Vad gör man med den förra lgh innehavarens post?

Permalänk
Keeper of Traditions

Hur lat behöver man vara för att att tycka att en liten omväg till en brevlåda är för stor möda... Jisses alltså

Dessa latmaskar får ju vara glada om de tillhör minoriteten i alla fall, så detsamma inte drabbar dem.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Man stryker namnet, skriver "Avflyttad" och lägger på närmaste postlåda.

"Jobba gratis åt postnord" är ett sätt att se det, vara en bra medmänniska är ett annat.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Är det för stor ansträngning att ta dig till en brevlåda kan du alltid sätta upp det med en tejp på dörren/postboxen/postlådan, så tar brevbäraren med sig det tillbaka.

Visa signatur

"Gräset är alltid vitare på vintern"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vilket du kan dras till rätten för.
Min ena granne har gjort exakt detta, då det resulterade i stora utgifter pga brev från banken inte kom fram.

Hur gick det till? Han måste ha erkänt? Hittade dom någon annans post i hans sopor?

Känns som kaminen är lite win-win...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Hur gick det till? Han måste ha erkänt? Hittade dom någon annans post i hans sopor?

Känns som kaminen är lite win-win...

Banken hade ju skickat det till ursprungliga adressen, och personen där hade inte tagit hand om dem, trots 3 skickade ex, och brevbäraren kände de ju då de hade bott där, och de fick hans vittne på att han hade lagt in dem. Så de valde att ta in advokat, då de nu miste ränta erbjudande och fick extra utgifter. Detaljer vet jag inte 100%, men de förlikade iaf, förstod jag det rätt betalade han en del av dessa extra kostnader, så det inte togs vidare.

Det är inte svårt att bevisa att posten har tillkommit "till din adress". Efter det är det som sagt ditt ansvar att se till att de tas hand om, vare sig du vill eller ej. Det är mao som att bränna/slänga någon annans egendom, vilket är straffbart.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Ja, som det redan sagts- men jag vill ändå stämma in i kören så man fattar att de flesta (?) ändå tycker så - så kan man ju helt enkelt låta bli att vara en jävla rövhatt och helt enkelt stryka över adressen och slänga dem på brevlådan.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Heh...
Kanske det, men jag tror att när man inser att man juridiskt ansvarar för dessa brev, och kan krävas på skadestånd om man gör grovt fel, bör det ligga i eget intresse att få iväg dem så illa kvickt det bara går

ah. Hade ingen aning om detta. Trodde bara det var postnord som var ansvarig.
Jag får nån gång om året brev som egentligen ska till grannen under mig. Jag tror dom skilde sig och numera står bara frugans efternamn på dörren men deras grabb har kvar farsans efternamn, som tidigare stod på dörren. Så jag misstänker att brevbäraren därför inte kan lista ut var grabbens post ska. hehe. Jag går alltid ner och petar in dom i deras brevinkast men har flera gånger råkat öppna deras post först eftersom jag tagit för givet att den var till mig. Jag brukar inte kolla mottagaren på min egna post innan jag öppnar den. hehe. Hoppas man inte kan få skit för det. Förhoppningsvis är dom bara glada att dom får posten.

Permalänk
Medlem

@FANTEN: Observera att det är inte bara postnord som delar ut post. Det finns också Citymail och på en del ställen kommer post med tidningsbudet också. Det gör det svårt att veta vem man ska skälla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

ah. Hade ingen aning om detta. Trodde bara det var postnord som var ansvarig.
Jag får nån gång om året brev som egentligen ska till grannen under mig. Jag tror dom skilde sig och numera står bara frugans efternamn på dörren men deras grabb har kvar farsans efternamn, som tidigare stod på dörren. Så jag misstänker att brevbäraren därför inte kan lista ut var grabbens post ska. hehe. Jag går alltid ner och petar in dom i deras brevinkast men har flera gånger råkat öppna deras post först eftersom jag tagit för givet att den var till mig. Jag brukar inte kolla mottagaren på min egna post innan jag öppnar den. hehe. Hoppas man inte kan få skit för det. Förhoppningsvis är dom bara glada att dom får posten.

Tekniskt sett är det brott att öppna annan persons post, men jag tror inte någon granne skulle bli sur på den missen som du beskriver ovan och dra dig till domstol för det
Är väl mer om det är känsligt och att du läst det påverkat som det kanske är problem, men tror dock de är glada att få den som du säger.

Om du dock har problem med att det ofta sker fel, kontakta posten. För självklart är det deras ansvar att det ska komma rätt från första början. Det förutsätter ju att de har namn/adress att gå på. När man flyttar så har ju brevbäraren troligen lämnat post till denna adress i ett långt tag tidigare, och har inte direkt anledning att veta att det är fel, om adress/namn står fel.

Det är dock viktigt när man har flera namn (eller många mellannamn som används), på samma adress, att tydligt ha med alla namn som kan användas för att underlätta för dem.

Problemet är ju att sommarvikarie, citymail, sjukdom osv... så lär fel post trilla in igen om det inte är märkt, så det är bättre att göra det officiellt om det är återkommande problem och ordna märkning på dörren. Prata därför även gärna med grannen så att de märker upp ordentligt (om det är problemet). Även om du skiljer dig, måste alla som är bosatta/bokförda på adressen stå där.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Maken till lathet o "ja skiter i andra" mentalitet har jag inte skådat innan (eller förträngt).
Kontakta posten lr skriv fel adress o lägg på lådan!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Detta måste ändå vara det allra lättaste sättet man faktiskt kan hjälpa en medmänniska.
Om granntanten ramlar ska man inte hjälpa pga att den där XXX kommunen inte sandat och vi ska inte hjälpa dem?

Bara skriv på kuvertet och lämna i närmaste postlåda. Alternativt kan du väl knacka på hos en granne och fråga om de har en minut att offra på en medmänniska, så du slipper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

ah. Hade ingen aning om detta. Trodde bara det var postnord som var ansvarig.
Jag får nån gång om året brev som egentligen ska till grannen under mig. Jag tror dom skilde sig och numera står bara frugans efternamn på dörren men deras grabb har kvar farsans efternamn, som tidigare stod på dörren. Så jag misstänker att brevbäraren därför inte kan lista ut var grabbens post ska. hehe. Jag går alltid ner och petar in dom i deras brevinkast men har flera gånger råkat öppna deras post först eftersom jag tagit för givet att den var till mig. Jag brukar inte kolla mottagaren på min egna post innan jag öppnar den. hehe. Hoppas man inte kan få skit för det. Förhoppningsvis är dom bara glada att dom får posten.

Du har inget uppsåt, möjligen kan det kallas oaktsamhet men tror under omständigheterna att det är safe, däremot att medvetet öppna eller slänga är allvarligt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Jobba gratis åt postmord, på riktigt? Aldrig

Skickades från m.sweclockers.com

Om vi ska vara korrekta är det faktiskt Adressändring man jobbar gratis åt, som i sin tur har avtal med ett 20-tal brevoperatörer

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

Gör rätt från början då, han har ju snålat in på eftersändning.

Skickades från m.sweclockers.com

Behöver inte alls vara så, jag flyttade för 3år sedan och får fortfarande (väldigt sällan) post till min gamla adress. Mest från företag som jag beställt något ifrån tidigare, inte alltid dom uppdaterar sina adresslistor. Bor numera i trappan bredvid, o h känner personen som bor i min gamla lght.
Sen var det nån som tyckte det var för jobbigt att lägga på låda och skriva avflyttad, när du flyttar skulle du inte vilja ha din post om den kommit fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Ja du kanske inte har något bättre för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Är man så stressad/lat/upptagen så man inte hinner med en sådan simpel sak är det illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Om det innebär på tok för mycket huvudbry så lägg breven i grannens postlåda istället så blir det dennes huvudvärk.

Haha, detta gillar jag.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA