Nvidia Geforce RTX 2080 Ti prestandatestas och jämförs med Geforce GTX 1080 Ti

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce RTX 2080 Ti prestandatestas och jämförs med Geforce GTX 1080 Ti

Prestandasiffror för vad som uppges vara Geforce RTX 2080 Ti hittar nu ut på webben. Modellen jämförs med föregångaren Geforce GTX 1080 Ti i ett flertal spel i 4K UHD.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ser ju fin fint ut!

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

Imponerande siffror, OM priset var 7-8k.

Permalänk
Medlem

Ungefärliga ökningar:
Witcher 3: ~27%
Farcry 5: ~56%
GTA5: ~27%
PUBG: ~45%
BF5: ~38%
COD ww2: 22%
Crew 2: ~23%
Honor: ~52%
MEC: ~39%
Rainbow 6: ~47%

Inga drömsiffror med tanke på att kortet kostar nästan 200% av vad 1080 ti gjorde vid release. Men det kickar ju verkligen mitt 980 ti's ass. (Om dessa siffror stämmer alltså) Jag kommer nog ligga kvar med min förbokning ett tag till.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Och detta är alltså då man jämför 1080 Ti med 2080 Ti men utan Ray-Tracing ? Eller har det någon FPS påverkan utöver att det ser jävligt mycket bättre ut ?

Permalänk
Medlem

Inga speciellt bra siffror med tanke på prisökningen. Som väntat.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd

Kommer nVidia sakta men säkert nedgradera Pascal via drivrutinerna som de gör men inte gör? Så år2020 kommer GTX1070 att prestera som ett R9 290X?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Inga speciellt bra siffror med tanke på prisökningen. Som väntat.

Fast ärligt talat nu, om man tänker FPS per krona. Kommer du upp i den här prestandan för under 14,000kr på något annat sätt? Hur isf?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Inaktiv

Inte precis 144hz i 8k, men tydligt bättre än 1080Ti.

Om man bortser från prislappen så en helt värdig uppföljare. Jag ser inte alls konstigt att denna kommer säljas i många exemplar, på samma sätt att mobiltelefoner för nästan samma pris också säljs bra.

Det enda som förvånar mig är att så otroligt många köper den, men de har väl bättre ekonomi än oss andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Fast ärligt talat nu, om man tänker FPS per krona. Kommer du upp i den här prestandan för under 14,000kr på något annat sätt? Hur isf?

Helt irrelevant.

Jämför du ökad prestanda i procent med ökad prissättning i procent blir det inte speciellt imponerande.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Grumie:

Ungefärliga ökningar:
Witcher 3: ~27%
Farcry 5: ~56%
GTA5: ~27%
PUBG: ~45%
BF5: ~38%
COD ww2: 22%
Crew 2: ~23%
Honor: ~52%
MEC: ~39%
Rainbow 6: ~47%

Inga drömsiffror med tanke på att kortet kostar nästan 200% av vad 1080 ti gjorde vid release. Men det kickar ju verkligen mitt 980 ti's ass. (Om dessa siffror stämmer alltså) Jag kommer nog ligga kvar med min förbokning ett tag till.

Säger detsamma...
Det är inte några extremt imponerande siffror, men jämfört med mitt Titan X (maxwell) så kan det ju lätt promenera ifrån mina fps

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Dessa siffror kom ju ut för fem dagar sedan och är uppenbarligen fake eller körs på en gammal drivare.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Inte precis 144 Mhz i 8k, men tydligt bättre än 1080Ti.

Om man bortser från prislappen så en helt värdig uppföljare. Jag ser inte alls konstigt att denna kommer säljas i många exemplar, på samma sätt att mobiltelefoner för nästan samma pris också säljs bra.

Det enda som förvånar mig är att så otroligt många köper den, men de har väl bättre ekonomi än oss andra.

144 000 000 Hz? 😮😋

Skrivet av Mocka:

Dessa siffror kom ju ut för fem dagar sedan och är uppenbarligen fake eller körs på en gammal drivare.

Vad är uppenbart fake?

Permalänk
Medlem

Om dessa tester är riktiga, så finns det väl inga drivrutiner än (som är optimerade för Turing)? Förutom de som Nvidia själva har tillgång till förstås.

Sen så är det ju inget nytt att de dyraste grafikkorten (eller vilken hårdvara som helst) oftast är minst prisvärda. På tal om det, vad hände med prestanda per krona-listor som SweClockers brukade göra?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chibariku:

144 000 000 Hz? 😮😋

144THz menade jag så klart, allt under detta känns så ryckigt. Tack för pekandet, jag skrev fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Helt irrelevant.

Jämför du ökad prestanda i procent med ökad prissättning i procent blir det inte speciellt imponerande.

Fast att jämföra ökning i prestanda mot ökning i pris blir ändå ganska missvisande. Speciellt när det är nya funktioner med i mixen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Inte precis 144hz i 8k, men tydligt bättre än 1080Ti.

Om man bortser från prislappen så en helt värdig uppföljare. Jag ser inte alls konstigt att denna kommer säljas i många exemplar, på samma sätt att mobiltelefoner för nästan samma pris också säljs bra.

Det enda som förvånar mig är att så otroligt många köper den, men de har väl bättre ekonomi än oss andra.

Vad är "Otroligt" många för dig ? Ett hundratal förbokningar per butik ser jag inte som "Otroligt". Dessutom lär många avboka.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

144THz menade jag så klart, allt under detta känns så ryckigt. Tack för pekandet, jag skrev fel.

144 Tera hertz? Ännu fler 00000

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Så % kan jämföras med ökning av % i CUDA-kärnor bortsett från vissa fall där VRAM på GDDR6 har en positiv påverkan. Och detta ska jag sälja mitt 1080ti för? Nej du Nvidia.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

Hm... gillar det jag ser, en helt OK ökning, men för 14.000.. jadu. Ska bli intressant att se när vi får de ordentliga testerna och drivrutinerna. ...och sen får jag väl bygga en budget och avgöra själv vad som egentligen är värt det...

Kommer nog bero mycket på 2080 och hur det presterar i 3440x1440. Jag tror att 2080Ti är vad jag bör satsa på men vill inte riktigt förhandsboka något.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chibariku:

144 000 000 Hz? 😮😋

Vad är uppenbart fake?

BF5 använder en bild från BF1 och gubben är från BF4. 100% fake. Dom försökte inte ens. Sedan kan dom inte ha testat BF5

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Grumie:

Ungefärliga ökningar:
Witcher 3: ~27%
Farcry 5: ~56%
GTA5: ~27%
PUBG: ~45%
BF5: ~38%
COD ww2: 22%
Crew 2: ~23%
Honor: ~52%
MEC: ~39%
Rainbow 6: ~47%

Det tycker jag ser ut som riktigt fin prestandaökning. Även fast jag tror att alla dessa "leaks" bara är fejk.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Helt irrelevant.

Jämför du ökad prestanda i procent med ökad prissättning i procent blir det inte speciellt imponerande.

Om pris per FPS är enda problemet: Slå strålföljning även på Pascal-kortet (DXR kommer stödjas även där), nu blir RTX-kortet rena Gekås-fyndet

Dessa siffror som nämns i artikeln har även tidigare diskuterats i forumet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Inte imponerad med tanke på priset.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

144THz menade jag så klart, allt under detta känns så ryckigt. Tack för pekandet, jag skrev fel.

Ja har man kört ett tag med en 144TerraHertz skärm så tycker man till och med verkligheten laggar och rycker efteråt. Körde så ett tag i somras, och efter det så måste jag gå med en specialskärm klistrad framför ansiktet som filmar verkligheten innan jag ser den. Annars mår jag illa av snabba vändningar.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Fast att jämföra ökning i prestanda mot ökning i pris blir ändå ganska missvisande. Speciellt när det är nya funktioner med i mixen.

Så vi har aldrig fått någon utveckling förut menar du?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Grumie:

Ungefärliga ökningar:
Witcher 3: ~27%
Farcry 5: ~56%
GTA5: ~27%
PUBG: ~45%
BF5: ~38%
COD ww2: 22%
Crew 2: ~23%
Honor: ~52%
MEC: ~39%
Rainbow 6: ~47%

Inga drömsiffror med tanke på att kortet kostar nästan 200% av vad 1080 ti gjorde vid release. Men det kickar ju verkligen mitt 980 ti's ass. (Om dessa siffror stämmer alltså) Jag kommer nog ligga kvar med min förbokning ett tag till.

Nu skall vi hålla oss till svenska benämningar, "sparkar ju verkligen mitt 980Ti:s stjärt" heter det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Kommer nVidia sakta men säkert nedgradera Pascal via drivrutinerna som de gör men inte gör? Så år2020 kommer GTX1070 att prestera som ett R9 290X?

Så varför köper du överhuvudtaget kort från Nvidia i fall du tror det. Du har ju AMD att gå till. Konspirationsteorier som dessa får mig spyfärdig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Helt irrelevant.

Jämför du ökad prestanda i procent med ökad prissättning i procent blir det inte speciellt imponerande.

Ja, fast nej. För prisökningen är inte på grund av den prestandan som uppmäts här, det är allt annat skit som INTE spelar in när man benchar i spel som inte utnyttjar de teknikerna. Så de extra 4,000kr som tillkom där är inte för 40% högre FPS i äldre spel, den skiten är redan färdig på 10,000kr-nivån. Det är för att ta ett kliv in i nästa generation tekniker med AI och RT.

Om det blir bra eller inte får Allah avgöra framöver men man kan inte jämföra dem rakt av med varandra för det är olika saker. Det ena är en vanlig stol, det andra är en stol med fällbart ryggstöd och massage-funktion typ.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Palme_570:

144 Tera hertz? Ännu fler 00000

Skämtade skrev riktigt i ursprungliga inlägget.

Skrivet av Palme_570:

Vad är "Otroligt" många för dig ? Ett hundratal förbokningar per butik ser jag inte som "Otroligt". Dessutom lär många avboka.

Man får se vad försäljningen blir, jag tänkte på denna artikel:
https://www.sweclockers.com/nyhet/26204-nvidia-geforce-rtx-20...

Jag tycker både grafikkort, mobil, byxor, jacka, skor, handväskor etc för över 10 000kr borde vara något som säljs till ytterst få personer. Mobilförsäljningen vet vi,men det blir intressant och se hur bra 2080Ti kommer att sälja.