Säga upp lägenhet i förtid?

Permalänk

Säga upp lägenhet i förtid?

Hej. Har skaffat ett boende och efter ett par dagar har jag ångrat mig. Hyresvärden vill att jag skall betala 3 månader som uppsägningstiden är, eller tills en ny boende kommer in tidigare. Eftersom det gått mindre än 1 vecka sedan kontraktet är skrivet, har jag något jag kan stödja mig emot? Som sagt, man kan ju onekligen veta hur boendet är innan man varit bosatt där i minst ett par dagar.

Tack på förhand.

Visa signatur

Speldator: [Intel Core i7 4790K] [ASUS Matrix GTX 780Ti x2] [ASUS MAXIMUS VII HERO] [Corsair Dominator Platinum 32GB] [Windows 7] [Logitech G400S] [Microsoft Ergonomic 4000] [BenQ XR3501 35" (HDMI)] [BenQ G900W 19" (VGA)]

Serverdator: [Intel Core i7 6850K] [ASUS X99-E WS] [Corsair Vengeance LPX 64GB] [2x Crucial MX300 1TB] [Cooler Master V1200] [CentOS 7]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalslandan:

Hej. Har skaffat ett boende och efter ett par dagar har jag ångrat mig. Hyresvärden vill att jag skall betala 3 månader som uppsägningstiden är, eller tills en ny boende kommer in tidigare. Eftersom det gått mindre än 1 vecka sedan kontraktet är skrivet, har jag något jag kan stödja mig emot? Som sagt, man kan ju onekligen veta hur boendet är innan man varit bosatt där i minst ett par dagar.

Tack på förhand.

Vad står det i kontraktet?

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

I kontraktet så bör uppsägningstid vara specificerat. Om det står att uppsägningstiden är tre månader så gäller det båda parter. Det är ett skydd för dig som hyresgäst att ha tre månader på dig att planera om din boende situation, och ett skydd för uthyraren att hitta en ny hyresgäst.

Bryter du kontraktet så kommer resterande hyresbelopp förmodligen att krävas via kronofogden.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Ragga upp en ny hyresgäst om du vill komma loss.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalslandan:

Hej. Har skaffat ett boende och efter ett par dagar har jag ångrat mig. Hyresvärden vill att jag skall betala 3 månader som uppsägningstiden är, eller tills en ny boende kommer in tidigare. Eftersom det gått mindre än 1 vecka sedan kontraktet är skrivet, har jag något jag kan stödja mig emot? Som sagt, man kan ju onekligen veta hur boendet är innan man varit bosatt där i minst ett par dagar.

Tack på förhand.

Menar du att hyresvärde skall ta kostnaden för en tom lägenhet för att du inte vet vad du vill?

På många(flesta) ställena i Sverige så får man vara glad om man lyckas få en lägenhet.

Permalänk
Avstängd

Om du inte har råd att betala allt på en gång, fråga om en avbetalningsplan på hyrorna. Det kan man göra inom ABK, kanske fungerar hos din hyresvärd också?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalslandan:

Hej. Har skaffat ett boende och efter ett par dagar har jag ångrat mig. Hyresvärden vill att jag skall betala 3 månader som uppsägningstiden är, eller tills en ny boende kommer in tidigare. Eftersom det gått mindre än 1 vecka sedan kontraktet är skrivet, har jag något jag kan stödja mig emot? Som sagt, man kan ju onekligen veta hur boendet är innan man varit bosatt där i minst ett par dagar.

Tack på förhand.

Om där inte är några dolda fel eller andra olägenheter som hyresvärden varit skyldig att informera om så har du inget val annat än att betala.

Permalänk
Skrivet av Nepo:

Vad står det i kontraktet?

Ska kolla när jag kan. Men vet att jag kollade förut och det finns ingen specificerad tid.

Skrivet av mattoys:

Menar du att hyresvärde skall ta kostnaden för en tom lägenhet för att du inte vet vad du vill?

På många(flesta) ställena i Sverige så får man vara glad om man lyckas få en lägenhet.

Fair enough.

Skrivet av MacAllan:

Om där inte är några dolda fel eller andra olägenheter som hyresvärden varit skyldig att informera om så har du inget val annat än att betala.

Det finns vissa brister i lägenheten som inte uppenbaras förrän man sover. Men får skylla mig lite själv. Känner inte att jag vill göra någon stor sak av det hela som kommer betala och that is it.

Visa signatur

Speldator: [Intel Core i7 4790K] [ASUS Matrix GTX 780Ti x2] [ASUS MAXIMUS VII HERO] [Corsair Dominator Platinum 32GB] [Windows 7] [Logitech G400S] [Microsoft Ergonomic 4000] [BenQ XR3501 35" (HDMI)] [BenQ G900W 19" (VGA)]

Serverdator: [Intel Core i7 6850K] [ASUS X99-E WS] [Corsair Vengeance LPX 64GB] [2x Crucial MX300 1TB] [Cooler Master V1200] [CentOS 7]

Permalänk
Medlem

@Dalslandan: För obestämd tid/längre boende tolkar det som 3månader om inte annat är specifierat http://www.hyreslagen.com/#Hyrestidochuppsagning , finns det brister i lägenheten om det är motiverat kanske annat gäller annars försök deala med hyresvärden. Jag fick 2månader istället för 3 pg av brister då är jag rätt dålig på att förhandla

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Dalslandan:

Det finns vissa brister i lägenheten som inte uppenbaras förrän man sover. Men får skylla mig lite själv. Känner inte att jag vill göra någon stor sak av det hela som kommer betala och that is it.

Tre månaders uppsägningstid är vad som gäller. Om du ändrar dig efter bara någon dag så spelar det ingen roll.

Undantaget är om det visar sig finnas brister i lägenheten som gör att den avviker från godtagbart skick eller liknande. Jag fick två månaders uppsägningstid istället på en lägenhet som var extremt lyhörd, vilket medförde att min sömn stördes väldigt ofta. Efter lite förhandling slapp jag då den sista månaden.

Men helt utan några skäl annat än "jag ändrade mig" så kan du nog glömma att få kortare uppsägningstid.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vart lägenheten finns, och därmed hur snabbt det går att få hyra ut igen. Men när jag flyttade från min hyreslägenhet, så hade min hyresvärd hittat en ny hyresgäst efter 3 dagar. Slutade med att jag bara behövde betala för de två veckor som jag bodde kvar, och sedan flyttade den nya hyresgästen in dagen efter att jag flyttat och fått godkänt för flyttstädningen.

Så bara för att det är 3 månaders uppsägningstid så behöver det inte betyda att hyresvärden inte lyckas ta in en ny hyresgäst innan. Sen har jag även hört om hyresvärdar i städer där det är enorm efterfrågan som vägrar ta in en ny förrän de 3 månaderna har gått, detta eftersom att det är lite arbete att kolla upp nya hyresgäster, deras ekonomi etc. Och har man då redan en betalande hyresgäst så finns det ingen anledning att påskynda det mer än nödvändigt.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Låter lite konstigt, rimlig säker är att det är hyresvärden som har 3 månaders uppsägning, medan tagaren har bara 1 månad. Kolla upp det.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalslandan:

Ska kolla när jag kan. Men vet att jag kollade förut och det finns ingen specificerad tid.

Fair enough.

Det finns vissa brister i lägenheten som inte uppenbaras förrän man sover. Men får skylla mig lite själv. Känner inte att jag vill göra någon stor sak av det hela som kommer betala och that is it.

Kolla upp vad som gäller om det inte finns någon specificerad tid.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Bo kvar där tiden ut och flytta ut när en ny hyresgäst kommer bara?
Du kan säkert "härda ut" såpass länge?

Har du annan bostad på gång redan?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Låter lite konstigt, rimlig säker är att det är hyresvärden som har 3 månaders uppsägning, medan tagaren har bara 1 månad. Kolla upp det.

Det är vid andrahand av bostadsrätt:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20120978.htm

Det är nog till och med så illa att det är "måndasskiftet om 3 månader", så TS åker nog på resten av denna månaden + 3 månader ytterligare.
https://lagen.nu/1970:994#K12P4S1

Citat:

4 § Hyresavtal som gäller för obestämd tid kan, om inte längre
uppsägningstid har avtalats, sägas upp för att upphöra att gälla
1. vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från
uppsägningen
, när avtalet avser en bostadslägenhet, eller

Edit: Förutsatt då att det inte står annat i avtalet självfallet

Enligt lawline så verkar det dock möjligt att förhandla kortare uppsägan då det är "till fördel för hyresgästen":
https://lawline.se/answers/avtalat-om-kortare-uppsagningstid-...

Min egen erfarenhet har alltid varit som @SvanteP skriver, ingen värd jag har haft att göra med har påskyndat någonting för att vara vänlig mot hyresgästen, sist jag flyttade tog det 2 månader för dom att öht vaska fram en tid för besiktning av lägenhet innan avflytt, och då handlade det om ett klart och påskrivet byte där bägge hyresgäster var måna om att flytta asap.

Permalänk
Medlem

Kan inte låta bli att fundera hur TS lyckas få möjlighet till två hyresrätter på väldigt kort tid. Antar att du inte bor i storstad? Om du gör det hoppas jag du inser vilket jävla flyt du har. Om du nu inte utnyttjar kontakter eller pengar förstås.

Skrivet av zeleni:

Låter lite konstigt, rimlig säker är att det är hyresvärden som har 3 månaders uppsägning, medan tagaren har bara 1 månad. Kolla upp det.

Nja, vist förekommer den varianten men tre månaders ömsesidig uppsägningstid är mer eller mindre standard.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Kan inte låta bli att fundera hur TS lyckas få möjlighet till två hyresrätter på väldigt kort tid. Antar att du inte bor i storstad? Om du gör det hoppas jag du inser vilket jävla flyt du har. Om du nu inte utnyttjar kontakter eller pengar förstås.

I småstäder är det bostadsbrist också, är typ i Dorotea det inte är det.

(fun fact: i Härnösand rev det kommunala hyresbolaget ett helt gäng äldre hyreshus då de ansåg sig ha för många och att hyrorna därför var för låga ... med bostadsbrist och nyproduktion av dyrare hyresrätter som följd)

Skickades från m.sweclockers.com