Permalänk
Medlem

Ljud från TVn

Tjenare! Jag vill kunna koppla mina hörlurar som är 3.5 mm till den optiska utgången på TVn. Måste jag då köpa en sån enhet som konvererterar ljudet eller går det med denna adaptern som jag snubblade över: ?
https://www.conrad.se/p/toslink-digital-audio-adapter-1x-opti...

Fungerar den?

Jag kan ju koppla in mig i det redan existerande 3.5 uttaget på tvn men då bryts av någon anledning ljudet på TV-högtalarna. Och det gör dom inte om man använder den optiska utgången.

Tack!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MrGlad8:

Tjenare! Jag vill kunna koppla mina hörlurar som är 3.5 mm till den optiska utgången på TVn. Måste jag då köpa en sån enhet som konvererterar ljudet eller går det med denna adaptern som jag snubblade över: ?
https://www.conrad.se/p/toslink-digital-audio-adapter-1x-opti...

Fungerar den?

Jag kan ju koppla in mig i det redan existerande 3.5 uttaget på tvn men då bryts av någon anledning ljudet på TV-högtalarna. Och det gör dom inte om man använder den optiska utgången.

Tack!

Du behöver en dac och hörlursförstärkare, det är en mini-toslink till toslink kontaktadapter du länkar och den är totalt fel för det du vill göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad har du för tv? På många kan man ställa in om högtalarna ska vara på eller av med hörlurar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

@Heinel: Jag har en äldre Samsung och jag har letat överallt men det finns tyvärr ingen sådan inställning! :/

Permalänk
Medlem

har tvn inte en 3.5mm ingång? typ alla tvn har det

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

har tvn inte en 3.5mm ingång? typ alla tvn har det

Om man får vara lite kinkig så är det en utgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Om man får vara lite kinkig så är det en utgång.

Ja han skriver ju dessutom att han har det men problemet är att vanliga TV-ljudet upphör då han kopplar in sig på den.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

exakt varför vill du ha hörlurar OCH tv ljudet igång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Ja han skriver ju dessutom att han har det men problemet är att vanliga TV-ljudet upphör då han kopplar in sig på den.

beror på hur man ser på det. Ingång är det om man tänker att det är något man trycker in, utgång att det är vart ljudet kopplas vidare till. Du har bara varit kinkig med din egna definition om vad som är rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

beror på hur man ser på det. Ingång är det om man tänker att det är något man trycker in, utgång att det är vart ljudet kopplas vidare till. Du har bara varit kinkig med din egna definition om vad som är rätt.

Nja, normalt sätt så brukar man säga in/ut-gång beroende på vilket håll signalen går. Det finns en poäng i att särskilja mellan dessa på ett korrekt sätt då kontakten ser likadan ut oavsett om signalens riktning. Kontakten för exempelvis mikrofon och hörlurar ser ofta likadan ut, men om man vet vad som är in/ut-gång så blir det inga problem att koppla rätt. Även om det i just detta fallet inte bör kunna bli några missförstånd då man väldigt sällan tar in ljud via hörlurar.

När det gäller vad som stoppas in i vad så brukar definieras som hane eller hona. Vilken som är vilken får man räkna ut på egen hand

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrGlad8:

Tjenare! Jag vill kunna koppla mina hörlurar som är 3.5 mm till den optiska utgången på TVn. Måste jag då köpa en sån enhet som konvererterar ljudet eller går det med denna adaptern som jag snubblade över: ?
https://www.conrad.se/p/toslink-digital-audio-adapter-1x-opti...

Fungerar den?

Jag kan ju koppla in mig i det redan existerande 3.5 uttaget på tvn men då bryts av någon anledning ljudet på TV-högtalarna. Och det gör dom inte om man använder den optiska utgången.

Tack!

Det finns inte möjlighet att ställa om TVn till att se mintele-uttaget som ett line-out uttag? Jag har visserligen en TV av helt annat märke, men har möjlighet att välja mellan att se uttaget som hörlur/line out. Med line out valt så kan jag via menyerna styra om jag vill att de inbyggda högtalarna ska vara igång samtidigt som någon kontakt är inkopplad i uttaget.

Vad är det för TV du har?

Permalänk
Medlem

Oj många svar, tack!

Jo TVn har ett 3.5mm utgång men TVn är inställ så att den bryter högtalarna på TVn så fort man för in 3.5mm kontakten i kontakten.

Mitt mål är att jag vill koppla mina trådlösa hörlurar till TVn så jag inte stör barn mm på kvällen. Och på NetOnNet köpte jag en enhet som skickar ljudet från 3.5mm utgången trådlöst via bluetooth:
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv-tillbehor/tradlo...

Men så fort jag för in den enheten i 3.5 mm uttaget så bryts högtalarna på tvn och då måste jag bak och krångla med kontakten varje gång jag vill lyssna på tvn med heatsettet.. ville komma undan det. Så därför tänker jag att jag vill koppla på mig på den optiska utgången för då bryts inte högtalarljudet. Köpte en trådlös sändare med optisk ingång, men fick inte den att fungera trots att jag fick en ny skickad till mig så därför får det bli denna från netonnet som enbart då har 3.5 mm ingång i sig.

har en samsung ue46es6715 smart tv från 2011 tror jag.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrGlad8:

Oj många svar, tack!

Jo TVn har ett 3.5mm utgång men TVn är inställ så att den bryter högtalarna på TVn så fort man för in 3.5mm kontakten i kontakten.

Mitt mål är att jag vill koppla mina trådlösa hörlurar till TVn så jag inte stör barn mm på kvällen. Och på NetOnNet köpte jag en enhet som skickar ljudet från 3.5mm utgången trådlöst via bluetooth:
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv-tillbehor/tradlo...

Men så fort jag för in den enheten i 3.5 mm uttaget så bryts högtalarna på tvn och då måste jag bak och krångla med kontakten varje gång jag vill lyssna på tvn med heatsettet.. ville komma undan det. Så därför tänker jag att jag vill koppla på mig på den optiska utgången för då bryts inte högtalarljudet. Köpte en trådlös sändare med optisk ingång, men fick inte den att fungera trots att jag fick en ny skickad till mig så därför får det bli denna från netonnet som enbart då har 3.5 mm ingång i sig.

har en samsung ue46es6715 smart tv från 2011 tror jag.

Tack!

Kollat om det går att tvinga TVn att mata ut PCM-signal via den optiska utgången? Kan vara en sådan sak att den kör pass-thru och då matar ut en signal som den externa (optiska) blåtandskonverteraren inte klarar av att hantera?