Permalänk

Vad är grejen med AVX?

Om jag laddar te.x en default överklockningsprofil för mitt moderkort så har den skyhög vcore (1.4) och ett jättehögt värde för AVX (8) det resulterar i att om man kör te.x Prime eller något spel så underklockas processorn kraftigt till runt 4.1 GHz. Tempen på CPU'n är dessutom jättehög (jag drog ner från 1.4 dock, vill inte ha så högt).

Varför använder man AVX om man vill överklocka? Klart det blir stabilt om den klockar ner, men då får man ju å andra sidan ingen ökad prestanda, vilket man ju vill om man överklockar.

Ska tillägga att jag har CPU-z igång för att se vad som händer med CPU'n. Vet inte hur pålitlig den är.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Bemushroomed:

Om jag laddar te.x en default överklockningsprofil för mitt moderkort så har den skyhög vcore (1.4) och ett jättehögt värde för AVX (8) det resulterar i att om man kör te.x Prime eller något spel så underklockas processorn kraftigt till runt 4.1 GHz. Tempen på CPU'n är dessutom jättehög (jag drog ner från 1.4 dock, vill inte ha så högt).

Varför använder man AVX om man vill överklocka? Klart det blir stabilt om den klockar ner, men då får man ju å andra sidan ingen ökad prestanda, vilket man ju vill om man överklockar.

Ska tillägga att jag har CPU-z igång för att se vad som händer med CPU'n. Vet inte hur pålitlig den är.

Avx är en specifik instruktion som kräver extra spänning vid drift, normalt en offset på +0.1V.

Att man har en negativ Avx offset är alltså för att inte behöva överskrida spänningen ytterligare vid redan överklockat läge.

Om du kör ett test som inte är Avx-baserat så kommer du ha din normalt inställda frekvensen.

Systemet beter sig som det bör och inget är fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

AVX laster kräver ofta högre spänning för att vara lika stabila som vanliga laster (spel, surfa etc.). Högre spänning leder till mer värme och ökad V.droop (att spänningen hoppar upp/ner vilket gör systemet ostabilt).
Har man en offset för AVX så behåller man samma spänningsnivå men sänker frekvensen på kärnorna för att bibehålla stabilitet.
Min offset är -200MHz för AVX.

Detta är så jag har förstått det enligt olika OC guider osv.
Någon får gärna inflika om detta är helt åt skogen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk

Varför inte bara köra te.x 4.8 istället för 5ghz (med -200MHz = 4.8GHz) bara? Det mesta verkar ju använda AVX (spel osv, vilka man ju vill köra med optimal prestanda).

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk

Hmm, jag verkar snarare ha uppfattningen om att det är väldigt få saker som använder AVX..? För mig är det helt ointressant.

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk

allt jag dragit igång, spel, prime har klockat ner ifall jag haft AVX igång. känns tramsigt att använda AVX, det är inte att överklocka om den underklockar CPU'n så fort den använder AVX.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

Det är fortfarande ganska lite som använder AVX, eftersom Intel låser bort den funktionen i Pentium och andra billigare chip. De som använder det måste alltså ha två codepaths för att det skall fungera på alla datorer. Det lönar sig bara om man har något som man optimerat ganska hårt redan.

Intel har per default en offset (antingen 200 MHz eller 300 MHz) för AVX. Denna offset flyttar hela turbo-skalan nedåt, dvs base clock sjunker med 200-300 MHz och max turbo sjunker med lika mycket. Klockar man själv kan man justera detta om man vill.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

allt jag dragit igång, spel, prime har klockat ner ifall jag haft AVX igång. känns tramsigt att använda AVX, det är inte att överklocka om den underklockar CPU'n så fort den använder AVX.

Har för mig att jag har läst att Asrock har en bugg i deras UEFI/BIOS med AVX offset. Om du kör prime95 version 26.6, underklockar CPUn till AVX värdet?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Har faktiskt aldrig hört att man använder AVX instruktioner i spel.
Men hur menar du med att Prime har klockat ner CPU vid spel?
Hur använder du Prime? Beroende på vilka inställningar du har i programmet så stressar det olika saker. Ett program för stresstest kör inte din CPU i maxfrekvens hela tiden. För vissa scenarion kan den ligga i basfrekvens och tuffa på. Och stresstestar du med AVX instruktioner kommer du aldrig att nå maxfrekvens. Testa en annan version av Prime som inte använder AVX.
Eller ett annat program. Typ OCCT, Aida64, olika scener i Blender

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem

Få saker använder sig av AVX så att ha en off-set på det känns inte så farligt.

Alternativet är att offra sig och aldrig låta processorn få gå upp i exempelvis 5GHz bara för att man finner AVX stabilitet på exempelvis 4.8.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Datavetare

Nog hyfsat många spel använder implicit sig av AVX. Läser man spelkoden komman man typisk se något form av API för matrisberäkningar eller använding PhysX. ,

Jo PhysX används fortfarande men är numera bara en del av GameWorks. De senare versioner kör typiskt på CPU och inte på GPU (men tror det finns GPU-versioner för konsolerna, vilket då rätt ironiskt gör att Nvidia utvecklat för AMDs GPUer). Aktuell version är PhysX 3.4 och finns t.ex. PhysX Clothing där en implementation 100 % AVX.

Andra exempel är DirectX math, ett API stödjer x86/SSE, x86/AVX samt ARM/NEON.

Vissa spel kan ändå ha explicit slagit av generering av AVX kod just p.g.a. om man använder dessa instruktioner väldigt sporadisk får man fortfarande nackdelen att CPU-frekvensen kan minskas vilket gör allt annat lite långsammare + i det läget lär knappast fysik, eller vad man nu använder matriser till, vara flaskhals. Har ingen aning alls hur vanligt detta kan tänkas vara.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av makarickiri:

Har faktiskt aldrig hört att man använder AVX instruktioner i spel.
Men hur menar du med att Prime har klockat ner CPU vid spel?
Hur använder du Prime? Beroende på vilka inställningar du har i programmet så stressar det olika saker. Ett program för stresstest kör inte din CPU i maxfrekvens hela tiden. För vissa scenarion kan den ligga i basfrekvens och tuffa på. Och stresstestar du med AVX instruktioner kommer du aldrig att nå maxfrekvens. Testa en annan version av Prime som inte använder AVX.
Eller ett annat program. Typ OCCT, Aida64, olika scener i Blender

Skickades från m.sweclockers.com

Körde den korta testet i Prime. Samt provade jag Assasins Creed Origins. Båda klockar ner processorn ifall AVX är på.

Jag tänker nog sluta använda Prime, bättre att använda verkliga applikationer. Demos i spel är rätt suveräna, allt från grafik och CPU till ljud testas.

Upptäckte nyligen hur värdelöst Prime är egentligen för att testa stabilitet. Prime i sig tuffade på, allt verkade bra. Men om jag högerklickade på skrivbordet och valde "Display" - dator fryser och startas om, dvs långt ifrån i närheten av stabilt.

I en dator måste ju allting fungerar i symbios, så därför är spel bra att använda som test för stabilitet. Sen kan jag förstå om man kör Prime specifikt för att testa endast CPU'n, men för verkligt användande är det ju relativt ointressant.

Ska köra en egen test med Blender, Cubase med krävande VSTs och sen något spel som tuffar på i bakgrunden + webläsare igång. Då vet jag om det är tillräckligt stabilt för det jag gör.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

Sitter själv på en klockad 8700k. Har den i AVX på 2 för tillfället i 4.7Ghz. Hur kommer det sig att den klockar ner till 4496Mhz även fast jag bara är idle i Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falang:

Sitter själv på en klockad 8700k. Har den i AVX på 2 för tillfället i 4.7Ghz. Hur kommer det sig att den klockar ner till 4496Mhz även fast jag bara är idle i Windows?

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannyN:

Vad har du för moderkort?

Asus z370-p

Permalänk

Min klockar oxå ner sig i Windows när jag körde offset. AVX skapar mycket värme har jag märkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS