AMD Radeon R9 290X mot Nvidia Geforce GTX 780 Ti – fem år senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Eftersom kort överklockar olika bra tycker jag personligen att ett sådant test är ointressant.
Orasken till att de inte överklockar tror jag dock är att det är för mycket jobb, de nöjer sig med att testa detta för nya kort.

För mycket jobb? då kan de ju byta jobb, känns som att de tröttnat på hårdvara m.m. på äldre dagar.
vad skulle hända om en kirurg tyckte att en procedur tog för mycket tid?
vad skulle hända om en industriarbetare slutade utföra en uppgift för det tog för mycket tid?

Sweclockers.com du ser ju på namnet vad som är vitsen men sidan, eller menar du att Sweclockers är en samlingsplats för klock/ur/armbands entusiaster?

Ett gammal komponent drar man upp till 11 för att få så mycket ut av den som man bara kan om man är en entusiast eller gamer som inte har stålar för det senaste eller helt enkelt är prismedveten.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Nice å allt men återigen var är överklockningsresultaten Sweclockers?
Kanske dags att byta namn på sidan till SweCasualHardware eller nått liknande?

vad händer med swec eg?

Varför skulle man lägga till en helt random variabel för att testa prestanda?

Låt säga att Sweclockers kort är ett monster och klockar 25% och du köper ett kort och får 2% OC, du får helt fel bild av hur kortet faktiskt presterar.

Finns flera siter som kör överklockat och sen får handplockade chip för test, helt värdelösa test för konsumenten.

Sen kan man ju ifrågasätta om det ger något att se överklockningsresultat på 5 år gamla kort....

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av DST:

För mycket jobb? då kan de ju byta jobb, känns som att de tröttnat på hårdvara m.m. på äldre dagar.
vad skulle hända om en kirurg tyckte att en procedur tog för mycket tid?
vad skulle hända om en industriarbetare slutade utföra en uppgift för det tog för mycket tid?

Sweclockers.com du ser ju på namnet vad som är vitsen men sidan, eller menar du att Sweclockers är en samlingsplats för klock/ur/armbands entusiaster?

Ett gammal komponent drar man upp till 11 för att få så mycket ut av den som man bara kan om man är en entusiast eller gamer som inte har stålar för det senaste eller helt enkelt är prismedveten.

Oh! you'r old grumpy overclocker!

Fokus på överklockning har mer och mer glidit över på främst hård och mjukvara, här på Sweclockers.
Kan delvis bero på att överklockning lönar sig sämre och sämre, vi kan inte länge överklocka med + 50%, snarare 5-10%.
Testarna kör nog inget eget race, detta har godkännts uppifrån.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Varför skulle man lägga till en helt random variabel för att testa prestanda?

Låt säga att Sweclockers kort är ett monster och klockar 25% och du köper ett kort och får 2% OC, du får helt fel bild av hur kortet faktiskt presterar.

Finns flera siter som kör överklockat och sen får handplockade chip för test, helt värdelösa test för konsumenten.

Sen kan man ju ifrågasätta om det ger något att se överklockningsresultat på 5 år gamla kort....

Random variabel? De flesta har en rätt så klar bild utav hur dessa kort överklockar överlag, det är inte så att Swec testar något nytt och råkar få ett överklocknings resultat som är sjuk mycket bättre än vad de flesta andra får..

Gamla kort såsom ex gamla 780ti(typiskt nvidia mané) får ju en rätt så trevlig skutt i prestanda eftersom standardfrekvensen är väldigt moderat i standard utförande. När swec enbart testar i standard frekvens så berättar inte de hela bilden för sina läsare jue.

Skrivet av Ratatosk:

Oh! you'r old grumpy overclockler!

Fokus på överklockning har mer och mer glidit in på främst hård och mjukvara, här på Sweclockers.
Kan delvis bero på att överklockning lönar sig sämre och sämre, vi kan inte länge överklocka med + 50%, snarare 5-10%.
Testarna kör nog inget eget race, detta har godkännts uppifrån.

Mm stämmer nog rätt bra, varje gång jag ser Swec släppa ett sånt test utan att gå in mer på djupet som förr i tiden så blir jag lite besviken. Var bättre förr!

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jag uppdaterade min post.

Men visst det är ett betatest, men då borde ju rimligen FPS ha gått upp nu och inte ner om det inte var en väldigt färdig beta. Tycker det är konstigt oavsett. Det gäller ju inte enbart en speltitlar utan många speltitlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Omöjligt att veta då Sweclockers inte skriver vilken sekvensen de testar eller håller AMD på att saboterar sina grafikkort också?

Fury X fick 56/80 i Sinai Desert testet och bara 36/71 i Amiens testet
R9 390X fick 49/65 i Sinai Desert testet och bara 41/59 i Amiens testet

Slutsats AMD är skit företag som saboterar sina kort? Nej förmodligen beror det på att Amiens kräver mer prestanda och får då inte lika höga FPS man ska inte använda olika sekvenser som jämförelse för att det inte ger en rätt bild då vissa delar av spelen kan vara mer krävande och då får man lägre fps än andra delar av spelet.

I vilka speltitlar så presterar GTX 780 Ti sämre idag ifall man använder samma sekvenser?

Ifall man vill testa ifall Nvidia medvetet saboterar GTX 780 TI så gör man samma tester som man gjorde när GTX 780 Ti släpptes man väljer inte en ny testsvit.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Jag är, liksom många andra här, rätt nöjd med mina 290X-kort. De kostade mer än jag tidigare köpt grafikkort för när jag skaffade dem i februari 2014 - tror det var i trakten kring 4700 - 4800 SEK styck. Vattenblock går ju på en tusenlapp styck de också och om man inte har resten av vattenkylningskomponenterna liggande kostar de lätt 2-3 tusen de med.

Tycker det har fungerat bra genom åren och de håller måttet hyfsat nu också. Blir förhoppningsvis dags för en uppgradering av spelburken när grafik+cpu på 7nm/10nm blir tillgängliga. Tror dock jag skippar dubbla kort nästa gång då det sällan varit problemfritt även i titlar som har stöd för det.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Körde två st R9 290 i CF länge och var nöjd när det funkade. Väldigt bra prestanda.
Bytte till ett 1070 just för att jag ville ha full prestanda i precis alla spel vilket inte går med CF.
Samt att jag fick 1070 extremt billigt

Nästa plan är att få tag i ett till 1070 billigt och bli förbannad på sli hehe

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DST:

Nice å allt men återigen var är överklockningsresultaten Sweclockers?
Kanske dags att byta namn på sidan till SweCasualHardware eller nått liknande?

vad händer med swec eg?

Gissningsvis klockar väl inte korten bättre med nyare drivrutiner. Överklockningspotential ligger mer i hårdvara och kylförmåga vilket ju inte har ändrats över tid.
Samma överklockningspotential lär alltså gälla från de gamla överklockningstesterna när korten var nya.

Vad som däremot kan ha hänt är att drivrutinerna påverkar hur bra grejerna presterar i mjukvarutester. Och det är väl därför man har testat just benchmarks helt enkelt.

Edit:
Samtidigt är det kanske inte helt uteslutet med ändrad OCpotential kom jag precis på. Maxgränser för VRMbelastningar och sådant har det väl pillats på i en del drivrutiner för några specifika kort. Det kanske ger ändringar i OCpotential i några fall.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jag tycker det här argumentet är så roligt. Både Apple och nVidia är stora företag, och om de gjorde nåt sånt måste det finnas ett antal utvecklare som känner till det och kan vittna om saken. Det hade varit ett fantastiskt fall för grupptalan (eng. class action), och sådana fall brukar leda till en stor vinst för advokaterna även om de inte vinner, eftersom man ofta gör upp i godo. Det finns alltså mängder med pengar att tjäna för den som har sådan information och går till en advokat, och trots det har ingen gjort det. Vad mer är, samma snack gick om bland annat MS ända sen sent 80-tal, och där har det inte heller läckt något. I de fall där källkoden har läckt ut (har inte skett för nVidia, men Windows har läckt ett par gånger, och iOS är t.o.m öppet nu) har det inte heller funnits spår av det. Vad är slutsatsen, att de gör detta men att 100% av alla utvecklare som jobbat på alla företagen är så lojala och ointresserade av pengar att de inte säger något? Trots att många av dem grundar startups med riskkapital och blir rika som troll?

Nej, nVidia saboterar inte drivrutinerna, men en del av deras prestanda kommer sig av samarbete med utvecklare - att de hjälper utvecklare att optimera spelen för deras senaste kort. NVidia struntar i optimering för de äldre korten, så på nyare spel har de sämre prestanda. Kepler till Maxwell var en stor ändring, och när spelen inte längre optimeras mot Kepler faller de korten hårt.

Mmm nja, utvecklare i teknikbranschen är ju lite som poliser eller film i och med att du har väldigt svårt att hitta jobb om du snackar skit om företag eller dina kollegor, mer så än i något annat yrke. Du kanske tror att du vinner en lottovinst med nån rättegång, men några stora summor handlar det inte om, särskilt när man delar på det, och du måste ju jobba imorgon också.

Men jag skulle inte tro att de gör det direkt för att vara förjävliga, det är nog mer så att man inte bryr sig om att uppdatera gamla grejer, varför skulle man, inte nån vinst där. Lägger till stöd för ny teknik som inte stöds av det gamla systemet osv. och så har du folk som inte fattat att man inte ska ladda batterier fullt heller, och när du inte har tillräckligt med kraft så varvar ju CPU mm. ner.

Så lite blandning av saker kanske, vet inte.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av DST:

Nice å allt men återigen var är överklockningsresultaten Sweclockers?
Kanske dags att byta namn på sidan till SweCasualHardware eller nått liknande?

vad händer med swec eg?

Syftet med artikeln är för att se hur korten står sig idag kontra lanseringsdagen, och därför körs referensutförandet på båda korten. Är du intresserad av överklockningen kan du kika på respektive korts recension från 2013 och använda 1+1 för att få ut prestandan.

Tror vi fortsätter med SweClockers, men om vi någon gång får för oss att byta kan vi höra av oss.

Permalänk
Medlem

Satan, någon som vaknat på fel sida rymden idag ser jag, men det ger oss andra något att skratta åt så våra dagar blir räddade, keep it up

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av circedge:

Mmm nja, utvecklare i teknikbranschen är ju lite som poliser eller film i och med att du har väldigt svårt att hitta jobb om du snackar skit om företag eller dina kollegor, mer så än i något annat yrke. Du kanske tror att du vinner en lottovinst med nån rättegång, men några stora summor handlar det inte om, särskilt när man delar på det, och du måste ju jobba imorgon också.

Men jag skulle inte tro att de gör det direkt för att vara förjävliga, det är nog mer så att man inte bryr sig om att uppdatera gamla grejer, varför skulle man, inte nån vinst där. Lägger till stöd för ny teknik som inte stöds av det gamla systemet osv. och så har du folk som inte fattat att man inte ska ladda batterier fullt heller, och när du inte har tillräckligt med kraft så varvar ju CPU mm. ner.

Så lite blandning av saker kanske, vet inte.

Jag kan absolut tro att man inte jobbar med att optimera de gamla grejorna så mycket, men jag vänder mig mot argumentet att någon medvetet försöker sabotera sina äldre grejor för att få dem att fungera sämre. Jag tror bara inte på det, för någon skulle ha läckt det.

Sen har Apple länge haft ett problem med att deras uppdaterare inte är perfekt - att uppdatera en gammal telefon med nytt OS ger en långsammare installation än om man installerar färskt, speciellt om telefonen är nästan full innan - men det är inte heller fråga om sabotage.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Känner fortfarande ingen press att byta ut mitt snart 4 år gamla Tri-X 290. Brukar alltid skaffa ny dator med ca 2½-4 års mellanrum (har inte bytt enstaka komponenter på typ 15+ år), så blir nog en rekordburk

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Syftet med artikeln är för att se hur korten står sig idag kontra lanseringsdagen, och därför körs referensutförandet på båda korten. Är du intresserad av överklockningen kan du kika på respektive korts recension från 2013 och använda 1+1 för att få ut prestandan.

Tror vi fortsätter med SweClockers, men om vi någon gång får för oss att byta kan vi höra av oss.

Ja du säger iaf att det är det som är meningen med artikeln, men vi vet att det snarare är att ni kör korten för att få prestandasiffror inför Rtx lanseringen å då passar ni på att göra en kort artikel i samma veva.

Nu för tiden verkar ni inte vilja gå ett steg längre än vad som behövs. Dvs som att köra en till runda när korten körs överklockat. Hade det varit en artikel specifikt om just dessa grafikkorts-konkurrenter så hade vi garanterat sett överklockning på tapeten oxå.

Känns änna att ni med dessa hårdvaro-återblickar visar att ni inte orkar eller bryr er om att göra ordentliga tester, precis som tidningar och tv blev helt ointressanta pga internet så kommer ni, nej, ni håller redan på att falla i det förgångna pga techtubers som ofta gör sjukt mycket bättre jobb än vad ni gör när det kommer till tester.

Forumet är helt outstanding men era artiklar håller inte alls så hög klass som förr i tiden.
När man väl har nått en viss kultstatus så går det inte att bara rulla tummarna, gäller att leverera intressanta, detaljerade och välutförda artiklar/innehåll för att förtjäna sin kultstatus.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Tack för ett intressant test!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecesithon:

Imponerande arbete?

Så kan man såklart se det. Jag ser det som att AMD är urusla på drivrutiner och skänker bort marknadsandelar till Nvidia genom att göra ett ruttet jobb. Hade man gjort detta från början för 5 år sedan hade marknaden sett helt annorlunda ut idag.

Vilket svammel.
Har ägt nVidia-kort i omgångar under 20 år nu och AMD-kort i 15, det är exakt två gånger som AMD-drivrutiner haft ett litet problem, och en gång nVidia-korten hade ett större.

Ingen av dom är "urusla" enligt någon defintion av ordet.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av RHWarrior:

Vilket svammel.
Har ägt nVidia-kort i omgångar under 20 år nu och AMD-kort i 15, det är exakt två gånger som AMD-drivrutiner haft ett litet problem, och en gång nVidia-korten hade ett större.

Ingen av dom är "urusla" enligt någon defintion av ordet.

Svammel? Ser du samma tester som jag gör?

Sluta skydda AMD med struntprat, för det är precis vad det är. Att inte kunna använda potentialen man har i kortet är uruselt. Ibland undrar man om AMD har anställda på forumet som hela tiden ska rycka ut till AMDs beskydd.

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecesithon:

Svammel? Ser du samma tester som jag gör?

Sluta skydda AMD med struntprat, för det är precis vad det är. Att inte kunna använda potentialen man har i kortet är uruselt. Ibland undrar man om AMD har anställda på forumet som hela tiden ska rycka ut till AMDs beskydd.

Nu är det du som svamlar. AMD är inte skyldiga dig att du skall kunna utnyttja den fulla prestandan i dina kort. De vet nog precis vad de gör och optimerar drivrutinerna till den grad som är någorlunda optimalt om man ser till ekonomisk insats hårdvaruutveckling/mjukvaruutveckling. Att de sedan kanske har potentialen att vara betydligt starkare om man bara kastade pengar på utvecklingen av drivrutiner är inte deras problem. De börjar ju såklart med lågt hängande frukt och sträcker sig sedan uppåt tills det tar emot. Sen köper du om du vill eller ej. Punkt

Det är samma princip som att du kan köpa processorer med kärnor du inte kan använda. CPU:n kan mycket väl ha dubbel potential prestanda, men den kommer du inte åt. Köp om du vill, inte deras problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecesithon:

Svammel? Ser du samma tester som jag gör?

Sluta skydda AMD med struntprat, för det är precis vad det är. Att inte kunna använda potentialen man har i kortet är uruselt. Ibland undrar man om AMD har anställda på forumet som hela tiden ska rycka ut till AMDs beskydd.

"Beskydd", haha, här beskyddas ingenting, det kallas erfarenhet.

Jag har ägt kort från 4 olika fabrikat av grafikkretsar på PC-sidan, och ett halvt dussin till på andra plattformar, hade nog märkt om något var katastrofalt = märkbart dåligt prestanda, ingen funktion, felaktig rendering.

Sanningen är att det fungerar riktigt bra, tack och lov för oss konsumenter.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av lhugo:

Nu är det du som svamlar. AMD är inte skyldiga dig att du skall kunna utnyttja den fulla prestandan i dina kort. De vet nog precis vad de gör och optimerar drivrutinerna till den grad som är någorlunda optimalt om man ser till ekonomisk insats hårdvaruutveckling/mjukvaruutveckling. Att de sedan kanske har potentialen att vara betydligt starkare om man bara kastade pengar på utvecklingen av drivrutiner är inte deras problem. De börjar ju såklart med lågt hängande frukt och sträcker sig sedan uppåt tills det tar emot. Sen köper du om du vill eller ej. Punkt

Det är samma princip som att du kan köpa processorer med kärnor du inte kan använda. CPU:n kan mycket väl ha dubbel potential prestanda, men den kommer du inte åt. Köp om du vill, inte deras problem

Nu är det du som svamlar

Varför skulle jag bry mig? Jag köper det bästa och det är inte AMD. Vill AMD ha mina pengar så får de se till så att drivrutinerna är bättre optimerade. Den enda som förlorar på att inte optimera sina drivrutiner är AMD.

Hur blir det mitt problem om AMD inte lyckas sälja sin produkt för den är dåligt optimerad?

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecesithon:

Nu är det du som svamlar

Varför skulle jag bry mig? Jag köper det bästa och det är inte AMD. Vill AMD ha mina pengar så får de se till så att drivrutinerna är bättre optimerade. Den enda som förlorar på att inte optimera sina drivrutiner är AMD.

Hur blir det mitt problem om AMD inte lyckas sälja sin produkt för den är dåligt optimerad?

Läste du vad jag skrev? Optimerade drivrutiner så långt det bara går≠optimerad prestanda hos produkten för slutanvändaren sett till pris. Att optimera mjukvara sker på bekostnad av optimering av hårdvara och vice versa.

Hur kan du göra bedömningen att AMD missar sin sweet spot och att de egentligen borde satsa mer på mjukvaruoptimering än vad de redan gör? De som fattar de besluten har med största sannolikhet långt mycket mer på fötterna i den frågan än du, jag eller någon annan här på forumet. Att du bedömer dig kapabel att såga vilken riktning hela AMD borde gå gällande mjukvarusatsningen/hårdvarusatsning är bara dumt.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av pecesithon:

Nu är det du som svamlar

Varför skulle jag bry mig? Jag köper det bästa och det är inte AMD. Vill AMD ha mina pengar så får de se till så att drivrutinerna är bättre optimerade. Den enda som förlorar på att inte optimera sina drivrutiner är AMD.

Hur blir det mitt problem om AMD inte lyckas sälja sin produkt för den är dåligt optimerad?

Hade du köpt ett GTX780 Ti för ett par år sedan och tänkt spela Civ 6, på det i dag, hade det i allra högsta grad varit ditt problem.

Civilization VI.

AMD 290x

Nvidia GTX 780T i

1 920 × 1 080 px

52/39 FPS

3/2 FPS

2 560 × 1 440 px

46/34 FPS

2/1 FPS

3 840 × 2 160 px

35/27 FPS

0/0 FPS

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Nu är det du som svamlar. AMD är inte skyldiga dig att du skall kunna utnyttja den fulla prestandan i dina kort. De vet nog precis vad de gör och optimerar drivrutinerna till den grad som är någorlunda optimalt om man ser till ekonomisk insats hårdvaruutveckling/mjukvaruutveckling. Att de sedan kanske har potentialen att vara betydligt starkare om man bara kastade pengar på utvecklingen av drivrutiner är inte deras problem. De börjar ju såklart med lågt hängande frukt och sträcker sig sedan uppåt tills det tar emot. Sen köper du om du vill eller ej. Punkt

Det är samma princip som att du kan köpa processorer med kärnor du inte kan använda. CPU:n kan mycket väl ha dubbel potential prestanda, men den kommer du inte åt. Köp om du vill, inte deras problem

Skrivet av RHWarrior:

"Beskydd", haha, här beskyddas ingenting, det kallas erfarenhet.

Jag har ägt kort från 4 olika fabrikat av grafikkretsar på PC-sidan, och ett halvt dussin till på andra plattformar, hade nog märkt om något var katastrofalt = märkbart dåligt prestanda, ingen funktion, felaktig rendering.

Sanningen är att det fungerar riktigt bra, tack och lov för oss konsumenter.

Jag tror ni missuppfattar vad han säger. Att AMD inte kan optimera deras drivrutiner optimalt från start drabbar ju även dom som köper korten. Dom som köper Nvidia får ut det som går att pressa ur korten vid release (typ!) medans AMD fortsätter förbättra sina drivrutiner hela tiden (förmodligen för att dom har mindre ekonomi för att sätta folk det men det är inte poängen här). Läser ni det sobert så förstår ni också att han inte menar att AMD har mer problem med streck på skärmarna osv än Nvidia.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag tror ni missuppfattar vad han säger. Att AMD inte kan optimera deras drivrutiner optimalt från start drabbar ju även dom som köper korten. Dom som köper Nvidia får ut det som går att pressa ur korten vid release (typ!) medans AMD fortsätter förbättra sina drivrutiner hela tiden (förmodligen för att dom har mindre ekonomi för att sätta folk det men det är inte poängen här).

Poängen i mina inlägg är att det här begreppet absolut optimerade drivrutiner är nonsens. Det motsvarar ett sådant oöverskådligt massivt ingenjörsarbete att skapa med tanke på komplexiteten i hårvaruarkitekturen i korten. Det är det varken nVidia eller AMD som gör, det hade aldrig gått. Sedan vet vi inte hur lätt det är att drivrutinerna för respektive tillverkare. Det kan mycket väl vara så att det är svårare att göra på AMD:s arkitektur. Det vet vi inte. Men prestanda är som sagt inte beroende ensamt av hårvara eller mjukvara, det är en kombination.

Vi vet inte hur mycket som återanvänds av AMD i nyare generationer och det är inte otänkbart att det är frukten utav utveckling av drivrutiner till de nya korten som vi skördar i prestandan hos äldre kort.

Sedan att nVidia inte förbättrar prestandan i sina kort efter släpp i samma utsträckning kan bero både på att de är långt mer optinerade från start om det nu är lättare att göra på deras hårdvara. Det kan också bero på att de inte lägger pengar på släppta kort men att mer pengar hade löst biffen. Det är i vart fall garanterat inte så att de har drivrutiner som är absolut optimerade drivrutiner.

Oavsett så skall man såklart välja grafikkort efter prestanda vid tidpunkten för köp och inte räkna med att prestandan kommer att öka med nya drivrutiner. I fallet AMD har vi haft tur. Var kortet prisvärt vid köp så är det bara att tacka och buga.

Skrivet av ClintBeastwood:

Läser ni det sobert så förstår ni också att han inte menar att AMD har mer problem med streck på skärmarna osv än Nvidia.

Sedan vet jag inte inte hur du får det till att jag skulle tolkat de som att personen menade att AMD har mer problem med streck på skärmen. Det skrev jag aldrig, menar du @RHWarrior så skriv inte ni

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Poängen i mina inlägg är att det här begreppet absolut optimerade drivrutiner är nonsens. Det motsvarar ett sådant oöverskådligt massivt ingenjörsarbete att skapa med tanke på komplexiteten i hårvaruarkitekturen i korten. Det är det varken nVidia eller AMD som gör, det hade aldrig gått. Sedan vet vi inte hur lätt det är att drivrutinerna för respektive tillverkare. Det kan mycket väl vara så att det är svårare att göra på AMD:s arkitektur. Det vet vi inte. Men prestanda är som sagt inte beroende ensamt av hårvara eller mjukvara, det är en kombination.

Vi vet inte hur mycket som återanvänds av AMD i nyare generationer och det är inte otänkbart att det är frukten utav utveckling av drivrutiner till de nya korten som vi skördar i prestandan hos äldre kort.

Sedan att nVidia inte förbättrar prestandan i sina kort efter släpp i samma utsträckning kan bero både på att de är långt mer optinerade från start om det nu är lättare att göra på deras hårdvara. Det kan också bero på att de inte lägger pengar på släppta kort men att mer pengar hade löst biffen. Det är i vart fall garanterat inte så att de har drivrutiner som är absolut optimerade drivrutiner.

Oavsett så skall man såklart välja grafikkort efter prestanda vid tidpunkten för köp och inte räkna med att prestandan kommer att öka med nya drivrutiner. I fallet AMD har vi haft tur. Var kortet prisvärt vid köp så är det bara att tacka och buga.

Sedan vet jag inte inte hur du får det till att jag skulle tolkat de som att personen menade att AMD har mer problem med streck på skärmen. Det skrev jag aldrig, menar du @RHWarrior så skriv inte ni

Jag svarade mer som ett svar till användaren NI hade svarat och citerat.

Komplexiteten kan jag erkänna att jag har noll koll på. Men jag tror mer att det handlar om att Nvidia har långt mer pengar att skriva drivrutiner innan ett släpp än AMD har och därav kom hela "fine wine" teorin ut. Tänk ett 290x som presterar likt ett 970 idag för FEM år sedan. Hade AMD kunnat hade dom gjort det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

köpte ett ASUS ROG HD7970 STRIX 3GB år 2013, vilket var precis som idag de biffiga överklockarvarienterna med stora, tysta kylare

det sitter i datorn fortfarande.

Priset var 2909kr. Spelar fortfarande näst intill alla spel i 1080p 60fps på i alla fall Medium inställningar. några få får man offra vissa inställningar till låga och slakta anti-aliasing

förutom att kortet är fysiskt stort och konsumerar mer ström än motsvarande presterande kort idag så är det lätt ett av de bästa komponentköpen jag gjort någonsin

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag tror ni missuppfattar vad han säger. Att AMD inte kan optimera deras drivrutiner optimalt från start drabbar ju även dom som köper korten. Dom som köper Nvidia får ut det som går att pressa ur korten vid release (typ!) medans AMD fortsätter förbättra sina drivrutiner hela tiden (förmodligen för att dom har mindre ekonomi för att sätta folk det men det är inte poängen här). Läser ni det sobert så förstår ni också att han inte menar att AMD har mer problem med streck på skärmarna osv än Nvidia.

Tja, det är möjligt att jag missuppfattade det något, oavsett tycker jag inte att "ruttet jobb" och "uruselt" är bra beskrivningar på hur det ser ut, eller såg ut då. Men då jag och många andra var nöjda med prestandan på de senaste två AMD-korten out of the box och en bra stund efteråt, trots sämre finslipning och optimering än nVidia brukar göra från start så känner jag mig inte manad att kasta skit på AMD heller.

Ta artikeln för vad det är, en kul grej för att se hur äldre hårdvara står sig (eller inte).

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Har för närvarande ett av mina två R9 290 i extradatorn i vardagsrummet. Kommer att rulla på länge till
Fantastiskt mycket värde för pengarna. Mitt andra R9 290 köpte jag för ca 380Kr

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Mitt GTX780 referns lever. Gått 24/7 sedan jag köpte det för typ 5+ år sedan.

Bytte pasta och gjorde rent kylaren för ett par veckorsedan. Insåg att det satt en film över glaset så det blev som nytt när man tog bort den.

Låg på ca 84C i Unique haven när det var nytt, mins inte vad det låg före rengöring men det skenade iväg nog mycket att jag blev tvungen att avbryta testet.

Efteråt låg jag på typ 79-80C med MX4 pasta så ja kan inte klaga.
Får gå tills nvidia droppar stödet i driversen.
Har ett RX5700 i samma burk för spel också så inte direkt så att jag har höga krav på det lägre.

Lite bilder när jag tog isär mitt kort för ett par veckor sedan.
Man behöver inte ta isär hela kortet som jag ser många göra, kylflänsen går att få loss för sig själv och är att rekommendera.

Båda korten sitter i samma dator, GTX780 körs i linux och RX5700 i Windows 10, båda körs på min Xeon E5-1680 V2 @ 4Ghz så 8C/16T.
En ultra wide skärm hade varit en grymm setup med två grafikkort och två OS men men man får drömma tills plånboken har råd.

Måste gå igenom mitt RX5700 referns med.
Båda korten är rätt lika i design, båda är blowers med radialfläkt från Delta.
Det skumma är att det krävs ungefär 400rpm mer på GTX780 för att det ska låta lika mycket som RX5700 vilket får mig att tro att ljudnivån inte beror på fläkten så mycket som på kylarens design överlag.
Desutom drar dom nästan identiskt med ström och RX5700 låter mer fast det ska vara det strömsnålare av dom desutom.

Får väl byta pasta och göra shims moddet en dag. Nvidias gamla blowers är en favorit, har lite plats så gillar kompaktare lösningar men AMD har aldrig riktigt fått till bra blowers.

Den dagen mitt GTX780 dör blir det att modda på kylaren på nåt annat kort

Permalänk
Avstängd
Skrivet av magma86:

Amd kort med GCN åldras fint.
Gtx 780 ti vid lansering 6200kr+
R9 290x vid lansering runt 5000kr.

Får se hur länge mitt 1080 håller 😂

om reddead redemption reviews är något att gå på, inte så länge till.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.