Openmediavault tappar IP

Permalänk

Openmediavault tappar IP

Jag har använt Openmediavault i många år utan större problem. Jag installerade om det på en SSD för ett par dagar sen, satte fast IP som tidigare men efter ett par timmar så tappar den ip adressen. Söker jag med IP scanner i mitt nätverk så hittar den inte servern längre.
Jag har gjort 3 ominstallationer och varje gång samma resultat.

Någon som har någon ide om varför det blir så här?

Permalänk
Medlem

Förmodligen något strömsparläge som kickar in?

Permalänk

@Jimi84:
Fast jag har satt statisk IP varje gång så om det finns någon strömsparsfunktion aktiverad så bör inte det påverka IP-adressen?

Permalänk
Medlem

Fast IP kan ha många innebörder.
Anger du IP-adressen manuellt i datorn som huserar openmediavault eller får den ett särskilt IP via någon static mapping i DHCP-servern (läs routern)?

Permalänk

@Undie:
Jag har enbart satt statisk IP i själva openmediavault programmet, servern där OMV är installerat får IP från routern (DHCP?)

Permalänk
Medlem

@Mellanmjölk: Är OMV installerad i en virtuell miljö där interfacet är en brygga från hosten?

Annars förstår jag inte riktigt.
Om du inte har VMs så gäller:
Om servern där OMV är installerat får DHCP-lease från routern så är det den adressen som gäller.
Vad är det då du anger som statiskt i OMV?

Permalänk
Skrivet av Undie:

@Mellanmjölk: Är OMV installerad i en virtuell miljö där interfacet är en brygga från hosten?

Annars förstår jag inte riktigt.
Om du inte har VMs så gäller:
Om servern där OMV är installerat får DHCP-lease från routern så är det den adressen som gäller.
Vad är det då du anger som statiskt i OMV?

Ber om ursäkt för sent svar

Moderkort : Asrock C2550D4I
Det var marvel controllerna för SATA portarna som gjorde att diskarna tappade kontakten med moderkortet vid hög belastning, vilket såg ut som att man hade tappat IP adressen men det var för att alla portarna dog, . Nu kör jag enbart på Intel SATA portarna och allt funkar klockrent. Kommer fira med tårta när jag kan kasta det här moderkortet.

Tack för att ni försökte hjälpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellanmjölk:

Moderkort : Asrock C2550D4I
Det var marvel controllerna för SATA portarna som gjorde att diskarna tappade kontakten med moderkortet vid hög belastning, vilket såg ut som att man hade tappat IP adressen men det var för att alla portarna dog, . Nu kör jag enbart på Intel SATA portarna och allt funkar klockrent. Kommer fira med tårta när jag kan kasta det här moderkortet.

Om jag minns rätt så kom det någon firmware-uppdatering till just Marvell-kontrollern på de korten. Är kortet gammalt? Det kanske har C2000-buggen också.

Visa signatur

Här hade jag tänkt skriva ett skämt om UDP,
men var osäker på om det skulle nå fram.

Permalänk
Skrivet av Plattelöparn:

Om jag minns rätt så kom det någon firmware-uppdatering till just Marvell-kontrollern på de korten. Är kortet gammalt? Det kanske har C2000-buggen också.

Jag fick ett nytt moderkort efter att det första dog, som goodwill av Asrock. Det är ca 2 år gammalt tippar jag på, men har knappt använt det då det inte har funkat som det ska och jag har varit en lat jävel som inte orkat ta tag i det.
Nu kör jag enbart på Intel kontrollerna vilket är helt ok, när behovet av fler än 6 hårddiskar kommer så tror jag att det här kortet har kastat in handduken iaf

Permalänk
Medlem

Jag lämnar nog OMV. Fick den där root disk 100% bugg efter tre dagar så kommer inte in. Fast share och smb fungerar men inte roligt att man inte kommer in i webbinterfacet.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Jag lämnar nog OMV. Fick den där root disk 100% bugg efter tre dagar så kommer inte in. Fast share och smb fungerar men inte roligt att man inte kommer in i webbinterfacet.

Vad kommer du använda istället?

Permalänk
Medlem

@Mellanmjölk: Det ät frågan. Kanske återkommer till Unraid men gillar inte att saker försvinner om man kör fel plugin eller en docker låser systemet = kall omstart, så även det kan orsaka att filer/mappar försvinner. Och vilka plugin eller dockers är nog lite random beroende på vilken hårvara man har. Blir väll FreeNAS men är lite osäker om jag klarar av det eller så får man bita i det sura äpplet och köra Windows.

Ubuntu Server har jag innan kört stabilt några år men ganska tråkigt att behöva lära sig igen att göra allt i terminal. Och så som det uppdateras och ändras i Linux varje år gör det lite svårt med guider. Är inte riktigt så nördig att jag hänger med i svängarna.

Annars tyckte jag att OMV var lovande och lätt att sätta sig in i. Kanske provar igen men fyller man root disken vid användande av Rsync och då tappar responsen till WebUI så känns det ganska meningslöst.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellanmjölk:

Vad kommer du använda istället?

Provade att installera OMV igen. Lite surt att config allt igen. Det positiva är att alla shares går att återaktivera så inget försvinner.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Om du kör rsync från måldatorn minskar risken markant att du fyller root fs.

Dessutom använder jag auto fs (konfigurerat utanför OMV) och nfs för att ansluta till nfs shares skapade i OMV. Då spelar det ingen roll om en går ner tillfälligt. Kör OMV på 6 NAS, varav 3 är avsedda enbart för backup med rsync snapshots. ARM, Odroid HC2.

Flyter på utan problem.

Visa signatur

Linux och Android