Permalänk
Medlem

Prövning för betyg Komvux

Hej!

Tänkte höja mig i några ämnen från gymnasiet för att öka mitt meritvärde till högskolan.

Vad tror ni är lättast att höja upp sig i? Jag tänker på vad för typ av prov man får beroende på ämne.

Att gå från E till C i Samhäll är väl enkelt? Det är väl bara fakta?

Hur är det med matte?

Permalänk
Medlem

Höj dig i de ämnen där din kunskap brister. Det är din kunskap som räknas, i alla fall ute i arbetslivet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Vad har du tänkt att plugga på högskolan då? Bäst är väl att satsa på det som är mest relevant till din vidare utbildning.
Samhällskunskap är ju rätt värdelöst ifall du skall studera till ingenjör, eller tvärt om.

Annars finns ju alltid högskoleprovet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Hej!

Tänkte höja mig i några ämnen från gymnasiet för att öka mitt meritvärde till högskolan.

Vad tror ni är lättast att höja upp sig i? Jag tänker på vad för typ av prov man får beroende på ämne.

Att gå från E till C i Samhäll är väl enkelt? Det är väl bara fakta?

Hur är det med matte?

Beror ju på helt och hållet vad man har en fallenhet för och vad man är duktig på.

Jag hade t.ex. personligen haft det mycket enklare att höja ett E till ett C i matematik snarare än i Geografi. Det beror ju på att jag tycker det är roligare med matte.

Ta de ämnen som du vet att du har enkelt för och/eller tycker är roliga så maximerar du nog chanserna

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Vad har du tänkt att plugga på högskolan då? Bäst är väl att satsa på det som är mest relevant till din vidare utbildning.
Samhällskunskap är ju rätt värdelöst ifall du skall studera till ingenjör, eller tvärt om.

Annars finns ju alltid högskoleprovet.

Vill höja mig för att ha en chans att komma in på utbildningen. Det är en datautbildning.

Har gjort högskoleprovet men inte kunnat höja mig så mycket då det är så mycket att plugga till. Behöver egentligen bara höja mig i 2 ämnen för att kunna komma in och gå från D-B eller E-C.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du ska läsa kurser på komvux bör du tänka på att de prioriterar ansökningar baserat på hur låga betyg du har, så du kanske inte kommer in om du redan har hyggliga betyg i de ämnen du vill läsa. Ska du bara betala för att få ett nytt prov bör du välja baserat på hur bra du är på ämnet och om du kan få tag på undervisnings-materialet, samt hur mycket pengar du är beredd att lägga på det. "Lättast" finns det ju inget generellt man kan säga om, endast du vet vilka ämnen du tycker om och har talang för, sen är alla lärare olika och gör olika svåra prov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Beror ju på helt och hållet vad man har en fallenhet för och vad man är duktig på.

Jag hade t.ex. personligen haft det mycket enklare att höja ett E till ett C i matematik snarare än i Geografi. Det beror ju på att jag tycker det är roligare med matte.

Ta de ämnen som du vet att du har enkelt för och/eller tycker är roliga så maximerar du nog chanserna

Har inget problem med att plugga till matte, men grejen är att jag har D i matte och E i samhäll. Så är det inte enklare att gå från E-C än D-B?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av chloe:

Om du ska läsa kurser på komvux bör du tänka på att de prioriterar ansökningar baserat på hur låga betyg du har, så du kanske inte kommer in om du redan har hyggliga betyg i de ämnen du vill läsa. Ska du bara betala för att få ett nytt prov bör du välja baserat på hur bra du är på ämnet och om du kan få tag på undervisnings-materialet, samt hur mycket pengar du är beredd att lägga på det. "Lättast" finns det ju inget generellt man kan säga om, endast du vet vilka ämnen du tycker om och har talang för, sen är alla lärare olika och gör olika svåra prov.

Har nog enklare för att plugga till matte än samhäll, fast har ett lägre betyg i samhäll så jag tänkte att det kanske är enklare att höja upp det.

Så man vet aldrig om ett matteprov kan vara muntligt eller skriftligt och samma sak med ett samhällsprov?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Höj dig i de ämnen där din kunskap brister. Det är din kunskap som räknas, i alla fall ute i arbetslivet.

Har mest att göra med att jag vill öka mina chanser till att komma in på utbildningen.

Permalänk
Medlem

@finally: Jag har inte gått gymnasiet på ett jävla tag men har de börjat med muntliga prov i fler ämnen än språk? Är du dyslektiker har du säkert möjlighet att begära muntliga prov, men annars är det förmodligen skriftliga som gäller. Hör av dig till skolan och fråga, de lär ju veta vilka prov de delar ut. Om du verkligen behöver höja ditt medelbetyg för att komma in på en utbildning du vill läsa, borde du väl överväga att läsa båda kurserna och se till att få A på båda? Vad som är lättast kan ingen utom du svara på, det beror på så många faktorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chloe:

@Azzz1: Jag har inte gått gymnasiet på ett jävla tag men har de börjat med muntliga prov i fler ämnen än språk? Är du dyslektiker har du säkert möjlighet att begära muntliga prov, men annars är det förmodligen skriftliga som gäller. Hör av dig till skolan och fråga, de lär ju veta vilka prov de delar ut. Om du verkligen behöver höja ditt medelbetyg för att komma in på en utbildning du vill läsa, borde du väl överväga att läsa båda kurserna och se till att få A på båda? Vad som är lättast kan ingen utom du svara på, det beror på så många faktorer.

Det jag överväger är om jag ska ansöka till 2 samhäll eller 1 samhäll och 1 matte. Och jag siktar på högsta betyg såklart. Fast jag skriver E-C och D-B då, efter att jag räknat ut medelbetygen om jag skulle få 2 C (från 2 E) eller 2 B (från 2 D) så ska det räcka för att komma in.

Permalänk
Medlem

Hej,
Lånar tråden lite då jag själv funderat på att försöka höja vissa gymnasiebetyg just för att få upp meritvärdet som varit för lågt för att bli antagen till vissa högskolekurser.
Jag gick ut gymnasiet -97 så jag har dom gamla G, VG, MVG-betygen och undrar precis som TS vilken av mina kursbetyg jag borde försöka höja och hur mycket det skulle påverka mitt meritvärde. Om jag inte minns/tror fel så har väl t.ex en "stor kurs" mer påverkan än en liten kurs? T.ex. en kurs på 100 timmar som man får betyget B på är mer värt än betyget B på en liten kurs på 30 timmar.
Vet någon var på nätet jag kan läsa om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Så man vet aldrig om ett matteprov kan vara muntligt eller skriftligt och samma sak med ett samhällsprov?

Man kan bara ta sig för pannan... Det cirkulerade ett test i matematikkunskaper för ett studieförberedande program på 'fejjan' härom veckan. 20 frågor, det tog mig drygt 5 minuter utan miniräknare att svara korrekt på samtliga (miniräknare var tillåtet på testet).

Medianen för testet var 4,5 poäng, ingen av de som gjorde testet hade lyckats svara korrekt på båda av de sista två frågorna.

Jag har en kollega som är lärare på KI, han slutar nu i förtid eftersom han inte känner han får något stöd från fakultetsledningen. Han har till och med fått höra att;
-"...det är så synd om studenterna, för det där med matematik är ju så svårt..."

Man undrar om det finns någon som kan driva det här landet om några år?

Har du dåligt betyg i samhäll, läs upp det. Har du dåligt betyg i matematik och tänker läsa data på högskola, bör du definitivt plugga matte när du ändå håller på, annars kommer du ångra dig senare (får man hoppas i alla fall).

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Men vänta, du ska läsa data och har D i betyg från gymnasiet? Dags att läsa upp matten..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

@FANTEN: Du minns inte fel, på vår tid var stora kurser värda mer än kortare kurser sett till hur mycket de påverkade meritvärdet. Tror inte de ändrat detta, det låter ju skapligt stört imo, men kolla studera.nu om de har info. Antagning.se kanske också har info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Men vänta, du ska läsa data och har D i betyg från gymnasiet? Dags att läsa upp matten..

Fick D för att jag knappt plugga eller brydde mig.