Tre tar bort Google Play Music från erbjudande om fri musiksurf

Permalänk
Melding Plague

Tre tar bort Google Play Music från erbjudande om fri musiksurf

På grund av tekniska utmaningar undantas Googles musiktjänst Google Play Music från Tres erbjudande om fri musiksurf, något som kan bryta mot nätneutraliteten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Internet diktatur 2022

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Det enklaste och rimligaste, om man önskar behålla anseendet, vore att slopa alla av dessa särskilda avtal och agera enligt nätneutralitetsprincipen allt som allt.

Skrivet av superegg:

Internet diktatur 2022

Vad tänker du på?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Borka:

Vad tänker du på?

Dom samlar in data för att sen veta vilken tjänst man använder sig av så det menar mig av Kina (diktatur) som ska ha kontroll över hela sin befolkning, som man sa för i tiden internet är fritt ingen ska bestämma över internet.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Dom samlar in data för att sen veta vilken tjänst man använder sig av så det menar mig av Kina (diktatur) som ska ha kontroll över hela sin befolkning, som man sa för i tiden internet är fritt ingen ska bestämma över internet.

Vad i hela friden har det med artikeln och Tre att göra?

Permalänk
Medlem

Alltid haft svårt för debatten om nätneutralitet när det gäller favorisering av tjänster/bättre villkor för vissa aktörer och inte andra. Det enda min marknadsekonomiska aphjärna ser där är samarbeten, erbjudanden och eget ansvar för kund att bestämma vilket alternativ som är mest lockande för dem att lägga sina pengar på. Visst, det är nepotism som främjer vissa aktörer mer än andra osv. men jag förstår inte riktigt att när 3 bjuder på Spotify-trafik så blir det mediakrig, men när Peugeot bjuder på ett Playstation med varje bilköp så är det ingen som spårar över att det snor potentiella spelinkomster från Microsoft framöver.

Jelp mig föshtå vad problemet är med att någon erbjuder en tjänst billigare än alla andra i utbyte mot att man köper något annat av dem.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Masyve:

Alltid haft svårt för debatten om nätneutralitet när det gäller favorisering av tjänster/bättre villkor för vissa aktörer och inte andra. Det enda min marknadsekonomiska aphjärna ser där är samarbeten, erbjudanden och eget ansvar för kund att bestämma vilket alternativ som är mest lockande för dem att lägga sina pengar på. Visst, det är nepotism som främjer vissa aktörer mer än andra osv. men jag förstår inte riktigt att när 3 bjuder på Spotify-trafik så blir det mediakrig, men när Peugeot bjuder på ett Playstation med varje bilköp så är det ingen som spårar över att det snor potentiella spelinkomster från Microsoft framöver.

Jelp mig föshtå vad problemet är med att någon erbjuder en tjänst billigare än alla andra i utbyte mot att man köper något annat av dem.

Problemet är att det blir svårt för andra streamingaktörer att slå sig in på marknaden när de stora har samarbete teleoperatörer. Man väljer gärna spotify som musiktjänst eftersom det inte räknas på ens datapott och Roffes Streaming & Verkstad väljs bort. Nu är det svårt nog för andra tjänster att slå sig in på marknaden så jag tror att detta inte påverkar jättemycket. Principen är dock att ens leverantör inte ska bestämma vilken trafik som är viktigt för mig som kund.

Permalänk
Avstängd

Varför har ordet utmaning blivit ersatt mot ordet misslyckat?

Hör man ordet utmaning så kan man anta att de som använder sig av det ordet har i stort sett misslyckats med uppdraget.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Alltid haft svårt för debatten om nätneutralitet när det gäller favorisering av tjänster/bättre villkor för vissa aktörer och inte andra. Det enda min marknadsekonomiska aphjärna ser där är samarbeten, erbjudanden och eget ansvar för kund att bestämma vilket alternativ som är mest lockande för dem att lägga sina pengar på. Visst, det är nepotism som främjer vissa aktörer mer än andra osv. men jag förstår inte riktigt att när 3 bjuder på Spotify-trafik så blir det mediakrig, men när Peugeot bjuder på ett Playstation med varje bilköp så är det ingen som spårar över att det snor potentiella spelinkomster från Microsoft framöver.

Jelp mig föshtå vad problemet är med att någon erbjuder en tjänst billigare än alla andra i utbyte mot att man köper något annat av dem.

Din analogi slår lite fel. En bättre jämförelse vore att Peugeot i egenskap av sina överenskommelser med Trafikverket får en hängiven fil på svenska motorvägar eller särskilda sträckor där bara Peugeot-bilar får färdas i full, eller särskild, hastighet. Där man till slut gör sådana här specialavtal med alla [större] biltillverkare tills det kommunala vägnätet plötsligt blir uppdelat i särskilda märkeszoner och där tillverkaren som inte har ekonomiska muskler att bilda avtal med Trafikverket får köra i diket.

Nätneutraliteten handlar inte så mycket om hastighet i sig självt utan om att all trafik från leverantören, eller leverantörerna, ska hanteras lika. Att Tre skulle erbjuda sina kunder ett år, eller permanent, Google Musik-abonnemang är OK. Att Tre erbjuder särskilda datavillkor för Google Musik-tjänsten är inte OK om vi - som vi bör - håller till nätneutraliteten som en viktig princip. Lustigt nog bidrar också dessa särskilda villkor till att syna internetleverantörernas datavillkor i kanten, då databegränsningen på mobil data typiskt motiveras just med ohållbar belastning i det luftburna datanätet. Samtidigt som man erbjuder mer eller mindre oändlig mängd data genom särskilda, populära, tjänster som rimligtvis utgör en stor del av datatrafiken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Borka:

Vad i hela friden har det med artikeln och Tre att göra?

Då Tre styr delvis internet med frisurf så tex andra tjänster inte kan ta plast då dom gör av med massa surf och då väljer dom ofta det som inte förbrukar surf.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Eller så kan ske man får ta sitt ansvar och inte bygga lösningar som är nära tekniskt omöjliga att leverera på ett pålitligt sätt 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Din analogi slår lite fel. En bättre jämförelse vore att Peugeot i egenskap av sina överenskommelser med Trafikverket får en hängiven fil på svenska motorvägar eller särskilda sträckor där bara Peugeot-bilar får färdas i full, eller särskild, hastighet. Där man till slut gör sådana här specialavtal med alla [större] biltillverkare tills det kommunala vägnätet plötsligt blir uppdelat i särskilda märkeszoner och där tillverkaren som inte har ekonomiska muskler att bilda avtal med Trafikverket får köra i diket.

Hur får du ihop den analogin? Vem är Vägverket i det här fallet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Sir. Haxalot: Tre är trafikverket. Peaugeot är Spotify.

Permalänk
Kontot avslutas

Gratis data om man använder en eller flera specifika tjänster ska såklart inte vara tillåtet. Det är ett solklart nätneutralitetsbrott.

Tre borde dömas till att fortlöpande utöka alla kunders surfpott med en mängd som motsvarar genomsnittet av de data deras kunder musiklyssnat för under den tid de haft erbjudandet öppet.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem

Även Xbox music är exkluderat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Även Xbox music är exkluderat

Skickades från m.sweclockers.com

Inte så konstigt gick Microsofts vanliga väg namnbyte några gånger och sen nerlagt... Och ändå så var det som med mycket inte en dålig grund att bygga på men Microsoft gonna Microsoft....

Zune Music->Xbox music->Groove Music->Nerlagt...

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Eftersom de nu alltså missgynnar giganten Google så kanske de får det hett om öronen? Man kan hoppas, så att detta brott mot nätneutraliteten sen också upphör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Gratis musikstreaming var den enda anledningen till att jag förlängde mitt abonnemang hos 3, försvinner detta så kommer jag byta efter 11 år som kund...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Även om fri surf för musik kanske låter som en bra sak måste jag faktiskt säga att detta var en positiv nyhet.

Operatörerna ska inte lägga sig i hur surfen används och de ska inte kunna erbjuda fri surf för specifika företag och tjänster, varesig det gäller musikstreaming eller sociala medier som tex Telia erbjuder fri surf för. Dels leder det till konkurrensproblem och dessutom uppmuntrar det till en viss typ av konsumtion som inte nödvändigtvis är bra. Om operatörerna skulle göra någonting positivt för mänskligheten vore det väl snarare bättre att sätta snigelfart på surfen till sociala medier, eller rentav blockera åtkomsten till dem... men hur mycket jag än vilja ha fri surf för musik eller se sociala medier blockerade så är nätneutraliteten en för viktig faktor i internets framtid för att låta mina egna intressen stå överst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Sir. Haxalot: Tre är trafikverket. Peaugeot är Spotify.

Fast den liknelsen faller ju lite på att Trafikverket är en myndighet som man är låst till, men du har ju en rad olika val för operatörer, på ungefär samma sätt som du kan köpa vilket bilmärke som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Varför har ordet utmaning blivit ersatt mot ordet misslyckat?

Hör man ordet utmaning så kan man anta att de som använder sig av det ordet har i stort sett misslyckats med uppdraget.

I senaste numret av Språktidningen tog de upp precis detta. Utmaning istället för problem, förbättra istället för förändra och så vidare. Det handlar nog om att förmedla en mer positiv (eller negativ) bild än hur det verkligen är. Den som definierar språket har viss makt Man får vara lite vaksam för att inte bli lurad.

The Guardian skrev en artikel om "business bullshit" för ett tag sedan, som handlade mycket om just detta också. I bolagsstyrelser finns en hel drös med intetsägande ord och omskrivningar som handlar om att dels få saker att låta bättre än de är (t.ex öppet kontorslandskap istället för ingen får ha eget kontor) och dels om att markera tillhörighet till chefsgruppen. Kan varmt rekommendera den artikeln (https://www.theguardian.com/news/2017/nov/23/from-inboxing-to...) om du är intresserad av ämnet.

Detta är givetvis inte isolerat till chefer i bolagsstyrelser, utan alla grupper skapar sitt eget sätt att uttrycka sig. Men de med makt är förstås mer noggranna med att få det de själva gör att låta bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Sir. Haxalot: Häng med i tråden, läs det jag svarade till och föregående kommentarer. Otrolig förenkling bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av o3ryy0:

Även om fri surf för musik kanske låter som en bra sak måste jag faktiskt säga att detta var en positiv nyhet.

Operatörerna ska inte lägga sig i hur surfen används och de ska inte kunna erbjuda fri surf för specifika företag och tjänster, varesig det gäller musikstreaming eller sociala medier som tex Telia erbjuder fri surf för. Dels leder det till konkurrensproblem och dessutom uppmuntrar det till en viss typ av konsumtion som inte nödvändigtvis är bra. Om operatörerna skulle göra någonting positivt för mänskligheten vore det väl snarare bättre att sätta snigelfart på surfen till sociala medier, eller rentav blockera åtkomsten till dem... men hur mycket jag än vilja ha fri surf för musik eller se sociala medier blockerade så är nätneutraliteten en för viktig faktor i internets framtid för att låta mina egna intressen stå överst.

Jag ser inte det som något positivt om vissa musiktjänster får frikort medans andra inte har tillgång till samma villkor.

Håller dock med att Facebook et. al. kan få tillgång till de slattar av bandbredden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike3r:

Jag ser inte det som något positivt om vissa musiktjänster får frikort medans andra inte har tillgång till samma villkor.

Håller dock med att Facebook et. al. kan få tillgång till de slattar av bandbredden.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har så rätt, jag läste artikeln lite väl snabbt. Jag uppfattade det som att Tre skulle ta bort fri surf på all musik. My mistake. Men det lär inte dröja alltför länge innan de tvingas göra det ändå.

Permalänk
Medlem

Det största problemet borde väl egentligen vara att tre går in och läser av vad surfen används till?
Allt som är "musik" dras inte av "surfpotten".
Men hur bestämmer dem vad som är vad och vad gör dem med övrig information?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klarspråkarn:

I senaste numret av Språktidningen tog de upp precis detta. Utmaning istället för problem, förbättra istället för förändra och så vidare. Det handlar nog om att förmedla en mer positiv (eller negativ) bild än hur det verkligen är. Den som definierar språket har viss makt Man får vara lite vaksam för att inte bli lurad.

The Guardian skrev en artikel om "business bullshit" för ett tag sedan, som handlade mycket om just detta också. I bolagsstyrelser finns en hel drös med intetsägande ord och omskrivningar som handlar om att dels få saker att låta bättre än de är (t.ex öppet kontorslandskap istället för ingen får ha eget kontor) och dels om att markera tillhörighet till chefsgruppen. Kan varmt rekommendera den artikeln (https://www.theguardian.com/news/2017/nov/23/from-inboxing-to...) om du är intresserad av ämnet.

Detta är givetvis inte isolerat till chefer i bolagsstyrelser, utan alla grupper skapar sitt eget sätt att uttrycka sig. Men de med makt är förstås mer noggranna med att få det de själva gör att låta bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Får mig att tänka på en del rent värdelösa börstermer.
Tillväxt vet vi ju vad det är. Motsatsen då? Ja det heter fortfarande tillväxt. Negativ tillväxt. Så hur börsen än rör sig så är det alltid tillväxt på något sätt ;).

Eller klassikern "vinstvarna". Går det bra för företaget så är det dags att rapportera in vinster vid nästa kvartalsrapport. Har det gått sämre än prognoserna säger inför rapporten så behöver man flagga för det dåliga resultatet. Genom att då vinstvarna.
Så går det bra så rapporterar man in vinst och går det sämre än planerat så rapporterar man in vinstvarningar.
Själv hade jag väl tyckt förlustvarning hade varit lämpligare ord för ändamålet även om alla vinstvarningar inte behöver betyda röda siffror i alla lägen.
Men det låter väl för illa helt enkelt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hur bryter inte det här mot nätneutralitet?? Varför får 3 fortsätta med sånt här?

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Fast den liknelsen faller ju lite på att Trafikverket är en myndighet som man är låst till, men du har ju en rad olika val för operatörer, på ungefär samma sätt som du kan köpa vilket bilmärke som helst.

Analogin är som sagt inte perfekt, håller med där.

Men alla måste ändå ansluta till samma Internet eller köra på samma vägar. Och alla företag som ska göra sig hörda där, bör ha samma villkor.

Det är ju vad han försöker säga, att om en viss tillverkare Peugeot, får andra villkor än tex en Audi i hur och var du får köra och hur du kan använda något som ska vara lika och öppet för alla, ändrar du ju förhållandet inte på produkten, utan på rättigheterna hur du använder den. Varför ska du behöva köpa Peugeot för att få lov att ha gratis musiktjänst?

Om de hade som sagt gett med ett års premium abonnemang av spotify i deras tjänst, är detta okej, då det är som PlayStation till bilen. Och det gör att du som väljer att köpa Spotify på annat håll, ändå mot det som är poängen här, Internet (eller vägarna) har exakt samma rättigheter till hur du förbrukar denna tillgång. Och det är vad Internet måste förbli, annars blir det ju inget mer än ett privat nätverk, styrt av någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Eller klassikern "vinstvarna". Går det bra för företaget så är det dags att rapportera in vinster vid nästa kvartalsrapport. Har det gått sämre än prognoserna säger inför rapporten så behöver man flagga för det dåliga resultatet. Genom att då vinstvarna.
Så går det bra så rapporterar man in vinst och går det sämre än planerat så rapporterar man in vinstvarningar.
Själv hade jag väl tyckt förlustvarning hade varit lämpligare ord för ändamålet även om alla vinstvarningar inte behöver betyda röda siffror i alla lägen.
Men det låter väl för illa helt enkelt.

Resultatvarning
Neutralt och fint... kan vara positivt, eller negativt... enda du vet är att det inte överensstämmer med det förväntade resultatet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Resultatvarning
Neutralt och fint... kan vara positivt, eller negativt... enda du vet är att det inte överensstämmer med det förväntade resultatet

Helt rätt!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled