Be Quiet lanserar Silent Base 601 – chassi med fokus på låg ljudnivå

Permalänk
Melding Plague

Be Quiet lanserar Silent Base 601 – chassi med fokus på låg ljudnivå

Be Quiet lanserar sitt senaste tillskott i chassiserien Silent Base, som kommer med en ny konstruktion av metall och förbättrat luftflöde.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Be Quiet Silent Base
Chassi med fokus på låg ljudnivå

Det menar ni inte?

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk

Varför har den då glas? Hade varit bättre med ljud-dämpande material...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Men är tysta chassin ens bra? Mitt NZXT H440NE som jag hade lät bara mer än de jag hade innan o de jag har nu, ljuddämpande paneler känns mer som en pr grej

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Snusfri

Ser riktigt trevligt ut, hoppas på en vit version så ryker mitt nzxt s340 elite.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscar_98123:

Men är tysta chassin ens bra? Mitt NZXT H440NE som jag hade lät bara mer än de jag hade innan o de jag har nu, ljuddämpande paneler känns mer som en pr grej

Skickades från m.sweclockers.com

För det absorberar vissa högfrekventa ljud bättre, personligen är det dessa jag har problem med.
Nu har jag min ljuddämpade låda i en möbel för att helt ta bort något eventuellt ljud.

Sen låter ju inte ett chassi Kör du stock fläktarna på H440 på högre rpm så låter dom en del ja.
Jag kör själv bara noctua i mitt define r5 med låg rpm kurva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscar_98123:

Men är tysta chassin ens bra? Mitt NZXT H440NE som jag hade lät bara mer än de jag hade innan o de jag har nu, ljuddämpande paneler känns mer som en pr grej

Skickades från m.sweclockers.com

Det handlar inte bara om chassit utan även om fläktarna och där måste man tyvärr testa sig fram.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Väldigt lik 700.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

@Mocka: Mycket sant. Mitt senaste bygge blev i ett NZXT H500. Noctua hela vägen fungerade utmärkt för mig, och det är mycket svårt att höra om datorn är igång, även vid load. Fick bygga en mer diskret dator än mitt gamla NZXT Phantom-monster i och med stundande samboende med tjejen. Happy wife, happy life.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lozz:

@Mocka: Mycket sant. Mitt senaste bygge blev i ett NZXT H500. Noctua hela vägen fungerade utmärkt för mig, och det är mycket svårt att höra om datorn är igång, även vid load. Fick bygga en mer diskret dator än mitt gamla NZXT Phantom-monster i och med stundande samboende med tjejen. Happy wife, happy life.

Testade Noctua i det chassit jag har nu men där väsnades de rätt ordentligt pga att de helt enkelt inte gillade fläktgallren så det fick bli Corsair AF140 vilket blev så bra som det kan bli.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Det bästa är helt passiva chassin. Kör min HTPC i denna helt utan rörliga delar

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3169529

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Aye Carramba!

Det här får bli chassit till nästa bygget, möjligtvis tills 9900K släpps eller till 2080Ti går ner i pris. Riktigt snyggt och stilrent, iaf det helsvarta.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Det är ju konstigt att tyskar inte kan designa nåt snyggare. De har ju inga problem när det gäller bilar eller dojor. Eller bygga mindre för den delen. mATX, ITX kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Det bästa är helt passiva chassin. Kör min HTPC i denna helt utan rörliga delar

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3169529

Är själv i planeringsstadiet gällande att bygga ny HTPC och funderar på antingen helt passiv, eller slå på stort och kunna spela lite på den.

Vad har du för delar i den? Fördelar och nackdelar med den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har ett "600" som numera är förpassat till förrådet.
Helt omöjligt att få vettiga temperaturer i även med ylande fläktar.
Vilket ju inte riktigt är poängen med chassit =/
Och 601 ser ännu värre ut med täckt PSU, som ju gör situationen för GPU'n ännu värre.

Kan inte riktigt se om dom fixat toppventilationen.
Med 600'an så har man ju ett plastlock man kan lyfta i några steg för att skapa lite extra behövlig ventilation.
Problemet är bara att locket inte kan låsas på plats, så om man sätter handen på det så åker det igen och kräver att man öppnar datorn och måste krångla en hel del för att få upp det igen.

Samma komponenter jag prövade i mitt SB 600 är 10-15 grader svalare i mitt gamla FD R4.
Med samma fläktar och betydligt trevligare ljudnivå på köpet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klarspråkarn:

Är själv i planeringsstadiet gällande att bygga ny HTPC och funderar på antingen helt passiv, eller slå på stort och kunna spela lite på den.

Vad har du för delar i den? Fördelar och nackdelar med den?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan läsa min review på den prisjakt. Funkar bra i stort. Kör en i3 7300 i den med en z270 mobo, då det enda mobo som var garanterad fixa HDCP 2.2 osv för 4k blu ray och netflix osv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@gustavg nått för dig med silent base?

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Du kan läsa min review på den prisjakt. Funkar bra i stort. Kör en i3 7300 i den med en z270 mobo, då det enda mobo som var garanterad fixa HDCP 2.2 osv för 4k blu ray och netflix osv.

Tack! Ska kika på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Base: B B B BAAASE.