Skicka tillbaka varan till CDON

Permalänk
Medlem

Skicka tillbaka varan till CDON

Hej! Ville utnyttja min ångerrätt på ett köp jag gjorde på CDON. Dom ville såklart att ja skulle skicka tillbaka paketet, dock får ja ju bekosta frakten själv. Läste runt lite på forumet men hittade inget just gällande hur man skickar tillbaka det. Måste ja skicka alltså som ett företagspaket? Känns ju himla surt att betala över 300 - 900 kr (beroende på vem man skickar med) för att lämna tillbaka en vara.

Tänkte ja kunde skicka via postens Skicka Lätt men då måste ju posten ha mobilnummer/epost och förmodar då att de går till utlämningsställe.

Någon som har erfarenhet av detta och vet någon smidig lösning?

Tack på förhand

Visa signatur

"They say we die twice. Once when the breath leaves our body, and once when the last person we know says our name."

Permalänk

@tcmixx: du fick väl retur fraktsedlar i lådan? Annars chatta med dom o kolla om dom kan skicka nya. Dom vill nog inte att du skickar med postens skicka lätt. Men kontakta dom så får du rätt svar.

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem

@carlosxbox82: Nej, jag fick bara en lapp ang. återköp, man skulle bocka för. Har varit i kontakt med dom och då skrev dom att ja skulle skicka tillbaka paketet och uppgav adressen.

Visa signatur

"They say we die twice. Once when the breath leaves our body, and once when the last person we know says our name."

Permalänk
Medlem

Vad är det som är oklart?
https://portal.postnord.com/skickadirekt/#/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

@Ang3r: Så långt är ja med också. Dock är frågan lite vilket fraktalternativ som blir billigast för mig med tanke på att ja själv måste stå för frakten.

Visa signatur

"They say we die twice. Once when the breath leaves our body, and once when the last person we know says our name."

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

De är så pass asså. Känns surt att förlora 20% i fraktkostnad på en produkt ja köpt för 1000 kr, Men ja får bita i de sura äpplet och tänka på vart ja handlar någonstans nästa gång (Van vid Inet's superservice!)

Visa signatur

"They say we die twice. Once when the breath leaves our body, and once when the last person we know says our name."

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcmixx:

De är så pass asså. Känns surt att förlora 20% i fraktkostnad på en produkt ja köpt för 1000 kr, Men ja får bita i de sura äpplet och tänka på vart ja handlar någonstans nästa gång (Van vid Inet's superservice!)

Livet är ingen Disneyfilm!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Livet är ingen Disneyfilm!

Haha! Så sant! Bara förbannad på mig själv brukar ha bra koll på återköp o grejer men inte denna gången

Visa signatur

"They say we die twice. Once when the breath leaves our body, and once when the last person we know says our name."

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcmixx:

Haha! Så sant! Bara förbannad på mig själv brukar ha bra koll på återköp o grejer men inte denna gången

Vad är det du ska skicka tillbaka om man får vara nyfiken?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

@Ang3r: Absolut, De är en Samsung Multiroom R1

Visa signatur

"They say we die twice. Once when the breath leaves our body, and once when the last person we know says our name."

Permalänk
Medlem

@tcmixx: när jag skulle lämna in en vara på webhallen på garanti för en sida av produkten hade spruckit så mailade jag dem om detta samt inkluderade ordernummer och kvitto och då mailade dem mig en posten lapp som man klistrar "tejpa" fast på kartongen som jag fick skriva ut som var förbetald.. jag förmodar att cdon kommer göra samma sak. då är det sen bara att lämna in det på vilket posten ombud som hellst. du kan samt ringa dem och prata den vägen om du vill det ska gå lite snabbare och om du inte har en skrivare för att skriva ut fraktsedeln så kan dem skicka en i ett brev till dig. dock är det helg nu och stängt men så du vet iaf lycka till!

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

@tcmixx: när jag skulle lämna in en vara på webhallen på garanti för en sida av produkten hade spruckit så mailade jag dem om detta samt inkluderade ordernummer och kvitto och då mailade dem mig en posten lapp som man klistrar "tejpa" fast på kartongen som jag fick skriva ut som var förbetald.. jag förmodar att cdon kommer göra samma sak. då är det sen bara att lämna in det på vilket posten ombud som hellst. du kan samt ringa dem och prata den vägen om du vill det ska gå lite snabbare och om du inte har en skrivare för att skriva ut fraktsedeln så kan dem skicka en i ett brev till dig. dock är det helg nu och stängt men så du vet iaf lycka till!

Det är väl dock skillnad på att behöva skicka in något som är trasigt och att slafsshoppa prylar på nätet som man egentligen inte vill ha.

Jag tycker inte att återförsäljaren ska behöva stå för frakten i det andra fallet.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

@Jonny Myran: sant men jag skrev dock endast ett senario som hände mig och som jag uppfattade att kunna hända han om han kontaktar dem på liknande vis.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Eftersom butikerna brukar ha reducerade fraktkostnader så brukar de erbjuda en fraktsedel och sedan drar de av kostnaden från återbetalningen. Då borde fraktkostnaden hamna på max 100:-. CDON borde utan problem kunna göra detta.

Permalänk
Medlem

Jag har kontaktat CDON direkt och bett dem skicka en returfraktsedel till mig. Det blir billigaste alternativet då jag via Posten skickat ett flertal gånger och det ibland inte delas ut till CDON utan ligger på ett kontor, du måste vänta fastän du angivit allt korrekt mm.
Maila supporten på dyrare varor, be dem fixa en fraktsedel - då kommer det fram ordentligt till för alla bästa pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

@Jonny Myran: sant men jag skrev dock endast ett senario som hände mig och som jag uppfattade att kunna hända han om han kontaktar dem på liknande vis.

Absolut, inget illa menat mot dig

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Vid ångerrätt så är det kunden som står för frakten, och det ska oftast vara spårbart och skickas till dörr. Då företag inte kan åka runt och hämta paket på Ica direkt.

Dock så är det ganska vanligt att företag av helt egen vilja (goodwill) fixar fraktsedel eller liknande åt kunden ändå. Men det är inget som företaget behöver göra om dom ej vill.

Sen om du väljer att skicka det med Pelle Pär eller postnord, eller UPS eller på något magiskt sätt via röksignaler. Så spelar det ingen roll. Så länge det tar sig fram till dörren, och är spårbart, så får du använda vilken tjänst som helst.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Har skickat tillbaka flertal artiklar från CDON utan att behöva stå för fraktkostnaden, kanske något de har ändrat nu på sistone.

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem

ingenstans i Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, står något särskilt specifikt om HUR man ska skicka tillbaka varan. Det är upp till kunden att välja fraktsätt själv och vill man skicka med Postpaket (eller brev om man faller inom vikt/måttgräns) så gör man det. Det kan regleras i de allmänna villkoren för företaget dock, som du godkänner när du handlar.

Annars är det närmsta som går att läsa i lagen i 2 kap 13§ 1 stycket: Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar på egen bekostnad lämna eller sända tillbaka varan till näringsidkaren. Om näringsidkaren har gått med på att stå för kostnaden för återsändande av varan eller inte har gett konsumenten information enligt 2 § första stycket 10 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket, ska kostnaden bäras av näringsidkaren.

2 stycket: Första stycket gäller inte, om näringsidkaren har erbjudit sig att hämta varan eller, vid avtal utanför affärslokaler, varan levererats till konsumentens bostad när avtalet ingicks och inte lämpligen kan återsändas med post. I sådana fall ska näringsidkaren på egen bekostnad hämta varan. Lag (2014:14).

Vidare finns i 2 kap 15§ en lista på saker som konsumenten kan behöva ersätta näringsidkaren för:

15 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten ersätta näringsidkaren för
1. förhöjda leveranskostnader på grund av konsumentens val av leveransmetod,
2. en varas värdeminskning i den mån den beror på att konsumenten hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, under förutsättning att näringsidkaren har gett konsumenten information enligt 2 § första stycket 9 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket,
3. en proportionell andel av det avtalade priset, i den mån priset är skäligt, för en tjänst som delvis utförts innan konsumenten utövade ångerrätten, under förutsättning att konsumenten uttryckligen har begärt att tjänsten skulle börja utföras under ångerfristen och näringsidkaren har gett konsumenten information enligt 2 § första stycket 9 och 11 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket, och
4. en proportionell andel av det avtalade priset, i den mån priset är skäligt, för vatten, gas eller el, när försäljningen inte skett i en begränsad volym eller en fastställd kvantitet, eller fjärrvärme, där leveransen påbörjats innan konsumenten utövade ångerrätten, allt under förutsättning att konsumenten uttryckligen har begärt att leverans skulle påbörjas under ångerfristen och näringsidkaren har gett konsumenten information enligt 2 § första stycket 9 och 11 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket. Lag (2014:14).

Här kan det, om det reglerades i företagets allmänna villkor att returer skickas med företagspaket, bli så att företaget får oskäliga omkostnader för att hämta leveransen - tänk ett företag som säljer en TV som har 15 mil till ett postkontor, måste ordna fordon, personalkostnader och bränslekostnader för att hämta den leveransen. Då hade det kanske blivit lättare att skicka med företagspaket

Kan vara värt att kika på lagen i sin helhet: https://lagen.nu/2005:59 tar inte så många minuter att läsa, finns en del rättsfall också på den sidan som man kan hänvisa till

Permalänk
Avstängd

Snor tråden

Jag returnerade ett grafikkort igår med Postnord Parcel, enligt instruktionerna jag fick mailat till mig av cdon
(lämnade fram det utskrivna mailet till kassörskan på coop)

På kvittot står det mottagare som:
Cdon Ab Ljungby pnff
c/o postnord fulfilment AB
Bergvägen 1
34105 Ljungby

Nu när jag kollar kollinumret så har det blivit utdelat i Värnamo kl 12:44 idag
Försändelsen är bara försäkrad med 150:-/kg - paketet vägde 2,1kg o är värt 3000:-
Min sida hos cdon är inte uppdaterad med en retur heller

Behöver jag vara orolig? - Väntar på svar från cdon.

Visa signatur

Gigabyte GA-K8N Ultra-9 | AMD64 4000+ San Diego | Corsair TWINX2048-3200C2 | Msi 7800GTX | 4 st WD 200GB i Raid 0 (2 st R0) + en Raptor 36GB (c:\) | Antec Sonata II 450W |

Permalänk
Medlem

Skickade själv tillbaka ett paket till CDON igår, och enligt dem så får man absolut inte skicka det som REK för då kommer de inte kunna hämta ut paketet, utan det måste antingen skickas som brev eller företagspaket (då måste man ha ett företag).

Så här såg mitt mail ut :

Vi vill att du tänker på följande innan du returnerar:

• Lämna in paketet hos ditt postombud och spara inlämningskvittot, det är du som ansvarar för returen. Vänligen notera att försändelsen måste skickas på ett sätt som levererar det direkt till vårt lager, exempelvis PostNord Parcel. Försändelser som levereras till ett postombud, exempelvis rekommenderat brev, kan vi inte hämta ut.

När du returnerar enligt ångerrätt är det du som står för returportot. Returadressen är:
CDON AB (Ljungby PNFF) c/o PostNord Fulfilment AB
Bergvägen 1
34105 Ljungby

Kan notera att i mitt fall så gällde det en datorväska, och den skeppades i en väldigt stor kartong (får plats två st konsoler ), så jag kunde omöjligt skicka det som brev med tanke på storleken, så fick åka till företagscentret för att lös den biten .

Det är bara när man beställer dyrare varor som de skickar med retursedeln, åtminstone enligt tidigare beställningar.

Permalänk
Inaktiv

Skicka inte med skicka lätt, då får du tillbaka paketet.

Vänligen notera att försändelsen måste skickas på ett sätt som levererar det direkt till vårt lager, exempelvis PostNord Parcel. Försändelser som levereras till ett postombud, exempelvis rekommenderat brev, kan vi inte hämta ut.

Permalänk

Jag fick med bita i det sura äpplet och betala 215:- för returen med PostNord Percel för ett litet fjuttigt paket på 20cm och 400gram. Det motsvarar 31% av varans värde. Kraven på att det ska skickas fram till dörr är dessutom någonting som de inte uppger i köpvillkoren, utan först när de återkopplar via mail när man ska returerna varan. Tycker det är dåligt att CDON inte kan maila en fraktlapp, som blir betydligt billigare, och sedan dra av det från återköpsbeloppet som de andra stora webåterförsäljarna gör (vissa bjuder t.o.m. på frakten). Jag vet att de inte är någonting de måste göra, men jag som kund kommer definitivt inte köpa någonting mer från det här stället.

Permalänk
Medlem

Vad är skillnad på Öppet köp och ångerrätt?

Ska skicka tillbaka ett par Sony WH1000x m2 till webhallen som gav mig 60 dagars öppet köp.

Står inget om returfrakten på Öppet köp men på ångerrätten.

Permalänk
Skrivet av downup:

Vad är skillnad på Öppet köp och ångerrätt?

Ska skicka tillbaka ett par Sony WH1000x m2 till webhallen som gav mig 60 dagars öppet köp.

Står inget om returfrakten på Öppet köp men på ångerrätten.

Ångerrätt är reglerat i en tvingande lag vid distansköp. I korthet får man, med vissa undantag, öppna förpackningar och prova/testa varan och sedan ångra sig inom 14 dagar, såvida minimal åverkan för att kunna undersöka varan är gjord.

Öppet köp är helt upp till säljaren är ge och villkoren är därför helt upp till säljaren att reglera. Ofta med krav om obruten förpackning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Vad är skillnad på Öppet köp och ångerrätt?

Ska skicka tillbaka ett par Sony WH1000x m2 till webhallen som gav mig 60 dagars öppet köp.

Står inget om returfrakten på Öppet köp men på ångerrätten.

Öppet köp 60 dagar är oftast likt en förlängning på ångerrätten, som annars bara är 14 dagar. OBS, öppet köp är inte ett reglerat begrepp. Det kan betyda lite olika, det är helt upp till butiken. De kan ha andra regler än ångerrätten, typ att man inte får bryta förpackningen etc.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jag jobbar på ett företag som får returer genom cdon. Folk skickar som brev, varubrev, rek, med schenker, bussgods eller med bring. Ibland kommer grejerna invirade i toapapper med lite julpapper runt och nåt snöre. Det är inte så noga. Det är bara om det skulle komma bort som det är viktigt. Det händer en gång på tusen kanske.
Men en del verkar ha så dålig koll på vad de köper och om det kommit eller ej. Jag fick en låda med samlade returer från april/maj som jag gick igenom häromdagen och det var typ tio pers som inte hade en aning om att deras prylar inte kommit fram och då har det gått fem månader.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Inaktiv

lånar tråden
Frågan är om man beställer från CDON får man lov att öppna och testa varan ?
och kunna ångra sig inom 14 dagar få pengarna tillbaka?
(förstår att hygien och specialbeställda varor inte räknas med här)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon144883:

lånar tråden
Frågan är om man beställer från CDON får man lov att öppna och testa varan ?
och kunna ångra sig inom 14 dagar få pengarna tillbaka?
(förstår att hygien och specialbeställda varor inte räknas med här)

Ja. Det är lagstadgat med 14 dagars ångerrätt vid distansköp och gäller således alltid när du handlar från ett svenskt företag (eller företag inom EU, då EU-länders konsumentlagstiftning harmoniserades härom året). Det finns dock ett antal undantag; dessa kan du finna på https://lagen.nu/2005:59#K2P11S1

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD