Permalänk

Core 2 Quad Q8200 temperaturer

Nu en fråga om Core 2- processorer.
Budget-uppgraderade förra veckan min gamla dator från 2007 med nytt moderkort Asus P5K och en medföljande Q8200.
Min gamla processor var en Core 2 E6550.
CPU fläkten är samma som jag haft, en Zalman CNPS9500 LED.

Ingen överklockning dvs 2.33Ghz, CPU fläkten snurrar konstant 1400rpm.
Nu när jag fått igång den så tycker jag att core tempsen är ganska höga, _främst_ på idle.
Idle
CPU:46C
Core0: 58C
Core1: 47C
Core2: 51C
Core3: 51C
System temp: 44C

När jag spelade Portal (max. temperaturer)
CPU:60C
Core0: 69C (31C till Tjmax)
Core1: 61C (39C till Tjmax)
Core2: 61C (39C till Tjmax)
Core3: 64C (36C till Tjmax)

Är dessa temperaturer OK? Skulle gärna se åtminstone 10 grader svalare.
Kylpastan är Arctic MX-2, samma tub som jag använde år 2007. Verkade okej, bra konsistens, mjuk... men jag undrar om den är gammal ändå?
Har provat att re-seata CPU:n samt att sätta pastan på nytt ifall något skulle ha skitit sig första gången, men resultatet blev samma.

Fan vad det blev mycket skrivet, var inte meningen.

Permalänk
Medlem

om jag inte minns fel hade c2 en max temp på runt 100, så det är väl lugnt med dom tempsen

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Låter ganska korrekt.

Vill minnas att jag körde min på liknande temps dock med scythe ninja och överklockat så troligen är det ganska normalt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Så vad har du för moderkort?

Lite högt kanske på idle men ja minns inte, men hade två q6600 och hade iofs överklockat dem men och hade någon ninja. Har för mig idle bör vara mellan 40-45 inte 50+ men runt 45+-några grader. Minns inte hur bra idle lägena var på dem. C3 Stägde man ju av vid OC så du kanskehar det av sedan tidigare. C1 minns jag inte, tror den skulle vara på. Sen vart de varmare återigen om jag inte minns fel om loadlin calibration var på då den höjde grundspänningen samt lite andra. Rekommenderades att stänga av den jag behövde den på för att kunna få höga OC värden me kom inte så lång över 3GHz på nvidia. Asus korten hade en tendens att dö vid knapt någon belastning. Var Nvidia chippet som av någon anledning skickade en ricktigt fin stöt vid tittande i vlc. Båda minna rampage extreme dog i VLC inte i prime98 small fft. Hade man en äldre bios som tillät högre oc var det mer eller mindre en garanti efter ett tag. De nya biosana kändes som sandpapper men då dog inte moderkortet. Fick 2 på garantin men hade en på budjet och den fick jag inte för att jag hade böjt en pin? hur man ni gör det då datorn är igång. Kollade socketen nogran och det såg ut som att en pinne smält. Så något finnt överslag gjordes då nvidia chipppet bran. Q6600 startade inte i båda fallen men då de kom tillbaks så startade de. Hade inga fel. Så körde ena på 2,8 och andra på 3,0 efter det i de nya moderkorten.

Q8200 borde nog gå att få upp en del men med låg mhz 2,33 så är frågan hur högt. Ingel chipp på den tiden var riktigt trevliga på BLC oc men nvidia nja. hos nej. Men de hade sli.

Så vad har du för moderkort?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Låter högt, men tänk på att du rent fysiskt har 2 st Core2Duo chip att kyla, och deras IDLE system är inte i närheten så avancerade som dagens CPUer är.

CNPS9500 om jag minns är rätt lik den jag hade ursprungligen för min E8600 också, och när jag satte in 9550 hade den inte en chans. Kylaren må vara stor till synen, men den är väldigt ineffektiv vs en modern typ EVO 212 kylare, trots all vacker koppar, pga arean som faktiskt fläkten blåser på är väldigt liten och du har en 92mm fläkt som mer eller mindre bara "wiffar förbi lite luft", utan att eg pressa den mot flänsarna.

Du kan se lite tester här, där bla CNP9500 AT och många andra finns med (rätt långt ner i listan), och du ser just att när effekten går upp, får de snabbt problem.

EDIT: Titta i den listan på bra Coolermaster Hyper TX3, som är just också 92mm kylare, och aluminium, ändå slår den rätt bra på fingrarna, för typ 250kr.

Permalänk

Tack för svaren. Troligtvis är temperaturerna OK.

Permalänk
Medlem

@Paddanx:
CNPS9500
var den som den som var förnicklad i någon Nvidia variant? zalman cu något hette den. Har en bild i huvudet av den. Flänsarna kunde vara lite vassa. Samt att de inte presterade bra. Svamp varianten funkade klart bättre. men dåligt föste på den jag har liggande.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@Paddanx:
CNPS9500
var den som den som var förnicklad i någon Nvidia variant? zalman cu något hette den. Har en bild i huvudet av den. Flänsarna kunde vara lite vassa. Samt att de inte presterade bra. Svamp varianten funkade klart bättre. men dåligt föste på den jag har liggande.

Har haft 2 av dessa olika modeller iaf. Ena var en som du beskriver svart-nickeloxiderad koppar, med grön fläkt. Andra hade dubbla fläktar (tror de var blåa). Dual fan fläkten minns jag var den enda som orkade kyla min Q9550 hyfsat iaf.

Tror detta var deras top modell 9900 MAX/DF eller något sånt:
http://www.zalman.co.kr/contents/products/view.html?no=367

I grunden var det en satans bra kylare för sin tid. Heatpipes var dyra som F och inte vidare väl införstådda dock. Notera att dessa stora dyra fläktar hade endast 2-3 st heatpipes, smala, och på tok för långa (dock i cirkelform), så de fungerade lite som 4-6 "sämre", då trycket så klart fördelar på 2-3 st pipes. Men jämför med andra kylare för sin tid, med 60-80mm fläktar, alla "intel stil" eller någon knäpp hängande special Actic Cooling fläkt, var de bra.

Men jämför det med budget kylare idag som typ alla har 3-4 st heatpipes i olika designer, och specifikt, direkt kontakt med dem. Titta på botten av denssa kylare och du ser en IHS till med lite halvdan kontakt... De insåg ju sen att direktkontakt + heatpipes är kritiskt för att kunna kyla bättre.

Här ser du skillnaden till varför även prisvärda kylare idag, är ofta bättre.
3 heatpipes... check.
Agerar som 6 vägar upp, check.
Har direkt kontakt med CPUn, check.
Har fläkt som pressar förbi luft direkt på flänsarna som sitter mot heatpipes, Check.
Utbytbar fläkt mot valfri egen (bättre?), check.

Med det sagt, har han nu denna, och han är nöjd med den, är det inget fel att använda Zalman kylaren tills fläkten havererar iaf. Och med den mängden koppar kan han kanske tom sälja det till skrothandlaren för lite pengar sen

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Har haft 2 av dessa olika modeller iaf. Ena var en som du beskriver svart-nickeloxiderad koppar, med grön fläkt. Andra hade dubbla fläktar (tror de var blåa). Dual fan fläkten minns jag var den enda som orkade kyla min Q9550 hyfsat iaf.

Producerar en Q9550 mera värme än en Q8200? TDP är ju 95W på båda. Eller har TDP inget att göra med detta? Frostytechs rigg hade ju två kolumner med olika effekt, 85W och 150W. Antar att en Core 2 Quad skulle motsvara 150W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan567:

Producerar en Q9550 mera värme än en Q8200? TDP är ju 95W på båda. Eller har TDP inget att göra med detta? Frostytechs rigg hade ju två kolumner med olika effekt, 85W och 150W. Antar att en Core 2 Quad skulle motsvara 150W.

TDP är väl ... termiska "designen" du ska sikta på att kyla, i snitt.
https://ark.intel.com/products/35605/Intel-Core2-Duo-Processo...
https://ark.intel.com/products/27248/Intel-Core2-Duo-Processo...

Ta dessa tex, 65W vs 65W, trots att det är 2x frekvensskillnad på dem.
Så de jämför 85W, för en high-end Core2Duo, vs 150W Quad. Som sagt, Quads är inget mer än 2 st duos ihop-limmade, precis som AMD gör med Ryzen idag, och du får då 2x värme och effekt också. De har dock lite lägre frekvens på quad vs duo. Och 85W/150W är i högsta laget, men det räknade med lite värsta fall också, eller lite överklockning.

https://ark.intel.com/products/33921/Intel-Core2-Extreme-Proc...
Tittar man på värsting 3Ghz Quad, har den plötsligt 130W..., trots att det bara skiljer ca 167Mhz mellan den och Q9550.

http://www.legitreviews.com/intel-core-2-quad-q9550s-processo...
Titta inte på siffran i sig här, utan skillnaden. Där ser du lite olika Duo och Quads. Det skiljer sig lite, men inga enorma siffror. Det är dock som sagt, hela systemet de testar.

Men då jag körde min överklockad, hade den inte en chans. Det är busenkelt att överklocka nästan alla C2D/C2Q, och det hänger mest på max RAM, max moderkort FSB och din kylning. När jag nådde ca 350 FSB med min Q9550, hade den sämre med en fläkt av dessa kylare svårt att hålla CPUn bra kyld. Med bättre kylare pallade den 400 FSB sen. En Q9550 kör än idag 375FSB hos en bekant med en EVO 212, och når knappt ens 60 utom när den fylls med damm

E8600 körde dock 425FSB (4,25Ghz) utan problem på den single fläkt kylaren, så det märks att det är 2 CPUer man ska kyla.

Med dagens moderna CPUer kör de ju själv en auto överklock, med Turbo funktioner om du bara har nog med kylning och matning från moderkortet, så idag lastas kylare mycket hårdare också.

Det du kan göra om du anser dina temps inte kul, och du inte vill ha mer frekvens, undervolta den. De kan bli en hel del svalare om du lägger lite tid på detta, då de inte är direkt... optimalt justerade

Permalänk

Tack för svaret.

Permalänk
Medlem

@Paddanx:
4,25?
Min som rullar fortfarande E6600 kör bara på 3,5-3,6 minns inte är hos päronen och upgraderade den till 6gig från 4 denna månad med långsammare ram så inte så tighta timings längre. Ett ddr2 jag kom över var inte så snabbt. Så ja det går att spela på den men inte så kul i Rocket League. Men ja Intel chippset och fsb. Sitter nu 1st 2GB 800mhz 1St 2GB 667mhz samt 1 1GB 667 och ett 1GB minne som har två klisterlappar den ena säger 667 och den andra 533.

Kör 1.5v på CPU känns inte som att det är hela världen om den går sönder. Även om moderkortet har ide och en floppy installerad i datorn bara för att.

On:
Till det jag först tänkte svara på och du får gärna rätta mig.

TDP. Idag så vitt jag vet är det riktlinjen för hur mycket värme som behövs flyttas bort från chippet i detta fall cpu under normal användning.
För några år sedan så var det så att då AMD skrev TDP menade de max som processorn kan avge i energi/värme därav watt. Men om man tog och kollade på ett Intel TDP så var det som ovan det som behövdes för normal drift. Så startade man prime95 small fft så orkade inte Intel kylarna med som följde TDP strikt. Det gjorde AMD prossesorerna. Minns inte då skiftet gick åt intel hållet men tror min 1055T följer max då den är specad att dra max 125w från moderkortet. (det går att gå över bdw, en av de få jag inte överklockat snyft)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@Paddanx:
4,25?
Min som rullar fortfarande E6600 kör bara på 3,5-3,6 minns inte är hos päronen och upgraderade den till 6gig från 4 denna månad med långsammare ram så inte så tighta timings längre. Ett ddr2 jag kom över var inte så snabbt. Så ja det går att spela på den men inte så kul i Rocket League. Men ja Intel chippset och fsb. Sitter nu 1st 2GB 800mhz 1St 2GB 667mhz samt 1 1GB 667 och ett 1GB minne som har två klisterlappar den ena säger 667 och den andra 533.

Kör 1.5v på CPU känns inte som att det är hela världen om den går sönder. Även om moderkortet har ide och en floppy installerad i datorn bara för att.

E8600 har ju 10x multiplier, så 425Mhz buss ger 4,25Ghz. Vissa moderkort säger detta som QuadRate nivån, dvs 425x4= 1700Mhz. Stock är ju 3.33Ghz/333FSB (1333 QDR), så 3,5 känns inte direkt så mycket överklock, men det är lite svårt om du sitter på RAM som inte är så bra heller då väldigt då moderkort kunde köra 4:3 mot RAM. De flesta kunde bara köra 1:1, 1:2, 1:3, 2:3, 3:4 dvs snabbare RAM än FSB.

Mitt råd är helt klart dock 1:1, oavsett, och sedan kompensera timeings vad du kan. För avsaknaden av L3 cache gör att dessa lider hårt av latensproblem vs moderna CPUer. Notera dock att de flesta 667 kan köra 800Mhz, och de flesta kan även köra rätt friska timeings, med högre SPD spänningen. Normalt är de 1.8V men JEDEC rekommenderar max 1.9V (även om de tål mer utan skador). Så 1.9V brukar hjälpa en hel del med RAM. Tänk på att minneskontrollern sitter på moderkortet här, så kylning på nordbryggan, och ev liten spänningsbump på den, hjälper mycket.

CPUn i sig dock klarar nästan alla 400 FSB (1600QDR), dvs 4Ghz, så det är ditt RAM och moderkort + kylning som blir flaskhalsen.

Skrivet av hACmAn:

On:
Till det jag först tänkte svara på och du får gärna rätta mig.

TDP. Idag så vitt jag vet är det riktlinjen för hur mycket värme som behövs flyttas bort från chippet i detta fall cpu under normal användning.
För några år sedan så var det så att då AMD skrev TDP menade de max som processorn kan avge i energi/värme därav watt. Men om man tog och kollade på ett Intel TDP så var det som ovan det som behövdes för normal drift. Så startade man prime95 small fft så orkade inte Intel kylarna med som följde TDP strikt. Det gjorde AMD prossesorerna. Minns inte då skiftet gick åt intel hållet men tror min 1055T följer max då den är specad att dra max 125w från moderkortet. (det går att gå över bdw, en av de få jag inte överklockat snyft)

Kan säga att av egen erfarenhet var detta nog sant på 775 tiden. Detta då CPUerna inte klockade ner sig, eller tålde 80+ grader lika bra som de gör idag, så där fanns sällan något bra skydd, utan CPUn kör tills den nödstänger, eller stannar av till typ 800Mhz.

En vän körde sin Q9450 (tror jag), med en AIO... och pumpen dog. Han kunde starta, kom till loggan med Windows och ibland lite längre... sen stängdes hela maskinen. Detta var pga moderkortets temp skydd kicka in och nödstängde av. Så TDP var på den tiden vad man var tvungen att designa sin kylning för. Hade du gjort samma med en modern CPU hade du troligen fått enorm termisk seghet, men den hade inte nödstängt i första taget. Speciellt inte om du har en tornskylare som trots allt kan absorbera en hel del värme även om fläkten är borta.

Idag... vete jag inte vad fan det står för. Moderkort idag överklockar ju stackars okunniga personers delar (och då bryter garantin) utan att de vet om det. Och kylningen kan du aldrig designa för så låg nivå om du ska få de FPS alla köper sina Intel CPUer för, då du kommer slå max temp nästan direkt med en 95W nöd o näppe kylare, idag. Så du måste planera för mer, eller kan likväl köpa klenare CPU.

OEM har ju gått ner till 65W strypta CPUer nästan helt pga detta, och tar sällan något mer. Och en del av dessa är lååångt ifrån prestandan du får från vettig 95W CPU med bra kylning. 8700 (icke k) är ett bra ex på detta.

AMD har som du sagt valt en annan väg att säga det förr, det minns ja också. Men idag... vet jag inte om det stämmer.
https://noctua.at/en/amd_ryzen_threadripper_tdp_guidelines
Tittar man på bara hur XFR fungerar idag, så har de ju samma problem som Intel CPUn, och man ser detta på hur tex Noctua väljer att märka Threadripper som 180W när även AMD gör det som default TDP är lite snurrigt. Värt att notera dock är ju att detta är utan XFR boosten, något man ser på Noctuas råd att sätta dit en extra fläkt för mer boost på tex 1950X, trots samma 180W.

Så både Intel och AMD kan säkert klara sig med en kylare på "sin TDP" nivå, men båda lär vilja ha mer än detta idag, pga automatiskt överklockning/turbo funktioner som är inbyggda i CPUn. Annars lär du ligga på max temp rätt ofta... eller tvingas stänga av XFR/Turbo. (och oavsett tappa prestanda vid hårdare last)

Med dessa äldre Core2Quad dock, är det ju inga problem att kyla vettigt i stock, men det är nästan synd att inte överklocka dem när det är så enkelt.

Permalänk

En liten uppföljning/avrundning på detta inlägg.
Bytte häromdagen processor till en Q8400. När jag putsade bort kylpastan från fläktens kylyta så märkte jag tre små ojämnheter, såsom det skulle ha varit småsten emellan. Vet inte hur de uppstått, och hade inte märkt det tidigare. Jag skrapade försiktigt ytan jämn igen och installerade nya processorn. Nu är temperaturerna
idle:
Core 0: 38°C
Core 1: 36°C
Core 2: 41°C
Core 3: 41°C
CPU: 33°C

under stress cirka 10-15 grader varmare.

Så troligen berodde höga temperaturerna på ojämnheterna i kylytan. Eller så var Q8200-processorn sönder. Men jag gissar på det första.

Använde även samma pasta som tidigare.