Tvist gällande leverans av datordelar från butik

Permalänk
Medlem

Tvist gällande leverans av datordelar från butik

Hej alla,

Har ett case jag vill dra här för att få lite andra åsikter än mina egna då jag självklart anser mig ha rätt, men det är ju inte konstigt då det drabbat mig.

Ska försöka hålla mig kort,

Beställde lite nya delar då min dator slutade fungera.
Moderkort, nätdel, cpu och minnen.

Efter att jag lagt min beställning så fick jag dagen efter 3 st sms från postnord om att paket var på väg, tyckte det var lite märkligt att dessa få delar skulle komma i 3 paket så kontaktade butiken och fick en godtagbar förklaring till varför det var 3 kollin.

Dagen efter så landar två paket, det tredje har inte rört sig alls. Kontaktar då butiken igen och får höra att allt har skickats. Ok tänker jag, och hämtar ut paketen när jag kommer hem från jobbet. Packar upp allt, ser inga minnen så antar självklart att dessa ligger i det kolli som är på vift.

Kontaktar igen butiken och dom kan inget göra förens 3 dagar har gått, skulle bli helg då och meddelade då att jag ej längre ville ha minnena och köpte dessa i butik direkt så jag kunde få ihop en fungerande dator (kostade 500 kr mer än dom jag beställt)

Igår får jag höra ( 10 dagar efter beställning) att minnena låg i ett av dom två paket jag hämtat ut, inpackade i kartong för att inte riskera skador i frakten. Hade ju såklart slängt alla kartonger redan då jag inte hade någon anledning att spara dessa.

Allt är inte helt över ännu men butiken vill ha betalt för minnena och har som goodwill erbjudit mig ett nytt kit för halva priset. Vill själv inte betala för minnena alls.

Vad tycker ni?
Skulle jag letat efter minnena i paketen jag hämtade ut och därmed antagit att butiken gett mig fel information gällande hur många paket delarna skulle levereras i?
Eller bör butiken ta ansvar för en mindre lyckad leverans och stryka minnena från fakturan?

Givetvis har ett alternativ mig kvar som framtida kund, det andra inte. Kommer självklart ej heller rekommendera butiken i framtiden som jag gjort många ggr förut om dom kräver betalt för minnena.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem

Kollade du inte på försändelsepappret eller va de heter, som alltid följer med? Där står det ju vad som finns i paketet. Det är ju upp till dig att kolla noggrant i paketet innan det slängs.

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Medlem

OM minnena låg i paketet du fick är ju du som missade dem, ba o betala.

§1.1 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem

Men vad låg i det tredje paketet då och vad hände med det? Vad var anledningen till att det var 3 paket enligt säljaren?
De registrerar ju paketen själva i Postnords system så de kan ju ha märkt om ett av paketen av någon anledning. Då hinner du ju få 3 aviseringar från postnord om att paketen "är på väg" även om postnord inte har hämtat eller fått in paketen än. Är det elektronisk förhandsinformation du har fått på 3 paket?

Permalänk
Medlem

Av nyfikenhet, om bara minnena saknades, vad var isf i sista paketet?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Svårt att se hur butiken gjort fel oavsett hur många kollin som skickades.
Följesedel brukar alltid finnas med så man kan checka att allt stämmer och inget saknas.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Haha, "är det mitt eller butikens fel att jag slänger saker som de skickat mig??" bra fråga

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Ledsen men du har gjort en riktig vurpa här med paketen

Permalänk
Medlem

Följesedeln låg i ett av paketen. Var inte ett i varje som specificerade vad som låg i paketet.

Dom meddelade idag att paketet aldrig skickades då allt fick plats i två.

Kan tillägga att deras anledning till onödigt antal kollin var en omorganisation och att det skickades från olika ställen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem
Skrivet av piercing:

Kollade du inte på försändelsepappret eller va de heter, som alltid följer med? Där står det ju vad som finns i paketet. Det är ju upp till dig att kolla noggrant i paketet innan det slängs.

Följesedeln låg i ett av paketen. Av all information jag fick av butiken så skulle minnena ligga i det sista paketet som inte levererats ännu. Tills nu när dom gjort en utredning och kommit fram till att minnena skickades ihop med dom andra delarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Haha, "är det mitt eller butikens fel att jag slänger saker som de skickat mig??" bra fråga

Ja, jag tycker det kan vara en bra fråga när butiken informerat att minnena skickats i ett separat kolli

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Inaktiv

Kolla alltid allt som följer med i ett paket, du kan ju råka slänga ett 1080Ti som är felpackat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishy:

Följesedeln låg i ett av paketen. Av all information jag fick av butiken så skulle minnena ligga i det sista paketet som inte levererats ännu. Tills nu när dom gjort en utredning och kommit fram till att minnena skickades ihop med dom andra delarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Då måste jag nästan ändra min uppfattning...
Om butiken bekräftat att minnena skickas separat, och tre kollin delar på en följesedel så är det f*n inte lätt att veta.
Då sitter man ju inte och knölar ut allt packmaterial för att se om man kan hitta något mera!
Däremot tror jag det blir näst intill omöjligt att få rätt i frågan. Hur man än vrider och vänder så har dom trots allt skickat varan, och du har tagit emot den.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Må vara att butiken helt klart fallerat i sin information och att de enligt din berättelse verkar ha dåliga rutiner, men då följesedeln innehöll samtliga komponenter och butiken meddelar att samtliga varor skickats borde du helt klart ha kollat igenom paketen ordentligt. Ligger det lösa ihopvikta/ihoptejpade kartongbitar som buktar ut på mitten i ett paket är det rimligt att du faktiskt kikar däri. Jag antar att det är så de varit packade, skulle butiken ha hittat på någon riktigt korkad lösning som att de pressat in minnena i något mellanskikt i ytterkartongen blir det en annan sak.

Skulle butiken stå för hela minneskalaset skulle det vara ren goodwill, men deras nuvarande lösning tycker jag är tämligen rimlig då de tydligt signalerar att båda parter begått misstag.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Tycker att butiken har mött på halva vägen, inte helt rätt av dem men inte helt rätt av dig och varför inte mötas på mitten?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Ta video nästa gången du öppnar paketet så kan du styrka vad som finns/inte finns i paketet eller om nåt leverades trasigt. Dessutom skulle jag försöka få de att åtminstone sänka det du ska betala till inköpspris, i princip står det ju uttalande mot uttalande eller hur? Fråga konsumentverkets ombudsmannen kanske.
Egentligen skulle jag säga felet verka vara ditt men å andra sidan låter det lite skummigt med att minnena skulle funnits inpackade i paketets kartong... Typ gömt inom paketets väggar som i spionfilmer, eller förstår jag helt fel? Kolla kanske: har tredje paketet verkligen aldrig skickats? Ingen möjlighet alls att minnena fanns i detta tredje paket och det försvann på vägen, och nu skyller de på dig? Dvs är/var det listad som fortfarande hos sändaren hela tiden? Om inte, kan du på nåt sätt styrka det? Om du tvivlar, prata med ombudsmannen. Om du tror själv det var du, kanske enklast att bara betala eller komma överens om minskad pris för det du inte fått, de erbjöd dig ju att halvera priset på ett par till...

Visa signatur

Louqe Ghost S1 | Ryzen 5600X | 32 GB DDR4-3600 | Asus Strix X470-I | RTX2080Ti FE

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte bråka mer med säljaren ifråga, väntar bara på deras svar imorgon. Antingen så får dom pengar och fortsatta beställningar eller så blir det dom sista pengarna dom får av mig.

Här är exakt beskrivning från butiken:

Vi har fått svar från lagret nu och de säger att minnena skickades i samma paket som moderkortet och processorn.
De har packats i en liten låda som vikts ihop och bandats, denna lilla lådan har placerats mellan moderkort och processorn.
I detta läge så är processorn det minsta paketet i kartongen.

Skulle du kunna kolla igen så att det inte var med och du kanske tolkade den lådan som en del av packmaterialet som skall skydda produkterna ?

Kan inte minnas att det låg något kvar i paketet som var större än cpu+fläkt.

Här är även deras svar på min fråga om det verkligen skulle skickas i 3 kollin:

Vi håller på att byta lagerplats och är mitt i en övergång, därav skickas paketen från olika lager och i det här fallet får dom även 3 olika kollin.

Detta är inget långvarigt, utan ska vara helt klart inom kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem

Kan ju vara en anställd som helt enkelt snott minnena o drar en historia.

Har du möjlighet att kolla kartongerna du slängde så gör det! Dumpster diving var ju en fluga för några år sen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Många butiker idag filmar sina nedpackningar så se om du kan få en kopia av den filmen/bilderna.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av piercing:

Kollade du inte på försändelsepappret eller va de heter, som alltid följer med? Där står det ju vad som finns i paketet. Det är ju upp till dig att kolla noggrant i paketet innan det slängs.

Vet inte riktigt hur du kan dra den slutsatsen eller hur du fått så många gilla markeringar, dom flesta försändelserna nu för tiden, så får man ingen lapp överhuvudtaget.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Vet inte riktigt hur du kan dra den slutsatsen eller hur du fått så många gilla markeringar, dom flesta försändelserna nu för tiden, så får man ingen lapp överhuvudtaget.

Vet inte var du beställer ifrån men från webhallen, inet å cdon får jag alltid lapp ifrån. Även andra ställen utanför elektronik som hollywood.se, outdoorexperten å en del till. Om du handlar från utlandet kanske men det gör inte jag.

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av piercing:

Vet inte var du beställer ifrån men från webhallen, inet å cdon får jag alltid lapp ifrån. Även andra ställen utanför elektronik som hollywood.se, outdoorexperten å en del till. Om du handlar från utlandet kanske men det gör inte jag.

Nu senast så var det från Elgiganten t ex, men vet att det gäller samma sak för många av dom större kedjorna i Sverige.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Nu senast så var det från Elgiganten t ex, men vet att det gäller samma sak för många av dom större kedjorna i Sverige.

Vet ej hur dessa kedjor funkar då jag aldrig skulle köpa nått av dom, elgiganten, mediamarkt etc.

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Medlem

Tycker butiken får ta på sig det. Har de uttryckligen sagt att minnena skulle komma i ett tredje paket så är det klart att man inte håller på och detaljgranskar de paket man får. En liten hoprullad kartongbit är inte helt ovanligt att man använder för att fylla ut paketet så att delarna inte rasslar omkring.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd

Hur lyckas du krångla till det så mycket?
jag har handlat datordelar i snart 20 år och aldrig har något sådant här inträffat för mig.
Det kanske helt enkelt är vissa kunder som vill göra det krångligt för sig själva?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wishy:

Ja, jag tycker det kan vara en bra fråga när butiken informerat att minnena skickats i ett separat kolli

Skickades från m.sweclockers.com

Det har egentligen ingen betydelse om de sagt att minnena ligger i tredje paketet.
De skulle lika bra kunnat få fel information från lagret så att det istället är så att minnena ligger i något annat paket.
Så fort du hämtar ut paketet så faller ansvaret på dig.
Löjlig tråd egentligen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonny Myran:

Tycker butiken får ta på sig det. Har de uttryckligen sagt att minnena skulle komma i ett tredje paket så är det klart att man inte håller på och detaljgranskar de paket man får. En liten hoprullad kartongbit är inte helt ovanligt att man använder för att fylla ut paketet så att delarna inte rasslar omkring.

Fel. Butiken skulle lika bra kunnat få fel information av lagret.
Och JO man "detaljgranskar" innehållet i paketet.
Eller du slänger kanske skruvarna och muttrarna när du köpt en bokhylla från ikea?
"Jag tar ut hyllplanen o sen slänger jag resten, där e nog inte mer ändå."

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Fel. Butiken skulle lika bra kunnat få fel information av lagret.
Och JO man "detaljgranskar" innehållet i paketet.
Eller du slänger kanske skruvarna och muttrarna när du köpt en bokhylla från ikea?
"Jag tar ut hyllplanen o sen slänger jag resten, där e nog inte mer ändå."

Du får ursäkta, men jag skiter fullständigt i vad "man" gör. Att du tycker en sak innebär inte att alla andra har fel. Och sedan är det givetvis en jävla skillnad på en produktförpackning och ett kolli som innehåller produktförpackningar – jag trodde inte att man skulle behöva specificera det...

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonny Myran:

Du får ursäkta, men jag skiter fullständigt i vad "man" gör. Att du tycker en sak innebär inte att alla andra har fel. Och sedan är det givetvis en jävla skillnad på en produktförpackning och ett kolli som innehåller produktförpackningar – jag trodde inte att man skulle behöva specificera det...

Oavsett vad så kollar man i paketet.
TS fel inte butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishy:

Följesedeln låg i ett av paketen. Av all information jag fick av butiken så skulle minnena ligga i det sista paketet som inte levererats ännu. Tills nu när dom gjort en utredning och kommit fram till att minnena skickades ihop med dom andra delarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad står det på följesedeln då? Är minnena med på följesedeln eller ej?

Skrivet av physicalist:

Dessutom skulle jag försöka få de att åtminstone sänka det du ska betala till inköpspris, i princip står det ju uttalande mot uttalande eller hur? Fråga konsumentverkets ombudsmannen kanske.

Nu jobbar jag ju inom branschen. Marginalen ligger oftast på 0-10%. Han är erbjuden att köpa RAM till halva priset. Vilket är långt UNDER inköpspriset.