Windows 10 LTSB, överlägset bästa Windows-versionen

Permalänk
Medlem

Windows 10 LTSB, överlägset bästa Windows-versionen

Vart på g ett tag att installera om datorn, men gillar inte windows 10 med påtvingade uppdateringar, massa lull lull etc etc.

Hittade Windows 10 LTSB och har nu testkört det ett tag, herregud vad bra det är. Det är som en blandning av Windows 7 och Windows 10, fast utan allt skräp. Fungerar helt felfritt med drivers, spel osv.

Testversion finns att tanka här, rekommenderar det starkt.

Någon annan som testat LTSB? Gillade du det?

Kommer ALDRIG gå tillbaks till vanliga Windows 10. Tvingar MS mig i framtiden att återgå så blir det Linux.

Permalänk
Lego Master

Kan du vara snäll och skriva vad LTSB betyder? Aldrig hört talas om det, och då har jag ändå kört obskyra Windows-versioner som Windows XP ULCPC.

EDIT:
Googlade nu, Long Term Servicing Branch. Hm.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Kan du vara snäll och skriva vad LTSB betyder? Aldrig hört talas om det, och då har jag ändå kört obskyra Windows-versioner som Windows XP ULCPC.

Long Term Servicing Branch. Det betyder att den får samma uppdateringar som de andra ... så småningom. Den har ungefär samma uppdateringspolicy som äldre utgåvor, alltså större uppdateringar med några års mellanrum och tio års säkerhetsuppdateringar.

Edit: Andra skillnader är att butiken och Cortana inte finns och att standardapparna inte finns heller, typ väder och liknande.

Det är en enterpeise-licens och kan således bara användas av pirater och såna med enterprise-licenser.

Permalänk
Medlem

https://www.google.se/amp/s/www.computerworld.com/article/325...

Hmm.. låter ju trevligt, slipper edge och store, får uppdatera när man själv vill

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

@Shudnawz: Är det inte så att det är en begränsad tid man kan prova den, typ 180 dagar.
Skulle själv vilja få tag på den versionen men vad jag förstår så är det är bara OEM tillverkare, eller de som har volymlicens som kan skaffa den, vilket de flesta vanliga dödliga inte har.

Visa signatur

2,4 Ghz och en espressobryggare från KRUPPS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av toz:

@Shudnawz: Är det inte så att det är en begränsad tid man kan prova den, typ 180 dagar.
Skulle själv vilja få tag på den versionen men vad jag förstår så är det är bara OEM tillverkare, eller de som har volymlicens som kan skaffa den, vilket de flesta vanliga dödliga inte har.

Det är värre än så, det är en Enterprise-licens.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Själv är jag nöjd med att alltid ha senaste uppdateringar vad gäller säkerhet och funktion. Önskar att alla andra hade det också. Färre osäkra datorer i världen = Bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Long Term Servicing Branch. Det betyder att den får samma uppdateringar som de andra ... så småningom. Den har ungefär samma uppdateringspolicy som äldre utgåvor, alltså större uppdateringar med några års mellanrum och tio års säkerhetsuppdateringar.

Edit: Andra skillnader är att butiken och Cortana inte finns och att standardapparna inte finns heller, typ väder och liknande.

Det är en enterpeise-licens och kan således bara användas av pirater och såna med enterprise-licenser.

Låter som precis det jag vill ha.

Men jag kan alltså inte köra det legitimt som privatperson?

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Avstängd

Det enda jag har åsikter om gällande Windows 10 är att slutanvändare är betatestare för Enterprise-kunder (dålig QA, minns ni grejen med webbkamerorna?) och att de inkluderar drivrutiner i uppdateringarna. Jag hade en laptop med en AMD APU och det kom en drivrutin till grafikkortet som gjorde att datorn inte ens startade i felsäkert läge. Nyinstallation med en avbild som inte var uppdaterad och blockering av just den där drivrutinen var enda sättet att använda datorn. Så ska det inte vara.

Butiken fattar jag inte varför människor ogillar. Linux har ju sina pakethanterare och de tycks om, men när MS lanserar en butik där det också finns gratismaterial blir människor jättearga. Man behöver inte ens ett MS-konto för att använda datorn och då kan du inte ens bruka butiken. Vad har varit ett stort problem i MS-världen? Att folk laddar ner och kör skit från Internet med admin-rättigheter. Med butiken är inte det ett problem.

Cortana behöver man inte ha igång. Standardapparna behöver man inte heller använda, och även om de ligger på startmenyn kan man ju ta bort dem därifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mikgus:

Låter som precis det jag vill ha.

Men jag kan alltså inte köra det legitimt som privatperson?

Nej.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Meathim: Går ju att köpa licenser på tex Ebay. Är dessa olagliga menar du? Trodde snarare det var gråzon.

Permalänk
Medlem

Det går inte att använda använda vanliga licenser?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@Cenorida: Nope man måste ha Enterprise LTSB licens.

Permalänk
Medlem

Bara så ni vet, nästa version heter kommer att heta "LTSC": (Long-Term Servicing Channel)
https://www.ghacks.net/2017/07/28/windows-10-ltsb-becomes-win...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Låter som precis det jag vill ha.

Men jag kan alltså inte köra det legitimt som privatperson?

Du kan testa det via deras 90-dagars utvärderingsprogram, sen är det för privatpersoner totalt orimliga enterpriselicensieringsmodeller som gäller. Det är KMS-aktivering och > 25 aktiverade installationer på siten som är aktuellt om jag inte missminner mig, för att kunna köra LTSB helt legitimt.

Personligen tycker jag LTSB är helt grymt, kör 2016-versionen som daily driver sen ett par år tillbaks. Uppdateringsmodellen liknar den i Windows 7, möjligen med något mer intrusiva liprutor om att det finns tillgängliga uppdateringar. Det är dock inga problem, klicka bara upp WU och minimera det, så slipper man rutorna, och kan uppdatera när man vill.

Det enda tekniska problem jag haft var väl när jag tog det till det extrema och testade på LTSB N, för att slippa ytterligare lite förinstallerat skräp. Det visade sig att det saknade en del USB-drivers, kunde inte hooka upp min telefon i MTP mode, och det fanns inte drivers att tillgå, då telefontillverkaren förväntade sig att W10 skulle ha det förinstallerat. Spel och sånt funkar perfekt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Ett problem är ju om man vill spela spel som kräver senaste versionen av Windows 10 ( just nu bara Windows Store spel vad jag vet ) så ligger man ju efter eftersom senaste LTSB är 1607. Men annars funkar det säkert bra. Sen är ju frågan hur drivrutiner skriva för senaste os osv fungerar i gamla sen men det e väll bara o köra om man är gammalmodig

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Vi kör med W10 64bit Enterprise LTSB 2016 i jobbet och för just nätverksadministratörer kan det vara vettigt val om du sköter också maskin parken i nätverket. På gott och ont till viss del då man blir ju bunden till en feature branch i längre tid så då kan det ju komma vettiga funktioner man skulle ha nytta av så fort som möjligt eller kanske exempelvis Office O365 integrationsfunktioner och sånt kanske man går misste om och får då vänta betydligt längre tid på eller har man riktigt otur så kanske det uppstår några funktionella buggar som inte är direkt säkerhetsproblem som kanske möjligtvis inte patchas så fort så då kan man eventuellt bli lite låst. Men hittills *knack i trä* så har det fungerat bra. Det som är bra då igen är att man belastas ju med betydligt färre bandbredd vad gäller uppdateringar då feature updates är ju väldigt stora vilket var en bra argument för oss att välja LTSB då det fanns ställen som kör med 2 - 5Mbit uppkopplingar ännu och man stöter på färre buggar då funktionaliteten hålls samma i en längre tid så kan minska lite underhållskostnad så att säga i längden.

Som hemma användare skulle jag nog hellre vilja testa mig på nya funktioner tidigare och kör hellre CB då jag gillar testa nya funktioner (Dolby Atmos/Windows Sonic, game mode och liknande funktioner)

Eftersom det kräver Enterprise licens finns väl inte något direkt smidigt och billigt lagligt alternativ att köra LTSB heller som hemma användare.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt att det blivit såhär.
Förr körde vi entusiaster Pro, medans andra, icke odödliga, nöjde sig med Home. Men nu är Pro versionen lika besudlad som Home versionen :/

MS borde släppa en entusiast version eller släppa enterptise för privat personer, personligen skulle jag lätt kunna betala några kronor extra.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bergla:

@Meathim: Går ju att köpa licenser på tex Ebay. Är dessa olagliga menar du? Trodde snarare det var gråzon.

Djup gråzon definitivt. Nu gissar jag mest: Eftersom det är enterprise kan säljarna inte ha kommit över dem lagligt. Inom EU är det tillåtet att sälja "begagnad" mjukvara, men det gäller förstås inte andras mjukvaror. Sedan vet jag inte hur aktiveringsprocessen fungerar för enterprise, eller ens licenseringsmodellen egentligen, men eftersom inga privatpersoner har enterprise utgår jag från att anställda inom större företag säljer dem.

Någon annan kanske vet mer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det viktiga är man är införstådd i vad för konsekvenser och vilket användingsområdet LTSB (LTSC som det nu heter) har.
En generell tumregel när man pratar LTSC är att de är menat för maskiner som ej är tänkt att köra Office på, med det menar man att
en maskin som är till för produktivitet eller vanligt användande inte bör köra LTSC. Utan det är tänkt till specialanpassade maskiner som oftas är hårt nerlåsta inom t.ex sjukvård eller industri, Bankomater, butikskassor där ingen användare interkaterar direkt med operativsystemet utan de kör anpassad mjukvara ovanpå för en specifik operation.

Kör man på nuvarande LTSB som är baserat på Windows 10 1607 så finns de ingen support för nyare processorer från Intel eller AMD.
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/minimum/windows-processor-requirements

Windows 10 Home vs Pro
Om man anser att uppdateringar är ett problem så rekommendarar jag att man kör Windows 10 Pro då man får möjlighet att utsätta uppdateringarna vilket man inte har i Windows 10 Home.

Med Pro får du bland annat:

Möjlighet att utsätta Windows 10 feature updates (de 2 stora releaserna varje år Semi-annual channel och targeted) upp till 365 dagar.
Möjlighet att välja bland Semi-annual channel (höst releasen. t.ex Windows 10 1809) eller ta Semi-annual channel targeted (vår releasen. t.ex Windows 10 1803)
Utsätta quality updates (måndasuppdateringar i 30 dagar)
Möjlighet att pausa alla uppdateringar i 35 dagar.

Visa signatur

Intel 9600k - 1080Ti - 32gb ram
AMD Threadripper 1920x - Asus GTX 1070 - 48gb ram
Intel 5820k - MSI GTX 1070 - 16gb ram

Permalänk
Medlem

Jag kör redan W10 2016 Enterprise LTSB lagligt. Håller med TS om att detta är den enda vettiga W10 versionen, även om allt inte är av senaste version.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Själv är jag nöjd med att alltid ha senaste uppdateringar vad gäller säkerhet och funktion. Önskar att alla andra hade det också. Färre osäkra datorer i världen = Bra.

Att ha senaste säkerhetsuppdateringarna är lite som att se till att bilen är besiktigad och trafikduglig. Att t.ex. köra omkring med trasiga bromsar på allmän väg utsätter inte bara dig själv för fara utan även andra. Lite samma med att koppla upp sin ouppdaterade, virusbesudlade dator på ett allmänt nätverk som Internet och sen bli del av något botnät, får sina konton kapade så de posta en massa spam, eller på annat sätt utsätta andra för fara och olägenheter.

Så i grunden tycker jag det är bra med påtvingade uppdateringar, men det borde bara gälla säkerhetsuppdateringar. Man förstår att folk blir irriterade när det plötsligt dyker upp oönskade appar i startmenyn eller annat lull.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av S0Me0n3:

Det finns inga säkerhetsuppdateringar kring Spectre, meltdown eller någon av de stora eller små säkerhetshålen som upptäckts sedan releasen i 2016.

Säker på det?

KB4056893: Windows 10 LTSB January 2018 Security Update (Meltdown)(Spectre)

Windows 10 LTSB does receive the usual monthly security updates. The previous two LTSBs, versions 1507 and 1511, still receive security updates, of course.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Säker på det?

KB4056893: Windows 10 LTSB January 2018 Security Update (Meltdown)(Spectre)

Windows 10 LTSB does receive the usual monthly security updates. The previous two LTSBs, versions 1507 and 1511, still receive security updates, of course.

Oh, hade missat den KB'n. Tack för det ! editerar inlägget.

Visa signatur

Intel 9600k - 1080Ti - 32gb ram
AMD Threadripper 1920x - Asus GTX 1070 - 48gb ram
Intel 5820k - MSI GTX 1070 - 16gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Djup gråzon definitivt. Nu gissar jag mest: Eftersom det är enterprise kan säljarna inte ha kommit över dem lagligt. Inom EU är det tillåtet att sälja "begagnad" mjukvara, men det gäller förstås inte andras mjukvaror. Sedan vet jag inte hur aktiveringsprocessen fungerar för enterprise, eller ens licenseringsmodellen egentligen, men eftersom inga privatpersoner har enterprise utgår jag från att anställda inom större företag säljer dem.

Någon annan kanske vet mer?

Skickades från m.sweclockers.com

LTSB finns även som OEM licens, men denna säljs normalt enbart till datortillverkare. Men om man uppger att man är en datortillverkare så ska det i princip gå att få tag på dem. Finns ett fåtal dator-modeller som har LTSB förinstallerat, har själv köpt in ett par sådana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det är KMS-aktivering och > 25 aktiverade installationer på siten som är aktuellt om jag inte missminner mig, för att kunna köra LTSB helt legitimt.

Jag är för lat för att sätta mig in i Microsofts licens-tjafs, men jag tror att det är ett legitimt alternativ att binda upp sig för 36 månaders Visual Studio-abbonemang (dom verkar ha döpt om MSDN?) för runt 25 papp. Då får man, om jag fattar rätt, rätt att köra licenserna ("subscriber benefits") som kommer med abbonemanget även efter att abbonnemanget avslutas.

Om man har sådant abbonemang så har man typ 3-5 nycklar av alla varianter av Microsofts OS, till exempel Win 10 LTSB 2015 och 2016 och server 2016. Jag har det via jobbet och kan alltså fulköra vad jag vill. Jag kör Linux på allt hemma, mest för att jag inte orkar bråka med Windows uppdateringar.

Källor:

Products by benefit level

Visual Studio pricing

Permalänk
Inaktiv

Jag kör windows datacenter på jobbet, med lite cals och sånt går den på 100 000kr: https://www.dustin.se/product/5011025633/windows-server-2016-... (pris utan cals)
Men herrej-vlar vilket os, man kan skapa hur många VM som helst på sin dator.

Angående Windows 10 LTSB, så är den mer kostsam för någon privatperson att skaffa än det operativsystem som jag nämnde ovanför.

Jag tycker annars Widows 10 Pro är rätt så bra, man kan här hantera uppdateringar hyfsat bra. Är man noggrant med hur man hanterar viktig data och applikationer så fungerar den bra. Det ska komma några nya windows.

Windows 10 Pro for Workstations (Man kan få vara alfatestare av ReFS)
https://www.microsoft.com/sv-se/p/windows-10-pro-for-workstat...

Windows 10 Enterprise for Remote Sessions, är den som jag hest vill pröva. Men namnet säger att den ej är för konsumenter: https://www.zdnet.com/article/windows-10-enterprise-for-remot...

Skrivet av S0Me0n3:

Windows 10 Home vs Pro
Om man anser att uppdateringar är ett problem så rekommendarar jag att man kör Windows 10 Pro då man får möjlighet att utsätta uppdateringarna vilket man inte har i Windows 10 Home.

Med Pro får du bland annat:

Möjlighet att utsätta Windows 10 feature updates (de 2 stora releaserna varje år Semi-annual channel och targeted) upp till 365 dagar.
Möjlighet att välja bland Semi-annual channel (höst releasen. t.ex Windows 10 1809) eller ta Semi-annual channel targeted (vår releasen. t.ex Windows 10 1803)
Utsätta quality updates (måndasuppdateringar i 30 dagar)
Möjlighet att pausa alla uppdateringar i 35 dagar.

Det stämmer säkert och felet ligger i att Homes windows uppdateringensfunktion suger så hårt.
Så jag skulle vilja säga att man i home Inte får göra allt detta, då det du nämner mer eller mindre borde vara en självklarhet att man minst kan göra.

Men det stora med Home VS Pro är RDP och Domänanslutningsmöjlighet. Det är egentligen de enda skillnader som borde finnas och det är helknasigt att folk köper pro för att homes windowsuppdateringsinställningar suger. Men jag kan ändå förstå dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cad_edis:

LTSB finns även som OEM licens, men denna säljs normalt enbart till datortillverkare. Men om man uppger att man är en datortillverkare så ska det i princip gå att få tag på dem. Finns ett fåtal dator-modeller som har LTSB förinstallerat, har själv köpt in ett par sådana.

Vilka modeller då, och köpte du dem som privatperson?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Vilka modeller då, och köpte du dem som privatperson?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är i princip tunna klienter och embedded som finns med detta förinstallerat, och då säljs det som Windows 10 IoT Enterprise LTSB, high end om man vill ha det till en Xeon eller Core processor. Eftersom det finns ett antal mindre tillverkare av embedded-datorer så går det, eller i alla fall så gick det tidigare, att köpa dessa licenser från vissa återförsäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Det enda jag har åsikter om gällande Windows 10 är att slutanvändare är betatestare för Enterprise-kunder (dålig QA, minns ni grejen med webbkamerorna?) och att de inkluderar drivrutiner i uppdateringarna. Jag hade en laptop med en AMD APU och det kom en drivrutin till grafikkortet som gjorde att datorn inte ens startade i felsäkert läge. Nyinstallation med en avbild som inte var uppdaterad och blockering av just den där drivrutinen var enda sättet att använda datorn. Så ska det inte vara.

Butiken fattar jag inte varför människor ogillar. Linux har ju sina pakethanterare och de tycks om, men när MS lanserar en butik där det också finns gratismaterial blir människor jättearga. Man behöver inte ens ett MS-konto för att använda datorn och då kan du inte ens bruka butiken.
Skickades från m.sweclockers.com

Människor är vana vid en sak, att introducera någon till en paket hanterare och försöka förklara att det är ungefär samma sak som telefonen där man har en app är som att bestiga världens högsta berg

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian