Permalänk
Medlem

Egentligen bara en gång jag stött på problem med dessa större uppdateringar av Windows 10. På det stora hela tycker jag det är behagligt, istället för att slippa haussen med nya Windows 11, Windows 12 osv. Det finns även småsaker som stör på, exempelvis påtvingade uppdateringar. För någon månad sedan fick en bärbar dator för sig att mitt i en HoMM3 karta starta om och uppdatera till April 2018 update... Tycker nog att det kunde få vara ett häng på åtminstone ett år och då vid uppgradering uppgradera till den äldsta varianten istället för den senaste.

Permalänk
Medlem

Finns det något sätt att spara vyinställningarna? Fattar inte varför den ska öppnas upp HELT GIGANTISK och täcka halva skärmytan. Fruktansvärt irriterande.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Vi kör SCCM med SUP som i sin tur styr WSUS.

Det jag menar är att jag måste spendera en bunke tid med att testa dessa feature upgrades hela tiden innan vi rullar ut dem till folket, och för varje uppgradering så är det saker som skiter sig i vår OS deployment. Det är bara tråkigt liksom.

Då missförstod jag.

Ja, det går ju lite mer tid till att testa så att miljön kan hållas på en rimlig nivå.

Har ni med era användare i testandet (typ någon pre release grupp) eller sköts detta ensamt av IT?

Permalänk
Medlem

En ordentlig tema-hanterare kanske, pretty please........?
Kör med Window Blinds och det är lite wonky när programen kör egna UIn istället för standard.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Återigen kan det vara bra att påpeka att Feature updates kan ställas in så att man "snoozar" 365 dagar. Säkerhetsuppdateringar hanteras separat och för dessa kan man "snooza" 30 dagar.
Respektive inställning finns under "Advanced options".

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

En ordentlig tema-hanterare kanske, pretty please........?
Kör med Window Blinds och det är lite wonky när programen kör egna UIn istället för standard.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det hade faktiskt varit riktigt trevligt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Använder redan https://www.deviantart.com/scope10/art/Penumbra-10-Windows-10... men hade skönt att slippa hålla på att uppdatera det manuellt.

Permalänk
Medlem

Inkaktivera Windows Update service..

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Finns det något sätt att spara vyinställningarna? Fattar inte varför den ska öppnas upp HELT GIGANTISK och täcka halva skärmytan. Fruktansvärt irriterande.

Jag vet inte, min kommer ihåg storleken som var när jag stängde den senast.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME