Vilken tillverkare har mest pålitliga moderkort?

Permalänk
Medlem

Vilken tillverkare har mest pålitliga moderkort?

Om ni skulle bortse från rykte, marknadsföring och vad era favoritexperter säger - för att ge ett så objektivt svar som möjligt - vilken moderkortstillverkare håller högst kvalité/är mest pålitliga?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hur långt är ett snöre?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Hur långt är ett snöre?

Från ena änden till den andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Hur långt är ett snöre?

Normalt lite kortare än vad man behöver

Jag tycker att Asus gör bra moderkort och hittills har jag inte blivit besviken på dom.

Permalänk
Medlem

Finns budget och extreme kort hos alla tillverkare så jag gissar att man får vad man betalar för. Men visst kan det ändå skilja i kvalitet mellan tillverkare i dom olika budget klasserna.
Intressant fråga, men svår att ge ett bra svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Jag har haft moderkort från alla tillverkare, MSI, Gigabyte, ASUS, Asrock, även Abit en gång i tiden, aldrig har jag haft problem med någon av dom.

Men om jag skulle rösta på en, så skulle det nog vara MSI.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Normalt lite kortare än vad man behöver

Jag tycker att Asus gör bra moderkort och hittills har jag inte blivit besviken på dom.

Jag har motsatt uppfattning om Asus. Alla moderkort jag haft från dem har varit småkrångliga. Inte nödvändigtvis trasiga, utan de har funkat instabilt med vissa saker som krånglat. Samtidigt har jag ändå köpt flera av deras kort för jag gillar deras BIOS och features, samt en naiv förhoppning om att alla bra recensioner tyder på att det ska fungera bra den här gången...

MSI är nog de som krånglat minst för mig, men det var länge sedan jag hade ett av deras moderkort. Statistiskt verkar de dock sämst vad gäller antal reklamationer.

Väntar just nu på att byta mitt Asus-kort mot Gigabyte. Minns inte om jag haft Gigabyte men de har hyfsat gott rykte och det här kortet ska ha bra VRM.

Alla tillverkare tycks dock få sporadiska slängar av retardissimo. Typ Asus som nyligen klantat sig med LLC och Gigabyte med en BIOS-uppdatering som övervoltade AMD-CPU;er.

Permalänk
Rekordmedlem

Supermicro

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag har motsatt uppfattning om Asus. Alla moderkort jag haft från dem har varit småkrångliga. Inte nödvändigtvis trasiga, utan de har funkat instabilt med vissa saker som krånglat. Samtidigt har jag ändå köpt flera av deras kort för jag gillar deras BIOS och features, samt en naiv förhoppning om att alla bra recensioner tyder på att det ska fungera bra den här gången...

MSI är nog de som krånglat minst för mig, men det var länge sedan jag hade ett av deras moderkort. Statistiskt verkar de dock sämst vad gäller antal reklamationer.

Väntar just nu på att byta mitt Asus-kort mot Gigabyte. Minns inte om jag haft Gigabyte men de har hyfsat gott rykte och det här kortet ska ha bra VRM.

Alla tillverkare tycks dock få sporadiska slängar av retardissimo. Typ Asus som nyligen klantat sig med LLC och Gigabyte med en BIOS-uppdatering som övervoltade AMD-CPU;er.

Det är verkligen en vag fråga. Då det är något du kan statistiskt också vänta på hur tusan som helst, beroende på klass, modell och typ av kort. Finns nog inget rätt/fel svar här, eg.

Gigabyte har haft satans bra kort fram tom Z87, så mycket kan jag hävda iaf. Har både P43/P45, Z77 och Z87 som går än idag, typ alla överklockade lite, och alla utan problem. Så pålitlighet, np. Men jag köper inte heller low-end kort, utan ofta 1500kr+ moderkort.

Har även haft både P67 och Z97. P67 dog... men.. det fick också en hel del gegga ett moderkort inte ska ha på sig (spill), så kan inte direkt skylla dem för det. Z97 kortet blev jag dock besviken på. Det var underdimensionerat på många sätt och verkligen inte bra. Hade BIOS som inte fick nån vidare uppdatering och därför stödde knappt ens NVMe eller 5775c. Istället blev allt "gaming och killer-NIC" mög.

Gigabyte har generellt satsat på mer "hållbart" än max prestanda ur lådan dock, men det finns ju dessa typ av kort både hos ASUS och Asrock tex. Man måste bara läsa mellan kort namn som "gaming och ROG", och titta vf som är under huven. Gigabyte UEFI BIOS är inte min vän, där har ASUS/Arsorck haft bättre lösning på Z97 iaf. Och Gigabytes Z170 kort ska ha haft en del problem, men det hade å andra sidan typ alla kort, då Skylake i sig var det problem det var. Ändå märkte man att detta var en snålperiod hos gigabyte.

Gigabytes tillbehör och saker utanför moderkort och kanske GPU är bara skräp dock. Om där är nån bra produkt är det nål i höstack. Deras ESD skydd, tjocka kopparbanor och rent av hållbara och väldigt stabila VRM lösningar är inte fel dock, om du köper rätt kort. Deras billigaste low-end är rent av skit. Men går du upp i pris och tittar lite noggrannare, har de faktiskt rätt bra alternativ. Så det verkar lite som de tagit sig i kragen igen, men det finns så klart dåliga kort ändå.

Ändå... jag delar lite av din åsikt om ASUS. För många kort, GPUer och delar från dem som rasat precis efter garantin, eller på sätt där man har ett helvete att få ut garanti. Deras nonchalanta sätt att fabriks OCa CPUer på moderna moderkort, utan att användaren vet om det, och riskera bränna sönder saker, för att "verka bättre" anser jag rent av uselt. Ha gärna funktionen, men den ska vara tillval att sätta på, med en varning att det är överklockning. Och deras enklare "prisvänliga kort" har verkligen inte bra VRM på en del kort.

Deras GPUer som alltid är hårt överklockade med minimal kylning... talar inte hållbarhet för 5 öre för mig. Det är trend och benchmark produkter. De ska se bäst ut på papper... och det gör att om du förväntar dig 5 års livslängd, är detta inte produkten att köpa.

MSIs kylningar på GPUer, och över lag tycker jag har varit rätt okej faktiskt. Men om det innebär att de håller, vet jag inte, men de verkar faktiskt bra designade. MSIs moderkort på högre nivå vågar jag inte svara på, men de kort jag haft på mellan klasser har faktiskt fungerat bra. De har inte alltid finesser och design för att vara "extra hållbara" dock.

Just nu har jag Asrock Z97 till 5775c och de har inte gjort mig besviken än. Kan meddela hur det står sig om... 2+ år?

Kort sagt, titta på vad som är under huven, och designen. Det kommer säga dig mer om hur bra chans till lång livslängd det har, vs ett märke.

Permalänk
Medlem

Supermicro alt Intel på lösa brädor, annars dom stora drakarna (HP, Dell m.fl)

Resterande tillverkare har framförallt leksaker för hemmabruk

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Av de alternativen borde(!) asus WS vara pålitligast.
Sitter med ett Z97 WS och har aldrig varit problem med det i alla fall.

Men bästa svaren är ju som ovan - proffsbrädorna.

Permalänk

Är omöjligt att svara på ASUS t.ex gör ju mer reklam runt sig och säljer mer. Det ökar ju antalet som både får trasiga moderkort till dem som det fungerar

Men ser asus lite som premium märke (du betalar mer för märket än själva produkten). Inget jag själv uppskattar.

Tycker andra märken får man mer för pengarna.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tror detta blev en fråga om vilka som är vanligast..

Har aldrig haft problem med Asus. Ett MSI havererade dock efter runt 10 års serververksamhet, inkapslat i damm som primärt kylmedium, i en skrubb utan ventilation.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

En artikel som går över return rates för olika komponenter ink moderkort
https://www.hardware.fr/articles/934-2/cartes-meres.html

Chipset Z97/Z87:
- ASUS 2.74%
- ASRock 3.51%
- Gigabyte 3.59%
- MSI 4.03%

Permalänk
Medlem

Avstod röst då jag ej har använt mig av samtliga märken listade (bortsett från övrigt), svårt att jämföra då.
Jag har haft moderkort från Asus, Gigabyte & MSI. Av dom tre har jag bäst erfarenhet av Asus, sugen på att testa någon EVGA bräda framöver..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det är verkligen en vag fråga. Då det är något du kan statistiskt också vänta på hur tusan som helst, beroende på klass, modell och typ av kort. Finns nog inget rätt/fel svar här, eg.

Gigabyte har haft satans bra kort fram tom Z87, så mycket kan jag hävda iaf. Har både P43/P45, Z77 och Z87 som går än idag, typ alla överklockade lite, och alla utan problem. Så pålitlighet, np. Men jag köper inte heller low-end kort, utan ofta 1500kr+ moderkort.

Har även haft både P67 och Z97. P67 dog... men.. det fick också en hel del gegga ett moderkort inte ska ha på sig (spill), så kan inte direkt skylla dem för det. Z97 kortet blev jag dock besviken på. Det var underdimensionerat på många sätt och verkligen inte bra. Hade BIOS som inte fick nån vidare uppdatering och därför stödde knappt ens NVMe eller 5775c. Istället blev allt "gaming och killer-NIC" mög.

Gigabyte har generellt satsat på mer "hållbart" än max prestanda ur lådan dock, men det finns ju dessa typ av kort både hos ASUS och Asrock tex. Man måste bara läsa mellan kort namn som "gaming och ROG", och titta vf som är under huven. Gigabyte UEFI BIOS är inte min vän, där har ASUS/Arsorck haft bättre lösning på Z97 iaf. Och Gigabytes Z170 kort ska ha haft en del problem, men det hade å andra sidan typ alla kort, då Skylake i sig var det problem det var. Ändå märkte man att detta var en snålperiod hos gigabyte.

Gigabytes tillbehör och saker utanför moderkort och kanske GPU är bara skräp dock. Om där är nån bra produkt är det nål i höstack. Deras ESD skydd, tjocka kopparbanor och rent av hållbara och väldigt stabila VRM lösningar är inte fel dock, om du köper rätt kort. Deras billigaste low-end är rent av skit. Men går du upp i pris och tittar lite noggrannare, har de faktiskt rätt bra alternativ. Så det verkar lite som de tagit sig i kragen igen, men det finns så klart dåliga kort ändå.

Ändå... jag delar lite av din åsikt om ASUS. För många kort, GPUer och delar från dem som rasat precis efter garantin, eller på sätt där man har ett helvete att få ut garanti. Deras nonchalanta sätt att fabriks OCa CPUer på moderna moderkort, utan att användaren vet om det, och riskera bränna sönder saker, för att "verka bättre" anser jag rent av uselt. Ha gärna funktionen, men den ska vara tillval att sätta på, med en varning att det är överklockning. Och deras enklare "prisvänliga kort" har verkligen inte bra VRM på en del kort.

Deras GPUer som alltid är hårt överklockade med minimal kylning... talar inte hållbarhet för 5 öre för mig. Det är trend och benchmark produkter. De ska se bäst ut på papper... och det gör att om du förväntar dig 5 års livslängd, är detta inte produkten att köpa.

MSIs kylningar på GPUer, och över lag tycker jag har varit rätt okej faktiskt. Men om det innebär att de håller, vet jag inte, men de verkar faktiskt bra designade. MSIs moderkort på högre nivå vågar jag inte svara på, men de kort jag haft på mellan klasser har faktiskt fungerat bra. De har inte alltid finesser och design för att vara "extra hållbara" dock.

Just nu har jag Asrock Z97 till 5775c och de har inte gjort mig besviken än. Kan meddela hur det står sig om... 2+ år?

Kort sagt, titta på vad som är under huven, och designen. Det kommer säga dig mer om hur bra chans till lång livslängd det har, vs ett märke.

Vi kommer såklart aldrig få fram någon absolut sanning här, men kanske ett litet mått på Swec;arnas generella erfarenheter.

Det där med budget eller premium-kort kan gå lite åt båda hållen. Billigare kort brukar inte överklocka lika bra och ibland är det en rent dålig idé om det snålats för mycket på spänningsregulatorn. Samtidigt finns det mindre skit som kan strula, särskilt jämfört med vissa dyrare kort som vill skryta med det allra senaste och du får betatesta det.

Jag kräks lite i munnen när jag ser allt som ska heta gaming och vara täckt med LED;s (lite motsägelsefullt att beställa ett Aorus Gaming 7 som är täckt med julgransbelysning, men aspekterna du just nämnde sålde mig på det ändå - plus USB till DAC och att det verkar funka bra till Hackintosh).
Skulle hellre ha ett kort som är minimalistiskt byggt, med kvalitetskomponenter rakt igenom och en PCB-design som är snygg i sig - utan plast, dekaltrim och ljus. Det lär dock aldrig hända.

Undrar om alla tillverkare använder samma marknadsföringsavdelning? Känns lite stereoprylar från 80- och 90-talet där det skulle heta ”supermegablaster-digital 35,000W brutalawesomebass-oumpf!1”.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Två senaste moderkorten har vart ASUS och haft lite problem med båda. Innan det var det ett DFI Lanparty som funkade klockrent.

Permalänk

Valde avstå röst. Har använt moderkort från alla i listan förutom EVGA och har aldrig haft moderkorts relaterade problem. Däremot föredrar jag Asus eftersom det är vad jag använt mest så har vant mig och hittar bättre i menyerna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

MSi har funkar bäst och Asus absolut sämst enligt min erfarenhet. Gigabyte är väl också godkänd.
Alla Asus moderkort, tom ROG kort, (utom ett enda, Maximus Formula SE) har jag haft nåt konstigt strul med.
Fattar inte varför alla pussar fötterna på Asus.. kanske jag som har haft otur med dom

Permalänk
Medlem

Har bara haft gigabyte och asus. Gigabyte var p35 ds3 asus har jag 2 burkar som rullat 6 år ena används dock väldigt lite men det är budget kort som jag köpte för 199kr st men har funkat felfritt. Köper nog gigabyte nästa gång men ska tillägga att jag aldrig överclockar då jag inte behöver den extra prestandan

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft problem med mina Asrock-kort under årens lopp.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Supermicro

Håller med. Haft flertal på jobbet och hemma privat både server- och workstation-moderkort och aldrig haft problem hårdvarumässigt. De kostar kanske några hundringar och har ingen RGB-dynga men i gengäld stabila.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Kan bara gå i god mun för asrock och speciellt mitt Fatal1ty X99M Killer, stabilaste kort jag haft utan tvekan. Gått igenom ett gigabte och asus tidigare, det förstnämnda krånglade enormt mycket men det är inget som gör att jag inte kommer fundera över gigabyte i framtiden heller då ett kort inte säger så mycket. Men det är vad jag kunde gå på i det fallet, asus kortet var rätt så trevligt, men jag upplevde ett struligt och krångligt uefi i mitt fall.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vi kommer såklart aldrig få fram någon absolut sanning här, men kanske ett litet mått på Swec;arnas generella erfarenheter.

Det där med budget eller premium-kort kan gå lite åt båda hållen. Billigare kort brukar inte överklocka lika bra och ibland är det en rent dålig idé om det snålats för mycket på spänningsregulatorn. Samtidigt finns det mindre skit som kan strula, särskilt jämfört med vissa dyrare kort som vill skryta med det allra senaste och du får betatesta det.

Tror det är mer... förväntningarna.
Budget kort, förväntar du dig inte ska palla en massiv OC, eller att fungera i 10 år. Så du köper något enkelt, och pga du bara kör enklare last, håller det.

Går du upp i premium och du gör samma "last" på dessa, är det som du säger, troligen någon halvtestad sak som lär dö först, men det behöver inte innebära att hela kortet dör dock. Ex på detta är USB säkringen som jag har sett folk ta sönder. Moderkortet klara sig, men de har nu 2-4 USB portar som inte fungerar pga detta.

Och sen har vi överklockning, något som är på tok för enkelt att använda idag, utan att inse vad det gör. Speciellt auto-OC matar på så in i H med spänning, som lastar både VRM, kylning av både VRM och CPU osv... helt utan att du vet om det. Detta gör ju att livslängden går ner, och det är väl en sak om du förväntar dig det.

Men när man tänker efter, är det genialt sätt att lura konsumenten. Du får en halvtestat, automagisk funktion. Det gör datorn snabbare... men du måste i gengäld köpa ny när något går sönder. Win-Win i PR/företagets ögon. Du säljer mer med skitsnack och saker går sönder oftare, vilket gör att folk köper nytt, och då det var ju "så snabbt" så de köper samma mög igen.

Skrivet av DasIch:

Jag kräks lite i munnen när jag ser allt som ska heta gaming och vara täckt med LED;s (lite motsägelsefullt att beställa ett Aorus Gaming 7 som är täckt med julgransbelysning, men aspekterna du just nämnde sålde mig på det ändå - plus USB till DAC och att det verkar funka bra till Hackintosh).
Skulle hellre ha ett kort som är minimalistiskt byggt, med kvalitetskomponenter rakt igenom och en PCB-design som är snygg i sig - utan plast, dekaltrim och ljus. Det lär dock aldrig hända.

LEDs i sig är inte min oro, utan mer som du säger, plast, decal osv. Att man istället för att göra bästa möjliga design av kylning, hållbarhet osv, har lagt en enda krona/timme utvecklingstid för att få in "stilen", gör det till en sämre produkt. Det kostar att utveckla, oavsett hur glimmande den är, och mer glimmande, mindre test/pålitlighet.

Det finns väl lite bättre kort och lite sämre i denna aspekt.
Det jag finner tråkigt är att även kort som Gigabyte Z370 HD3P ändå har fått sabla racing ränder... för vi vet ju att alla de gör korten snabbare.

Men detta kort är ju ex på att det verkligen har "allt".
Dubbla M.2 - Check.
USb 3.1 - Check.
COM/LTP port.. um.. Check?
PCI-slot? ... okej, Check.
DVI & HDMI och tom VGA för inbyggda och även PS/2 port.
3.1 USB A och USB C, samt 2 USB 2.0 portar för tangentbord/mus som bara "ska fungera".
https://www.tweaktown.com/reviews/8510/gigabyte-z370-hd3p-int...

Det är mao inte ett kort för de som vill ha "flashigt"... egentligen.
Intel NIC, high-end Ljud med bra kondensatorer.
Har du utrustning som behöver PCI-port, eller COM port, så är det en bra lösning.

Som du säger dock... det är mycket på kortet som kan gå sönder, som inte finns på enklare kort.
Och LED RGB stöd... ja finns. Det är dock uttag primärt för att styra dem, inte något som kortet är designat runt.

Lille bror dock:
https://www.gigabyte.com/Motherboard/Z370-HD3-rev-10
Är kanske därför bättre val om just hållbarhet är poängen.

Du har inte PCI port eller VGA, men inte heller USB 3.1 Gen2 då dessa också är extra utanför gamla Z370 chipset.
De är tydliga med både 15kV surge och 25kV ESD skydd, vilket är rätt bra sett till hållbarhet.
Förstärkta PCI-E platser, för alla tunga grafikkort och många tempsensorer på moderkortet som kan styra enstaka fläktar om du så vill (så man inte får varma delar när just CPUn inte jobbar).
Och de har lite andra knep som många Gigabyte kort har just för att det ska vara hållbart.

Få extra saker, men därför också tappar den lite extra saker som extra M.2 porten via Chipset tex.
Så jag antar det är en avvägning mellan funktioner eller hållbarhet helt enkelt.

Skrivet av DasIch:

Undrar om alla tillverkare använder samma marknadsföringsavdelning? Känns lite stereoprylar från 80- och 90-talet där det skulle heta ”supermegablaster-digital 35,000W brutalawesomebass-oumpf!1”.

Skickades från m.sweclockers.com

Utan tvekan.
Varenda TV säljs med satans massa hypade saker. 400Hz och nästan allt utom inbyggd kaffebryggare.
Alla bilar är nästan "innovation" mellan modellerna... "helt nya" (aka vi tvingades byta motor för miljökrav, och ändrade därför två linjer på bilen).
Alla funktioner heter turbo btw

Blir rätt kul faktiskt när man börjar se dem, och inser vilket skit det är. Och Hifi-Stereo klubben är nog en av top 3 i den kategorin... Ultra är deras favo-ord inom ljud btw

Permalänk
Medlem

Har inte haft bra erfarenheter av Gigabyte så dem håller jag mig ifrån.
Bäst erfarenhet har jag av MSI

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

ASUS är ändå min go-to of choice men har haft flertalet problem med dem. Ett P67 EVO som dog bara något halvår efter köp, ett Z97 mATX vars VRM behövde köra i full phase för att datorn inte skulle få för sig att spontant stänga av sig (dock klarat sig på full-phase mode sen inköp). Ett X299-A som kom med en aluminiumklump som VRM-kylfläns istället för något som var funktionellt. Ett z77 som ibland skippade att aktivera PLL overvoltage när man startade datorn, så överklockningen blev instabil och Windows frös i boot.

Så ställer väl mig frågan då och då varför jag kommer tillbaka. Tror det handlar om att när jag byggde ett X79-system med MSI så var jag grymt oimponerad av UEFI't (dock har systemet rullat 24/7 sedan inköp). Ett x99 system med Asrock hade jag problem med minnestimings och Gigabyte har helt enkelt inte passat in efter vad jag sökt efter featuremässigt ännu.

Sen är vissa andra moderkort jag haft från Asus kompletta fullträffar i mina ögon. Ex det i signatur just nu. Vågar absolut inte rösta på dem som mest pålitliga moderkort däremot givet mina erfarenheter. Må ha hatat upplevelsen med att ställa in o tinkera med MSI-moderkortet men det är i alla fall systemet som klarat "the test of time" så kanske ligger rösten där. Dock lite liten sample-size.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Mitt första intryck av Gigabyte lämnar en del utrymme för förbättring, men det här är säkert symptomatiskt för många av dagens kort.

Först en trevlig sak jämfört med mitt förra kort (Asus). POST-processen är mycket trevligare. Kanske är detta beroende av chipset men förra kortet körde full rulle på allting när den startade upp. Det låter måhända inte som en stor grej men det är mycket trevligare när datorn inte startar som ett jetflyg.

Sen mindre bra saker…

Jag sänkte temperaturen på VRM med 40c genom att ta bort små plastdistanser på skruvarna till kylflänsen. Tänk undersidan av en kylfläns. På denna sitter det en 1mm tjock värmeledande matta. Kylflänsen har små metallpinnar/skruvar/whatever som ska gå genom moderkortet och skruvas åt från baksidan. Dessa pinnar/skruvar/whatever har små plastbrickor som är en aning tjockare än den värmeledande mattan.

Är man snäll och förlåtande av sig kan man väl förklara det med att de som designade moderkortet förmodligen räknade med mindre toleranser än vad de glada kineserna på Foxconn kunde leverera. Men, varför ens ha plastbrickorna där och om de nu ska sitta där, varför inte använda mycket tunnare plastbrickor?

Kylflänsarna var dessutom onödigt bökiga att få loss. Plasthöljet till I/O-panelen sitter i vägen och dessutom finns det två sladdar till RGB-belysningen som måste tas loss. Kontakterna är såklart sjukt pillriga att sätta tillbaka. Förmodligen är de där för att straffa dig när du som kund gör deras jäkla jobb.

Apropå plast finns det lite plastbling som täcker ljudchip och förstärkare. Det sitter såklart i vägen för vissa grafikkort. Bland annat mitt. Att montera grafikkortet blev dock inte så mycket lättare av att ta bort det. För att skruva grafikkortet måste det lyftas lite i bakkant, och inte ens det hjälpte för att det skulle sitta perfekt mot bakpanelen. Det funkar förvisso utan problem men det ger mig svår OCD.

Effekten av blingade PCI-E kontakter avtar lite när det känns som en ghettomod att sätta i ett grafikkort.

Apropå blingade kontakter så var faktiskt kontakterna till RAM de bästa jag jobbat med någonsin. Just RAM-kontakter brukar ju annars vara ofattbart dåliga. Här är det bara sätta i minnet och trycka till lite så snäpper de på plats med ett tillfredsställande klick.

Andra mindre lyckade exempel på bling är några moderkortsskruvar som måste dras genom plasthöljen eller sitter onödigt svårt till pga plast som är i vägen. Inget jätteproblem - man får släppa skruven ner i hålet och pilla den rätt med mejseln - men ett skruvhål sitter så till att jag skulle bli tvungen att srkuva ut radiatorn för att komma åt. Just intill sitter även strömkontakten för processorsockeln. Den var inte heller lätt att komma åt när det satt grejor i chassit.

Nu vet jag inte hur kvalitén är på moderkortet i övrigt. Jag har inte hunnit testa vad det går för och pålitligheten tar förhoppningsvis lång tid att uttala sig om. Jag stör mig dock på onödiga saker för syns skull, som bara gör livet svårare för seriöst datorbygge, och jag stör mig även på slarviga konstruktioner. Även om de inte påverkar funktionen ger det intrycket av att man inte har brytt sig.

Permalänk
Medlem

Dom flesta moderkorts tillverkare har bra kort och dåliga

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Mitt första intryck av Gigabyte lämnar en del utrymme för förbättring, men det här är säkert symptomatiskt för många av dagens kort.

Först en trevlig sak jämfört med mitt förra kort (Asus). POST-processen är mycket trevligare. Kanske är detta beroende av chipset men förra kortet körde full rulle på allting när den startade upp. Det låter måhända inte som en stor grej men det är mycket trevligare när datorn inte startar som ett jetflyg.

Sen mindre bra saker…

Jag sänkte temperaturen på VRM med 40c genom att ta bort små plastdistanser på skruvarna till kylflänsen. Tänk undersidan av en kylfläns. På denna sitter det en 1mm tjock värmeledande matta. Kylflänsen har små metallpinnar/skruvar/whatever som ska gå genom moderkortet och skruvas åt från baksidan. Dessa pinnar/skruvar/whatever har små plastbrickor som är en aning tjockare än den värmeledande mattan.

Är man snäll och förlåtande av sig kan man väl förklara det med att de som designade moderkortet förmodligen räknade med mindre toleranser än vad de glada kineserna på Foxconn kunde leverera. Men, varför ens ha plastbrickorna där och om de nu ska sitta där, varför inte använda mycket tunnare plastbrickor?

Kylflänsarna var dessutom onödigt bökiga att få loss. Plasthöljet till I/O-panelen sitter i vägen och dessutom finns det två sladdar till RGB-belysningen som måste tas loss. Kontakterna är såklart sjukt pillriga att sätta tillbaka. Förmodligen är de där för att straffa dig när du som kund gör deras jäkla jobb.

Apropå plast finns det lite plastbling som täcker ljudchip och förstärkare. Det sitter såklart i vägen för vissa grafikkort. Bland annat mitt. Att montera grafikkortet blev dock inte så mycket lättare av att ta bort det. För att skruva grafikkortet måste det lyftas lite i bakkant, och inte ens det hjälpte för att det skulle sitta perfekt mot bakpanelen. Det funkar förvisso utan problem men det ger mig svår OCD.

Effekten av blingade PCI-E kontakter avtar lite när det känns som en ghettomod att sätta i ett grafikkort.

Apropå blingade kontakter så var faktiskt kontakterna till RAM de bästa jag jobbat med någonsin. Just RAM-kontakter brukar ju annars vara ofattbart dåliga. Här är det bara sätta i minnet och trycka till lite så snäpper de på plats med ett tillfredsställande klick.

Andra mindre lyckade exempel på bling är några moderkortsskruvar som måste dras genom plasthöljen eller sitter onödigt svårt till pga plast som är i vägen. Inget jätteproblem - man får släppa skruven ner i hålet och pilla den rätt med mejseln - men ett skruvhål sitter så till att jag skulle bli tvungen att srkuva ut radiatorn för att komma åt. Just intill sitter även strömkontakten för processorsockeln. Den var inte heller lätt att komma åt när det satt grejor i chassit.

Nu vet jag inte hur kvalitén är på moderkortet i övrigt. Jag har inte hunnit testa vad det går för och pålitligheten tar förhoppningsvis lång tid att uttala sig om. Jag stör mig dock på onödiga saker för syns skull, som bara gör livet svårare för seriöst datorbygge, och jag stör mig även på slarviga konstruktioner. Även om de inte påverkar funktionen ger det intrycket av att man inte har brytt sig.

Kan ju berätta vilket moderkort man bör undvika

Har själv pysslat med design på hobby nivå och det är inte lätt att tänka på allt (sen kan det bli som med plastbrickorna, fel i tillverkningen eller inte räknat med brickorna kan vara tjockare). Finns ju höjd restriktioner runt grafikkorten (tror det var runt 1mm/2mm var max för komponenter framför grafikkortet, bakom lite mer), men som vanligt tummar ju tillverkarna på dessa restriktioner

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar