Flytta windows bland diskar

Permalänk
Medlem

Flytta windows bland diskar

Hej!
Jag har en ssd som bara ligger och väntar på att bli använd och jag vill flytta windows från min nuvarande "ssd" (det är en wd raptor).
Går det att gör detta gratis eller utan ett externt program. Jag har läst på andra trådar men inte riktigt fått ett svar.

Mvh Xander

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystocat:

Går det att gör detta gratis eller utan ett externt program.

Ja, det går att göra gratis, då det finns gratis program som kan klona disken (vilket det heter vad du är ute efter), och nej, det går inte att göra utan program, men det behöver inte vara externt, utan vissa kör man i från Windows och har den disk man vill klona till inkopplad som extern disk (om det handla om en stationär dator kan man dock koppla in den internt).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Tack så mycket for svaret! Jag undrar om du kan rekommendera några kloningsprogram som är gratis? Jag hade blivit jätte tacksam om du skulle kunna rekommendera något!

Mvh Xander

Permalänk
Medlem

@Mystocat:
Personligen så använder jag mig av Acronis Disk Director, men det är inte gratis, det finns visserligen en test version man kan ladda ner, men jag har inte testat den så jag kan inte säga vad den har för begränsningar mot full versionen.

AOMEI Backupper är dock Freeware (gratis) och är troligtvis ett hyffsat alternativ.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd

Finns många kloning program och finns ofta mjukvara till ssd man kan få från ssd tillverkaren så man kan klona/migrera windows där samsung ha sin migrations mjukvara och tex crucial använder en gratis version av acronis man kan nyttja om man har en crucial disk i datorn t.e.x och finns sånna lösningar hos dom flesta märken

Som betal version finns det många som acronis northon ghost o.s.v som har gratis versioner jag upplevt som kass och för limiterade att klara vanliga tasks men clonezilla är ju annars gratis och det dom flesta kör som gratis altenativ men annars så finns mjukvara från tillverkaren som är versioner som funkar bra

Googla tillverkare och migration tools eller kör clonzilla är i.a.f mitt tips om du inte vill köpa programvaran

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos: Tack så mycket för svaret och jag tror att jag har ått det svaret som jag ville ha från början! Tack så mycket för hjälpen!

Mvh Xander

Permalänk
Medlem

förlåt om jag lånar tråden-är sugen på att köpa min första ssd-sitter på hdd eller "vanlig hårddisk".

kan jag flytta över/klona windows till en ssd från hdd? eller måste jag ominstallera windows?

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos: Den ssd jag ska använda för att flytta windows till är en crucial mx500 kan jag då använda acronis gratis eller måste jag betala?

Mvh Xander

Permalänk
Medlem

@M00rtin: Det är precis det vi har snackat om i denna tråd. Det ska finnas svar om du läser den

Mvh Xander

Permalänk
Medlem

@Mystocat: ja men du ska ju flytta över windows från ssd till annan ssd. jag har ingen ssd övht. men om principen är densamma, dvs att det finns kloningsprogram för hdds också, så tackar jag för din respons. (jag vill flytta över windows från hdd till ssd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av M00rtin:

@Mystocat: ja men du ska ju flytta över windows från ssd till annan ssd. jag har ingen ssd övht. men om principen är densamma, dvs att det finns kloningsprogram för hdds också, så tackar jag för din respons. (jag vill flytta över windows från hdd till ssd)

HDD och SSD hanteras på samma sätt vad gäller kloning.

Enda skillnaden är att för vissa SSD rekommenderar man att lämna 5-10% av storleken opartitionerat vilket ska ge SSD:n längre livslängd. Men vill man göra så kan man även fixa det efter man har klonat.

Permalänk
Medlem

Jag brukar boota en live-usb med linux när jag ska klona diskar.
Det är rätt smidigt. Man kör kommandot dd för att göra en direkt kopiering. Så länge du går uppåt i storlek går det väldigt lätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mystocat:

@lord_vasagos: Den ssd jag ska använda för att flytta windows till är en crucial mx500 kan jag då använda acronis gratis eller måste jag betala?

Mvh Xander

Du kan använda den gratis men måste då tanka ner det från crucials sida och brukar stå under migrations mjukvara och acronis är en av dom bättre klonings programmen och limitationen det har då är att man mpste ha en crucial disk

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w