Microsoft släpper stor uppdatering till Windows 10 i oktober

Permalänk
Medlem

Jag brukade alltid skryta om att win 10 har aldrig strulat.
Det fick jag äta när 1803 kom ut.

Fick installera om min hemma dator.

Men annars funkar win10 jätte bra

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Det har inte fungerat för mig. Windows ändrar det till manuell nästa gång det startas typ. Ända som funkat för mig är att gå till Inloggning fliken och satt det till .\Guest (UK windows) utan lösenord.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av kotz:

Jag brukade alltid skryta om att win 10 har aldrig strulat.
Det fick jag äta när 1803 kom ut.

Fick installera om min hemma dator.

Men annars funkar win10 jätte bra

1803 är katastrof atm
Speciellt för gamers

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Vi kör SCCM med SUP som i sin tur styr WSUS.

Det jag menar är att jag måste spendera en bunke tid med att testa dessa feature upgrades hela tiden innan vi rullar ut dem till folket, och för varje uppgradering så är det saker som skiter sig i vår OS deployment. Det är bara tråkigt liksom.

Det finns ingenting som säger att ni måste hoppa på varje release heller, varje release har en livscykel på 18 månader innan man till slut måste uppgradera för att fortsätta få säkerhetsuppdateringar.
Har ni dessutom SCCM så är det ju bara att sätta upp Servicing Plans och sen gå och lägga sig igen

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

1803 är katastrof atm
Speciellt för gamers

Vad är det som fungerar dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

1803 är katastrof atm
Speciellt för gamers

Jasså? Funkar utmärkt för mig.

Permalänk
Medlem

Tänkte säga "inga problem här heller" tills jag körde winver och såg att jag kör 1709 Trodde jag var uppdaterad >_>

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av henkiii:

Vad är det som fungerar dåligt?

Skrivet av iFlaX:

Jasså? Funkar utmärkt för mig.

Massa stutter problem i vissa spel och minnes problem.
https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/7a0763/standby_me...
https://forums.geforce.com/default/topic/1004600/geforce-driv...

Har det på 3 datorer av 4a och W7 funkar CS:GO Quake och annat perfekt inte i W10, får massa frametimes drop och stutter.

Hade noll problem i 1603, fick problem senare versioner.

Microsoft vetat om detta sedan januari.

Alla har inte problemet btw.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

1803 har varit en mardröm för mig. Har haft konstiga behörighetsproblem, ibland startar jag datorn och möts med en mörk skärm med muspekare samt att vissa spel beter konstigt under loading screens (blinkar etc). Har inte orkat installera om.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Hur delar man ut mapar nu för tiden? Måste använda plex när jag ska komma åt mapparna där vi har ripat våra filmer... innan hittade dom utan problem med mediaspelare, men nu för tiden fattar jag inte hur man dela ut filer/mapar i hemnätverket, nån som har tips på hur man gör i w10 nu för tiden??

Hoppas updaten gör det smidigt att dela ut mapar/filer igen... ska bara vara högerklicka- dela ut, klart! Tycker jag... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Hur delar man ut mapar nu för tiden? Måste använda plex när jag ska komma åt mapparna där vi har ripat våra filmer... innan hittade dom utan problem med mediaspelare, men nu för tiden fattar jag inte hur man dela ut filer/mapar i hemnätverket, nån som har tips på hur man gör i w10 nu för tiden??

Hoppas updaten gör det smidigt att dela ut mapar/filer igen... ska bara vara högerklicka- dela ut, klart! Tycker jag... :/

Kan vara att de avaktiverat SMB 1. Kolla upp det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Om till och med Microsoft fått tummen ur och implementerar dark mode så tycker jag att även ni kan ta och fixa det till hemsidan nu Sweclockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MarcusHuddinge:

Om till och med Microsoft fått tummen ur och implementerar dark mode så tycker jag att även ni kan ta och fixa det till hemsidan nu Sweclockers

Vilken smash. Helt klart en av veckans bästa ;D

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara jag kvar i Windows 8.1-klubben.

Dock så är livet väääldigt skönt här borta.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk

http://www.nooooooooooooooo.com/

Jag har just fått ordning på de flesta inställningarna som återställdes förra uppdateringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Om till och med Microsoft fått tummen ur och implementerar dark mode så tycker jag att även ni kan ta och fixa det till hemsidan nu Sweclockers

Började ta tag i mit problem idag tack vare dig, upptäckte att till Chrome(Chromium) så finns det ett flertal tilläg som inverterar färger, någon gör det dessutom tillsammans med att minska konrtast. Ditt tillägg får tillgång till att ändra och läsa allt på din skärm, så är man orolig för sin integritet och inte litar på ett tillägg, så bör man nog avstå.

Jag antar att Firefox har liknande tillägg, säkert Opera också, Opera är populärt på vissa platser. Alla dugliga webbläsare. Det här gäller ju givetvis på en dator, hur man gör på en telefon kan jag inte bidra med. Nog väl, trevligt att få global mörkt tema men inte perfekt, sidor med night-mode blir ljusa och mörka annonser på en ljus sida kan bli ljusa på en inverterad sida. Återstår att se om man kan göra regler per hemsida, kanske går att göra undantag på så vis, oklart.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

@sleepyoh
Jag använder Opera och jag använder deras mörka tema, fast det gäller ju bara flikarna, adressfältet och det där uppe.
När det kommer till hemsidor så orkar jag inte hålla på och fippla runt på egen hand, speciellt inte eftersom att det ofta leder till annat strul på ett eller annat sätt. Använder bara mörkt tema när det finns tillgängligt officiellt, som till exempel på Twitch och Youtube.
Just Twitch, Youtube, Sweclockers, och kanske en eller två sidor till är dom hemsidor som jag är mycket på dagligen, därför skulle jag tycka det var väldigt trevligt om Sweclockers orkade fixa mörkt tema

Permalänk
Medlem

Ser fram emot all mjukvara för fläktstyrning på moderkortet etc som kommer sluta fungera i ett par veckor efter uppdateringen, har varit ett konstant problem för mig med Asus och NZXTs mjukvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Jag brukade alltid skryta om att win 10 har aldrig strulat.
Det fick jag äta när 1803 kom ut.

Fick installera om min hemma dator.

Men annars funkar win10 jätte bra

Skrivet av tvelander:

1803 är katastrof atm
Speciellt för gamers

Kan gå igodo för det ni säger, jag blev tvungen att sälja förra burken och nu är min rigg ihopplockad av sådant jag fått, vilket resulterat i TX650, I7 2600, GTX-570 P67,pro 3 osv, så inget imponerande.

Men den gick som tåget tills jag valde att köra ner 1803 och blandannat RAM-blåskärmar började komma. Höjde spänningen med 0.10v och det verkar ha rådit bot på situationen.

Finns även annat som irriterar mig men inget jag har i minnet för stunden.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Urklipp i molnet..
Happ... ännu en anledning att låta sin produktivitetsdator vara disconnectad från internet. Det ska tydligen vara insyn i allt numera.
Damn vad jag saknar Win7 (och ännu äldre windows-versioner) som tyvärr dock lider av massa andra säkerhets problem.

Man får välja: Bakdörrar för alla, eller total insyn från MS med partners, så länge man vill vara kopplad mot nätet iaf.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

@sleepyoh
Jag använder Opera och jag använder deras mörka tema, fast det gäller ju bara flikarna, adressfältet och det där uppe.
När det kommer till hemsidor så orkar jag inte hålla på och fippla runt på egen hand, speciellt inte eftersom att det ofta leder till annat strul på ett eller annat sätt. Använder bara mörkt tema när det finns tillgängligt officiellt, som till exempel på Twitch och Youtube.
Just Twitch, Youtube, Sweclockers, och kanske en eller två sidor till är dom hemsidor som jag är mycket på dagligen, därför skulle jag tycka det var väldigt trevligt om Sweclockers orkade fixa mörkt tema

Vet inte om Stylish finns till Opera men det här krävde ungefär 3 klick att installera och har varit fläckfritt sen dess.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Vet inte om Stylish finns till Opera men det här krävde ungefär 3 klick att installera och har varit fläckfritt sen dess.

https://i.imgur.com/njkaMy9.jpg

https://arstechnica.com/information-technology/2018/07/stylis...

Permalänk
Medlem

Ja, de fick lite smörj där och blev avstängda men jag personligen kunde inte bry mig mindre haha. Jag har säkert 10 andra aktörer som läser/loggar all min webhistorik de också (exklusive tjejen), Google själva som bannlös tillägget till exempel.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Har det på 3 datorer av 4a och W7 funkar CS:GO Quake och annat perfekt inte i W10, får massa frametimes drop och stutter.

Hade noll problem i 1603, fick problem senare versioner.

Skrivet av Xeno88:

1803 har varit en mardröm för mig. Har haft konstiga behörighetsproblem, ibland startar jag datorn och möts med en mörk skärm med muspekare samt att vissa spel beter konstigt under loading screens (blinkar etc). Har inte orkat installera om.

Själv fick jag problem med att skärmarna inte gick ner i energisparläge. Verkar dock ha fått ordning på det nu.
Har dock spelat för lite för att uttala mig om problem i spel.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Inaktiv

Windows 10 Enterprise LTSC 1809 here I come!

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt att dom tog bort "Sets" från insiders. Hade hopp om att något sånt skulle komma inom en inte för avlägsen framtid.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

Inte för oss tyvärr - det switchas tillbaka automatiskt efter ett par restarts. Men som sagt det finns andra sätt.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

@aToria: Har du gjort alla steg verkligen? Har gjort det på samtliga maskiner hemma och hos andra och ser har fungerat varje gång.
Jo, det finns en uppsjö med alternativ givetvis.
Går ju blocka rätt mycket i brandväggen bla.

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

@Mr.Berling:

Det är ju 4 olika metoder på sidan du länkar.

Solution 1 fungerar inte, som det också står på sidan “the service will re-enable itself after a certain amount of time."

Solution 2 fungerar inte om man har Win 10 Home.

Solution 3 fungerar inte om man har internet över ethernet

Solution 4 har jag inte prövat, är det den du kör med?

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ