EU kan tvinga strömningstjänster att satsa på europeiskt innehåll

Permalänk
Medlem

Mycket bra förslag.

Finns många massiva företag från Amerika som inte gynnar oss européer alls! De ska inte ha monopol världen över!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Hur hamnar pengar i EU-kassan?
Jag kan se hur pengar hamnar i kassan hos filmbolag och TV-bolag i EU om det spelas in mer filmer och tv-serier i EU.
Jag kan se hur detta också innebär att andra företag, i EU, får in mer pengar genom detta.
Jag kan även se hur länder i Europa får in mer pengar i form av skatter och dylikt.

Jag kan dock inte se hur dessa pengar skulle hamna i EU-kassan, och varför de skulle göra det? Har EU en skatt eller en avgift på film och tv-produktion?

My bad. Jag har som indirekt antydan ingen koll på det hela. I sådana fall är det positivt.

Frågan är då huruvida Netflix är bereda på att skippa hela EU som kund då på grund av detta?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Och ja, det är protektionism, det är gjort för att stödja och skydda film och tv-produktionen inom EU.

EU gör precis vad ett visst svenskt parti säger sig vilja göra när de vill skydda den svenska kulturen, fast något större.

En orange man i ett land i väster har ju fått för sig sätta upp tullar för att skydda inhemsk produktion. Det kan ju ses som ytterligare ett svar på dessa, även om EU hittills valt att svara med att rikta in sig på produkter i röda stater.

#MEUGA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

My bad. Jag har som indirekt antydan ingen koll på det hela. I sådana fall är det positivt.

Frågan är då huruvida Netflix är bereda på att skippa hela EU som kund då på grund av detta?

EU är för stort, mycket pengar som skulle gå förlorade.

Skulle ett visst svenskt parti få för sig att göra samma sak för att "skydda" den svenska kulturen eller svenska jobb, så ja. Sverige är litet.

Det är troligtvis inte ett jätteproblem för Netflix, de har redan produktion utanför USA. De gör tex sydamerikanska serier, indiska serier, och redan serier i EU. Kommer bara bli mer av det senare.

Och vill man inte producera eget så kan man alltid köpa in rättigheter för äldre serier och filmer.

Men sen så gillar jag att se film och TV från andra länder än USA...

Permalänk
Medlem

Dags att starta produktionsbolag och erbjuda serier i hundratals avsnitt för 1kr styck. Kalla det modern konst á 1h per avsnitt o filma en soptunna eller nåt. Sen kan bolagen göra avtal med mitt bolag för att fylla upp med mitt tomma innehåll för att nå 30%.

Eller vill politikerna styra vad som är "bra" TV också?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Tyskland, Frankrike, Spanien ser ju sina modersmål som värds språk i paritet med Engelskan och vill värna om sina egna språk och sin kultur. Misstänker starkt att det är så. Inte så konstigt höger extrema har gått fram i Europa då globaliseringen och mer Engelska skrämmer.......

Har för mig spel måste vara tillgängliga på Tyska för att överhuvud taget få släppas i Tyskland, Spanien samt Frankrike är nog inte lågnt efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Dags att starta produktionsbolag och erbjuda serier i hundratals avsnitt för 1kr styck. Kalla det modern konst á 1h per avsnitt o filma en soptunna eller nåt. Sen kan bolagen göra avtal med mitt bolag för att fylla upp med mitt tomma innehåll för att nå 30%.

Eller vill politikerna styra vad som är "bra" TV också?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns ju redan massor av det där. Reality-TV. Bonde söker, Love Island, och allt vad skiten heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renrakad:

Berätta vad du avser istället för det där målande språket.

Exakt vad är problematiskt med att produktionen sker i USA?

Vad betyder "ruskigt dominerande"?

Vad innebär "amerikanisering" av en produktion?

Vad innebär "uppfriskande"?

Anledningen till att jag inte gick in närmare på det var att jag bara tänkte dela med mig av mina spontana tankar utan att känna jättestarkt i frågan, men jag kan utveckla lite.

Det jag menar med att det inte är oproblematiskt om all produktion skulle ske i USA är att jag kan se många nackdelar med det. Dels vill jag påstå att det skulle kunna inverka negativt på filmkonstens utveckling genom att det i praktiken skulle innebära färre men större aktörer som i vinstintresse skulle kunna lockas att producera efter samma mall om och om igen. En sådan tendens tycker jag redan att man kan se hos många större Hollywood-produktioner. Dels kan jag se den risken som jag gissar att EU är ute efter, helt enkelt att europeisk filmproduktion dör ut i praktiken, frånsett mindre produktioner. Det kan man väl i och för sig tycka är godtagbart, men jag tycker ändå att det finns ett värde i att det produceras exempelvis svenska filmer/serier med tanke på att det naturligt följer med det lite andra berättelser och perspektiv. Det finns säkert fler tänkbara nackdelar, men det var två exempel.

Det jag syftade på med dominerande ställning kanske bäst åskådliggörs med ett exempel. Anta att Netflix kontrollerar 90 % av svenskars film/seriekonsumtion. I det läget har konkurrenterna mycket svårt att nå fram med egna produktioner utan att gå via Netflix. Om Netflix då enbart producerar och visar eget innehåll producerat i USA är det inte längre i praktiken konsumentens val vad denne konsumerar. Självklart löses inte detta genom att tvinga Netflix att producera eller köpa in europeiskt innehåll, men det skulle möjligen vara bättre än inget i en sådan situation.

Det jag syftade på med amerikanisering är såklart en bred generalisering, men tänk högt tempo, förutsägbar handling, mer fokus på specialeffekter än karaktär, osv. Med vissa undantag är många superhjältefilmer som ett exempel på detta. Det är självklart inte så att alla amerikanska produktioner ser ut så, men jag har upplevt vissa sådana drag hos vissa Netflix-produktioner. Om då allt produceras av samma amerikanska bolag får självklart även deras konventioner större genomslag. Detta är förstås i någon mån en smakfråga, jag tilltalas personligen inte av den typen av filmer/serier.

Min kommentar vad som är uppfriskande var förstås rent subjektiv, men som framgår ovan är jag inte personligen så förtjust i Hollywoods mainsteam-produktioner. Bara en sådan sak som att höra ett annat språk än engelska talas när handlingen utspelar sig någonstans där engelska inte talas upplever jag som positivt för inlevelsen, till exempel.

Jag hoppas att du känner att du fick svar på dina frågor, jag fick fatta mig lite kort av tidsskäl. Det kan vara värt att påpeka att jag som sagt är väldigt skeptisk inför förslaget och att jag mest tänker att de som kommit med förslaget kanske resonerat längs de här linjerna, och att jag kan se vissa poänger även om det är svårt att avgöra hur tungt de olika argumenten väger utan att sätta sig in i det djupare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jkrx:

Ja, precis. På 80-talet var det misär på SVT. De visade dåliga tråkiga utländska serier som V, Dallas, Dynasty, MASH, Das Boot, Black Adder, Murder She Wrote, Miami Vice, Knight Rider, Twillight Zone. Horribelt var det. Man var tvung.... Vänta lite nu...

Så skönt med människor med selektivt minne.

Och allt detta spritt över ett decennium, fantastiskt !
Kommer fortfarande ihåg hur kontroversiellt "V" var, det var ju så hemska scener att Svensson aldrig skulle klara av att se det !
Dom kompromissade med att köra den så sent på kvällarna att många hade gått och lagt sig.
Det gick så långt att lärare blev ålagda att varna alla barn för serien.
Vilket på ett bra sätt visar hur SVT förstod sin publik på den tiden.
Nära nog 100% av alla "snorungar" såg till att se det på ett eller annat sätt.

Och naturligtvis efter varenda avsnitt, max ett i veckan såklart, var det ett par dagars avprogrammering med ändlösa "här är ditt liv", "kulla gulla" och "Varuhuset".

Och inför varje "stor"-film dom köpt in (undantagslöst nånting som gick på bio minst 5 år tidigare) så upplystes vi om hur dyr den hade varit och att det var bäst att vi alla tittade på den annars kanske det inte blev nånting mer.

Statlig media, kan det bli bättre !

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UncleDirty:

Har för mig spel måste vara tillgängliga på Tyska för att överhuvud taget få släppas i Tyskland, Spanien samt Frankrike är nog inte lågnt efter.

Varför skulle Spanien och Frankrike kräva att spel som släpps där skall vara på tyska? Verkar skumt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Dags att lämna denna POLISSTAT "EU"
England har insett detta och jag hoppas för Svearikes skull att vi också gör det.

Skrivet av Renrakad:

Vad är de "vidare konskevenserna" av att lämna EU? Att vi blir som u-landet Norge?

Finns inget värre än människor som försöker göra saker svårare än de är för att ge sken av intelligens. "Omöjligt att överblicka konsekvenserna" är pseudointellektuellas motto.

Nu är ju dessutom ännu fler i GB för att lämna än vid folkomröstningen, såatteh...

Skrivet av filbunke:

Norge är en del av EFTA, tvingas att godta nästan alla EU:s direktiv (de har ett fåtal undantag tex för fiske), det är en del av den inre marknaden och Schengenområdet. De slipper att betala en avgift till EU men har inte heller något att säga till om.

Är det det du vill ha?

Att gå ut ur EU är inte att bli som Norge eller Schweiz.

(Norge har också en massa olja....)

Ja Norge är ett dåligt exempel eftersom de är med i EES vilket innebär att de är med i den inre marknaden vilket i sin tur innebär att de måste införliva EU-lagstiftning som exempelvis den vi pratar om just nu. Dessutom betalar Norge faktiskt också en avgift till EU men den är mindre än avgiften som fullvärdiga medlemmar betalar.

Att vara med i EU:s inre marknad innebär dels att det ska vara frihandel(dvs. inga/få tullavgifter eller handelshinder) mellan eu-länder och att om ett land utanför EU vill handla med ett EU-land så måste de förhandla och få till stånd ett handelsavtal med EU som helhet. Detta är förstås för det mesta förmånligt för Sverige eftersom EU som helhet är en större ekonomi och har mer förhandlingsmakt mot andra stormakter än om lilla Sverige själv skulle försöka få till ett förmånligt handelsavtal.

EU har efter Brexit gjort klart att de inte kommer acceptera UK som EES medlem efter att de gått ur EU så om Sverige går ur EU kommer vi inte heller få delta i den inre marknaden vilket skulle få stora konsekvenser för Sverige eftersom vi är otroligt export/importberoende dessutom sker en majoritet av vår handel med andra EU-länder som Tyskland. UK kommer sannolikt klara sig bättre eftersom de är en väldigt stor ekonomi men om Sverige går ur har vi till skiilnad från UK inte mycket att säga till om när vi sätter oss vid bordet för att förhandla fram nya handelsavtal med alla länder som vi handlar med.

Dessutom var en av anledningarna till att UK gick ur EU att de tycte att de inte hade tillräckligt med inflytande över EU:s beslut och lagstiftning. Det beror bland annat på att EU medvetet valt att ge fler mandat/mer röststyrka åt mindre länder i EU för att inte alla beslut ska styras av de folkrikaste länderna som Tyskland/Frankrike/UK. För Sverige gäller alltså det motsatta, att vi har mer inflytande i EU än vi är berättigade till sett till folkmängd.

Ibland kan man bli otroligt frustrerad över EU-lagstiftning som den artikeln tar upp och dessutom få känslan av att vi rika länder utnyttjas av de lite fattigare länderna i eu(Bulgarien,Rumänien, Kroatien, Polen) men fördelarna för ett så handelsberoende land som Sverige överväger nackdelarna med råge, speciellt i en globaliserad värld där vi blivit alltmer beroende av rörelsefriheten av arbetskraft,varor och tjänster som EU erbjuder.

Att lämna EU vore på det stora hela taget en ekonomisk katastrof för Sverige trots att några utgiftsposter relaterade till EU skulle försvinna. Lagförslag som det artikeln tar upp kan ju faktiskt jobbas bort på demokratisk väg istället för att folk ska behöva känna att att man måste lämna EU så fort de föreslår något tokigt.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

Så... Istället för senaste säsongen av Stranger Things så får vi se Bulgariens variant av Bron.
Vilken toppenide'
Verkligen genomtänkt, vi får verkligen lapa i oss den europeiska kulturen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Så... Istället för senaste säsongen av Stranger Things så får vi se Bulgariens variant av Bron.
Vilken toppenide'

Skickades från m.sweclockers.com

Mer troligt att du får möjligheten att se senaste säsongen av Stranger Things och någon bulgarisk serie, eller en svensk, dansk, tysk, fransk, kroatisk, och så vidare.

Det här kommer inte innebära att populära Netflixserier kommer att sluta produceras eller att de inte kommer att visas här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Vi måste ha minst 30% engelska i detta forum för att bevara det engelska språket.

Du kan tacka Malta för att engelskan fortfarande kommer att vara ett officiellt språk i EU. När (och om) Storbritannien lämnar så kommer det vara det enda landet i EU som har det som officiellt språk. (Något osäker om Irland, har läst att då de gick med tillsammans med Storbritannien så ansökte de inte om att engelskan skulle vara officiellt språk, om så inte är fallet så kommer de troligtvis göra det om Brexit sker.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renrakad:

Att lagstifta om företags produktutbud för att främja godtyckliga grupper är dessutom inte en "oviktig struntsak". Om det var det hade inte EU använt sin tvångsapparat för att styra i frågan.

Vad är de "vidare konskevenserna" av att lämna EU? Att vi blir som u-landet Norge?

Finns inget värre än människor som försöker göra saker svårare än de är för att ge sken av intelligens. "Omöjligt att överblicka konsekvenserna" är pseudointellektuellas motto.

Nu är ju dessutom ännu fler i GB för att lämna än vid folkomröstningen, såatteh...

Viken super jämförelse du drar till med. Norge som har så mycket olja och av det pengar att de kunde använda det som dasspapper. Olja är anledningen till att Norge inte behöver vara med i EU. Att jämföra det med Sverige blir bara fel och dumt.

Att breexit inte än blir av beror till stor del på att deras politiker inser att de inte finns någon bra utgång för Storbritannien hur de än lämnar EU, de kommer stå som förlorare ändå och det vill ingen politiker ta i.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter inte som en alltför dåligt idé ändå. Det kanske till och med kan bidra till att filtrera bort det undermåliga skiten som tjänsterna annars fyller ut tablån med och faktisk öka kvalitén på det "närproducerade"?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd tillfälligt låst tills imorgon*

Iom. att tråden har börjat spåra ganska duktigt väljer jag att låsa den. Tråden kommer att ses över och öppnas igen imorgon när alla är pigga och glada.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Ibland lägger sig EU i saker de inte borde lägga sig i, exempelvis hur företag helt lagligt väljer hur de ska göra affärer...

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Tråd öppnad på nytt! Tog bort ett par sidospår och onödigt hätska diskussioner. Håll er till och diskutera sakfrågan.

SweClockers inställning till politiskt innehåll och diskussioner i forumet

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

En del kommentarer är roliga, andra relevanta. Men om man undersöker så märker man att sådana här system redan finns i många länder runtom i världen. Det är ju heller inte spikat vad detta betyder. Men säg att EU till exempel har ett system där en viss % av intäkter av producerat material går till olika fonder som filmskapare kan söka bidrag från. Om utomstående aktörer då riktar sig till EU's marknad så är det inte jättekonstigt att även de tex borde vara en del av detta system.

Detta är ju också lite hur många marknader överlag fungerar. Någon utomstående aktör genererar ingenting i en marknad då de inte har anställda där, producerar något där osv. Men de tar intäkter från regionen då folk köper. Man kan tycka detta är helt ok, men vad osm ofta sker är tullavgifter, någon form av avtal där likvärdiga investeringar eller köp förväntas från den andra sidan osv. Detta ser man hela tiden och är tex något Trump skriker som en tok över. Och om de som tror på kapitalism och fri marknad är för denna typ av avgifter och avtal så är det inte förbluffande att även andra delar av världen gör det.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Globalist, protectionist, liberalist, marknaden, dumb
Word clouds word från diskussiontråd

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Låter helt sjukt..

Är detta för att Tyskarna och andra länder ska slipp att dubba en del av allt som kommer ut?

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

När gjorde EU något bra för IT-, spel- och underhållningsvärlden* ö.h.t, kan någon påminna mig?

* Inte att förväxla med 'branschen'

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av DokujiN:

När gjorde EU något bra för IT-, spel- och underhållningsvärlden* ö.h.t, kan någon påminna mig?

* Inte att förväxla med 'branschen'

Alla popupfönster på hemsidor där du måste godkänna cookies?

Permalänk
Inaktiv

Bra!
Då kan vi få "Vilse i pankakan" på Netflix..

Permalänk
Medlem

Låter klokt, om fler hoppar på så kommer Netflix behöva producera 30% europeiskt innehåll, 30% kinesiskt innehåll, 30% afrikanskt innehåll, 30% indiskt innehåll, 30% sydamerikanskt innehåll, 30% övrigt asiatiskt innehåll, 30% australiskt innehåll utöver sina 30% amerikanska innehåll. Låter som EU verkligen tänkt igenom detta. För vem vill inte tvinga Netflix att producera 240% innehåll!?!?!?

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse: Problemet som jag ser det är att det knappast kommer öka kvalitén på lokal producerat material från EU utan att dem som redan producerar material helt enkelt får mer pengar tack vare att deras material blir uppköpt utav Netflix* alternativt att dem får bidrag för det. Om dem inte bryr sig om att satsa pengar varför skulle dem helt plötsligt börja satsa miljoner för att Netflix* kanske vill köpa streaming rättigheter? Jag är absolut för något initiativ som skulle stödja mer lokal producerat material då det är sådana filmer jag oftast håller mest kär (jag pratar mer om filmer så som Outpost (2008) som ett exempel och inte serbiska dokumentärer som någon annan pratade om tidigare). Men att tvinga företag att köpa saker enbart för sakens skull är inte rätt väg att gå.

*Netflix är enbart ett exempel på ett företag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vad gör dom när det tillgängliga EU producerade materialet når 30% men tittarsiffrorna fortfarande är patetiskt låga ?
Tvinga in ett avsnitt av melodifestivalen mellan 2 adventure time ?

Silvertejp, TV krav och du tejpad framför soffan:
EU: 1 Timme om dagen ska du titta på innehåll från EU

Alltså jag förstår deras... önskemål, men håller helt med att det är fullständigt fel väg att gå.

Skrivet av Inian:

Låter klokt, om fler hoppar på så kommer Netflix behöva producera 30% europeiskt innehåll, 30% kinesiskt innehåll, 30% afrikanskt innehåll, 30% indiskt innehåll, 30% sydamerikanskt innehåll, 30% övrigt asiatiskt innehåll, 30% australiskt innehåll utöver sina 30% amerikanska innehåll. Låter som EU verkligen tänkt igenom detta. För vem vill inte tvinga Netflix att producera 240% innehåll!?!?!?

Gör 30% Ryskt och 30 Kanadensiskt också så har du 300% jämt iaf

Permalänk
Medlem

EU får väl ge sig nån gång, gör vad ni är bra på och lägg ner allt trams ni inte är bra på.

Stremingtjänster behöver också vara lönsamma, om de blir tvinnade till detta får en del antagligen lägga ner då folk kommer vända sig till alternativa tjänster, resurser.

Det hela får mig att tänka på Svensson Svensson när Allan ska kolla på scooby doo och hallåan förkunnar "och nu blir det Tjeckisk dockfilm".......

En del Nordiskt innehåll + enstaka brittiskt är ju OK, men har inget intresse direkt för annat.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Vilken nytta tillför detta konsumenten/eu-medborgaren?