Vad fyller ni era hårddiskar med?

Permalänk
Avstängd

Vad fyller ni era hårddiskar med?

Undra vad ni fyller era hårddiskar med ex bilder, musik filmer m.m

Permalänk
Medlem

Spel, filmer och serier för de mesta

Visa signatur

i7 6700k, G.SKILL 32GB, GTX 1080Ti, Z170, In Win

Permalänk
Medlem

This:

function New-EmptyFile
{
param( [string]$FilePath,[double]$Size )

$file = [System.IO.File]::Create($FilePath)
$file.SetLength($Size)
$file.Close()
Get-Item $file.Name
}
$o = 0
do{
New-EmptyFile E:\Output\EmptyFile_$o.chunk -Size 5000mb
$o++
}
until( ((Get-WmiObject -Class win32_logicaldisk | Where-Object {$_.DriveType -eq "3" -and $_.DeviceID -eq "E:"}).FreeSpace) -lt 500000000 )

Men annars typ bilder, serier, film och musik

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Hårddiskarna på själva datorn blir främst fylld av:
Musik (mp3) = 40Gb
Spel = 1Tb
Utöver det är det väl ca 40 Gb bilder och en massa annat småstrunt.

Hårddiskarna på NASen blir fyllda av:
Film och serier = 5,5Tb
Musik (flac) = 150 Gb
Övrigt (t.ex. backuper) = oklart.

Inte en enda Gb porr, tro't eller ej...

Permalänk
Medlem

Bilder och videos från semester och födelsedagar osv.
Bara de bra anime serier som jag tittat på, vet att de flesta finns på Crunchyroll och Kissanime men det laggar ibland när man streamar därifrån.
Inga filmer från USA, går att streama från Netflix, HBO, Hulu eller går lätt att få tag på.
Emulatorer och roms, Steam är inte installerat än.
Gammal musik som jag rippat från musik-skivorna man hade.

2TB totalt, bilder och videos tar mest plats.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Jag har ett stort bibliotek med utbildningsmaterial för konst, design, CGI och dylikt. Samplingsbibliotek för musik (mest piano), RAW-filer och PSD;er, böcker och ibland har jag några spel installerade. En del utrymme är allokerat till virtuella maskiner.

Har tidigare haft 750Gb SSD och 4Tb NAS. Köpte nyss 500Gb extra SSD. Får se hur länge det räcker. Utrymme är ett ständigt återkommande problem, särskilt med utrymmeskrävande saker som inte går att köra från min NAS (samplingsbibliotek tex, tar ohemult med utrymme).

Permalänk
Medlem

JAV

Permalänk
Medlem

~40TB film och serier och ~1TB musik 😋

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Inaktiv

Virtuella maskiner och arbete. Har idag ingen musik, filmer, bilder eller annat som är icke arbetsrelaterat på något sätt. De arbetsrelaterade filmerna är inte många GB.
Har i dagsläget runt 50TB data inkl backup, men jag har nu börjat att arbeta på andras datorer så jag klarar mig med så lite lagring privat. Dessa 50TB är utsprida till en förbannelse, några TB här och där allt i minst en backupkopia. Är man en riktig nörd så sätter man upp SAN som datan görs backup på. Mina vanliga diskar är 4TB usb anslutna och det säger lite om mig.
50TB vettig lagning emot min dritt kostar dock nog 20 gånger så mycket, så jag ger inte så mycket för att man bara ha mycket data med backuper om man som mig köper billigaste hdd man kan hitta.

Permalänk
Medlem

Gamingdator: Windows och spel.
Jobbdatorer: Hyper-V med div servrar och klienter.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:
Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Inaktiv

Jag har mängder med 1or och 0or.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Trunk:

Hårddiskarna på själva datorn blir främst fylld av:
Musik (mp3) = 40Gb
Spel = 1Tb
Utöver det är det väl ca 40 Gb bilder och en massa annat småstrunt.

Hårddiskarna på NASen blir fyllda av:
Film och serier = 5,5Tb
Musik (flac) = 150 Gb
Övrigt (t.ex. backuper) = oklart.

Inte en enda Gb porr, tro't eller ej...

Skrivet av DasIch:

Har tidigare haft 750Gb SSD och 4Tb NAS. Köpte nyss 500Gb extra SSD.

Stort B för byte ska vi hålla oss till.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Massor, massor och åter massor med data. Det är vad jag har på min hårddisk. Det man har på sina diskar, program, spel, OS, film, musik och skräp som man tror sig behöva men aldrig använder.

Börjar SweC kartlägga sina medlemmar? Kommer fler och fler sådana här typer av "artiklar" :).

Permalänk

Spel, musik och film. I särklass är det ju spelen som tar upp mest plats. Många spel är idag uppe på över 100 gig, gärna lite i onödan då man tvingas installera ljudfiler på tio språk som man aldrig kommer använda och dåligt komprimerade videos. Nästan så man saknar 90-talets installationer med val på minimal-full :/

Det gnälls ofta över priserna på RAM men att det fortfarande kostar runt 3k för 1 TB SSD lagring är ett större problem för mig.

Permalänk
Medlem

Väldigt ointressant statistik:

Några hundra GB med diverse spel, trots att bara knappt två spelas
Några hundra GB med filmer och serier
Några GB med lite bilder, etc.
Några TB med musik, mestadels flac-filer... Tar alldeles för mycket plats...

Visa signatur

Razer Blade Stealth / Macbook Air M1 512GB 8/8

Sennheiser HD800S / Sennheiser HD650 / Sennheiser HD600
Sennheiser PXC550 / Sennheiser HD598

Permalänk
Inaktiv

Största delen spel, ca 75% samt bara lite bilder.
Behöver inte lika mycket utrymme nu när man köper spelen och har Netflix.

Permalänk
Medlem

Till största del olika former av mediafiler, men även en del som agerar offsite-backup åt andra.

Har ca 7.3TB av 8TB fyllt, så börjar bli dags att bygga en ny NAS som lite diskar kan flyttas till.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Spel och en del musik.
Mer behövs inte :P.
Köper film på DVD/Blue Ray och har mina spel på skiva och Digitalt.

Permalänk
Avstängd

Man lagrar _allt_ rakt på skrivbordet. När skrivbordet är fullt så skapar man en mapp på skrivbordet med namnet "Skrivbord xx datum" där man cut+paste'ar hela nuvarande skrivbordet, helst exklusive tidigare skrivbordet-mappar. Repeat. Då & då installerar man om Windows & innan man gör det så copy+paste'ar man hela sitt skrivbord inklusive skrivbordsmappar till D: & sedan börjar man om på nytt med ett nytt skrivbord efter att Windows installerats på nytt. Hela min D: hårddisk är fylld med skrivbord enda sedan mellanstadiet. Blir som en dagbok typ. Letar man efter något specifikt så kan man alltid använda sig utav Everything.

Mvh r3mpuh 🤗

EDIT: txt-dokument & paint.exe editerade printscreens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:
Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Musik, framförallt schlager från 60-talet och Kinesisk Opera.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Inspelade klipp från spel, som jag aldrig får tummen ur att editera.

Några spel på M.2/SSD.

Behöver ju inte lagra saker längre. En massa tomt utrymme bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Inte en enda Gb porr, tro't eller ej...

Jag väljer ej

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Livsnjutare 😎

Många tänker på det, men ingen säger det....

En och annan snuskfilm finns väl.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Spel: Diverse spel från Steam och GOG, Prepar3D och X-Plane med massa add-on scenerier o.s.v
Program: Musikprogram, sample packs, WIP-material o.s.v.

På NAS:en: Backup av allt som finns på datorn, samt en del bilder, filmer och musik (inte så mycket av de två sistnämnda numera tack vare Netflix, Spotify o.s.v.).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Backup av alla fysiska media jag införskaffat under mina levnadsår.
-Äger på tok för mycket av den sorten (speciellt då jag aldrig försitter en chans att skicka iväg en skopa ovett mot mediabranschens avgrund...) så jag erkänner ett visst mått av hyckleri på den punkten...

Mängder av personliga projekt, virtuella maskiner, bilder, digitala kopior av spel, film, musik, dokument, kursmateriel, jobbrelaterat, bokföring, inskannade kvitton, skolarbeten från ungdomens begynnelse... Blir rätt mycket data när man lägger ihop alla år.

Somliga har sin tidslinje på Facebook, andra har sin tidslinje offline.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Proffsmoddare

warez

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Nästan ingenting. Köpte en större hårddisk än vad jag egentligen behövde.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Mindre och mindre faktiskt. Har en LaCie NAS som är basen för hela min datortillvaro. Där ligger runt 300 filmer, tiotusentals låtar, alla dokument jag skrivit sedan nittiotalet och en väldig massa bilder från kamera och telefon.

Men i och med OneDrive, Spotify och Netflix fylls det i princip inte på med någon mer data alls till NAS:en. Det enda som ökar hos mig är spelinstallationer på min gamingburks SSD:er.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO