Permalänk

Valdag, har du röstat?

Lätt opinionsundersökning bland sweclockers läsare.
Kanske mest för att påminna om att det är läge att hitta sitt röstkort och gå och rösta

Permalänk
Medlem

Lokalerna öppnar 08 här iaf så nej. Har inte orkat förtidsrösta.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertlindgren82:

Lätt opinionsundersökning bland sweclockers läsare.
Kanske mest för att påminna om att det är läge att hitta sitt röstkort och gå och rösta

Om cirka 55 minuter när min tilldelade vallokal öppnar. Har försökt att förtidsrösta men kommer hela tiden något i vägen.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Har förtidsröstat, kommer jobba med röstmottagning ungefär heeeeela dagen

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Avstängd

Tänkte ta mig dit kl 8, hoppas det är minst kö då

Permalänk
Medlem

Röstar för första gången idag. Känns lite nervigt men det kommer nog gå rätt okej ändå.

Undrar om det är okej att att starta en tråd där vi kan hålla valvaka ihop?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem

Åker och röstar om någon timme, både för mig själv och en budröst för en vän som ligger på sjukhus.

ordsanering
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Åker och röstar om någon timme, både för mig själv och en budröst för en sjuk vän.

Hur fungerar det? Måste du ha valkortet och leg med då?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem

@ClintBeastwood: Man skaffar ett kit (jag beställde via post) och där är ett speciellt kuvert som ska skrivas under av tre personer: röstaren, vittne och budet (jag). Den enda som behöver legitimera sig är jag när jag lämnar in rösten. Minns inte om röstkortet måste vara med men självklart tar jag med det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@ClintBeastwood: Man skaffar ett kit (jag beställde via post) och där är ett speciellt kuvert som ska skrivas under av tre personer: röstaren, vittne och budet (jag). Den enda som behöver legitimera sig är jag när jag lämnar in rösten. Minns inte om röstkortet måste vara med men självklart tar jag med det.

Aha okej, låter logiskt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Drar iväg om en timme och röstar. Har väntat till valdagen för att jag aldrig innan röstat på valdagen, bara en idé jag fick.
Jag har också haft svårt att bestämma mig men känner mig hyfsat säker i mitt val, svårast tycker jag är valet till landstinget.

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem

Då har man röstat av sig för dom kommande fyra åren. Känns rätt skönt faktiskt

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Hade förtidsröstat men ångrat mig så har varit och röstat idag igen.
Alla som förtidsröstat om ni har ändrat er kan ni gå och rösta idag.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HoboCop:

Då har man röstat av sig för dom kommande fyra åren. Känns rätt skönt faktiskt

Jag skulle inte vara så säker på det. Risken för regeringskris och nyval är uppenbar med tanke på den nya parlamentariska situationen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har förtidsröstat

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag skulle inte vara så säker på det. Risken för regeringskris och nyval är uppenbar med tanke på den nya parlamentariska situationen.

Jag undviker politik diskussioner så går inte in i djupare resonemang här, men jo, det känns bra att ha gjort sin civilplikt och röstat. Att sedan politikerna hän-ger sig till skyttegravspolitik istället för att föra en gemensam som är bra för landet är ju en helt annan historia.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd

Min sambo och jag, med min gamle mor samt min bror går ner mot vallokalerna vid 12.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Känns så rörigt att släpa med sig två små barn till vallokalerna, så jag har förtidsröstat jag med.

Permalänk
Medlem

Nu har jag röstat, väldigt lite folk där men det är ju tidigt. Rushen kommer väl 15?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har förtidsröstat eftersom jag inte är i närheten av min vallokal idag.

Skrivet av Grabben_83a:

Hade förtidsröstat men ångrat mig så har varit och röstat idag igen.
Alla som förtidsröstat om ni har ändrat er kan ni gå och rösta idag.

Hur går det till? Röstkortet är ju redan förbrukat.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Jag skulle inte vara så säker på det. Risken för regeringskris och nyval är uppenbar med tanke på den nya parlamentariska situationen.

Jaså är det så illa Har inte följt nyhetsrapporteringen så noga, men inte hört att det kan bli sådan kris. Jag misstänker i så fall, att färre lär rösta en gång till i så fall och bli som sist när dom hade slarvat med rösterna och man skulle rösta igen (var kommun eller landstiget som strulade). Då hamna helt plötsligt ett annat parti styrande (hade varit bättre och struntat i det, var färre röster som hade missats om man jämför deltagandet i omröstningen).

kan bli liknande effekt om man tvingas göra omval, därför partierna inte ville göra det förra valet. Jag vet inte hur detta valet slutar, men gissar att M och S kommer tappa tronen om det blir omval och ett annat parti tar över platsen. Det som i alla fall inte är otroligt är att deltagandet i omröstning lär bli markant lägre, så hoppas vi slipper göra om hela röstningen (det kommer troligen gynna vissa partier, det mer åt det extrema hållet).

Men ska i alla fall rösta, men har bara blivit besviken på rösten jag lagt (inte gjort någon större skillnad). och S regeringen vi haft ihop med vissa partier har inte varit så lyckad

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag skulle inte vara så säker på det. Risken för regeringskris och nyval är uppenbar med tanke på den nya parlamentariska situationen.

Skrivet av HoboCop:

Jag undviker politik diskussioner så går inte in i djupare resonemang här, men jo, det känns bra att ha gjort sin civilplikt och röstat. Att sedan politikerna hän-ger sig till skyttegravspolitik istället för att föra en gemensam som är bra för landet är ju en helt annan historia.

Jag tror att MultiMans svar ska ses relativt opolitiskt och mer som ett påpekande att även om du har gjort din plikt för tillfället kan du behöva gå och göra samma plikt igen inom några månader snarare än om fyra år eftersom det ser ut som att vilka som än försöker kommer att få svårt att bilda regering.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskeradmannen:

Har förtidsröstat eftersom jag inte är i närheten av min vallokal idag.

Hur går det till? Röstkortet är ju redan förbrukat.

Trodde också det, men verkar som att man kan ångra sig om man förtidsröstat och sedan vill ändra rösten på Valdagen.
https://www.expressen.se/nyheter/val2014/angrar-du-ditt-val-s...

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Min vallokal har bara öppet från 09:00 till 12:00 så ska strax dra dit.

Velar fortfarande mellan två parti...oerhört svårt att bestämma mig. Känns som att alla partierna vill samma sak, baktalar varandra och ljuger hit och dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag skulle inte vara så säker på det. Risken för regeringskris och nyval är uppenbar med tanke på den nya parlamentariska situationen.

Det är ingen ny situation, lite annan fördelning av mandat än sist bara.

Jag ska iväg senare idag.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag gick hemifrån mot röstningslokalen kl 8 och röstade. Hade med mig en våt (ny!) trasa i plastpåse så att jag slapp slicka på kuverten.

Syrran övernattade hos mig och har inte vaknat än, och hon är inte interesserad av att rösta. Mitt projekt idag blir att pressa henne att åka hem till sig, hämta sitt röstkort och göra det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag gick hemifrån mot röstningslokalen kl 8 och röstade. Hade med mig en våt (ny!) trasa i plastpåse så att jag slapp slicka på kuverten.

Syrran övernattade hos mig och har inte vaknat än, och hon är inte interesserad av att rösta. Mitt projekt idag blir att pressa henne att åka hem till sig, hämta sitt röstkort och göra det.

Det tycker jag du gör rätt i. Röstar man inte så har man ingen rätt att gnälla de närmsta fyra åren. Det är ens förbannade plikt att rösta anser jag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskeradmannen:

Har förtidsröstat eftersom jag inte är i närheten av min vallokal idag.

Hur går det till? Röstkortet är ju redan förbrukat.

Du går till din vallokal och har med dig legitimation.
Det är bara din röst på valdagen som räknas den andra rösten plockas bort då den ligger i ett kuvert med ditt röstkort.

Röstkortet behövs inte du finns i röstmottagarens liggare som finns på din vallokal och det är där de bockar av att du ej röstat i vallokalen på valdagen.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag gick hemifrån mot röstningslokalen kl 8 och röstade. Hade med mig en våt (ny!) trasa i plastpåse så att jag slapp slicka på kuverten.

Syrran övernattade hos mig och har inte vaknat än, och hon är inte interesserad av att rösta. Mitt projekt idag blir att pressa henne att åka hem till sig, hämta sitt röstkort och göra det.

Förtidsröstade igår, och blev förvånad över att de inte använda såna där kuvert med tejp istället för att man ska behöva slicka på dem. Inte coolt :/ Men de kanske samlar in DNA i smyg?

@Pusher:
Detta väcker dock en rätt intressant frågeställning; är det verkligen bättre för samhället att individer som inte är intresserade/insatta i politik röstar? Ska dess ignoranta ställningstagande verkligen ha samma genomslagskraft som den insattes? Jag är inte så säker på det... aja, vill inte kapa tråden. Tycker bara det är intressant. Personligen förespråkar jag Single Transferable Vote.

God valdag på er alla!

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Nej..

Jag hade oturen att behöva vänta tills jag fyller 21 innan jag kan rösta första gången, vilket känns aningen surt.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14