AMD lanserar Athlon 200GE – arkitekturerna Zen och Vega för 600 kronor

Permalänk
Medlem

@CyberVillain: Har samma chassi fast ofärgat, läckert är bara förnamnet! Jag skall slänga in en 2200G i den i helgen!

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Fanns inget bättre alternativ då för samma pris som också var garanterat tyst en stationär dator med en tower kylare är också enklare att underhåll i princip så är det bara att öppna datorn och använda tryckluft 1 gång per år och rengöra damm filtren.

15 tum skärm kan vara för liten för en del personer men som du säger så tar laptops över den stationära marknaden men det finns fortfarande personer som vill ha en enkel stationär dator.

Ifall kravlistan är
Full HD IPS
8GB RAM
SSD
i3, Raven Ridge eller Big Core Pentium

Priset för den billigaste laptopen hamnar runt 5500 kr.

Använder Ryzen 2200G som exempel men GE200 är ca 400 kr billigare med Windows så blir priset ca 4600 okej bildskärm kostar 1500 kr eller om man gör så mina föräldrar och använder TV så blir kostnaden noll.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haibane:

@CyberVillain: Har samma chassi fast ofärgat, läckert är bara förnamnet! Jag skall slänga in en 2200G i den i helgen!

Cool passar blocket rakt av? Berätta gärna hur 4k och HDR funkar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Från Techpowerup: "There is a big catch with one of its uncore components. The PCIe root-complex only supports PCI-Express 3.0 x4 out of your motherboard's topmost x16 slot, not even x8"

Duger med andra ord att kombineras med 1050 ti men för ultra budget gaming väljer jag då hellre g4560 och nyare pentiums.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja! I techpowerup forum som man ibland får ta med en nypa salt

Bilden som påstår PCI-Express 3.0 x4 är tagen från en web sida som nästan ingen ger ursprung till, tittar man noga (nere i högra hörnet) så verkar det vara en sida från pceva.cn som det tagits ett skärmskott från och som blivit postat i http://bbs.pceva.com.cn/thread-143314-1-1.html
Jag kunde inte hitta sidan ifråga på pceva.cn...

Så ta det med PCI-Express 3.0 x4 med en stor nypa salt

O man nu inte är för konspirationsteorier, och ser det som en väg för AMD att stänga ute Nvidia

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

G5400 har 23W (65%) högre TDP än 200GE.
Även om definitionerna skiljer mellan tillverkarna ifrågasätter det nog dina teorier.

Skrivet av zetruz:

Jo, men Ryzen 5 2600X och i7-8700K har samma TDP men 8700K drar mindre strömming både på idle och under belastning. 8600K har också samma TDP men drar ännu mindre ström. TDP-baserad logik fungerar faktiskt inte.

Verkligen en anmärkningsvärd slutsats...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Anders9110:

@Yoshman: Fanns inget bättre alternativ då för samma pris som också var garanterat tyst en stationär dator med en tower kylare är också enklare att underhåll i princip så är det bara att öppna datorn och använda tryckluft 1 gång per år och rengöra damm filtren.

15 tum skärm kan vara för liten för en del personer men som du säger så tar laptops över den stationära marknaden men det finns fortfarande personer som vill ha en enkel stationär dator.

Ifall kravlistan är
Full HD IPS
8GB RAM
SSD
i3, Raven Ridge eller Big Core Pentium

Priset för den billigaste laptopen hamnar runt 5500 kr.

Använder Ryzen 2200G som exempel men GE200 är ca 400 kr billigare med Windows så blir priset ca 4600 okej bildskärm kostar 1500 kr eller om man gör så mina föräldrar och använder TV så blir kostnaden noll.
https://komponentkoll.se/bild/JCwBO.png

"IPS" är nog knappast något hårt krav för någon som letar billigaste möjliga dator att surfa och betala räkningar på. Tar man bort det kravet finns modeller från 4800 kr, droppar man RAM kravet till 6 GB (varför finns det ens modeller med 6 GB?) kommer man ned till 4000 kr. Det med i3, vilket var lite poängen att man kan få en sådan (som enligt listpriset skulle utgöra typ 75-100 % priset, så OEM betalar uppenbarligen ett helt annat pris för den komponenten).

Går det realistiskt att köra Windows 10 på 4 GB idag? Har haft 8 GB eller mer i alla system sedan 2009 så har rätt dålig koll. Det fungerar i alla fall om man kör Ubuntu (har just ju nu 8 GB ledigt, men 5 GB av det allokerade minnet är diskcache). Har för mig att Windows 10 laptop:en mer eller mindre startar med strax över 4 GB RAM allokerat (har 16 GB även i den).

Men tillbaka till: vem vänder sig sådana här produkter till. Man måste ha i åtanke att redan valet "stationär PC" tar bort ungefär ~70 % av alla PC som säljs. Tittar man sedan på prisjakt, Amazons "best seller list" och liknande så ser man alltid R7-2700X, R5-2600, i7-8700K och i5-8600K i topp fem (normalt ligger i7-8700K på plats #1).

Pentium & Celeron återfinnas normalt inte på topp 20 medan i3/Raven-ridge brukar dyka upp mellan plats 10-20.

Möjligen köper OEM drivor av dessa CPUer, men var säljs de maskinerna i så fall? Sorterar man El-gignatens stationära efter popularitet har de faktiskt en Celeron (d.v.s. Atom) produkt på plats #7 för 3500 kr! Finns enstaka i3 och R5 2400G modeller, men kan inte hitta någon Pentium (gold eller silver) baserad modell.

Det var lite invändningen, svårt att se en poäng med de mest prispressade CPU-modellerna för stationära då man får motsvarande prestanda för motsvarande pris, det färdigpaketerat och man slipper betala frakt x4 (vilket skulle utgöra >10 % av totalpriset) alt. man slipper åka som en skottspole mellan olika butiker (vilket om det görs med någorlunda modern bil åter igen blir ett signifikant påslag på priset om man räknar med schablon för milkostnad).

Som någon nämnde i tråden: huvudpoängen med dessa prispressade CPU-modeller verkar vara att kunna ta sig under någon imaginär prisbarriär i köprådstrådarna

Däremot är jag övertygad om att en relativt svag iGPU (i står inte för "intel" utan "integrated", i kontrast då mot dGPU för "discrete") borde adderas till alla konsument Ryzen. Borde säljas ungefär 0,30 (ungefär 30 % är stationära) * 260 (såldes ungefär 260M PC förra året) = ~80M stationära PC.

Kolla man på antalet aktiva steamanvändare är det uppenbart att bara en fraktion av dessa maskiner används för spelande. Det är för mig helt logiskt, är övertygad att företag står för en ganska stor andel av inköpen av modeller som i7-8700K då det ger mer prestanda än bärbara till en relativt billig peng. Att lägga till någon form av dGPU ökar dels sannolikheten för att något går fel och drar upp priset, utan att ge någon relevant förbättring till uppgiften enheten ska använda still. Minimum borde AMD lägga till iGPU till "Pro" serien av Ryzen (som är mer företagsinriktad).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Verkligen en anmärkningsvärd slutsats...

Säg gärna rakt ut om min logik är rimlig eller inte, istället för dryghet á la fjorton bast som inte framför någon sorts poäng.

i7-8700K har en TDP på 95W . Ryzen 5 2600X har också en TDP på 95W .
Trots detta drar 2600X över 40% mer ström än en 8700K på idle, och över 20% mer under belastning. (Källa.) Trots en likvärdig TDP.
i5-8600K har även den en TDP på 95W men energiåtgången är över 46% högre under belastning på en 2600X än på en 8600K.

Så med nuvarande metoder så verkar AMD:s TDP-värden antyda en mycket högre strömtörst än vad Intels gör, i alla fall baserat på dessa exempel. Athlons lägre TDP-värde bevisar inte någonting om effektiviteten. Min gissning är att den kommer dra mer än vad Pentium gör, men det kan bli det motsatta. GloFlos tillverkningsprocess kanske har en massiv brytpunkt i effektivitet någonstans runt 3,5 GHz vilket skulle tillåta detta.
Men TDP har hittills inte bevisat någonting, så jag tycker det kan mer eller mindre ignoreras i denna kontext. Den säger inte ens någonting om energiåtgång när man jämför processorer mellan samma tillverkare (såsom 8700K vs 8600K), så att använda det mellan olika tillverkare med olika sorters TDP-beräkning ser jag som mer eller mindre värdelöst. Därför köper jag inte argument.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

"IPS" är nog knappast något hårt krav för någon som letar billigaste möjliga dator att surfa och betala räkningar på. Tar man bort det kravet finns modeller från 4800 kr, droppar man RAM kravet till 6 GB (varför finns det ens modeller med 6 GB?) kommer man ned till 4000 kr. Det med i3, vilket var lite poängen att man kan få en sådan (som enligt listpriset skulle utgöra typ 75-100 % priset, så OEM betalar uppenbarligen ett helt annat pris för den komponenten).

Går det realistiskt att köra Windows 10 på 4 GB idag? Har haft 8 GB eller mer i alla system sedan 2009 så har rätt dålig koll. Det fungerar i alla fall om man kör Ubuntu (har just ju nu 8 GB ledigt, men 5 GB av det allokerade minnet är diskcache). Har för mig att Windows 10 laptop:en mer eller mindre startar med strax över 4 GB RAM allokerat (har 16 GB även i den).

Men tillbaka till: vem vänder sig sådana här produkter till. Man måste ha i åtanke att redan valet "stationär PC" tar bort ungefär ~70 % av alla PC som säljs. Tittar man sedan på prisjakt, Amazons "best seller list" och liknande så ser man alltid R7-2700X, R5-2600, i7-8700K och i5-8600K i topp fem (normalt ligger i7-8700K på plats #1).

Pentium & Celeron återfinnas normalt inte på topp 20 medan i3/Raven-ridge brukar dyka upp mellan plats 10-20.

Möjligen köper OEM drivor av dessa CPUer, men var säljs de maskinerna i så fall? Sorterar man El-gignatens stationära efter popularitet har de faktiskt en Celeron (d.v.s. Atom) produkt på plats #7 för 3500 kr! Finns enstaka i3 och R5 2400G modeller, men kan inte hitta någon Pentium (gold eller silver) baserad modell.

Det var lite invändningen, svårt att se en poäng med de mest prispressade CPU-modellerna för stationära då man får motsvarande prestanda för motsvarande pris, det färdigpaketerat och man slipper betala frakt x4 (vilket skulle utgöra >10 % av totalpriset) alt. man slipper åka som en skottspole mellan olika butiker (vilket om det görs med någorlunda modern bil åter igen blir ett signifikant påslag på priset om man räknar med schablon för milkostnad).

Som någon nämnde i tråden: huvudpoängen med dessa prispressade CPU-modeller verkar vara att kunna ta sig under någon imaginär prisbarriär i köprådstrådarna

Däremot är jag övertygad om att en relativt svag iGPU (i står inte för "intel" utan "integrated", i kontrast då mot dGPU för "discrete") borde adderas till alla konsument Ryzen. Borde säljas ungefär 0,30 (ungefär 30 % är stationära) * 260 (såldes ungefär 260M PC förra året) = ~80M stationära PC.

Kolla man på antalet aktiva steamanvändare är det uppenbart att bara en fraktion av dessa maskiner används för spelande. Det är för mig helt logiskt, är övertygad att företag står för en ganska stor andel av inköpen av modeller som i7-8700K då det ger mer prestanda än bärbara till en relativt billig peng. Att lägga till någon form av dGPU ökar dels sannolikheten för att något går fel och drar upp priset, utan att ge någon relevant förbättring till uppgiften enheten ska använda still. Minimum borde AMD lägga till iGPU till "Pro" serien av Ryzen (som är mer företagsinriktad).

35W TDP är nice min i3 7300 har 51W, iof har mitt passiva chassi inget problem kyla upp till 65W men ändå. Bättre ju lägre TDP man får.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Yoshman: Håller med att iGPU till Ryzen är ett vettigt steg för AMD som du säger är gamers är i minoritet även för gamers så är iGPU bra då det underlättar ifall man behöver felsöka eller om man senare vill göra något annat av CPU när man uppgraderar till nya delar.

Gällande IPS kravet är det mer enligt mig om man bara ska ha en laptop vill man ifall ha en halv bra skärm TN panelerna i billiga laptop är verkligen usla med dåliga färger oftast bara 500:1 i kontrast som max samt dålig ljusstryka.

Windows 10 går faktiskt okej på 4GB ifall man bara inte använder allt för många flikar i webläsaren 4-5 funkar utmärkt.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haibane:

@CyberVillain: Har samma chassi fast ofärgat, läckert är bara förnamnet! Jag skall slänga in en 2200G i den i helgen!

Vad är det för chassi?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon114264:

Vad är det för chassi?

Denna, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3169529

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Googlade lite på detta. Är helt upp till hur BIOS/UEFI är implementerat, så fungerar på vissa moderkort medan det inte fungerar på andra. I mitt specifika fall verkar någon uppdatering av BIOS faktiskt lagt till stödet!

Att det saknas på en hel del modekort är kanske ändå inte jätteförvånande. Är inte en speciellt utbrett krav + kanske inte ens något som vissa moderkortstillverkare ägnade så mycket tankeverksamhet på inför Ryzen-lanseringen då det är varit ett icke-problem på Intel-plattformen sedan lansering av Sandy Bridge (då alla konsument modeller där har en iGPU).

Dock kvarstår problemet att man ändå måste ha en GPU för att kunna ändra någon inställning i BIOS, t.ex. aktivera XMP-profil på RAM (vilket är nog det enda jag gjort i BIOS). "Riktiga" server-moderkort har ju normalt möjlighet att rikta all information mot serieporten så man kan göra BIOS-inställningar på det sättet, men det är något jag tvivlar man hittar på konsumentprodukter.

Men sällan något dåligt som inte för något gott med sig. Hade läst rätt väldigt mycket om CUDA innan, nu fick jag även en bra anledning att göra lite hands-on programmering då GPUn är rätt värdelös till något annat än GPGPU då datorn normalt inte har en skärm ansluten.

Där ser man, det var intressant att veta ^^

Jag hade bara antagit att det var standard att det går att boota utan gpu. Precis som att en skärm kan kopplas in specifikt för att installera och konfigurera datorn kan samma sak göras med en GPU. Sen när den ej har en skärm finns det ju ingen mening med att ha en GPU som drar extra ström.

Permalänk
Medlem

ganska meningslöst med tanke på hur dyrt ram minne är

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ett annat fall är enklare servers. De flesta (all?) moderkort kräver en GPU för att boota, så även om man kör en "headless" server behövs en GPU vilket för Ryzen då lägger på 1000 kr (GT 1030 eller RX 550). Alla moderkort har ju redan anslutning för grafik! Hade aldrig köpt ett GT 1030 om det inte var ett hårt krav för att boota min Ryzen-maskin, R7-2700X + GT1030 hade lika gärna kunna vara R7-2700X + Vega 3 och man sparat en tusenlapp.

Hade väl bootat även med ett HD 6450 Silent 1GB för 449:- på Dustin.
Men visst känns det onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Går det realistiskt att köra Windows 10 på 4 GB idag? Har haft 8 GB eller mer i alla system sedan 2009 så har rätt dålig koll. Det fungerar i alla fall om man kör Ubuntu (har just ju nu 8 GB ledigt, men 5 GB av det allokerade minnet är diskcache). Har för mig att Windows 10 laptop:en mer eller mindre startar med strax över 4 GB RAM allokerat (har 16 GB även i den).

@Yoshman Slumpade sig så att jag satte ihop en dator av lite gamla skrotdelar nu i veckan som skulle ha Windows 10.
Den fick mer minne senare, men just när jag byggde ihop den, installerade OS och testade hårdvara, installerade uppdateringar och lite
komplimenterande program så hade jag bara 2-GB tillgängligt.
Det råkar ju dessutom vara det officiella minimikravet för 64-bitars Windows 10

Fungerade förvånansvärt bra så länge du bara gör en sak i taget.
Jag vet inte vad som har ändrats men jag har definitivt känslan av att Windows har blivit mer förlåtande mot svag hårdvara än vad det var tidigare.

Om det är realistiskt beror nog på, men jag tror inte att exempelvis min far som använder datorn till
1: spela hjärter
2: bankärenden
3: myndighetsärenden
4: mail
hade lidit något märkbart av en sådan konfiguration

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeP:

@Yoshman Slumpade sig så att jag satte ihop en dator av lite gamla skrotdelar nu i veckan som skulle ha Windows 10.
Den fick mer minne senare, men just när jag byggde ihop den, installerade OS och testade hårdvara, installerade uppdateringar och lite
komplimenterande program så hade jag bara 2-GB tillgängligt.
Det råkar ju dessutom vara det officiella minimikravet för 64-bitars Windows 10

Fungerade förvånansvärt bra så länge du bara gör en sak i taget.
Jag vet inte vad som har ändrats men jag har definitivt känslan av att Windows har blivit mer förlåtande mot svag hårdvara än vad det var tidigare.

Om det är realistiskt beror nog på, men jag tror inte att exempelvis min far som använder datorn till
1: spela hjärter
2: bankärenden
3: myndighetsärenden
4: mail
hade lidit något märkbart av en sådan konfiguration

Jag provade att sätta ihop en dator på låg budget för skojs skull

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11779576/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Elektron: Japp en trevlig pensionärsdator, om man slår ut den summan på antalet år den troligtvis kan användas så är den nästan gratis

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SAFA:

Hade väl bootat även med ett HD 6450 Silent 1GB för 449:- på Dustin.
Men visst känns det onödigt.

Fanns ju gamla kort som var billigare, men HD 6xxx har aldrig haft speciellt bra Linux-stöd. Kikade även på GT 210 (fanns att köpa för ungefär samma peng). Men om man ändå var tvungen att skaffa ett grafikkort kändes det ändå vettigt att stoppa in ett som faktiskt har stöd.

Och blev ju ändå bra i slutändan då det gav mig en anledning att göra lite hands-on CUDA saker
Resultatet blev i.o.f.a. att min respekt för OpenCL sjönk lite, rätt enkelt att inse varför CUDA dominerar på GPGPU-sidan. Men det jobbas på även i den "öppna" världen. SyCL ser ut att bli för den vad CUDA är för Nvidia, första "officiella" release av SyCL lanserad i dagarna!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fanns ju gamla kort som var billigare, men HD 6xxx har aldrig haft speciellt bra Linux-stöd. Kikade även på GT 210 (fanns att köpa för ungefär samma peng). Men om man ändå var tvungen att skaffa ett grafikkort kändes det ändå vettigt att stoppa in ett som faktiskt har stöd.

Och blev ju ändå bra i slutändan då det gav mig en anledning att göra lite hands-on CUDA saker
Resultatet blev i.o.f.a. att min respekt för OpenCL sjönk lite, rätt enkelt att inse varför CUDA dominerar på GPGPU-sidan. Men det jobbas på även i den "öppna" världen. SyCL ser ut att bli för den vad CUDA är för Nvidia, första "officiella" release av SyCL lanserad i dagarna!

Jo, det är ju klart. Att meka lite med CUDA står också här å att göra listan, men det har inte blivit av ännu.

Permalänk
Medlem

Och igen handlar det om intel

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Finns inga gratisluncher, så självklart tillkommer en kostnad. Men gör man det på alla CPU-modeller för konsumenter tillkommer ju stordriftsfördelar vilket borde göra merkostnaden till mer eller mindre ett avrundningsfel.

Även ett Vega 3 är ju rätt kompetent på vissa specifika uppgifter, ta t.ex. att klassificera bilder m.h.a. maskininlärning. Detta är trots allt en så pass vanlig uppgift att mobiler börjar allt mer lägga dedicerade NPUs (Neural Processing Unit) men det är också något GPUer är rätt bra på.

Fast om man börjar sätta iGPU i hela mainstream segmentet av ryzen försvinner väl några av de största anledningarna till varför AMD kan prispressa deras CPU serie så hårt. Det är väl samma Zeppelin krets i alla Zen baserade CPUs ända från EPIC ner till Ryzen 3, undantaget är väll G serien? Kretsen blir större och iGPU är väl inte direkt önskvärt på EPYC vilket leder till att AMD behöver ännu en version av Zeppelin vilket leder till högre priser och sjunkande marginaler.
Har jag rätt eller fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Fast om man börjar sätta iGPU i hela mainstream segmentet av ryzen försvinner väl några av de största anledningarna till varför AMD kan prispressa deras CPU serie så hårt. Det är väl samma Zeppelin krets i alla Zen baserade CPUs ända från EPIC ner till Ryzen 3, undantaget är väll G serien? Kretsen blir större och iGPU är väl inte direkt önskvärt på EPYC vilket leder till att AMD behöver ännu en version av Zeppelin vilket leder till högre priser och sjunkande marginaler.
Har jag rätt eller fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Både och... För de flesta datoranvändare som inte ska spela eller köra CUDA saker eller motsvarande duger intels iGPU. Så då blir ju ett Ryzen system utan iGPU dyrare och större att bygga samt kommer dra mer ström, så även kylningen blir dyrare och större.

Så för att kunna ta den marknaden behöver man en iGPU. Vill man sen komma in bättre på laptops och plattor så är det ju klar fördel att slippa externa grafikkretsar.

Stor del av kostnaden är dessutom utvecklingen, nu har man ju både CPU och grafik så att göra en CPU med iGPU blir ju mer som ett klippa och klistra projekt.

När man väl kommer upp i volym så är produktionskostnaden ganska liten, tänk bara på alla logikkretsar som finns för runt 1:- i volym. Läste i nån tidning att en elektronikkonstruktör i dag har över 2 miljoner olika kretsar att välja mellan.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Wasted Hobbit:

Fast om man börjar sätta iGPU i hela mainstream segmentet av ryzen försvinner väl några av de största anledningarna till varför AMD kan prispressa deras CPU serie så hårt. Det är väl samma Zeppelin krets i alla Zen baserade CPUs ända från EPIC ner till Ryzen 3, undantaget är väll G serien? Kretsen blir större och iGPU är väl inte direkt önskvärt på EPYC vilket leder till att AMD behöver ännu en version av Zeppelin vilket leder till högre priser och sjunkande marginaler.
Har jag rätt eller fel?

Skickades från m.sweclockers.com

I.o.f.s. inte direkt jämförbart då Intel ändå hade olika kretsar, men lanseringen av Skylake SP visade ändå rätt mycket att det hade blivit en rätt ordentligt nackdel att försöka ha exakt samma mikroarkitektur från bärbara ända upp till high-end servers. Skylake SP använder en mikroarkitektur som passar sämre för desktop (vilket vi har sett hos SKL-X), men som gett ett rejält lyft för servers över Broadwell (långt större lyft än vad vi såg mellan Haswell/Broadwell -> Skylake på desktopsidan).

AMD har redan två separata Zen-baserade kretsar, enda jag egentligen säger är att de lagt vägdelaren för när man borde välja vilken krets på fel ställe.

Finns ingen anledning att stoppa i en iGPU i serverkretsarna, framförallt inte när man bygger en MCM med fyra sådana kretsar även om man försökte skulle som mest en av kretsarna kunna använda sitt kisel för iGPU på ett vettigt sätt.

Problemet med dagens "APU" koncept är att man rent krasst byggt en snål småbil för vardagsbruk med en 3,5 L V6 motor... Konceptet fungerar inte bra på bärbara, där presterar faktiskt Intels Iris Graphics kretsar bättre i praktiken då Vega 10 kretsen är så törstig att den blir enormt strömbegränsad även på 25 W

Så vitt jag vet finns inte ens några AMD laptops som faktisk kör med 15 W TDP, de verkar alla köra med "cTDP up" vilket ger 25 W TDP (Intel har exakt samma koncept, där kör de flesta ändå nominell TDP men tror XPS13 kör cTDP up i alla fall på i7-modellen).

På desktop fungerar det klart bättre ur strömhänseende, där hänger inte Intels iGPU med då de i praktiken har exakt samma prestanda i 15 W laptop som man får i 95 W modeller som i7-8700K. Men även här slår AMD i flaskhalsar med sin iGPU i form av bandbredd mot RAM.

Och lyfter man blicken lite till: om man ändå sitter på en stationär och på något sätt bryr sig om GPU-prestanda, varför skulle man då välja en krets med integrerad GPU???

Ser man det från det andra håller finns en väldigt stor marknad där de GPUer vi hittar i Intels CPU men även i ARM-baserade pekplattor och telefoner är med råge fullt tillräckligt för de uppgifter de utsätts för. En Vega krets med 3 CUs skulle lägga AMD i nivå med de HD620/630 vilket också är i nivå med iGPUerna i ARM-systemkretsarna. Med 4 CU skulle man hamna i topp (undantaget Iris Graphics och kanske senaste Apple iGPU, men i alla fall Iris Graphics är ju en klart dyrare lösning med sin eDRAM).

3-4 CU kan omöjligen ta någon större mängd kiselutrymme, man har ju 10 CU i APUerna! Intels 8C kretsar kommer hamna på ~180 mm² på 14 nm++, det är helt i nivå med Zeppelin kretsens ~213 mm² (Chip Wiki) -> med 8C blir storleken på en enklare iGPU relativt försumbara.

3-4 CU skulle antagligen inte påverka prestanda speciellt mycket på mobilsidan, frågan är om det alls skulle bli någon påverkan på en enhet som verkligen kör med 15 W TDP. 3-4 CU är mer än nog för "normalt" kontorsarbete, inklusive saker som programutveckling och liknande där desktop Ryzen 5/7 är vettiga val (och där i7-8700K idag är långt vettigare sett till prestanda/pris just p.g.a. sin iGPU).

8C är overkill och kanske inte ens tekniskt möjligt på 15-25 W mobiler. Men även APU-kretsen ligger på ~210 mm² (Chip Wiki) p.g.a. av GPU-delen man stoppat i, växla det mot CPUer och stäng helt sonika av ett CCX för mobillösningarna (vettigt om vinsten att hålla det till en krets överstiger potentiell vinst att skapa en separat krets med mindre kretsyta)!

AMD har med en dåres envishet trummat på med sina "starka" iGPU-lösningar. Än idag är det en produkt som i alla fall jag inte ser var den passar in, det är en lösning i jakt på en passande problemställning!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

-Nya "BIOS-upgrade" CPUn!

Förutom att en måste uppgradera för att kunna uppgradera med den... om vi pratar x3x0-serien av moderkort dvs..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Förutom att en måste uppgradera för att kunna uppgradera med den... om vi pratar x3x0-serien av moderkort dvs..

Stämmer för 300-serien, idag använder man den ännu billigare A6-9500E för sådant.
Främsta fördelen med Athlon 200GE är ju att du, förutom att använda den till BIOS updates efter nuvarande BIOS uppdateringar, även kan dra nytta av APU egenskaperna och slippa ett extra diskret grafikkort i t.ex. en enkel HTPC (fungerar även på 300-serien med dagens BIOS-versioner) eller i felsökningssyfte på framtida modeller/styrkretsar med AM4.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Stämmer för 300-serien, idag använder man den ännu billigare A6-9500E för sådant.
Främsta fördelen med Athlon 200GE är ju att du, förutom att använda den till BIOS updates efter nuvarande BIOS uppdateringar, även kan dra nytta av APU egenskaperna och slippa ett extra diskret grafikkort i t.ex. en enkel HTPC (fungerar även på 300-serien med dagens BIOS-versioner) eller i felsökningssyfte på framtida modeller/styrkretsar med AM4.

Japp, så är det ju förstås.
Själv intresserad av denna om den räcker till i hw-accelererad 4k60fps hevc 10bit etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Säg gärna rakt ut om min logik är rimlig eller inte, istället för dryghet á la fjorton bast som inte framför någon sorts poäng.

i7-8700K har en TDP på 95W . Ryzen 5 2600X har också en TDP på 95W .
Trots detta drar 2600X över 40% mer ström än en 8700K på idle, och över 20% mer under belastning. (Källa.) Trots en likvärdig TDP.
i5-8600K har även den en TDP på 95W men energiåtgången är över 46% högre under belastning på en 2600X än på en 8600K.

Så med nuvarande metoder så verkar AMD:s TDP-värden antyda en mycket högre strömtörst än vad Intels gör, i alla fall baserat på dessa exempel. Athlons lägre TDP-värde bevisar inte någonting om effektiviteten. Min gissning är att den kommer dra mer än vad Pentium gör, men det kan bli det motsatta. GloFlos tillverkningsprocess kanske har en massiv brytpunkt i effektivitet någonstans runt 3,5 GHz vilket skulle tillåta detta.
Men TDP har hittills inte bevisat någonting, så jag tycker det kan mer eller mindre ignoreras i denna kontext. Den säger inte ens någonting om energiåtgång när man jämför processorer mellan samma tillverkare (såsom 8700K vs 8600K), så att använda det mellan olika tillverkare med olika sorters TDP-beräkning ser jag som mer eller mindre värdelöst. Därför köper jag inte argument.

Argument i form av personangrepp och att plötsligt börja jämföra helt ovidkommande CPUer får stå för dig...

Nu finns fakta i frågan.

https://www.anandtech.com/show/13660/amd-athlon-200ge-vs-inte...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”