SweClockers uppdaterar testsystemen för höstens grafikkortslanseringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Låt det nu blåsa upp till storm på GPU-marknaden!

Skickades från m.sweclockers.com

”storm i ett vattenglas”... två aktörer varav den ena lär kamma hem allt utom kanske prisbilden

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag hade hellre sett 32 GB arbetsminne, 16 GB räcker troligtvis i dag, men jag vill se säkra marginaler.

Skrivet av Calathea:

Det finns väl ingen prestandavinst med 32GB idag? För spel? Men okej jag förstår vad du menar. Om det om 1-2 år kommer ett spel som kräver 16+ GB ram.. ja då måste de hitta stickor som är exakt samma prestanda som 16 GB de hade innan.

Skrivet av Ratatosk:

Tanken är att övrig hårdvara inte skall begränsa på något sätt, då bör man ha marginal.

Skrivet av Jacob:

Givetvis kommer vi inte behålla en påtaglig flaskhals om den uppstår. Om det behövs smäller vi på 32 GB.

Skrivet av JonasT:

Vi gjorde bedömningen att 16 GB räcker och blir över till dagens speltitlar. Framöver kan vi dock, precis som @Jacob skriver, ta steget upp till 32 GB om utvecklingen och kraven från spelen rör sig åt det hållet.

Jag har mycket svårt att se att något framtida syntetiskt test eller spel skulle använda mer än 10GB RAM, det enda som är osäkert är något som har med raytracing att göra, själv testat ett dussintals spel i 5K upplösning (omkring dubbelt så många pixlar som 4K) med ReShade aktiverat, många shaders påslagna som ytterligare drar ner prestanda och ökar minnesanvändning, brukar då landa på kanske max 8-9GB VRAM och max 12GB RAM på minnesmodulerna, alltså inte nära gränsen, sen kickar virtuellt minne in också, vilket även det är mycket snabbt på 970 Evo M.2 SSD, så lär knappast vara ett problem i framtiden.

Finns hur som helst 16GB stickor lika de 8GB som sitter i nya systemet, bara att byta ut om det skulle behövas i framtiden F4-3200C14D-32GTZR (Prisjakt för de som är intresserade av kostnad)

Skrivet av anon114264:

Varför skulle ni inte kunna köra vattenkylning?

Finns ingen poäng med det då datorerna är öppna "testbänkar", alltså inget hinder för luftflödet och inga andra komponenter i systemet ska påverka temperaturen på processorn. En luftkylare räcker då mycekt bra till att kyla valfri överklockad processor. Inte så stor skillnad heller som man först kan tro mellan luftkylare (torn) och vätskekylning (closed-liquid). Tornkylare presterar förvånansvärt bra.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoyadog:

Ingen annan som lagt märke till de snygga tröjorna? Undrar var man kan få tag i en...

Skickades från m.sweclockers.com

Joooo, vill haaaaa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Varför skulle ni inte kunna köra vattenkylning? Är det för att ni inte vet vart ni ska sätta radiatorn någonstans?

Stort, går inte montera, låter mer och har inga fördelar .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Zoyadog:

Ingen annan som lagt märke till de snygga tröjorna? Undrar var man kan få tag i en...

Skickades från m.sweclockers.com

Första jag såg! har spanat med hökögat överallt men hittar ingen shop!
WHYYYYY all denna tease?!!? va

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av zhrooms:

Jag har mycket svårt att se att något framtida syntetiskt test eller spel skulle använda mer än 10GB RAM, det enda som är osäkert är något som har med raytracing att göra, själv testat ett dussintals spel i 5K upplösning (omkring dubbelt så många pixlar som 4K) med ReShade aktiverat, många shaders påslagna som ytterligare drar ner prestanda och ökar minnesanvändning, brukar då landa på kanske max 8-9GB VRAM och max 12GB RAM på minnesmodulerna, alltså inte nära gränsen, sen kickar virtuellt minne in också, vilket även det är mycket snabbt på 970 Evo M.2 SSD, så lär knappast vara ett problem i framtiden.

Tycker att det är konstigt, jag upprepar mig som en trasig skivspelare men vad jag menar verkar ändå inte sjunka in.
Uttrycker jag verkligen mig så otydligt?
Se mina citat nedan.

Citat:

Finns hur som helst 16GB stickor lika de 8GB som sitter i nya systemet, bara att byta ut om det skulle behövas i framtiden F4-3200C14D-32GTZR (Prisjakt för de som är intresserade av kostnad)

Ja just det! varför inte köra med dessa från början?

Citat:

Finns ingen poäng med det då datorerna är öppna "testbänkar", alltså inget hinder för luftflödet och inga andra komponenter i systemet ska påverka temperaturen på processorn. En luftkylare räcker då mycekt bra till att kyla valfri överklockad processor. Inte så stor skillnad heller som man först kan tro mellan luftkylare (torn) och vätskekylning (closed-liquid). Tornkylare presterar förvånansvärt bra.

Håller med.

Skrivet av Ratatosk:

Bli inte förbannade och stäng av mig nu, jag hade hellre sett 32 GB arbetsminne, 16 GB räcker troligtvis i dag, men jag vill se säkra marginaler.

Skrivet av Ratatosk:

@emilakered: ni borde köpt 32 GB när ni ändå hade checkhäftet framme.
Ja 16 GB räcker troligtvis men 32 GB ger marginal.

Skrivet av Ratatosk:

Nej troligtvis inte, 16 GB är att rekommendera, jag rekommenderar absolut inte 32 GB till en speldator.
Men här snackar vi inte om ett köpråd, utan ett testsystem, tanken är att övrig hårdvara inte skall begränsa på något sätt, då bör man ha marginal.

edit Yes you got it.

Men jag är nöjd, redaktionen har tagit del av mina synpunkter och kommenterat dem, vi får se vad som händer framledes.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Fint system! I mån av tid kan jag nog prata för många av oss att det skulle vara uppskattat om ni kunde dra upp en extrasvit med en 2600x också för att se hur korten fungerar på respektive CPU. Det skulle gett något som kunde länkas till i köpråd också. I mån av tid förstås.

edit: Menar inte att ni ska sätta flaskhalsen på CPUn men typ ett 1080p medium/high kan vi väl få se snart? Ställer upp som kaffekokare medans ni skiter ut frames i testlabbet!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ratatosk:

Men jag är nöjd, redaktionen har tagit del av mina synpunkter och kommenterat dem, vi får se vad som händer framledes.

Vi har goda marginaler i testsviten redan med 16 GB och det finns helt enkelt ingen anledning att ha mer. Det som kommer hända framöver är att vi kör på det och om det mot förmodan dyker upp ett spel som tjänar på mer tar vi så klart klivet upp till 32 GB.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Helt ok val av komponenter.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon114264:

Varför skulle ni inte kunna köra vattenkylning? Är det för att ni inte vet vart ni ska sätta radiatorn någonstans?

@anon114264
Noctua d15 är svårslaget när det kommer till temperaturer och kanske främst underhåll.

Kör de inte ofta med testsystemet är det inta bra vattnet står still längre tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Bästa testsystem SweClockers någonssin haft men processorn borde bytas ut mot 9900K när den är här, då de två extra kärnorna gör större skillnad än man kan tro i mer eller mindre alla tyngre open world spel som t.ex. ArmA 3, Fallout 4, Grand Theft Auto V, The Witcher 3 och World of Warcraft.

Att gå från 4 kärnor/8 trådar 7700K till 8700K 6 kärnor/12 trådar ger 5.2% prestanda i ArmA, 5.9% Fallout, 2.9% GTA V, 9.6% Warcaft med 2560x1440 som upplösning, mer eller mindre högsta inställningar.

Det är alltså ännu högre i 1920x1080, då inkluderas även The Witcher 3 med 7.3%.

Med 3840x2160 (4K) upplösning så hänger inte GTX 1080 Ti med processorn och minnet, alltså ingen prestandaökning. Men de flesta idag sitter kvar på 1080p och 1440p, och med en upp mot 50% prestandaökning med RTX 2080 Ti från GTX 1080 Ti så kommer det garanterat finnas många fler spel där processorn och minnet inte hänger med.

Hyper-Threading gör även en hel del i vissa titlar, som t.ex. 4.5% The Witcher 3 vid 1920x1080 och 3% Warcraft vid 2560x1440.

Sen det här med processor hastigheten, jag kan förstå det ni tog upp med effektmätningen, men 4.7GHz är nästan slött idag, alla 8700K utan delid gör idag 5000MHz på luftkylare i spel om man inte bryr sig om temperaturen, vilket såklart många gör, men i och med att 9900K är lödd så kommer den enkelt klara 5000MHz med lägre tempertur även med ökningen av två kärnor. Samt att 9700K borde klara av 5000MHz den också även fast värmespridaren inte är lödd (den boostar 4.6GHz vid alla kärnor och 4.9GHz vid en kärna). Varmt lär den gå som 8700K men spel och benchmarks belastar inte alla processorkärnor till max så temperaturen och stabiliteten är ändå bra.

Entusiaster som gärna kör 5000MHz eller över blir också lite utanför detta testsystem, då 4700 mot låt säga 5200 som jag själv kör, är en ganska stor skillnad, 4000MHz mot 5200MHz i World of Warcraft med 3840x2160 som upplösning så är prestandaskillnaden 17.1%, då är dessa 500MHz hela 7.1%. ArmA 3 så är det 12% vid 3840x2160, så 1% per 100MHz ungefär, 500MHz är då 5% extra prestanda, det är i vissa fall lika mycket som att hoppa upp 2 kärnor på processorn (7700K mot 8700K eller 8700K mot 9700/9900K, vilket har en stor skillnad på kostnad).

Jag tycker personligen 8 kärnor är från och med slutet på detta år framtiden, det är dubbelt upp från 4 kärnor som vi varit vana vid mycket länge nu, AMD har tagit sig långt med många kärnor och nu blir det mycket snart mainstream även för Intel, spel får absolut ökad prestanda av en extra kärna, var tar det stopp? Det vet jag inte men kan med säkerhet säga att det inte är vid 8.

All hårdvara i nya testsystemet är toppen förutom processorn, den är topp idag men inte "imorgon", så att byta den mot 9900K som då är lödd och enkelt ska klara 5000MHz skulle säkerhetsställa att testsystemet är "next-gen" de kommande åren. Energiförbrukningen kan omöjligt vara lika viktigt som resterande tester, nu när SLI och Crossfire är på väg ut, nästan inga titlar detta år eller framöver stödjer dessa tekniker och med NVIDIA som knappt tillåter överklockning på 1000 serien så hålls eneriförbrukningen nere, idag klarar man sig extremt bra på ett Corsair SF600 Guld/Platinum, finns ingen anledning att köpa något annat än mITX. Externa Capture cards/Externa ljudkort/Externa Hårddiskar finns det i drivor, samt M.2 SSD vilket monteras direkt på moderkortet, och det finns oftast två eller fler M.2 slots på mITX, alltså kan man få flera terabyte utrymme direkt på moderkortet. Sen att de moderkorten endast har två minnesslots ökar överklockningen kraftigt på minnet, upp till hela 9.3% ökad prestanda som exempel i World of Warcraft genom att överklocka 3200MHz CL14 till 4133MHz CL16, det motsvarar nästan överklockning på processorn med 900MHz i ArmA och 600MHz i Warcraft, ligger man redan på max processoröverklockning så är minnet det man överklockar näst, vilket dessa moderkort klarar av bäst av alla, det finns alltså ingen nackdel med mITX över mATX/ATX/E-ATX sålänge man inte ska överklocka på extrema nivåer (LN2) eller har något specifikt behov av någon PCI-E plats.

Angående minnet så var det inte "bra" minnen ni fick av G.Skill, utan deras top kit, finns inget bättre kit på marknaden om det inte är några mycket specifika, som inte heller säljs i svenska butiker. Detta kit är mer eller mindre fabriksöverklockade då standardhastigheten ligger på 3200MHz CL16, denna hastighet på 3200MHz CL14 är mycket sällsynt och kostar extra, det är nästan inga här på SweClockers som använder sig av minnen så snabba, blev smått förvånad att ni accepterade dessa minnen då de kommer ge en rejäl prestandaökning på många % över vad SweClockers medlemmar kan förvänta sig med deras egna burkar, vilket jag har fått för mig ni velat uppnå vid tidigare testsystem. Men desto närmare ni kommer entusiastnivåer på hårdvaran desto bättre för alla tycker jag ändå, då det är där de riktiga siffrorna avslöjar sig, även om de inte kan uppnås av alla, men de visar ändå vad som kan uppnås.

Minneshastigheter testade av mig från ett par månader sedan nedan (inte färdigt än). Vid flera titlar så ger minnesöverklockningen mycket mer prestanda än processoröverklockningen, som exempel mycket nära i Warcraft, överklockning från 4000MHz till 5200MHz gav 14% medans minnesöverklockningen från 3000MHz CL16 till 4133MHz CL16 gav 12%, nästan lika mycket till, och då jämför jag inte ens boost hastighet vilket man bör göra, då ger minnet betydligt mer. Pengarna det kostar för att kunna överklocka 1200MHz på en i3-8350K överstiger kostnaden för ett överklockningsvänligt minneskit enormt, en i3-8350K med snabba minnen har högre prestanda än 8700K med slöa minnen i de flesta spel.

Dessa resultat gäller även för spel som ArmA 3 (8%), Fallout 4 (11.3%), Grand Theft Auto V (9.9%), The Witcher 3 (12%) och World of Warcraft (13%). Siffrorna är alltså inte unika till World of Warcraft, utan mer eller mindre alla open world spel där processorn och minnet belastas betydligt mer än linjära single-player spel där det nästan bara används påkostade grafikeffekter och ökad detalj.

https://i.imgur.com/iJbA2WL.png

SweClockers tidigare testsystem bestod av 2133MHz CL15 minnen, de nya minnerna kör 3200MHz CL14, jämför vi så är de nya 18.3% snabbare. En femtedel högre prestanda av att endast byta ut minnen, ingen överklockning, skulle dessa minnen även överklockas till 4133MHz CL16 som jag kör mina (likadana minnen) med så skulle ökningen vara hela 29.3%. Detta har varit en av anledningarna till att jag hållt mig från att ta del av vissa SweClockers prestandatester under en längre tid nu, då det tidigare testsystemet har varit minst sagt dåligt, nu äldre slö processorarkitektur med extra slöa minnen, varit en rejäl flaskhals i många titlar som testats.

The Division som exempel, vilket är ett av de snyggaste spelen på marknaden idag, extremt bra optimerat spel, grafiskt mästerverk, det ställer enormt krav på grafikkortet vid uppskruvade inställningar, alltså påverkar varken processor eller minne prestandan, ett GTX 1080 Ti överklockat till över 2100MHz är fortfarande problemet vid endast 1920x1080. Det vi kan se i ett av SweClockers senaste prestandatester är att i just The Division så är skillnaden mellan GTX 1080 Ti och GTX 1080 hela 30.4% vid 1920x1080, vilket stämmer mycekt bra då 1080 Ti är just omkring 30% snabbare. Men tittar vi på ett annat spel i samma upplösning, Far Cry Primal, då är skillnaden mellan dessa två kort endast 5.7%, alltså kraftigt begränsat av processor och minne. Just Far Cry gillar minnesprestanda väldigt mycket, överklockning av minnen kan ge upp till hela 40% i Far Cry 4.

Vidare i samma test så kan vi se, 19.3% Ghostlands, 22% Battlefield, 3.6% Tomb Raider, 1.7% Grand Theft Auto V, 8.7% Fallout 4, alla dessa ska vara likt The Divison (30%). Kikar man på just Far Cry som då hade 5.7%, det ökar till hela 33% vid 4K upplösningen, det är den riktiga siffran när processorn och minnet inte håller grafikkortet tillbaka. Så 1920x1080 prestandaresultaten från och med nu lär vara något helt annat med det nya testsystemet, synd bara det inte gjordes tidigare.

Går från de slöaste minnerna på marknaden till de snabbaste minnerna på marknaden, skål för framtida tester.

Är vi säkra på att det e just de extra kärnorna som tillför den extra prestandan och inte att coffeelake har tillgång till en större l3 cache? Ex så kan ju en hel kärna roffa åt sig hela l3 cachen om den så behöver det.
Känns mer som att prestandan är för låg procentuellt sett för att säga att det är just de extra kärnorna som är ansvariga för dessa små prestandaförbättringarna och verkar i mitt tycke mer antyda att det är pga större l3 cache.

Sen har jag varit ganska kritisk till hur Swec utför sina tester, och tycker även här med deras argument kring de nya testriggarna att fallera lite.

Varför nöja sig med 4.7Ghz när de jobbar med hårdvara, de borde maxa komponenterna till det yttersta, 5ghz borde inte vara några problem alls. Sen när, eller snarare om hårdvaran börjar trilskas och inte längre gå stabilt i de inställningarna så är det ju bara att ersätta dem med nya, det hör lixom till deras jobb. Eftersom de gillar att släppa artiklar i samband med andra projekt så kan de passa på att påbörja ett projekt/artikel för att hur länge hårdvaran håller för att köras i överklockat läge innan/eller om det alls uppvisar instabilitets problem i framtiden kontra ett ej överklockat sys.

Personligen så har det varit så att det är inte cpuerna som blir dåliga med åldern utan att vrm komponenterna på moderkorten åldras och ej orkar att driva cpun längre. Sen visst, om man pumpar oansvarigt hög spänning för att man inte orkar att ställa in systemet så kan jag så klart se att man sliter extra hårt på cpun.

Sen det dära med med minnet, om de vill ändå försöka hålla tillbaka lite med sina testriggar för att Avg Joes/Svennsons där ute som kanske inte vågar överklocka så högt eller något alls ska lättare kunna jämföra resultaten med sina egna system så varför envisas de med att som du säger använda viss hårdvara som "top of the line" minnen och så?

Känns som att Swec inte riktigt vet vad de vill när man hör deras argument kring riggarna.

De borde ha ett maxklockat system samt ett mer moderat standard system, sen kan de gärna passa på att efter några år när riggarna ska pensioneras släppa en artikel och jämföra dessa två system för att se hur de har åldrats, ifall överklockningen verkligen har slitit extra hårt på den överklockade riggen, men det känns som att Swec med sina artiklar på senare tid har missat lite så att säga.

Aja, nu ska jag inte vara så grumpy, gillar Swec även om jag måste ranta av mig då det känns som att swec inte riktigt anstränger sig som förr. Kanske bara jag som har blivit lite arbetsskadad från min tid på Volvo golvet där man konstant var tvungen att göra sitt yttersta lixom.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoyadog:

Ingen annan som lagt märke till de snygga tröjorna? Undrar var man kan få tag i en...

Skickades från m.sweclockers.com

Kan vara två anledningar:

1. Att det är hårdvara framför så ingen såg dom.
2. Att hjärnan sorterar bort tröjorna för att orka med väntan.

Är nog mest båda för de flesta. Är du inte med i testgruppen?

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Monarchy:

Stort, går inte montera, låter mer och har inga fördelar .

Skickades från m.sweclockers.com

Va får alla denna info om att det låter mer?
Antar du pratar om AIO.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Stort, går inte montera, låter mer och har inga fördelar .

Skickades från m.sweclockers.com

? Fördelarna med ett riktigt bra vattensystem är sänkta temperaturer. Med en bra radiator, kan du sänka fläkthastigheten.

AIO är ju lite Kalle Anka som inte räknas!

Skrivet av tvelander:

Va får alla denna info om att det låter mer?
Antar du pratar om AIO.

Vi har sett det förr, folk som tror att AIO är riktig "vattenkylning"

rättstavning o radbrytning
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

@skog1s:

Dom sa ju dock att dom kan köra fläktarna på silent för processorn aldrig blir för varm. Alltså beheöver dom inte mer komplicad kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tycker att det är konstigt, jag upprepar mig som en trasig skivspelare men vad jag menar verkar ändå inte sjunka in.

Förstår precis vad du menar och håller till viss del med, denna rigg har god marginal för framtiden men i 'dagsläget och nära framtid' är 16GB inget hinder alls. Så båda har rätt.

Skrivet av Ratatosk:

Varför inte köra med dessa från början?

Om jag förstått rätt så nådde de ut till G.Skill utan att veta vad de ville ha och blev erbjudna detta kit som de då accepterade.

Skrivet av DST:

Är vi säkra på att det e just de extra kärnorna som tillför den extra prestandan och inte att coffeelake har tillgång till en större l3 cache? Ex så kan ju en hel kärna roffa åt sig hela l3 cachen om den så behöver det.

Ja, stänger man av x kärnor så tappar man prestanda direkt. Många speltitlar (spelmotorer rättare sagt) de senare åren tar nytta av fler än fyra kärnor.

Skrivet av DST:

Sen har jag varit ganska kritisk till hur Swec utför sina tester, och tycker även här med deras argument kring de nya testriggarna att fallera lite.

Känns som att Swec inte riktigt vet vad de vill när man hör deras argument kring riggarna.

Nyfiken på exakt vad för argument du syftar på.

Skrivet av DST:

Varför nöja sig med 4.7Ghz när de jobbar med hårdvara, de borde maxa komponenterna till det yttersta, 5ghz borde inte vara några problem alls. Sen när, eller snarare om hårdvaran börjar trilskas och inte längre gå stabilt i de inställningarna så är det ju bara att ersätta dem med nya, det hör lixom till deras jobb.

Personligen så har det varit så att det är inte cpuerna som blir dåliga med åldern utan att vrm komponenterna på moderkorten åldras och ej orkar att driva cpun längre.

De hade energiförbrukningen som en av anledningarna, vilket jag förstår men verkligen inte tycker har prioritering i dagsläget. En annan anledning var stabilitet inför framtiden, vilket inte stämmer idag, volten som krävs för 5000MHz idag är så låg att den omöjligt kan försämras så pass mycket, det är inte som att de kommer köra testsystemet dygnet runt i ett år, att skruva upp volten på 8700K kommer absolut inte påverka stabiliteten med det lilla testandet de gör.

Exempel på min 8700K
5.0GHz - 1.280v
5.1GHz - 1.312v
5.2GHz - 1.360v
5.3GHz - 1.424v
5.4GHz - 1.456v

Dessa värden ovan är dock inte testade vid högre temperatur, det jag då gör för att säkerhetsställa stabilitet är att få temperaturen över 80 grader, för att simulera varm sommardag med låg fläkthastighet på kylningen.

För att den skulle bli stabil i 5.0GHz vid 85c så krävdes det att volten höjdes från 1.280v till 1.312v, då stabil som ett berg oavsett temperatur, syntetiskt test eller spel.

Sen som du säger går det givetvis att byta ut komponenter om något skulle visa sig bli ett problem.

Det här med VRM är också mycket svårt att tala om då det skiljer kraftigt mellan moderkort, visst finns det skräckexempel där ute men de flesta klarar det utan problem.

Hade personligen gärna sett (köper och testar en själv, men för deras skull) att de byter ut processorn mot 9900K vid första möjlighet, då antalet kärnor och hyper-threading absolut spelar roll, hur stor skillnad de gör kan läsarna inte se om de kör vidare på 8700K med 6 kärnor, både 9700K och 9900K är 8 kärniga, nästa höst är det mycket sannolikt att vi får se ännu fler 8 kärniga från Intel.

Skrivet av DST:

Sen det dära med med minnet, om de vill ändå försöka hålla tillbaka lite med sina testriggar för att Avg Joes/Svennsons där ute som kanske inte vågar överklocka så högt eller något alls ska lättare kunna jämföra resultaten med sina egna system så varför envisas de med att som du säger använda viss hårdvara som "top of the line" minnen och så?

Jag tror inte de hade koll på vad det var för minnen de blev erbjudna av G.Skill, jag blev själv förvånad som tidigare sagt. Det är det snabbaste kittet (delad förstaplats, bortsett från vissa unika kit) du kan köpa på marknaden, fabriksöverklockat i stort sett, entusiastminne som kostar extra. Exempel: 3200MHz CL14 RGB kostar nästan 800kr mer än 3200MHz CL16 RGB och lika minnen utan RGB så är skillnaden ännu större på 900kr (53% dyrare) för CL14 från CL16. Just detta kit överklockar även ofta från 3200MHz CL14 till hela 4133MHz CL16 vilket resulterar i omkring ~10% mer FPS ändå.

Skrivet av DST:

De borde ha ett maxklockat system samt ett mer moderat standard system.
Det känns som att Swec med sina artiklar på senare tid har missat lite så att säga.

De skulle kunna klocka ner ett värsting system till mer rimliga nivåer genom att ladda en annan BIOS profil bara, men jag tycker det inte vore någon idé att testa två olika, tidsbrist samt räcker bra med ett värstingsystem där detaljerna kommer fram i testandet, det är vad jag och de flesta är intresserade av, så man kan se vilken hårdvara och hur den påverkar ditt system vid en eventuell uppgradering.

Skrivet av DST:

Känns som att swec inte riktigt anstränger sig som förr.

Jag har aldrig varit riktigt insatt på just SweClockers då jag haft ögonen på säkerligen över tio stycken hårdvaru sidor med tester under åren, så hur det var här förr kan jag inte minnas specifikt, men det jag märkt tydligt på många sidor är att ofta så är det personer som inte är riktigt insatt i hårdvara som styr över testerna vilket ofta resulterar i missvisande tester till olika grad och dylikt, du skulle bli mörkrädd om du begav din in på vissa sidor där resultaten är helt annorlunda än SweClockers.

SweClockers inte perfekta, ingen är, ibland har jag fått vibbar av okunskap och märkliga beslut men i överlag så är SweClockers utan tvekan en av de bästa i världen, skulle inte krävas mycket för att de skulle ta förstaplats, engelska skulle nog locka väldigt många hit, videos på YouTube om hårdvara får ofta mellan hundra tusen till flera miljoner visningar, så om de skulle vilja växa så finns det många ivriga runt om i världen som vill ta del av allt SweClockers har att erbjuda.

SweClockers har förtjänat bäst i test hur som helst, men de bör alltid sträva efter förbättring.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

@skog1s:

Dom sa ju dock att dom kan köra fläktarna på silent för processorn aldrig blir för varm. Alltså beheöver dom inte mer komplicerad kylning.

Jo det är så sant!
Och NH-D15 är det rätta valet här.

Men.... det vart du som skrev "Stort, går inte montera, låter mer och har inga fördelar"
Inte jag!

Ontopic/ Streacom BC1 Open Benchtable så sugen jag blev på att köpa, men jag hejdade det sista klicket innan köp. Visst är det fint, behöver jag det

Nja, kanske

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Varför har ni inte två testsystem? Varför bara Intel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pYjamas:

Varför har ni inte två testsystem? Varför bara Intel?

För att de ska användas till att testa grafikkort och ej processorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Var roligt att se 5820K systemet, det var 4 årsen och 10 dagarsen som Haswell-e släpptes, och jag såg på min facebook att det var 4 årsen idag jag köpte min 5820K

vilken prestanda det var i dom burkarna när det begav sig, Och tro det eller ej DDR4 var dyrare då än idag. fick nöja mig med 12gb ram och trippel channel då 16GB skulle kosta 2600Kr och jag hade lagt mitt tak på 2K för ram.

Aja, nog med tillbaka blickar! 8700K är ett bra val, testade BF V betan och insåg att att ett RTX hade varit fint tillsammans med en sådan

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Ang minnen så är Flare X rimligt prissatta men saknar RGB.

Att de saknar RGB lät som ett plus i min bok

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ursäkta min okunskap, men hur påverkar en Samsung 970 Evo M.2 (PCIe Gen 3.0 x4 gränssnitt) antalet lanes som CPUn har? Grafikkortsporten blir väl inte påverkad av detta? (att den inte längre kan köras i x16 3.0)

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk

Kommer ni även börja köra test i lite verkligare inställningar? Dvs upplösningar över 720+1080p?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Megagurra:

Kommer ni även börja köra test i lite verkligare inställningar? Dvs upplösningar över 720+1080p?

Skickades från m.sweclockers.com

GPU-recension körs bara i 1080, 1440 och 2160 (4K).
Det är CPU-tester som körs i 720 och 1080 för att visa påverkan när grafikkortet inte sätter stopp.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av X-TroNiC:

Ursäkta min okunskap, men hur påverkar en Samsung 970 Evo M.2 (PCIe Gen 3.0 x4 gränssnitt) antalet lanes som CPUn har? Grafikkortsporten blir väl inte påverkad av detta? (att den inte längre kan köras i x16 3.0)

Den påverkar inte PCI Express-banorna som är reserverade för grafikkort utan är istället kopplad till styrkretsen som i sin tur kommunicerar med processorn över DMI 3.0-bussen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@JonasT: Okej, tack så mycket Jonas

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Hjälpsam

Jag vill gärna se några test på en liten vekare CPU, det kanske ni helt enkelt kan fixa genom att klocka ned riggen.
Ett sånt test visar hur korten fungerar för de som har en liten klenare CPU och vill uppgradera, prestande kan ju svänga ganska rejält pga driver overhead.

I de fall ni testar CPUr vill jag ha några test med även med Vega 64, TR 2990WX är ett bra exempel på en CPU, som fungerade radikalt bättre på Vega 64 i grafiktester.
Kanske några test Vega 64 vs GTX1080? två kort som presterar ganska lika.

Jag förstår givetvis tanken bakom att ha ett GTX1080Ti i de flesta testerna det är ju det grafikkort som mest kräm.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon114264:

Varför skulle ni inte kunna köra vattenkylning? Är det för att ni inte vet vart ni ska sätta radiatorn någonstans?

Temperaturmätning på vattenkylda system tar sjukt mycket längre tid då det vid varje kortbyte måste väntas på att temperaturen stabiliseras. Här Man en längre slinga kan det ta en halvtimme mellan varje kort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

hej,
jag har precis uppdaterat min speldator med samma komponenter som er test-PC,
samma mobo,cpu, ram och har sen ett GTX1080...
(AIO kyld CPU samt ett Seasonic 850W PSU)

skulle man kunna få reda på hur ni har satt upp klockningen i BIOS?

eller om det är nån annan duktig "klockare" som kan ge mig lite settings?
nån liten lagom OC så jag slipper köra på "stock"...

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S