Permalänk
Medlem

Förlänga Wifi signalen

Hej,

Har ett hus och en gäststuga ca 15m från huset, tyvärr blir signalen rätt dålig (1-2 streck) framme vid gäststugan, det står 1-2 stora granar i vägen. Vad rekommenderar ni att man inhandlar för att få en toppen signal fram till gäststugan?

Routen som är placerad i huset är en ASUS RT-AC68U.

Permalänk
Vila i frid

Déjà vu. Enklaste snabbaste sättet, dra kabel. Antingen via nedgrävt plaströr eller luftledning som supportas av en stålvajer t.ex. smäckraste dimensionen @ https://www.marifix.se/sv/artiklar/stalwire-galvfc-m-pvc.html

Granar och vinter betyder snö på dess grenar. Snö = vatten och WiFi på 2.4 GHz absorberas av vattenmolekylerna i snön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Déjà vu. Enklaste snabbaste sättet, dra kabel. Antingen via nedgrävt plaströr eller luftledning som supportas av en stålvajer t.ex. smäckraste dimensionen @ https://www.marifix.se/sv/artiklar/stalwire-galvfc-m-pvc.html

Granar och vinter betyder snö på dess grenar. Snö = vatten och WiFi på 2.4 GHz absorberas av vattenmolekylerna i snön.

Tack för svaret, MEN om jag vill slippa gräva, finns det någon annan lösning, vad tror ni om att köpa en sådan puck?
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/accesspunkt/ubiquit...

Permalänk
Medlem

antalet streck är ganska ointressant. Vad får du ut för hastighet och är det stabilt?

Ubiquiti har AP som är gjorda för utomhusbruk. Efter som du redan idag iallafall får signal där ute borde det räcka med en AP externt på huset i rätt riktning.

Exempel denna:
https://www.komplett.se/product/906959/datorutrustning/natver...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad du har för Mark, men om det är gräs så behöver du inte gräva, det räcker mad att ta motorsåg och en slö kedja och göra en skåra i marken som du sen trycker ner röret i. Har gjort så ett flertal gånger med väldigt lyckat resultat, ibland kan man behöva "bända" i sär marken lite med en spade för att komma ner med röret ordentligt.

Permalänk
Medlem

@NorBiz: Testa med en powerline, se om det kan vara en lösning.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Var är routern i huset placerad i förhållande till gäststugan?
Jag skulle alla dagar i veckan köpt en till AC68U och grävt ner en kabel mellan hus och gäststuga, den nya AC68U hade jag ställt in att vara en aimesh-nod och placerat den i gäststugan och kopplat "backhaul" via kabel istället för trådlöst för bästa prestanda, det är ju inte säkert att wifi räcker fram.

Är kabel helt uteslutet så finns det mer eller mindre kostsamma lösningar, vissa sänker hastigheten på wifit andra inte. Vad är er budget?

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Sen vad många inte tänker på när de vill förlänga wifiräckvidden är att packeten som skickas skall tillbaka från telefonen/datorn till routern också. Man kan ju sätta upp en herrejösses sändare på 25w med 4mils räckvidd..visst du kommer säkert att få 5 pluppar i telefonen men telefonen lär inte kunna skicka tillbaka något.
Bästa sättet är att gräva kabel eller hänga den i luften..näst bästa är att sätta två point to point sändare och du har fri sikt nånstans mellan husen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

@NorBiz: Testa med en powerline, se om det kan vara en lösning.

Tror inte det är en lösning eftersom routern i huset står redan väldigt nära husväggen som är jämsides med gäststugan.

Skrivet av foppson:

Var är routern i huset placerad i förhållande till gäststugan?
Jag skulle alla dagar i veckan köpt en till AC68U och grävt ner en kabel mellan hus och gäststuga, den nya AC68U hade jag ställt in att vara en aimesh-nod och placerat den i gäststugan och kopplat "backhaul" via kabel istället för trådlöst för bästa prestanda, det är ju inte säkert att wifi räcker fram.

Är kabel helt uteslutet så finns det mer eller mindre kostsamma lösningar, vissa sänker hastigheten på wifit andra inte. Vad är er budget?

Routern är placerad precis innanför huskroppen där det är ett fönster ut mot gäststugan, så närmare än så kan det inte bli om jag inte ställer routern helt och hållet i fönstret.

Skrivet av eatme@live:

Sen vad många inte tänker på när de vill förlänga wifiräckvidden är att packeten som skickas skall tillbaka från telefonen/datorn till routern också. Man kan ju sätta upp en herrejösses sändare på 25w med 4mils räckvidd..visst du kommer säkert att få 5 pluppar i telefonen men telefonen lär inte kunna skicka tillbaka något.
Bästa sättet är att gräva kabel eller hänga den i luften..näst bästa är att sätta två point to point sändare och du har fri sikt nånstans mellan husen.

Ska undersöka ifall det finns någon fri sikt mellan granarna, om jag väljer två point to point sändare, vilka ska jag välja?

Permalänk
Medlem

@NorBiz:

Har vid ett antal gånger slängt upp Ubiquitis Nanobeam som länkar..fungerar bra och är prisvärda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eatme@live:

@NorBiz:

Har vid ett antal gånger slängt upp Ubiquitis Nanobeam som länkar..fungerar bra och är prisvärda.

Vart bör man montera den för att få bästa resultat i gäststugan och är det 2st man bör köpa och då antar jag att de bör ha fri sikt mellan varandra?

Sen annan fråga, IFALL jag nu skulle ta och gräva ner kabel, vilken typ av kabel bör jag köpa och router/accesspunkt i gäststugan?

Permalänk
Medlem

@NorBiz:

Ja du behöver 2st..riktade motvarandra med fri sikt.

Köpt cat 6e så är du lite framtidssäkrad. Jag hade bara köpt en liten switch och satt inne i stugan och kompletterat med en ap också. Kör med en Ubiqiuti ap så får du bra koll på sakerna via deras GUI

Permalänk
Medlem
Skrivet av eatme@live:

@NorBiz:

Ja du behöver 2st..riktade motvarandra med fri sikt.

Köpt cat 6e så är du lite framtidssäkrad. Jag hade bara köpt en liten switch och satt inne i stugan och kompletterat med en ap också. Kör med en Ubiqiuti ap så får du bra koll på sakerna via deras GUI

Har du länk till någon switch och ap?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorBiz:

Vart bör man montera den för att få bästa resultat i gäststugan och är det 2st man bör köpa och då antar jag att de bör ha fri sikt mellan varandra?

Sen annan fråga, IFALL jag nu skulle ta och gräva ner kabel, vilken typ av kabel bör jag köpa och router/accesspunkt i gäststugan?

I och med att du redan har en AC68U så skulle jag köpt en till och monterat så nära befintlig router som möjligt i gäststugan och skapat ett meshnätverk. Skulle hastigheten trots allt bli ostabil eller för låg så skulle jag gräva ner en slang och dragit valfri kvalitet av nätverkskabel mellan husen och kört backhaul via tråd, då får man samma hastighet på den routern i gäststugan som inne.

Om någon hakar upp sig på att inomhuskablar inte tål fukt och UV-ljus så har jag dragit helt vanlig installationskabel för inomhusbruk, cat 5e, mellan två hus för över 10 år sedan på en vajer och en i en 25mm PEM-slang under mark där det säkert står såpvatten kvar i slangen, detta utan problem. Kabeln är så pass billig att man kan byta den ifall den går sönder.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Jag har bestämt mig för att gräva imorgon, behöver bara tips med länk till vad jag behöver köpa in för att det ska bli så bra som möjligt?

Permalänk
Medlem

@NorBiz: Jag menade powerline upp till stugan och sedan en AP där.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Har inhandlat Cat6 Ftp Solid kabel, den ska väl funka?

Ska jag köra en router i stugan sen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vart är experterna en fredagskväll, ute o super???

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av NorBiz:

Har inhandlat Cat6 Ftp Solid kabel, den ska väl funka?

Ska jag köra en router i stugan sen?

Skickades från m.sweclockers.com

Det du ska ha i stugan för wifiaccess då är en accesspunkt.
En extra router blir bara kaka på kaka och slutar aldrig bra.

Accesspunkter som funkat klockrent för mig är Unifi.
Denna kommer räcka mer än väl och antagligen ge dig bättre wifihastigheter än du har via din router idag.

Skrivet av NorBiz:

Vart är experterna en fredagskväll, ute o super???

Inte jag iaf!

Permalänk
Medlem

@huttala: Toppen, då blir det och inhandla en sådan accesspunkt imorgon, har du någon rekommendation vart jag bör montera det i stugan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorBiz:

Har inhandlat Cat6 Ftp Solid kabel, den ska väl funka?

Ska jag köra en router i stugan sen?

Skickades från m.sweclockers.com

Du ska ha någon form av accesspunkt, jag hade köpt en Asus RT-AC68U till och ställt in den i aimesh-mode, då kopplas all routerfunktion bort och den kommer att skapa ett wifinätverk som har samma inställningar i hus och gäststuga, du kommer aldrig behöva skifta i wifi i telefonen, det sköter telefon och "routrarna" själva när du flyttar dig mellan hus/gäststuga. En 2,4/5Ghz accesspunkt med samma prestanda som du kanske inte kan konfigurera gästnät på kostar ungefär lika, så kör på en Asus RT-AC68U till.

Jag har det själv så sedan någon vecka tillbaka med exakt dessa routrar, har dock inte trådat "backhaul" ännu men det ska bli.

Du hade kunnat tagit cat6 UTP, FTP går bra med, skärmen kan du strunta i, solid kabel är för att sätta i väggjack, patchpanel mm men det går ofta bra att klämma en RJ45 på dessa om man inte vill ha sådana och inte sliter och drar i kabeln för ofta, jag har aldrig fått glapp i mina solida kablar med pressade RJ45 kontakter, suttit i tio år och man fipplar med dem någon gång i veckan.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av NorBiz:

@huttala: Toppen, då blir det och inhandla en sådan accesspunkt imorgon, har du någon rekommendation vart jag bör montera det i stugan?

Beror på vad du vill få ut.
Vill du ha bättre täckning utomhus runt stugan också skulle jag ta en AC-PRO istället och sätta den skyddat från regn (typ under taket) utomhus.

Bryr du dig bara om täckningen i stugan spelar det nog ingen större roll var du placerar den.
Jag har själv en AC-PRO och den täcker hela min träkåk på 195kvm utan problem. Har även täckning ute på altanen. Detta med accesspunkten placerad exakt i mitten av huset.

Skrivet av foppson:

Du ska ha någon form av accesspunkt, jag hade köpt en Asus RT-AC68U till och ställt in den i aimesh-mode, då kopplas all routerfunktion bort och den kommer att skapa ett wifinätverk som har samma inställningar i hus och gäststuga, du kommer aldrig behöva skifta i wifi i telefonen, det sköter telefon och "routrarna" själva när du flyttar dig mellan hus/gäststuga. En 2,4/5Ghz accesspunkt med samma prestanda som du kanske inte kan konfigurera gästnät på kostar ungefär lika, så kör på en Asus RT-AC68U till.

Roaming får man mig veterligen ut av vilken accesspunkt som helst så länge man sätter samma SSID och lösenord på accesspunkten man ska koppla in i nätet.

Permalänk
Medlem

Vill förtydliga att om du sätter upp ett Asus aimesh så sköter du inställningarna i din primära router, den inne, och alla lösenord, gästnät osv kommer att ställas in automatiskt på den i gäststugan, utökar du med flera (upp till fyra extra noder som det kallas) så görs inställningarna fortfarande på samma ställe.

Ska du byta till Ubiquiti så skulle jag råda dig att även byta routern till en Ubiquiti så du kan göra inställningar och så vidare på ett ställe istället för att fippla med olika appar och webbgränssnitt, samt även kanske få till ett meshnätvek med dessa, de är inte kompatibla med varandra.

Därför råder jag dig till att köra på med en likadan till för enkelhetens skull.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

https://www.dustinhome.se/product/5011009230/prosafe-business...

Och om du ska dra från din router och inte har en dedikerad POE switch (en switch som har funktionen att leverera ström över nätverkskabel) så behöver du även en strömadapter.

https://www.dustinhome.se/product/5011061811/stromadapter-for...

Prisvärd router, lätt att konfigurera med bra prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Du ska ha någon form av accesspunkt, jag hade köpt en Asus RT-AC68U till och ställt in den i aimesh-mode, då kopplas all routerfunktion bort och den kommer att skapa ett wifinätverk som har samma inställningar i hus och gäststuga, du kommer aldrig behöva skifta i wifi i telefonen, det sköter telefon och "routrarna" själva när du flyttar dig mellan hus/gäststuga. En 2,4/5Ghz accesspunkt med samma prestanda som du kanske inte kan konfigurera gästnät på kostar ungefär lika, så kör på en Asus RT-AC68U till.

Jag har det själv så sedan någon vecka tillbaka med exakt dessa routrar, har dock inte trådat "backhaul" ännu men det ska bli.

Du hade kunnat tagit cat6 UTP, FTP går bra med, skärmen kan du strunta i, solid kabel är för att sätta i väggjack, patchpanel mm men det går ofta bra att klämma en RJ45 på dessa om man inte vill ha sådana och inte sliter och drar i kabeln för ofta, jag har aldrig fått glapp i mina solida kablar med pressade RJ45 kontakter, suttit i tio år och man fipplar med dem någon gång i veckan.

Kan iofs byta ut kabeln imorgon mot en ej solid, vilken ska man köpa in då, kan du länka från kjell & co ? Jag köpte till rj45 kontakter som man klämmer utan verktyg.

Finns det inget billigare alternativ till stugan än en router för 1600 kr, känns lite overkill?

Skrivet av huttala:

Beror på vad du vill få ut.
Vill du ha bättre täckning utomhus runt stugan också skulle jag ta en AC-PRO istället och sätta den skyddat från regn (typ under taket) utomhus.

Bryr du dig bara om täckningen i stugan spelar det nog ingen större roll var du placerar den.
Jag har själv en AC-PRO och den täcker hela min träkåk på 195kvm utan problem. Har även täckning ute på altanen. Detta med accesspunkten placerad exakt i mitten av huset.

Roaming får man mig veterligen ut av vilken accesspunkt som helst så länge man sätter samma SSID och lösenord på accesspunkten man ska koppla in i nätet.

Okej, nu skriver någon att denna AC inte är kompatibel med min ASUS router, kan det stämma?

Skrivet av foppson:

Vill förtydliga att om du sätter upp ett Asus aimesh så sköter du inställningarna i din primära router, den inne, och alla lösenord, gästnät osv kommer att ställas in automatiskt på den i gäststugan, utökar du med flera (upp till fyra extra noder som det kallas) så görs inställningarna fortfarande på samma ställe.

Ska du byta till Ubiquiti så skulle jag råda dig att även byta routern till en Ubiquiti så du kan göra inställningar och så vidare på ett ställe istället för att fippla med olika appar och webbgränssnitt, samt även kanske få till ett meshnätvek med dessa, de är inte kompatibla med varandra.

Därför råder jag dig till att köra på med en likadan till för enkelhetens skull.

Asus Aimesh kostar över 3 lax, så dyr router finns inget behov i stugan tyvärr, så det alternativet går fet bort. Fler alterantiv?

Byte av router blir det inte utan nu gäller det att hitta något som är kompatibelt med den routern jag har.

Skrivet av reverend benny:

https://www.dustinhome.se/product/5011009230/prosafe-business...

Och om du ska dra från din router och inte har en dedikerad POE switch (en switch som har funktionen att leverera ström över nätverkskabel) så behöver du även en strömadapter.

https://www.dustinhome.se/product/5011061811/stromadapter-for...

Prisvärd router, lätt att konfigurera med bra prestanda.

Okej så du rekommenderar detta kit? Skulle funka men jag ser gärna att jag kan handla över disk imorgon i Stockholm något som funkar :/

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

15m då är det bara att smälla dit en accesspunkt så blir det bra

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av NorBiz:

Okej, nu skriver någon att denna AC inte är kompatibel med min ASUS router, kan det stämma?

Han pratar om meshsystem som är accesspunkter som pratar trådlöst med varandra. Det är inte samma sak som roaming mellan accesspunkter vilket är det du är ute efter eftersom båda dina accesspunkter kommer vara kopplade med kabel.

Det du ska göra är att koppla in din accesspunkt med kabel, sedan knappa in samma SSID (namn på nätverk) och lösenord som du har på wifit på din nuvarande router, sedan kommer dina datorer/telefoner/whatever att koppla upp sig mot den som har starkast signal automatiskt, detta kallas för roaming.

Sedan finns det olika bra sätt att koppla ihop roaming, men jag anser att så länge man inte pratar i telefon eller är väldigt beroende av att inte tappa koppling i 1 sekund så spelar det ingen större roll om man kör på vanlig gammal hederlig roaming.

Att sätta upp en unifi accespunkt gör man en gång. Och man har åtkomst till den via en mobilapp före den är kopplad till nätet. När man sedan gjort sin conf och skulle vilja ändra den så är det precis som han säger att man måste installera en controllermjukvara att styra accesspunkten via, vilket kan anses som ett onödigt extrasteg om man kan använda sig av samma interface på allt.

Men jag skulle snarare säga att om du vill utöka ditt nät senare så blir det bättre och lättare att fortsätta med unifi accesspunkter och sedan styra alla dessa via deras mjukvara.

Permalänk
Medlem

D-Link DAP-3320 WiFi-n PoE accesspunkt utomhus
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-oc...

Visa signatur

Nerd is the new Cool