Permalänk
Medlem

CPU till X79

Ropade in ett x79-moderkort på Tradera igår och funderar nu över val av CPU, jag har en 1620 v2 (4c/8t) men dom ska ej gå att överklocka så det blir förmodligen en temporär lösning för att testa moderkortet.

Tanken är i första hand lek men presterar datorn bra så kommer jag kanske att mellanlanda på x79-plattformen medan jag säljer av min nuvarande dator och väntar in siffror och pris för Intels nya I9-9900k.

Vill ha tips om överklockningsbara CPU:er som har 6 eller 8 kärnor.
1650 v2 är intressant just nu men det finns galet mycket CPU:er till x79 så tar gärna emot tips om ni har några.

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem

slå på stort med en 4960X

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

slå på stort med en 4960X

4960X verkar ha i princip samma spec som en 1650 v2 fast 3MB cache mer samt 0.1 GHz högre bas/turbo, prisskillnaden är cirka 1500:- till xeonens fördel så det känns inte så motiverat

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton89:

Ropade in ett x79-moderkort på Tradera igår och funderar nu över val av CPU, jag har en 1620 v2 (4c/8t) men dom ska ej gå att överklocka så det blir förmodligen en temporär lösning för att testa moderkortet.

Tanken är i första hand lek men presterar datorn bra så kommer jag kanske att mellanlanda på x79-plattformen medan jag säljer av min nuvarande dator och väntar in siffror och pris för Intels nya I9-9900k.

Vill ha tips om överklockningsbara CPU:er som har 6 eller 8 kärnor.
1650 v2 är intressant just nu men det finns galet mycket CPU:er till x79 så tar gärna emot tips om ni har några.

P9X79 ?
Har ett "P9X79 WS" själv och har petat i en 2690v2'a (10 kärnig) jag budade hem för en oförskämt liten penning.
Prestandan i multitrådat är som en 8700K eller en R1700 ungefär.
Och den är helt OK i spel tack vare 3.6GHz turbo på en kärna (3.3GHz all core turbo ) och att den kör Intels ringbus.
NVMe boot är inga problem och med PCIe 3.0 får man ju ut all prestanda ur disken.
De stora Xeon CPU'erna är även oförskämt lätta att kyla trots sin uppgivna 115-130 watt TDP.
Öste först på med vatten och sedan en stor luftkylare men hamnade till slut på en snikig coolermaster 212 som sköter jobbet ljudlöst lol.

En lista som kan hjälpa till att hitta de ovanliga och potentiellt billiga Xeon modellerna:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1zf2bcHUTnkMuav5R_5ugp...

Själv skulle jag inte brytt mig i de 6 kärniga modellerna annat än om det bara är spelande som skall göras.
Då kan man lika gärna plutta i en "snorbillig" 3930K och klocka den lika högt
Olika arkitekturer visserligen så en liten skillnad i prestanda blir det ju, men det skiljer ju även i pris.

1680v2 är ju tyvärr inte att tänka på numera om man inte hittar en utanför auktions siterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Mitt i prick, måste nog se över min brandvägg
Närå, med en handfull av x79-moderkort på Tradera är det kanske inte så svårt att hålla koll på vad som finns

Skrivet av Svensktiger:

Har ett "P9X79 WS" själv och har petat i en 2690v2'a (10 kärnig) jag budade hem för en oförskämt liten penning.
Prestandan i multitrådat är som en 8700K eller en R1700 ungefär.
Och den är helt OK i spel tack vare 3.6GHz turbo på en kärna (3.3GHz all core turbo ) och att den kör Intels ringbus.
NVMe boot är inga problem och tack vare PCIe 3.0 får man ju ut all prestanda ur disken.

En lista som kan hjälpa till att hitta de ovanliga och potentiellt billiga Xeon modellerna:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1zf2bcHUTnkMuav5R_5ugp...

Själv skulle jag inte brytt mig i de 6 kärniga modellerna annat än om det bara är spelande som skall göras.
Då kan man lika gärna plutta i en "snorbillig" 3930K och klocka den lika högt
Olika arkitekturer visserligen så en liten skillnad i prestanda blir det ju, men det skiljer ju även i pris.

1680v2 är ju tyvärr inte att tänka på numera om man inte hittar en utanför auktions siterna.

Tack så mycket för länken, jag ska kika igenom där och se om jag hittar något som smakar
Det blir mest spel, surf och relativt lite ljudproduktion därav är det nog mest önskvärt med en 6/8-kärnig xeon som pallar lite norr om 4GHz - dock funderar jag på att börja leka med videoproduktion också i samband med ett annat intresse så det vore inte så dumt med något riktat mer åt det hållet också. Får se vad som dyker upp och känns prisvärt.

Det fina med X79 är att CPU:er är relativt överkomliga men just 1680v2 verkar fortfarande vara "dyr", kanske PGA att den blivit lite hypad just för att den är så prisvärd?
Moderkorten är dock en annan historia och om du har koll på vilken auktion jag vunnit så vet du att jag fick det till ett rätt bra pris men (och det är ett stort men) så ska man vara väldigt försiktig med att ta ut segern i förskott när det kommer till moderkortsköp från Tradera - det är lite hit and miss huruvida dom fungerar eller inte

Tack för svar! Kul att äntligen (kanske) få prova på x79

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton89:

Mitt i prick, måste nog se över min brandvägg
Närå, med en handfull av x79-moderkort på Tradera är det kanske inte så svårt att hålla koll på vad som finns

Tack så mycket för länken, jag ska kika igenom där och se om jag hittar något som smakar
Det blir mest spel, surf och relativt lite ljudproduktion därav är det nog mest önskvärt med en 6/8-kärnig xeon som pallar lite norr om 4GHz - dock funderar jag på att börja leka med videoproduktion också i samband med ett annat intresse så det vore inte så dumt med något riktat mer åt det hållet också. Får se vad som dyker upp och känns prisvärt.

Det fina med X79 är att CPU:er är relativt överkomliga men just 1680v2 verkar fortfarande vara "dyr", kanske PGA att den blivit lite hypad just för att den är så prisvärd?
Moderkorten är dock en annan historia och om du har koll på vilken auktion jag vunnit så vet du att jag fick det till ett rätt bra pris men (och det är ett stort men) så ska man vara väldigt försiktig med att ta ut segern i förskott när det kommer till moderkortsköp från Tradera - det är lite hit and miss huruvida dom fungerar eller inte

Tack för svar! Kul att äntligen (kanske) få prova på x79

Mycket väsen om billiga Xeon's på X79 är ju över billiga ECC minnen.
Min erfarenhet är dock att det är väldigt svårt att sia om det fungerar med just ditt kort eller inte.
Det finns gott om "Registered" minnen med ECC (känns igen på ett "R" efter hastigheten), och dom fungerar med 95% säkerhet inte.
"E" varianter (ECC som inte är Registered") är lite svårare att hitta och dyrare men har större chans att fungera.

Men absolut enklast är att hitta ett knippe helt vanliga DDR3 1866 minnen (E5 Xeon's klarar bara upp till 1866) och vara nöjd så

Men jag rekar inte den svenska siten för CPU'er.
Håll dig till ebay och sök på olika stavningar för att hitta fynden
Och ibland säljs moderkort med en CPU monterad, det kan löna sig att kolla upp eller fråga säljaren vad för typ det är !
Mitt "WS" kom nämligen med en 3930K och 32GB 1600MHz minne (8 stickor) som snabb såldes av vilket gjorde att moderkortet nästan blev gratis

Permalänk
Medlem

Flikar även in att 10-12 kärninga E5'or ju även passar i 2011 års Mac Pro.
Och än så länge har ju inte uppgraderingshysterin med dessa tagit riktig fart (som den tidigare modellen).
Men snart är dom nere i så pass lågt pris att folk kommer köpa snikmodellerna och pillra i den vassaste CPU'n dom kan hitta.

Permalänk
Medlem

Nope, ingen Tradera-lycka denna gång heller!
Jag hämtade precis ut moderkortet och tyckte det såg ut som att många händer hade hållit i det så jag misstänkte direkt att något var tokigt, plockade bort socketskyddet som inte satt optimalt och under så var det 20-30 pins helt söndermosade...

Säljaren sa innan jag la bud att han "inte hade testat det tillräckligt" för att kunna svara om det fungerade och att jag kunde skicka tillbaka det om det inte höll måttet, får se om det gäller även efter köp

EDIT: Glömde bort det bästa: socketskyddet som ska sitta över själva "luckan" satt under den

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton89:

Nope, ingen Tradera-lycka denna gång heller!
Jag hämtade precis ut moderkortet och tyckte det såg ut som att många händer hade hållit i det så jag misstänkte direkt att något var tokigt, plockade bort socketskyddet som inte satt optimalt och under så var det 20-30 pins helt söndermosade...

Säljaren sa innan jag la bud att han "inte hade testat det tillräckligt" för att kunna svara om det fungerade och att jag kunde skicka tillbaka det om det inte höll måttet, får se om det gäller även efter köp

EDIT: Glömde bort det bästa: socketskyddet som ska sitta över själva "luckan" satt under den

Tåkigt =/
Ett färre X79 kort att leka med då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tåkigt =/
Ett färre X79 kort att leka med då.

Så onödigt dessutom eftersom det med största sannolikhet beror på att socketskyddet suttit på fel sida av luckan... :/
Jag har en annons ute på swec-marknaden och fick napp på ett X58-paket av en användare här så det blir väl lite xeon-lek på den plattformen istället men det är inte riktigt samma potential i X58 som i X79 men det stillar kanske begäret ett tag

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton89:

Så onödigt dessutom eftersom det med största sannolikhet beror på att socketskyddet suttit på fel sida av luckan... :/
Jag har en annons ute på swec-marknaden och fick napp på ett X58-paket av en användare här så det blir väl lite xeon-lek på den plattformen istället men det är inte riktigt samma potential i X58 som i X79 men det stillar kanske begäret ett tag

Rätt attityd !
Det är ju inte prestandan man är ute efter trots allt

En W36xx för upplåst lek eller en X56xx för FSB piller.
Själv lite nyfiken på hur långt man kan ta dessa.
Har en 980X (fick med som sockelskydd på ett moderkort jag köpte!) som än så länge fått nöja sig med 4GHz, men den har nog lite till i sig tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Rätt attityd !
Det är ju inte prestandan man är ute efter trots allt

En W36xx för upplåst lek eller en X56xx för FSB piller.
Själv lite nyfiken på hur långt man kan ta dessa.
Har en 980X (fick med som sockelskydd på ett moderkort jag köpte!) som än så länge fått nöja sig med 4GHz, men den har nog lite till i sig tror jag.

Du verkar ju ha lite av både det ena och det andra hemma hos dig
X5660 ligger ganska bra i pris så jag ska nog försöka knipa en sån, det blir hur man än klockar och donar inte lika bra som min 4790k men duger nog bra som en "mellanlandning"

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton89:

Mitt i prick, måste nog se över min brandvägg
Närå, med en handfull av x79-moderkort på Tradera är det kanske inte så svårt att hålla koll på vad som finns

Tack så mycket för länken, jag ska kika igenom där och se om jag hittar något som smakar
Det blir mest spel, surf och relativt lite ljudproduktion därav är det nog mest önskvärt med en 6/8-kärnig xeon som pallar lite norr om 4GHz - dock funderar jag på att börja leka med videoproduktion också i samband med ett annat intresse så det vore inte så dumt med något riktat mer åt det hållet också. Får se vad som dyker upp och känns prisvärt.

Det fina med X79 är att CPU:er är relativt överkomliga men just 1680v2 verkar fortfarande vara "dyr", kanske PGA att den blivit lite hypad just för att den är så prisvärd?
Moderkorten är dock en annan historia och om du har koll på vilken auktion jag vunnit så vet du att jag fick det till ett rätt bra pris men (och det är ett stort men) så ska man vara väldigt försiktig med att ta ut segern i förskott när det kommer till moderkortsköp från Tradera - det är lite hit and miss huruvida dom fungerar eller inte

Tack för svar! Kul att äntligen (kanske) få prova på x79

Har själv en 1680v2 i ett asus rampage iv extreme och den tuffar på i 4.2ghz troligts går det att klocka mer men har inte orkat med att testa den högre dock så är de relativt dyra.
om jag inte missminner mig så är e5-1650v2 en xeon variant av 4960x och e5-1660v är ett snäpp högre.

dock så har alla x79 processorer jag ägt klockat över 4ghz utan problem dock krävs det en ganska biffig kylare då dem genererar ganska mkt värme vid överklockning

tråkigt det där med sockelskyddet, är hela sockeln söndermossad?

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcliteRX:

Har själv en 1680v2 i ett asus rampage iv extreme och den tuffar på i 4.2ghz troligts går det att klocka mer men har inte orkat med att testa den högre dock så är de relativt dyra.
om jag inte missminner mig så är e5-1650v2 en xeon variant av 4960x och e5-1660v är ett snäpp högre.

dock så har alla x79 processorer jag ägt klockat över 4ghz utan problem dock krävs det en ganska biffig kylare då dem genererar ganska mkt värme vid överklockning

tråkigt det där med sockelskyddet, är hela sockeln söndermossad?

Sneglade länge på en 1680v2.
Men priserna är ju galna numera tack vare att uppmärksamhet dom fått av diverse u-tubers.
Snarare säljläge just nu skulle jag tro !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Sneglade länge på en 1680v2.
Men priserna är ju galna numera tack vare att uppmärksamhet dom fått av diverse u-tubers.
Snarare säljläge just nu skulle jag tro !

är riktigt nöjd med den och 64gb 2133mhz ram så skulle bli ganska dyrt att uppgradera till en ny platform. Ligger runt en 7700k i singeltrådsprestanda och som en ryzen 1800x-2700x i multitråd prestanda. så har inget att klaga på prestandan, men dock skapligt dyra processorer en faktor av att det är den bästa singelsocket xeon du få till x79.

har sneglat på nyare grejor men blir så otroligt dyrt i jämförelse eftersom jag behöver rammängden.

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcliteRX:

är riktigt nöjd med den och 64gb 2133mhz ram så skulle bli ganska dyrt att uppgradera till en ny platform. Ligger runt en 7700k i singeltrådsprestanda och som en ryzen 1800x-2700x i multitråd prestanda. så har inget att klaga på prestandan, men dock skapligt dyra processorer en faktor av att det är den bästa singelsocket xeon du få till x79.

har sneglat på nyare grejor men blir så otroligt dyrt i jämförelse eftersom jag behöver rammängden.

Hm, de 1680v2 jag har sett verkar skala konstigt i multitrådat.
T.ex. min 2690v2 som ligger på 3.3GHz all core turbo får strax under 1500 i Cinebench R15 (som en Ryzen 1700 ungefär).
1680v2 verkar behöva nästan 4.5GHz för att nå dit (?).
Men jag har ju inte lekt med en själv så jag är lite osäker, och Cinebench är ju speciellt i sig.

Tänkte skriva att "värstingen" Xeon E5-2697 v2 (12 kärnor) fortfarande är dyr.
Men priserna har dykt bara på senaste månaden !
Nu verkar man kunna hitta den för <3000:-.
Så X79 lever vidare !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Hm, de 1680v2 jag har sett verkar skala konstigt i multitrådat.
T.ex. min 2690v2 som ligger på 3.3GHz all core turbo får strax under 1500 i Cinebench R15 (som en Ryzen 1700 ungefär).
1680v2 verkar behöva nästan 4.5GHz för att nå dit (?).
Men jag har ju inte lekt med en själv så jag är lite osäker, och Cinebench är ju speciellt i sig.

Tänkte skriva att "värstingen" Xeon E5-2697 v2 (12 kärnor) fortfarande är dyr.
Men priserna har dykt bara på senaste månaden !
Nu verkar man kunna hitta den för <3000:-.
Så X79 lever vidare !

Ja då den behöver gärna gå över 4ghz för att kunna maxa sin potential drar närmre 180 watt vid full load klockad till 4.2ghz.

en sak jag märkt är att moderkort ärsuperviktigt för stabilitet för denna cpu, mitt msi big bang xpower 2 tycker inte om någon ivy bridge alls men älskar sandy bridge hade inga problem att köra min 3930k konstant på 4.3ghz.

har själv funderat på 2 st 2697w ,inte v2 , för mitt dubbelsocket kort för maximal prestanda kan hitta dem neråt 1500-2000 just i princip en 1680 v2 utan oc möjlighet.

måsta krama på ngt otroligt med cpu vccore för att nå 4.5ghz har dock inte provat i asus kortet så max jag fått är 4.4ghz på 1.39v vilket är lite i överkant.

viktigt dock är t max är ganska så lågt för alla x79 cpuer så rikligt med kylning är nödvändigt.

har ett server mobo över om ts är intresserad, skicka pm i så fall.
@anton89

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcliteRX:

Ja då den behöver gärna gå över 4ghz för att kunna maxa sin potential drar närmre 180 watt vid full load klockad till 4.2ghz.

en sak jag märkt är att moderkort ärsuperviktigt för stabilitet för denna cpu, mitt msi big bang xpower 2 tycker inte om någon ivy bridge alls men älskar sandy bridge hade inga problem att köra min 3930k konstant på 4.3ghz.

har själv funderat på 2 st 2697w ,inte v2 , för mitt dubbelsocket kort för maximal prestanda kan hitta dem neråt 1500-2000 just i princip en 1680 v2 utan oc möjlighet.

måsta krama på ngt otroligt med cpu vccore för att nå 4.5ghz har dock inte provat i asus kortet så max jag fått är 4.4ghz på 1.39v vilket är lite i överkant.

viktigt dock är t max är ganska så lågt för alla x79 cpuer så rikligt med kylning är nödvändigt.

har ett server mobo över om ts är intresserad, skicka pm i så fall.
@anton89

Ser gärna lite benchmarks på denna intressanta CPU !
Även oöverklockat om du känner dig generös

Min 2690v2 är extremt lättkyld, drog på med storsläggan med en redig AIO när jag skaffade den då jag tänkte att 130 watt var en utmaning.
Men rätt snart blev det en stor luftkylare, och numera en Cooler Master modell snik (212 av nåt slag) som utan vidare klarar jobbet i princip ljudlöst.
Xeon's är ju i regel väldigt bra balanserade mellan strömförbrukning och prestanda.
Intel har koll på vad som är effektivast !
Gissar på att det är den gigantiska kärnan som gör den så lättkyld.

Permalänk
Medlem

Ert snack får mig inte mindre sugen på x79 Jag får fortsätta hålla utkik.

@ArcliteRX: Allt är inte mosat men det är typ 4 områden i sockeln där det är rejält nertryckt och jag kommer inte kunna räta ut de pinsen, jag har lyckats vid några tillfällen men detta är för mycket.
Såhär i efterhand så ser jag ju i annonsen att sockel/socketskyddet sitter under luckan, tänkte inte på det när jag satt och budade med mobilen..

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ser gärna lite benchmarks på denna intressanta CPU !
Även oöverklockat om du känner dig generös

Min 2690v2 är extremt lättkyld, drog på med storsläggan med en redig AIO när jag skaffade den då jag tänkte att 130 watt var en utmaning.
Men rätt snart blev det en stor luftkylare, och numera en Cooler Master modell snik (212 av nåt slag) som utan vidare klarar jobbet i princip ljudlöst.
Xeon's är ju i regel väldigt bra balanserade mellan strömförbrukning och prestanda.
Intel har koll på vad som är effektivast !
Gissar på att det är den gigantiska kärnan som gör den så lättkyld.

Skrivet av Anton89:

Ert snack får mig inte mindre sugen på x79 Jag får fortsätta hålla utkik.

@ArcliteRX: Allt är inte mosat men det är typ 4 områden i sockeln där det är rejält nertryckt och jag kommer inte kunna räta ut de pinsen, jag har lyckats vid några tillfällen men detta är för mycket.
Såhär i efterhand så ser jag ju i annonsen att sockel/socketskyddet sitter under luckan, tänkte inte på det när jag satt och budade med mobilen..

Jag kyler min med en alphacool eisbear 280mm AIO och innan dess hade jag en Nocuta DH-15, men eftersom jag kör med OC så föredrar jag en stor kylare för att hålla allt svalt.
Om jag inte missminner mig så är Tcase för 3930k typ 65 grader.

Oklockat ligger min 1680v2 under 1v så är mkt möjligt med lite pill så går det att överklocka enormt bättre än min nuvarande klock,

Skall se om jag kan ordna fram lite bechmarks, några speciella vi vill ha testade?

Typiskt när någon inte fatter hur man sätter fast ett sockelskydd, de måste ju ha känt att det tog emot när de stängde den, inte direkt värt att byta själva sockeln heller då det verkar var riktigt dyrt :(.

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcliteRX:

Skall se om jag kan ordna fram lite bechmarks, några speciella vi vill ha testade?

Aida64's Cachemem och GPGPU är ju trevliga.
Lite Cinebench R15, single och multitrådat kanske.
Blender benchmark kanske är att ta i lite, det kan ju ta en stund att köra.

Permalänk
Medlem

Cachemem
GPGPU

Hittar jag inga tester till så vet du vart man hittar dem så länka gärna

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcliteRX:

Cachemem
GPGPU

Hittar jag inga tester till så vet du vart man hittar dem så länka gärna

Delar av Aida64:
https://www.aida64.com/downloads
Hittas under verktyg/tools.
Aida64's tester är ju rätt bra, dom svarar fint på små justeringar man gör.
Och stabilitetstestet är ju väldigt trevligt.

Permalänk
Medlem

CPU går i 4.2GHz just nu.

Cachemem

GPGPU

Cinebench

Bench

Angående din cpu så har du 2 cores mer än mig vilket kan förklara det högre resultatet på lägre frekvens

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Entusiast

@Svensktiger: Sitter på en e5 1680 v2 prolle.
Gav 3500 på ebay för den. Kändes ok.
Helnöjd med den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrodude:

@Svensktiger: Sitter på en e5 1680 v2 prolle.
Gav 3500 på ebay för den. Kändes ok.
Helnöjd med den

jag 3800 för min från ebay, köpte av mac factory med 1 prs garanti så det kändes som ett bra köp med tanke på vad en hel platforms uppgradering kostar.
inte så lockande heller med intels tandkräm till tim.

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Entusiast

@ArcliteRX: Sparade många tusenlappar på att slippa köpa ny bräda och 32gb DDR4 minnen.
Visst prestandan är ju inte bäst, men den går ju ganska jämt med en ryzen på 4.2ghz i allafall, och det är ju inte fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrodude:

@ArcliteRX: Sparade många tusenlappar på att slippa köpa ny bräda och 32gb DDR4 minnen.
Visst prestandan är ju inte bäst, men den går ju ganska jämt med en ryzen på 4.2ghz i allafall, och det är ju inte fel.

Har provat en ryzen 2700x och måste säga att den inte alls kändes lika rapp som min 1680v2 så plus att ramminnen är sjukt dyrt ioch med ddr4.
ryzen och intel nya cpuer vill ju även ha lite högre minnesclock vilket pushar prisserna till skyarna ännu mer, men visst mer prestanda finns ju att hämta ur nyare hårdvara.
men för min del så avvaktar jag nog minst 1-2 generationer till, särskillt ny när intel förhoppningsvis löder alla sina cpuer igen.

Vad som är ganska nice att 1680v2 även verkar klara minnena i 2133mhz utan några problem i 2400mhz så ville den inte ens köra igång 4 st ramminnen.

provade det mesta för att få det att fungera, men ingen lycka.
ddr3 går att köpa relativt billigt på ebay.

vad kör du för moderkort?

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Entusiast

@ArcliteRX: Jag kör med ett ASUS rampage formula IV

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Anton89:

Ropade in ett x79-moderkort på Tradera igår och funderar nu över val av CPU, jag har en 1620 v2 (4c/8t) men dom ska ej gå att överklocka så det blir förmodligen en temporär lösning för att testa moderkortet.

Tanken är i första hand lek men presterar datorn bra så kommer jag kanske att mellanlanda på x79-plattformen medan jag säljer av min nuvarande dator och väntar in siffror och pris för Intels nya I9-9900k.

Vill ha tips om överklockningsbara CPU:er som har 6 eller 8 kärnor.
1650 v2 är intressant just nu men det finns galet mycket CPU:er till x79 så tar gärna emot tips om ni har några.

Jag har en xeon e5 1650 v1 över ifall du är intresserad. Kan släppa den för en femhundring ifall du vill ha den