Permalänk

Tangentbord med stor shift-tangent

Sitter och tittar TKL-tangentbord att köpa. Många av de jag tittar på t.ex från Cooler Master har en stor shift-tangent på sin deras engelska layout vilket fick mig att tänka. Har alla svenska layouts små shift-tangenter? Har just nu en Razer Ornata men insåg precis att shift är mycket mindre än vad den är på lådan så klart. Vill ha ett tangentbord med större shift-knapp.

Permalänk
Medlem

Stor vänstershift hittar du inte på ett svensk tangentbord eftersom svenska tangentbord har ISO-layout. Vill du ha stor vänstershift får du titta på tangentbord med ANSI-layout istället. Produktbilder är inte att lita på i det här fallet (de är nästan uteslutande ANSI oavsett), så se till att produktbeskrivningen säger att layouten faktiskt är ANSI.

https://deskthority.net/wiki/ANSI_vs_ISO

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Ja, den Svenska (nordiska) standarden har en liten Shiftknapp då har '<' knappen där vilket inte den engelska varianten har.
Enterknappen är ju även den mindre på våra tangentbord.

Men det finns ju många olika QWERTY standarder beroende på språket, titta igenom och jämför själv: https://en.wikipedia.org/wiki/QWERTY

Permalänk

@LemonIllusion: Ah, tack för svaret. Det är surt eftersom det hade underlättat mycket att inte behöva sträcka lillfingret så långt för att nå shift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Ja, den Svenska (nordiska) standarden har en liten Shiftknapp då har '<' knappen där vilket inte den engelska varianten har.
Enterknappen är ju även den mindre på våra tangentbord.

Amerikansk Engelsk har så. Brittisk-engelska tangentbord har en vertikal returtangent och en liten vänster-skift precis som svenska.

Det finns några tangentbord med stor vänster-skift och vertikal returtangent men också gjorda för den amerikanska marknaden och utan stöd för < även om man byter tangenthattar. Brukar oftast vara billiga grejer från Kina.
Sen har Japanska tangentbord också stor vänster-skift och vertikal returtangent, och saknar också <, men har istället flera andra tangenter, vid sidan om mellanslag, till vänster om höger-skift och två tangenter ovanför Retur.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.