Hjälp min datorn startar 1 av 10 gånger

Permalänk

Hjälp min datorn startar 1 av 10 gånger

Hej

Har ett konstigt problem som uppkom i fredags.

Datorn försattes i strömsparläge och när den sen skulle starta igen så står det bara ”no signal” på skärmen. Alla fläktar var igång, moderkort och grafikkort lyste men mitt tangentbord och mus lös inte.

Jag har nu bytat allt i datorn förutom nätaggregatet och CPU kylare.

Installerade om Windows 10 och det gick bra men sen när jag skulle stänga av datorn för att koppla in en extra hdd så hände det igen. Kan det vara nätagg som behöver bytas? Eller räcker det att byta ut kablarna?
Är ända ett Corsair rm750 gold 3 år gammalt ungefär med 750 watt så kraft har det.

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper Ahman:

Hej

Har ett konstigt problem som uppkom i fredags.

Datorn försattes i strömsparläge och när den sen skulle starta igen så står det bara ”no signal” på skärmen. Alla fläktar var igång, moderkort och grafikkort lyste men mitt tangentbord och mus lös inte.

Jag har nu bytat allt i datorn förutom nätaggregatet och CPU kylare.

Installerade om Windows 10 och det gick bra men sen när jag skulle stänga av datorn för att koppla in en extra hdd så hände det igen. Kan det vara nätagg som behöver bytas? Eller räcker det att byta ut kablarna?
Är ända ett Corsair rm750 gold 3 år gammalt ungefär med 750 watt så kraft har det.

Tacksam för hjälp.

vilka delar hade du innan du bytte och vad har du bytt till ?

Permalänk

@Xcalibur: Gamla specs :
moderkort - Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3, Socket-1150
grafikkort - MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB
processor - Intel Core i5-4690K Processor
RAM - Corsair Vengeance Pro DDR3 2400MHz 16GB
Samsung SSD 500gb
HDD 1TB
Nätaggregatet - Corsair RM750, 750W PSU

Nya specs:
moderkort - ASUS ROG Strix B360-F Gaming, S-1151
grafikkort - MSI GeForce GTX 1070 Gaming X
processor - Intel Core i5-8600K Processor
RAM - Ballistix Sport LT DDR4 16GB
Samsung SSD 500gb
HDD 1TB
Samma nätaggregat som i Gamla spec - Corsair RM750, 750W PSU

Problemet kvarstår så kan det vara nätagg som är trasigt. Datorn funkar att starta 1 av 10 gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper Ahman:

@Xcalibur: Gamla specs :
moderkort - Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3, Socket-1150
grafikkort - MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB
processor - Intel Core i5-4690K Processor
RAM - Corsair Vengeance Pro DDR3 2400MHz 16GB
Samsung SSD 500gb
HDD 1TB
Nätaggregatet - Corsair RM750, 750W PSU

Nya specs:
moderkort - ASUS ROG Strix B360-F Gaming, S-1151
grafikkort - MSI GeForce GTX 1070 Gaming X
processor - Intel Core i5-8600K Processor
RAM - Ballistix Sport LT DDR4 16GB
Samsung SSD 500gb
HDD 1TB
Samma nätaggregat som i Gamla spec - Corsair RM750, 750W PSU

Problemet kvarstår så kan det vara nätagg som är trasigt. Datorn funkar att starta 1 av 10 gånger.

köpte du nya delar pga av No signal ?
ända sättet att veta vad som är fel är att felsöka, nu kan du ju använda vilket nätagg som helst då ditt moderkort har både HDMI & DVI-D utgång så inget krav på ström till grafikkortet.

Permalänk

@Xcalibur: ja det blev nyköp men grabben får det gamla om det ny visar sig vara nätagg.

Men tror du det ligger hos nätaggregatet eftersom allt är ju bytt förutom det? så felsökning har jag ju gjort när jag bytat ut allt.

Tänkte om det är glapp inne i nätaggregatet, det är förresten ett modulärt aggregat.

Har inget extra liggandes så blir isåfall ett köp där med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper Ahman:

sen när jag skulle stänga av datorn för att koppla in en extra hdd så hände det igen.

Och du har testat att koppla ur den externa HDD igen?

Tex är mus, tangentbord, USB kablar, USB prylar, kringutrustning, diskar, DVD, kablar till diskar / DVD, chassi fäktar mm som inte ens behövs så länge man inte får bild och porten de kopplats till ökända för att orsaka fel som ingen bild, död dator, start fel, frysningar mm.

Permalänk
Medlem

Kan det vara ett fall för Displayport igen? xD drog du ut strömkabeln till skärmen? annars kan du börja med det, starta datorn, plugga in strömkabeln i skärmen och slå på den.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk

Datorn starta idag med allt ikopplat, men sen när jag stänger av och ska starta den igen så blir det samma sak igen. Precis som att datorn måste vila i mellan.

Permalänk
Medlem

Låter som jux med psu

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

@frong: är inne på det med nu, för när jag starta datorn och kollade så att sladden från skärm till datorn satt i och strömsladden från väggen till nätagg då lös plötsligt mus/tangentbord och så funkade datorn. Tror att sladden är kass eller så är det nått litet i nätagg som inte är 100%.