Shadow of the Tomb Raider får systemkrav

Permalänk
Melding Plague

Shadow of the Tomb Raider får systemkrav

Den 14 september släpps nästa del i Tomb Raider-serien, och inför detta presenteras nu systemkraven för speltiteln på PC.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Just Shadow of the Tomb Raider var ett spel där de framförde att Nvidias RTX gjorde så otroligt mycket i spelet, då borde RTX detta även finns med som ett rekommenderat funktion.

Men som vanligt är det marknadsavdelningen som sätter systemkraven och då handlar det om att sätta dem där de tror kommer resultera i mest nöjda kunder och mest $ in.

Permalänk
Inaktiv

Intressant hur i7 4770k hamnar på Recommended listan nu. Den har klarat sig länge!
Mitt r9 290 grät jättemycket när jag spelade Rise of the tomb raider i 1440p. Jag får väl punga upp jättemånga tusenlappar innan 14de ändå

Permalänk
Medlem

@anon159643: Dom tar ju inte rekommenderade specs ur arslet precis? Men nog kommer Nvidia själva lyfta på just RTX funktionen och spelen som stödjer det, hos sig själva.
Ogillar när speltillverkare är bias-tillverkare och försöker sälja på sin produkt med extra funktioner som majoriteten användare inte kommer kunna nyttja ändå. För majoriteten hoppar nog inte på RTX tåget i första taget.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon228747:

Intressant hur i7 4770k hamnar på Recommended listan nu. Den har klarat sig länge!
Mitt r9 290 grät jättemycket när jag spelade Rise of the tomb raider i 1440p. Jag får väl punga upp jättemånga tusenlappar innan 14de ändå

Alla vet att RTX Tvåtusenåttioti är minimumkravet för modern grafik. 🙃

Permalänk
Medlem

Nvidia Geforce GTX 660/GTX 1060
AMD Radeon HD 7770

Ett av dom där korten är väl inte riktigt i samma klass som de andra... så är det GTX660 eller GTX1060 på Nvidia sidan? Userbenchmark kanske är värdelöst men ~150-300% mer prestanda än de båda andra låter säkert vettigt.

Permalänk
Medlem

Inte mycket till något ovanliga systemkrav, idag är det vanligt med GTX 970/GTX 1060 och AMD Radeon R9 390/RX 480 och RX 580.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Inte mycket till något ovanliga systemkrav, idag är det vanligt med GTX 970/GTX 1060 och AMD Radeon R9 390/RX 480 och RX 580.

Sant, men varför sätta GTX1060 i samma klass som GTX660? 3gb minne? Släpptes många kort efter GTX660 som har mer än de 2gb som GTX660 har. Så varför är GTX1060 ens med där. Varför inte säga just GTX970 då? Eller 7 serien? Eller ett sketet 1050 eller nåt. Vart fasiken kommer GTX1060 in i bilden även om det är 3gb versionen, lol.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av murklor:

Nvidia Geforce GTX 660/GTX 1060
AMD Radeon HD 7770

Ett av dom där korten är väl inte riktigt i samma klass som de andra... så är det GTX660 eller GTX1060 på Nvidia sidan? Userbenchmark kanske är värdelöst men ~150-300% mer prestanda än de båda andra låter säkert vettigt.

Oj, blev lite fel där. GTX 1050 ska det stå, inte 1060. Så då blir det ju lite mer vettigt.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Oj, blev lite fel där. GTX 1050 ska det stå, inte 1060. Så då blir det ju lite mer vettigt.

Sant, haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Just Shadow of the Tomb Raider var ett spel där de framförde att Nvidias RTX gjorde så otroligt mycket i spelet, då borde RTX detta även finns med som ett rekommenderat funktion.

Eftersom RTX-stödet i detta spel först ska komma med en senare uppdatering och alltså inte finns med överhuvudtaget vid release så är det inte så konstigt.

Man får även hoppas att de lyckas klämma ut mer än de ca 30 fps i 1920x1080 som demonstrerades, annars är det nog lika bra att de låter bli att släppa någon RTX-uppdatering.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ganska trevliga systemkrav för rekommenderat, även fast man vet att det kommer behövas lite mer kräm än så för en vettig upplevelse.
Körde på ett GTX1080 och dippade under 60FPS titt som tätt i 1440p i förra spelet, så det känns väl som att man siktar in sig på Med/High i 1080p här

OT/urspårning
Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

Systemkrav säger ingenting, i alla fall inte om man ska tro lowendspecgamer
https://www.youtube.com/channel/UCQkd05iAYed2-LOmhjzDG6g

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Får vi se vad man klarar av att pressa upp den i för FPS i Ultrawide

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Systemkrav och rekommendationer är ju lite som att rekommendera en sås utan att veta vad huvudrätten är när man inte bemödar sig berätta vilken upplösning, grafikinställning och targetfps ligger på.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av magma86:

Systemkrav säger ingenting, i alla fall inte om man ska tro lowendspecgamer
https://www.youtube.com/channel/UCQkd05iAYed2-LOmhjzDG6g

lowendspecgamer skulle ha varit med förr i tiden.
När man skulle starta vissa spel så hade man inte tillräckligt mycket ramminne för cdromspelaren, musen och ljudkortet. Så man laddade ej dessa drivritiner i config.sys. Inte ens doskey hade man igång. Sedan när man startade spelet så hade man ej fullscreen utan en bar runt. Exempel här: https://imgur.com/C8JJh
Alltså tänk att spela så utan både ljud och mus igång på datorn.

Idag handlar systemkrav oftast bara om att tillverkaren sätter ett krav för att slippa få klagomål, höga systemkrav kan såklart vara något att locka folk köpa ett spel, men jag tycker det försvann när internet blev så bra så man kunde se på filmer.
*edit*
För visste man ej mycket på spel, många köp gjordes enbart på det som stod på paketen. Stod det då höga systemkrav så kunde man tänka, oj detta måste vara ett rejält spel. Medans spel med låga systemkrav såg man mer ner på och tänkte det var skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

lowendspecgamer skulle ha varit med förr i tiden.
När man skulle starta vissa spel så hade man inte tillräckligt mycket ramminne för cdromspelaren, musen och ljudkortet. Så man laddade ej dessa drivritiner i config.sys. Inte ens doskey hade man igång. Sedan när man startade spelet så hade man ej fullscreen utan en bar runt. Exempel här: https://imgur.com/C8JJh
Alltså tänk att spela så utan både ljud och mus igång på datorn.

Idag handlar systemkrav oftast bara om att tillverkaren sätter ett krav för att slippa få klagomål, höga systemkrav kan såklart vara något att locka folk köpa ett spel, men jag tycker det försvann när internet blev så bra så man kunde se på filmer.
*edit*
För visste man ej mycket på spel, många köp gjordes enbart på det som stod på paketen. Stod det då höga systemkrav så kunde man tänka, oj detta måste vara ett rejält spel. Medans spel med låga systemkrav såg man mer ner på och tänkte det var skräp.

hahahhaa, så är det. Exemplet med Doom minns jag. Hade som tur var en 486:a och kunde köra spelet relativt väl.
Lite som när pcgamer hade olika setups under recension av spel. Minns inte exakt när de slutade med det, 99, 2000?
Varför är det så få som gör sånt nu för tiden?
Det mesta går att spela med tweaks om man vet vad man håller på med.

Jag växte upp på den tiden när det inte fanns internet så man fick ringa ett nummer och fråga hur man skulle komma vidare i spelet.... det var tider haha

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Eftersom RTX-stödet i detta spel först ska komma med en senare uppdatering och alltså inte finns med överhuvudtaget vid release så är det inte så konstigt.

Man får även hoppas att de lyckas klämma ut mer än de ca 30 fps i 1920x1080 som demonstrerades, annars är det nog lika bra att de låter bli att släppa någon RTX-uppdatering.

Var fanns den fps mätaren? Måste jag missat.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@r3mpuh: He he +1 hade jag kunnat ge +2 hade jag gjort det

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Kommer jag kunna spela detta med min Ultrabook?

i7-7500U
8gb ram
Geforce 940MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Var fanns den fps mätaren? Måste jag missat.

Informationen kommer från journalister som fick testa efteråt på egen hand, som jag förstod det. Har tyvärr glömt källan; har sett för många YouTube-videos om RTX för att komma ihåg vilka det var som nämnde det (men det var fler än en, borde t.ex. kunna ha varit Gamers Nexus).

Spelutvecklaren förklarade att det beror på att RTX-stödet bara är i utvecklingsstadiet, och förmodligen är inte Nvidias drivare helt färdiga/optimerade heller, men man får ju se framöver.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Bara jag som tycker spelet ser skitdåligt ut visuellt sett? Menar håret på karaktärerna ser ju ut som början på 2000talet nästan

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Kommer jag kunna spela detta med min Ultrabook?

i7-7500U
8gb ram
Geforce 940MX

Kommer säkert "kunna" men det lär gå rätt långt ifrån bra. Jag har en ultrabook med 940Mx och en 7th gen i7:a, fast 16GB minne och försöker jag starta någonting på den roliga sidan av 2014 på den skiter den typ på sig. Så räkna inte med att det blir en trivsam spelupplevelse.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av downup:

Kommer jag kunna spela detta med min Ultrabook?

i7-7500U
8gb ram
Geforce 940MX

Ultrabook vafan är det? Du menar en laptop/bärbar dator väl?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon56869:

Ultrabook vafan är det? Du menar en laptop/bärbar dator väl?

Skickades från m.sweclockers.com

Har för mig att Ultrabook är samlingsnamnet på Samsungs jättetunna laptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Ultrabook vafan är det? Du menar en laptop/bärbar dator väl?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Karma_3750:

Har för mig att Ultrabook är samlingsnamnet på Samsungs jättetunna laptops.

Ultrabook
Ultrabook är Intels benämning på ultraportabla laptops. Bland kraven för att klassas om ultrabook är att tjockleken uppgår till max 21 mm och vikten understiger 1,3 kg.


https://sv.wikipedia.org/wiki/B%C3%A4rbar_dator

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Masyve:

Kommer säkert "kunna" men det lär gå rätt långt ifrån bra. Jag har en ultrabook med 940Mx och en 7th gen i7:a, fast 16GB minne och försöker jag starta någonting på den roliga sidan av 2014 på den skiter den typ på sig. Så räkna inte med att det blir en trivsam spelupplevelse.

Kan verkligen se det framför mig..

Jaha, vad har hänt här!!!?
Ehhh... jomen så att.. jo den sket på sig helt enkelt... haha

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Rekommenderade sakerna lär vara för 1080p utan RTX och sådant. Mitt 1070 lär stå sig ok i 1080 och kanske 1440 utan RTX men bara glömma 4k. Går inte i förra spelet heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Lego Master

Öh... jag vill bara meddela att jag tycker trailern ser jäkla fräsch ut, och ser fram emot att spela spelet. Med eller utan RTX-specifika funktioner, oavsett deras namn...

Kanske ska ta och lira genom RotTR innan släpp, dock.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Kommer säkert "kunna" men det lär gå rätt långt ifrån bra. Jag har en ultrabook med 940Mx och en 7th gen i7:a, fast 16GB minne och försöker jag starta någonting på den roliga sidan av 2014 på den skiter den typ på sig. Så räkna inte med att det blir en trivsam spelupplevelse.

Kan köra pubg i low med 26fps och overwatch med 50fps

Tomb raider lär vara mer optimerat än pubg

Skickades från m.sweclockers.com