Permalänk

Budgetdator till en noob

Tja.

Planerar att köpa en dator inom hyfsat snar framtid, måste erkänna att jag är fullständigt okunnig inom området och skulle behöva all hjälp jag kan få.

Ett par saker som kan försvåra saker och ting är att min budget är väldigt snar, absolut max 10k och i detta behövs även allt runtomkring såsom skärm, tangentbord, mus etc.

Min förhoppning är att kunna köpa så billigt som möjligt nu, och ändå ha en hyfsad dator som klarar spel som Path of Exile och sedan uppgradera efter hand.
Rekommenderat för PoE:
Processor: x64-compatible, quad core, 3.2GHz or better
Minne: 8 GB RAM
Grafik: NVIDIA® GeForce® GTX 1050 Ti or ATI Radeon™ RX560 or better

Om det finns någon kunnig användare här som skulle kunna komma med lite förslag så vore jag förevigt tacksam, kan även vänta en tid för nysläpp vilket kan leda till prissänkningar.

Tacksam för svar:)

Permalänk
Medlem

Lite knepigt med din budget. Men hittar du skärm begagnat så kan du säkert få ihop det. Mus och tangentbord är smaksak så det får du hitta själv! Lycka till!

Mitt förslag: https://www.webhallen.com/cart/274591,282317,200216,241286,21...

Permalänk
Medlem

Här får du fantastiskt mycket för pengarna. Går dessutom att överklocka.
6 kärnor/12 trådar, 16GB snabb ram, 240GB SSD, RX 580 4GB. 1080p VA-panel, 144hz och freesync för 10.040:-

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Här är mitt förslag med skärm, mus, tangentbord och headset. Allt budget men kommer duga fint :).

Du du inte ska spela FPS primärt så tog jag billigaste 60hz skärmen som finns. En "normal" gamingskärm kostar 3-5k så det är helt uteslutet. En 144hz skärm kostar minst 2k så dom går också bort.

När ryzen 3 kommer nästa år så kan du uppgradera om du är sugen. Samma moderkort fungerar. Lika för ram så har du platser för 2 stickor till.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11771924/

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Implor: Med 8GB ram och endast 4 trådar så lär han vilja uppgradera så fort han installerat windows?! Om du tittar på förslaget ovan så förstår du att din post förvirrar någon som är här för att få bra tips. Förlåt, men 8GB ram och cpu med 4 trådar för 10.000 kr... du hör kanske själv hur skrevt det låter?
144hz med freesync ger ett stort spann där freedync kickar in tidigt tillskillnad från freesyncskärmar med låg uppdateringsfrekvens. Därför är det smart att välja en freesyncskärm med hög uppdateringsfrekvens även om du inte spelar spel som kräver hög framerate. Att du desutom får en bra VA-panel är också ett lyft mot skärmar i budgetklassen. Men visst... det går att välja en billig skärm och klämma in tangentbort, mus och headset om man nu absolut måste kompromissa. Men alla kompromisser under det jag redan postat vad gäller själva datorn är dåliga kompromisser som dessutom inte blir så värst mycket billigare sett till hur mycket sämre prestanda du får.

Tumregeln i den här prisklassen är att inte köpa något sämre än i5 8400 eller Ryzen 5 2600. Behöver du inget grafikkort är 2400G ett alternativ, men som cpu är den rät mycket sämre sett hur liten prisskillnaden är upp till 2600. 2200G som cpu i en speldator 2018 är verkligen inte att rekommendera. 8GB ram är redan för lite i flera titlar, och det lär ju inte direkt bli bättre med tiden på den fronten. Så att köpa mindre än 16GB i en dator för 10.000:- är ingen bra idé. SSD på mindre än 500GB är heller inget jag direkt rekommenderar, men det går att leva med 240GB ett litet tag om man är smart och inte hoardar spel. Kraftfull cpu är viktigare än gpu i ett nytt system. Det går att sänka grafikinstöllningar och få högre framerate med snabb cpu och tröttare grafikkort, men inte tvärtom. Det går alltså inte med ett kraftfullt grafikkort men trött cpu att få högre framerate genom att sänka grafikinställningarna.

Allt under GTX 1060 3GB är bortkastat idag sett till pris/prestanda. Däremot är GTX 1060 6 GB för 3000:- i dyraste laget. I den här prisklassen ger normalt sett 1060 3GB bäst pris/prestanda. Nu fanns RX 580 för 2500:- vilket ger möjlighet till freesync, något som gör stor skillnad i den här prestandaklassen. Inte minst med högfrkvensskärmar med brett freesyncspann.aaaaåa

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Han skriver ju tydligt att han måste ha mus och tangentbord och "etc" dvs headset. Skippar man lite godtyckligt vad dom saknar så kan man bygga vilken super dator som helst.

För vad TS vill göra så fungerar datorn fin fint.

Din dator är självklart bättre men om man inte har råd så kvittar det.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av BySebster:

Tja.

Planerar att köpa en dator inom hyfsat snar framtid, måste erkänna att jag är fullständigt okunnig inom området och skulle behöva all hjälp jag kan få.

Ett par saker som kan försvåra saker och ting är att min budget är väldigt snar, absolut max 10k och i detta behövs även allt runtomkring såsom skärm, tangentbord, mus etc.

Min förhoppning är att kunna köpa så billigt som möjligt nu, och ändå ha en hyfsad dator som klarar spel som Path of Exile och sedan uppgradera efter hand.
Rekommenderat för PoE:
Processor: x64-compatible, quad core, 3.2GHz or better
Minne: 8 GB RAM
Grafik: NVIDIA® GeForce® GTX 1050 Ti or ATI Radeon™ RX560 or better

Om det finns någon kunnig användare här som skulle kunna komma med lite förslag så vore jag förevigt tacksam, kan även vänta en tid för nysläpp vilket kan leda till prissänkningar.

Tacksam för svar:)

Dold text
Skrivet av Chris_Kadaver:

Här får du fantastiskt mycket för pengarna. Går dessutom att överklocka.
6 kärnor/12 trådar, 16GB snabb ram, 240GB SSD, RX 580 4GB. 1080p VA-panel, 144hz och freesync för 10.040:-

https://komponentkoll.se/bild/maDDK.png

Dold text

Jag skulle rekommendera dig att gå på Chris_Kadaver's förslag, väl genomtänkt. Med en liten modifiering, ett annat chassi. Har byggt ett par datorer i jobbet med det där chassiet. Det är helt vedervärdigt dåligt att bygga i. Tror det räcker att hoppa upp en enstaka hundring bara för att dina fina komponenter inte ska stå i en ranglig tonfiskburk.

Permalänk
Medlem

Chris dator är självklart bättre. Kan du sträcka dig till 11k så är det bästa alternativet. Mus, tangentbord och headset blir ca 1000kr.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

"...absolut max 10k och i detta behövs även allt runtomkring såsom skärm, tangentbord, mus etc."
Windows 10 licens?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tack

Tack för alla svar hörrni.

Verkar helt klart som Chris_kadavers alternativ är bäst även om det tillkommer kanske 2000 för windows-licens, tangentbord och mus, det var förövrigt det jag menade med etc, diverse licenser som kan behövas, hörlurar känns inte som en prioritet.
Så totalen kommer landa på ca 12,000 kr? Är i dagens läge inget jag har budget för men jag sa åandrasidan att köpet kan dröja ett par månader och då kanske priset sänkts lite och min budget kanske växt lite.

Så tack igen för alla alternativ har helt klart en del att fundera på

Permalänk
Medlem

Win 10 går för övrigt att köra utan licens, om man står ut med en "vattenstämpel" nere i högra hörnet.
Kanske inte så roligt i längden, men kanske kan funka medans du sparar, så kan du köpa licens och aktivera senare.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk

@Bouxer: Vilket chassi skulle du rekommendera för en billig peng?

Permalänk
Medlem

@BySebster: https://www.inet.se/produkt/6911836/bitfenix-neos-svart
Det är klart att detta också är lite rangligt, men det är i alla fall mycket bättre att bygga i.
Sanningen är att om du vill ha nått rejält i chassiväg så måste man börja närma sig tusenlappen.
Det man får då är något som är robustare, tystare och lättare att bygga i. Men allt handlar om prioriteringar, vart man vill lägga pengar, för många spelar inte det någon roll. Ska du bara slänga in delarna en gång och sen aldrig titta på den igen så funkar det enklare coolermaster-310-chassit också.